Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1v 3kk synnytyksestä: 10 kg jäi ja menkkoja ei näy

Vierailija
19.06.2026 |

Synnytyksestä on 1v 3 kk ja imetän edelleen. Raskaana ollessani (kolmas lapsi) kiloja kertyi n. 20 ehkä vähän päälle, vaikka pahoinvointi oli kovaa. Turvotusta toki oli myös. No tässä vaiheessa olen saanut pois ehkäpä n. 10 kiloa, ehkä vähän päälle. Vielä on siis ainakin 9 kiloa normaalipainoon. Paino ei liiku, ainakaan alaspäin. Seilaa 2-4 kilon haiatarissa +-. Menkatkaan ei ole vielä alkaneet. Luuleeko keho mun olevan edelleen paksuna vai joku imetysmoodi? Voin kertoa että aiemmat kerrat oli täysin eri. Ekasta palauduin n. 2 viikossa! En käyttänyt mammavaatteita lainkaan vaan omia. Tokasta palauduin täysin n. vuodessa. Nyt, en tiedä milloin...

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa, mulle tuli raskauden aikana 10 kg ja kun lähdin kotiin synnytyksen jälkeen oli paino -12kg. 

Niin minullakin ekasta, kolmannesta on jäänyt kilot todella tiukkaan... 

Vierailija
22/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat ei tule kun imetät. Ennen pitkä imetys oli ehkäisymenetelmä.

Niin sitä oletetaan.  Kuitenkin minulla ja sisaruksellani on ikäeroa alle vuosi, vaikkei siihen aikaan ollut muita lasten ruokintamenetelmiä, kuin imetys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetätkö vielä öisin? Olen ollut siinä käsityksessä, että nimenomaan öiset imetykset pitää kuukautiset poissa.

Oma lapseni oli laiha luikku, vasta päälle 2-vuotiaana pääsi painossa 10 kiloon. Ei sellaisen imettämisellä laihtunut ollenkaan.

Ei riipu lapsen painosta. Tai imetyksen kestosta. Ekaa imetin kaksi viikkoa ja paino oli sen jälkeen vähemmän kuin ennen raskautta. Kolmatta imetin kaksi kuukautta ja painoa oli lähes samanverran kuin synnärille lähtiessä... 

Vierailija
24/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetätkö vielä öisin? Olen ollut siinä käsityksessä, että nimenomaan öiset imetykset pitää kuukautiset poissa.

Oma lapseni oli laiha luikku, vasta päälle 2-vuotiaana pääsi painossa 10 kiloon. Ei sellaisen imettämisellä laihtunut ollenkaan.

Mun lapset olivat myös pienikokoisia, vuoden ikäisinä n. 8 kg, 2-vuotiaina 10-kiloisia. Laihduin imetysaikoina aina alipainoiseksi.  Ja  kuukautiset tosiaan tulivat vasta sitten, kun yöimetykset loppuivat  lasten ollessa yli 1-vuotiaita.

Vierailija
25/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennköisesti tuo painon junnaus johtuu imetyksestä. Mutta imetä ihmeessä niin kauan kuin se hyvältä tuntuu, ehtiihän sitä sitten taas laihduttaa, kun hormonitoiminta normalisoituu. Mulla on kaksi lasta, ja tuo hormonitoiminnan vaikutus painoon oli kyllä ihmeellinen. Esim. molemmissa raskauksissa lähtöpainoni oli sama, kiloja tuli suunnilleen saman verran (n. 12), mutta toisen raskauden jälkeen painoa jäi n. 10 kg! Se alkoi lähteä vasta, kun täysimetys loppui. Ekalla kerralla söin imettäessäni kuin hevonen, tokalla kerralla ihan normaalisti. Kilot lähtivät itsestään.

Vierailija
26/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa. Imetin tyttöä varmaan 3 vuotta, mutta menkat alkoi 3kk synnytyksen jälkeen.

Vierailija
27/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies meni nyt varmuudem vuoksi kummiski hakemaan testiä kaupasta. Että uskaltaa sitten ottaa vähän roseeta. Ap

Vierailija
28/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaduttaako kolmas lapsi?

No onpas kysymys tuntemattomalta tai ylipäätään  keltään.  

Vierailija
29/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo naisilla juhanuånusjutut.  Moi ja hepat.

Vierailija
30/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh nega. Ap

Vierailija
31/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpäjät? Se on yksilöllistä.

Itselläni alkanut kierto jo 4-5vkoa synnytyksien jälkeen vaikka vauvat olleet pelkällä äidinmaidolla.

Ja tulin, suunnitellusti, raskaaksi kakkosesta vaikka imetin tuolloin 8kk esikoista.

Vierailija
32/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pysyi menkat poissa niin kaun kuin imetin. 3 lasta imetinkin sitten 2.5v kun tykkäsin sekä imetyksestä että menkattomuudesta.