Katsoin Tapio Rautavaraan dokumentin Tapsa
Oli selvää, että mies ei ollut enää täysissä hengen voimissa. Heitteli jo iltamavitsejä tositarinoina.
Kommentit (66)
Tuohon aikaan tuottajat halusi elokuviinsa laulajia ja muita julkkiksia, koska ne veti yleisöä. Tapsa ei ollut mikään näyttelijä, mutta ei ollut Olavi Virtakaan, ja niin vain ympättiin elokuviin näyttelemään.
Ei ollut kummoinen näyttelijä Henry Theelkään.
Ainahan nämä laitettiin siihen elokuvaan myös laulamaan, koska sitähän yleisö tietysti odotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti
Oli myös olympiavoittaja.
Tapio Rautavaara oli monilahjakkuus. Olympiavoittaja keihäässä ja mitalisti juosiammunnassa. Omasi luonnollisen komean lauluäänen ja oli myös näyttelijä. Karismaattinen ihminen ehdottomasti. Sodan käynyt mies, ei mikään neiti siis.
Niin ja päälle päätteeksi vielä uskomattoman komea mies.
Vierailija kirjoitti:
Hän oli todennäköisesti kaikkien aikojen karismaattisin suomalainen, ainakin julkimoista. Jotenkin majesteettinen synnynnäisesti.
Jotain samaa kuin siinä jenkkien joulunäytelmän miehessä.
Ihan uskomaton komeus, karisma ja mikä ryhti.
Tänä päivänäkin tuolla miehellä kävisi flaksi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti
Oli myös keihäänheiton olympiavoittaja ja jousiammunnan maailmanmestari. Jotain rajaa nyt näihin juttuihin.
Joo tehdään runkkati 30v elämänekrtakirja rap mulkusta ja kansa hurraa. Onneksi eteen tuli Päätalo ja seikkailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli todennäköisesti kaikkien aikojen karismaattisin suomalainen, ainakin julkimoista. Jotenkin majesteettinen synnynnäisesti.
Jotain samaa kuin siinä jenkkien joulunäytelmän miehessä.
Ihan uskomaton komeus, karisma ja mikä ryhti.
Tänä päivänäkin tuolla miehellä kävisi flaksi,
Siis aivan satavarmasti kävisi jo pelkästään ryhdillä ja karismalla.
Rautavaara on kyllä omaa luokkaansa. Jos olisi syntynyt jonnekin Englantiin tai USA:han niin olisi maailmanluokan tähti.
Eikä olisi edes tarvittu sepittää tarinaa ryysyistä rikkauksiin, Rautavaaran kohdalla ei tarvinnut siinä suhteessa valehdella tai liioitella. Aina sanotaan, että ennen muinoin ihmiset aikuistuivat nopeammin ja Rautavaaran kirjeet äidille joltain tukkisavotalta, ainakin kertovat tätä tarinaa: jo teini-iässä Rautavaara tajusi, että hänen kannattaa satsata urheiluun ja musisointiin, ne ovat tie pois köyhyydestä. Silti hän teki koko nuoruutensa ajan 'oikeita töitä' savotoissa, uitoissa, myllyllä, konttorissa. Sota katkaisi lupaavasti alkaneen urheilu-uran, mutta toisaalta teki Rautavaaran musiikin ja muun esiintymisen tutuksi suomalaismiehille. Sodan jälkeen näyttelijäoppiin ja filmaamaan ja levyttämään ja vielä kerran keihäänheittäjäksi. Olympialaisissa Lontoossa tuli sitten oikeasti Veteraanin voitto, kun Rautavaara voitti kultaa silkalla kokemuksellaan ja kovilla hermoillaan.
Mutta ällistyttävin on Rautavaaran mestaruus kahdessa täysin erilaisessa lajissa: räjähtävän voiman ja temperamentin keihäänheitossa ja rauhallisuuteen, hermojen hallintaan perustuvassa jousiammunnassa. Eikä Rautavaara ollut niiiin huono näyttelijä kuin täälläkin mainostetaan. Kaukana parhaimmista, mutta muuten sitä samaa tyyliä mitä tuolloin näyttelemisessä harjoitettiin. Musiikissa yksi isoimmista suomalaisista, teki itse myös biisejä, sävelsi ja sanoittikin, ei ollut pelkkä laulaja.
Juhannukseen kuuluu Rautavaaran Pohjolan yö, joka on aivan ihana biisi. Pidän myös useista hänen humoristisista lauluista ja ralleista. Sininen uni, Isoisän olkihattu, Rakovalkealla jne ovat tietysti klassikkoja. Pateettisesta Rautavaarasta en niin välitä eli Hintriikan surumarssi, Korttipakka eivät ole suosikkejani, mutta Tuopin jäljet on komeasti laulettu, siinä on voimaa ja uskottavuutta, jota tarvitaan kun lauletaan siitä, että itse vastaat teoistasi ja valinnoistasi ja se karvas kalkki on nieltävä ja mentävä vain eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen syvää rauhaa, kun kuule isoisä olkihatun tai korttipakan Tapsan esittämänä.
Tällöin maailmassa on kaikki kohdallaan ja jokin logiikka voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti
Matti Nykänen valittiin joskus Suomen turhimmaksi julkkikseksi. Hänkin oli sentään maailmanmestari ja olympiavoittaja, vaikka ei yhtä komea ja hyvä laulaja kuin Rautavaara. Silloin vaan ihmettelin, millä ansioilla eräät julkkikset vähemmän turhia ovat.
Rautavaaran suurimmat ansiot olivat aivan muualla kuin elokuvanäyttelijänä.
Rautavaara osasi laulaa.
Miten voi osata laulaa, viihdyttää ja voittaa kahdessa päinvastaisessa lajissa? Eihän tässä ole mitään järkeä? Ei ainakaan, jos mies on vielä komea, pitkä ja äärimmäisen karismaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Rautavaara on kyllä omaa luokkaansa. Jos olisi syntynyt jonnekin Englantiin tai USA:han niin olisi maailmanluokan tähti.
Eikä olisi edes tarvittu sepittää tarinaa ryysyistä rikkauksiin, Rautavaaran kohdalla ei tarvinnut siinä suhteessa valehdella tai liioitella. Aina sanotaan, että ennen muinoin ihmiset aikuistuivat nopeammin ja Rautavaaran kirjeet äidille joltain tukkisavotalta, ainakin kertovat tätä tarinaa: jo teini-iässä Rautavaara tajusi, että hänen kannattaa satsata urheiluun ja musisointiin, ne ovat tie pois köyhyydestä. Silti hän teki koko nuoruutensa ajan 'oikeita töitä' savotoissa, uitoissa, myllyllä, konttorissa. Sota katkaisi lupaavasti alkaneen urheilu-uran, mutta toisaalta teki Rautavaaran musiikin ja muun esiintymisen tutuksi suomalaismiehille. Sodan jälkeen näyttelijäoppiin ja filmaamaan ja levyttämään ja vielä kerran keihäänheittäjäksi. Olympialaisissa Lontoossa tuli sitten oikeasti Veteraanin voitto, kun Rautavaara voitti kultaa silkalla kokemuksellaan ja kovilla hermoillaan.
Mutta ällistyttävin on Rautavaaran mestaruus kahdessa täysin erilaisessa lajissa: räjähtävän voiman ja temperamentin keihäänheitossa ja rauhallisuuteen, hermojen hallintaan perustuvassa jousiammunnassa. Eikä Rautavaara ollut niiiin huono näyttelijä kuin täälläkin mainostetaan. Kaukana parhaimmista, mutta muuten sitä samaa tyyliä mitä tuolloin näyttelemisessä harjoitettiin. Musiikissa yksi isoimmista suomalaisista, teki itse myös biisejä, sävelsi ja sanoittikin, ei ollut pelkkä laulaja.
Juhannukseen kuuluu Rautavaaran Pohjolan yö, joka on aivan ihana biisi. Pidän myös useista hänen humoristisista lauluista ja ralleista. Sininen uni, Isoisän olkihattu, Rakovalkealla jne ovat tietysti klassikkoja. Pateettisesta Rautavaarasta en niin välitä eli Hintriikan surumarssi, Korttipakka eivät ole suosikkejani, mutta Tuopin jäljet on komeasti laulettu, siinä on voimaa ja uskottavuutta, jota tarvitaan kun lauletaan siitä, että itse vastaat teoistasi ja valinnoistasi ja se karvas kalkki on nieltävä ja mentävä vain eteenpäin.
Suuri suosikkini Pohjola yön lisäksi on Rautavaaran laulama Linnunrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti
Matti Nykänen valittiin joskus Suomen turhimmaksi julkkikseksi. Hänkin oli sentään maailmanmestari ja olympiavoittaja, vaikka ei yhtä komea ja hyvä laulaja kuin Rautavaara. Silloin vaan ihmettelin, millä ansioilla eräät julkkikset vähemmän turhia ovat.
Rautavaaran suurimmat ansiot olivat aivan muualla kuin elokuvanäyttelijänä.
Rautavaara osasi laulaa.
Miten voi osata laulaa, viihdyttää ja voittaa kahdessa päinvastaisessa lajissa? Eihän tässä ole mitään järkeä? Ei ainakaan, jos mies on vielä komea, pitkä ja äärimmäisen karismaattinen.
Riisitauti ja urheilun huipulle taisteli. Miksi minä aistin Tapio Rautavaarassa surun, silmissä ja olemuksessa lauluissa. Kaiken piti olla kunnossa, ura ja perhe? Varmasti suosittu ja tosi komea mies, oliko kateellisia ympärillä vai sotako vaikutti. Veikö viina, kuten niin monta sodasta palannutta vei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti
Matti Nykänen valittiin joskus Suomen turhimmaksi julkkikseksi. Hänkin oli sentään maailmanmestari ja olympiavoittaja, vaikka ei yhtä komea ja hyvä laulaja kuin Rautavaara. Silloin vaan ihmettelin, millä ansioilla eräät julkkikset vähemmän turhia ovat.
Rautavaaran suurimmat ansiot olivat aivan muualla kuin elokuvanäyttelijänä.
Rautavaara osasi laulaa.
Miten voi osata laulaa, viihdyttää ja voittaa kahdessa päinvastaisessa lajissa? Eihän tässä ole mitään järkeä? Ei ainakaan, jos mies on vielä komea, pitkä ja äärimmäisen karismaattinen.
Riisitauti ja urheilun huipulle taisteli. Miksi minä aistin Tapio Rautavaarassa surun, silmissä ja olemuksessa lauluissa. Kaiken piti olla kunnossa, ura ja perhe? Varmasti suosittu ja tosi komea mies, oliko kateellisia ympärillä vai sotako vaikutti. Veikö viina, kuten niin monta sodasta palannutta vei?
Kosketti, kun hän kertoi etteivät hänen siipensä olleet valkoiset. Kenelläpä meistä ne olisivat. Kyynel :(
Olihan sillä vaimo ja talo . Työtä teki . Ei ollut sosiaaliturvaa piti tehdä työtä . Myöhemmin tuli sosiaaliturva vasta . Oulunkylässä on patsas siinä puistossa keskustassa hänen muistoksi lähinnä urheilusta. Ei hän ollut Helsingissä syntynyt vaan muualta muutti. Lapsensa syntyi siellä. Olavi virta oli muun niminen oikeasti ja kotoisin jostain Lahdesta Vääksystä. Kyllä hän musiikki mies oli. Ihmiset vanhetessa väsyy se käy kaikille.
Slaavien syntejä ja tataarien ei nyt jaksa miettiä mutta tee itse parannus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti
Matti Nykänen valittiin joskus Suomen turhimmaksi julkkikseksi. Hänkin oli sentään maailmanmestari ja olympiavoittaja, vaikka ei yhtä komea ja hyvä laulaja kuin Rautavaara. Silloin vaan ihmettelin, millä ansioilla eräät julkkikset vähemmän turhia ovat.
Rautavaaran suurimmat ansiot olivat aivan muualla kuin elokuvanäyttelijänä.
Rautavaara osasi laulaa.
Miten voi osata laulaa, viihdyttää ja voittaa kahdessa päinvastaisessa lajissa? Eihän tässä ole mitään järkeä? Ei ainakaan, jos mies on vielä komea, pitkä ja äärimmäisen karismaattinen.
Riisitauti ja urheilun huipulle taisteli. Miksi minä aistin Tapio Rautavaarassa surun, silmissä ja olemuksessa lauluissa. Kaiken piti olla kunnossa, ura ja perhe? Varmasti suosittu ja tosi komea mies, oliko kateellisia ympärillä vai sotako vaikutti. Veikö viina, kuten niin monta sodasta palannutta vei?
Kosketti, kun hän kertoi etteivät hänen siipensä olleet valkoiset. Kenelläpä meistä ne olisivat. Kyynel :(
Lukekaa vaikka Erolan Tapsa -kirja. Siinä on ällistyttävän avointa puhetta Rautavaaralta. Muun muassa hänen tiivis ja erikoisen intiimi suhde äitiinsä. Varmasti äiti oli Rautavaaralle kaikkein tärkein ihminen, he muodostivat tavallaan oman taistelujoukon köyhyyttä vastaan. Äiti teki pahimmillaan kolmea työtä yhtä aikaa, Rautavaara aloitti iltapäivälehtien myyjäpoikana junissa. Ja vaikka kuinka köyhiä oltiin, niin kitara jostakin hommattiin, kun pojan kyvyt huomattiin, samoin urheiluvarusteita. Äiti oli kannustava - khöm kaikessa.
Mutta jälkiä tuollainen taistelu jättää. Äitihän joutui pistämään pikku-Tapsan vuodeksi lastenkotiin, että sai asiansa kuntoon, töitä ei väärällä puolella sisällissodassa olleelle kommariakalle tahtonut löytyä, Helsingin Oulunkylästä löytyi sitten työtä ja asunto. Isähän oli jättänyt perheen jo ihan alkutaipaleella, äärimmäiseen köyhyyteen. Kun sitten Rautavaarasta tuli tähti, pölähti iskäkin paikalle, ja vastaanotto oli kuulemma ollut kohteliaan viileä. Äitiänsä Rautavaara kiitteli aina.
Vierailija kirjoitti:
Hän oli todennäköisesti kaikkien aikojen karismaattisin suomalainen, ainakin julkimoista. Jotenkin majesteettinen synnynnäisesti.
Oli kyllä pitkä ja komea mies nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan tuottajat halusi elokuviinsa laulajia ja muita julkkiksia, koska ne veti yleisöä. Tapsa ei ollut mikään näyttelijä, mutta ei ollut Olavi Virtakaan, ja niin vain ympättiin elokuviin näyttelemään.
Ei ollut kummoinen näyttelijä Henry Theelkään.
Ainahan nämä laitettiin siihen elokuvaan myös laulamaan, koska sitähän yleisö tietysti odotti.
Ja Mauno Kuusisto
Maistui vähän liikaa, kuten tuo aikana oli tapana ja tietenkin komeus aiheutti muitakin juttuja. Kukaan ei tiedä lapsien määrää.
Oli kyllä järkyttävän komea mies. Mitkä kasvonpiirteet ja kroppa. Muita samaa sarjaa urheilija-komeuksia on edelleen elossa oleva Vellu Ketola. Suomalaisia miehiä nimittäin harvoin voi kutsua komeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Maistui vähän liikaa, kuten tuo aikana oli tapana ja tietenkin komeus aiheutti muitakin juttuja. Kukaan ei tiedä lapsien määrää.
No mitäs luulet kaverin alkuperästä?
Jo siellä on täytynyt olla maailman ihanin mies. Ei kai muuten nuori neiti olisi suostunut aviottoman lapseen.
Tarinat leviää aina. Ei niitä pysty estämään.