Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1v 3kk synnytyksestä: 10 kg jäi ja menkkoja ei näy

Vierailija
19.06.2026 |

Synnytyksestä on 1v 3 kk ja imetän edelleen. Raskaana ollessani (kolmas lapsi) kiloja kertyi n. 20 ehkä vähän päälle, vaikka pahoinvointi oli kovaa. Turvotusta toki oli myös. No tässä vaiheessa olen saanut pois ehkäpä n. 10 kiloa, ehkä vähän päälle. Vielä on siis ainakin 9 kiloa normaalipainoon. Paino ei liiku, ainakaan alaspäin. Seilaa 2-4 kilon haiatarissa +-. Menkatkaan ei ole vielä alkaneet. Luuleeko keho mun olevan edelleen paksuna vai joku imetysmoodi? Voin kertoa että aiemmat kerrat oli täysin eri. Ekasta palauduin n. 2 viikossa! En käyttänyt mammavaatteita lainkaan vaan omia. Tokasta palauduin täysin n. vuodessa. Nyt, en tiedä milloin...

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko uudestaan raskaana?

Vierailija
2/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat ei tule kun imetät. Ennen pitkä imetys oli ehkäisymenetelmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat ei tule kun imetät. Ennen pitkä imetys oli ehkäisymenetelmä.

Moni niin luuleva on uudestaan raskaana.

Vierailija
4/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle tuli vaihtarit

Vierailija
5/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoivat esivaihdevuodet kolmannen raskauden jälkeen. Jäin ylipainoiseksi ja väsyneeksi. Kuukautiset tosin alkoivat kyllä, noin 8 kk synnytyksestä.

Ehkä sulla on kroppa liian väsynyt raskauksista ja imetyksestä? Valvottaako lapsi? Etenkin, jos lasten ikäerot ovat pienet, keho voi nyt olla sitä mieltä, ettei jaksaisi uutta raskautta.

Vierailija
6/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin yksilöllistä, joillekin kertyy helpommin kiloja. Käy terkkarilla, sokerit ja kilpparit ainakin kannattaa tarkistaa. Voit kyllä olla raskaanakin.

Vierailija
7/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetätkö vielä öisin? Olen ollut siinä käsityksessä, että nimenomaan öiset imetykset pitää kuukautiset poissa.

Oma lapseni oli laiha luikku, vasta päälle 2-vuotiaana pääsi painossa 10 kiloon. Ei sellaisen imettämisellä laihtunut ollenkaan.

Vierailija
8/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MGT0W 💪                                                                                                                 

Vierailija
9/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nahkavisaas höylätty paljaalla munalla?

Vierailija
10/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset imettävät, jos sekin kerran kuluttaa? Itsellä kolme lasta, joista viimeisen sain 41-vuotiaana. Ketään heistä en imettänyt. Terveitä ovat olleet, korvatulehdusta ei ole vielä ollut kenelläkään, flunssaa ehkä kerran vuodessa per lapsi, jos sitäkään. Ovat nyt alakouluikäisiä ja kiitettäviä oppilaita kaikki.

Ei minulle jäänyt raskauksista mitään kiloja. Olen palannut S-kokoon. Sinuna menisin gynekologille.

Vierailija
11/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset imettävät, jos sekin kerran kuluttaa? Itsellä kolme lasta, joista viimeisen sain 41-vuotiaana. Ketään heistä en imettänyt. Terveitä ovat olleet, korvatulehdusta ei ole vielä ollut kenelläkään, flunssaa ehkä kerran vuodessa per lapsi, jos sitäkään. Ovat nyt alakouluikäisiä ja kiitettäviä oppilaita kaikki.

Ei minulle jäänyt raskauksista mitään kiloja. Olen palannut S-kokoon. Sinuna menisin gynekologille.

Imetys oli kätevää silloin, kun piti ruokkia lapsi öisin. Ei tarvinnut nousta lämmittämään maitoa, vaan pystyi vain tuikkaamaan lapselle ruoan suuhun. En kyllä nukkunut, kun lapsi imi, mutta ainakaan ei tarvinnut nousta sängystä.

Vierailija
12/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetys oli kätevää silloin, kun piti ruokkia lapsi öisin. Ei tarvinnut nousta lämmittämään maitoa, vaan pystyi vain tuikkaamaan lapselle ruoan suuhun. En kyllä nukkunut, kun lapsi imi, mutta ainakaan ei tarvinnut nousta sängystä.

No minulla oli kaksi pulloruokittavaa samanaikaisesti. Laitoin 8 valmista pulloa jääkaappiin illalla. Yön aikana sitten lämmitin ne. En tuntenut itseäni silti päivällä väsyneeksi, vaikka minulla oli myös hyvin meneväinen leikki-ikäinen.

Luulen, että tuo yöheräily ja jatkuva liikkuminen myös päivisin palautti minut mittoihini.

Vierailija
13/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta imetys niin paino alkaa putoamaan ja kuukautisetkin palaavat. Jos tuo sinulle tässä elämänvaiheessa on niin tärkeää... 

Vierailija
14/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toisin päin. Menkat alkoi tasan 28 päivää synnytyksestä. Kiva kun jälkivuoto oli melkein 3 viikkoa ja sitten yhtäkkiä taas vuoto. Mut siitä lähti taas pyörimään ihan normi kierto. Outoa. Ja seksihalut ihan tapissa. Meni varmaan hormonit sekaisin.

Vierailija
15/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa, mulle tuli raskauden aikana 10 kg ja kun lähdin kotiin synnytyksen jälkeen oli paino -12kg. 

Vierailija
16/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmm, 5v välein tehty mukulat, kun joku pohti, et jos on tiuhaan niin keho sanoo, et ei enää.. Mitä muuta. Joo, imetän öisin ja päivisinkin edelleen. Hän on sellainen tissitakiainen. Syö kyllä muutakin mut aika huonosti nykyään. Aiemmilla kerroilla aloitin ehkäisyn jälkikontrollissa, nyt ollaan menty imetyksellä. Kun ei ole menkkoja näkynyt ja kuulunut. Pari negaa, testiä siis, oon tehnyt, taas voisi itse asiassa testata. Ekaa kertaa sellainen olo, et menkat ehkä voisi olla tulossa, oli nimittäin pari sellaista päivää viime viikol ku imetysväli venyi 7-9 h. Mietin että siinä on varmaan yvteys, tuossa menkkojen poisjäännissä ja painon jumittamisessa. Ehkä gynellä tosiaan voisi piipahtaa. Toisaalta jostain luin, että 1v 8 kk:kin menkat voi olla poissa, et onhan tässä n. puol vuotta vielä. Mietin kans että nytkö ne iski. Siis ne vaihdevuodet!

Ap

Vierailija
17/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaako kolmas lapsi?

Vierailija
18/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaduttaako kolmas lapsi?

Ei missään nimessä! Välillä le8kittelen ajatuksella et ois 1-2 lisää. Mut taitaa ikä tulla vastaan. Vaikka aika vanhoinahan niitä nykyään saadaan. Mut itse en tahtoisi olla kovin vanhana raskaana.

Vierailija
19/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta palautuminen on hidastuu jokaisen lapsen myötä. 

Vierailija
20/32 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mmm, 5v välein tehty mukulat, kun joku pohti, et jos on tiuhaan niin keho sanoo, et ei enää.. Mitä muuta. Joo, imetän öisin ja päivisinkin edelleen. Hän on sellainen tissitakiainen. Syö kyllä muutakin mut aika huonosti nykyään. Aiemmilla kerroilla aloitin ehkäisyn jälkikontrollissa, nyt ollaan menty imetyksellä. Kun ei ole menkkoja näkynyt ja kuulunut. Pari negaa, testiä siis, oon tehnyt, taas voisi itse asiassa testata. Ekaa kertaa sellainen olo, et menkat ehkä voisi olla tulossa, oli nimittäin pari sellaista päivää viime viikol ku imetysväli venyi 7-9 h. Mietin että siinä on varmaan yvteys, tuossa menkkojen poisjäännissä ja painon jumittamisessa. Ehkä gynellä tosiaan voisi piipahtaa. Toisaalta jostain luin, että 1v 8 kk:kin menkat voi olla poissa, et onhan tässä n. puol vuotta vielä. Mietin kans että nytkö ne iski. Siis ne vaihdevuodet!

Ap

Gynellä kannattaa, että saa itse varmuuden asiasta.  Imetys todennäköisesti on syynä, mä ainakin olisin vaan iloinen että pitkään on ollut menkat poissa.