Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsoin Tapio Rautavaraan dokumentin Tapsa

Vierailija
19.06.2026 |

Oli selvää, että mies ei ollut enää täysissä hengen voimissa. Heitteli jo iltamavitsejä tositarinoina.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhat jutut menee perimätieteenä eteenpäin.


Kaikki tietää Kultarannan ruusujen kukkineen niin hyvin porttien aamupissien takia. Kaikki myös tietää Kekkosen luulleen menevän kouluun vanhoina päivinään. Sille pakattiin selkään koulureppu.

Näin kerrotaan erään henkivartiokaartiin kuuluneen kertoneen. Kuulemma kertoi enemmänkin.

Kai joku kotiapulainenkin. Kertoi sanan jollekin ja siitähän se levisi. Kukaan ei edes edes tiedä kuinka levisi.

Tarinat leviää aina. Ei niitä pysty estämään.

Vierailija
42/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aikaan tuottajat halusi elokuviinsa laulajia ja muita julkkiksia, koska ne veti yleisöä.  Tapsa ei ollut mikään näyttelijä, mutta ei ollut Olavi Virtakaan, ja niin vain ympättiin elokuviin näyttelemään.  

Ei ollut kummoinen näyttelijä Henry Theelkään. 

Ainahan nämä laitettiin siihen elokuvaan myös laulamaan, koska sitähän yleisö tietysti odotti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti

Oli myös olympiavoittaja.

Tapio Rautavaara oli monilahjakkuus. Olympiavoittaja keihäässä ja mitalisti juosiammunnassa. Omasi luonnollisen komean lauluäänen ja oli myös näyttelijä. Karismaattinen ihminen ehdottomasti. Sodan käynyt mies, ei mikään neiti siis.

Niin ja päälle päätteeksi vielä uskomattoman komea mies.  

Vierailija
44/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän oli todennäköisesti kaikkien aikojen karismaattisin suomalainen, ainakin julkimoista. Jotenkin majesteettinen synnynnäisesti.

Jotain samaa kuin siinä jenkkien joulunäytelmän miehessä.

Ihan uskomaton komeus, karisma ja mikä ryhti.

Tänä päivänäkin tuolla miehellä kävisi flaksi,

Vierailija
45/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti

Oli myös keihäänheiton olympiavoittaja ja jousiammunnan maailmanmestari. Jotain rajaa nyt näihin juttuihin.

Joo tehdään runkkati 30v elämänekrtakirja rap mulkusta  ja kansa hurraa. Onneksi eteen tuli Päätalo ja seikkailut.

Vierailija
46/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän oli todennäköisesti kaikkien aikojen karismaattisin suomalainen, ainakin julkimoista. Jotenkin majesteettinen synnynnäisesti.

Jotain samaa kuin siinä jenkkien joulunäytelmän miehessä.

Ihan uskomaton komeus, karisma ja mikä ryhti.

Tänä päivänäkin tuolla miehellä kävisi flaksi,

Siis aivan satavarmasti kävisi jo pelkästään ryhdillä ja karismalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautavaara on kyllä omaa luokkaansa. Jos olisi syntynyt jonnekin Englantiin tai USA:han niin olisi maailmanluokan tähti.

 

Eikä olisi edes tarvittu sepittää tarinaa ryysyistä rikkauksiin, Rautavaaran kohdalla ei tarvinnut siinä suhteessa valehdella tai liioitella. Aina sanotaan, että ennen muinoin ihmiset aikuistuivat nopeammin ja Rautavaaran kirjeet äidille joltain tukkisavotalta, ainakin kertovat tätä tarinaa: jo teini-iässä Rautavaara tajusi, että hänen kannattaa satsata urheiluun ja musisointiin, ne ovat tie pois köyhyydestä. Silti hän teki koko nuoruutensa ajan  'oikeita töitä'  savotoissa, uitoissa, myllyllä, konttorissa. Sota katkaisi lupaavasti alkaneen urheilu-uran, mutta toisaalta teki Rautavaaran musiikin ja muun esiintymisen tutuksi suomalaismiehille. Sodan jälkeen näyttelijäoppiin ja filmaamaan ja levyttämään ja vielä kerran keihäänheittäjäksi. Olympialaisissa Lontoossa tuli sitten oikeasti Veteraanin voitto, kun Rautavaara voitti kultaa silkalla kokemuksellaan ja kovilla hermoillaan. 

 

Mutta ällistyttävin on Rautavaaran mestaruus kahdessa täysin erilaisessa lajissa: räjähtävän voiman ja temperamentin keihäänheitossa ja rauhallisuuteen, hermojen hallintaan perustuvassa jousiammunnassa. Eikä Rautavaara ollut niiiin huono näyttelijä kuin täälläkin mainostetaan. Kaukana parhaimmista, mutta muuten sitä samaa tyyliä mitä tuolloin näyttelemisessä harjoitettiin. Musiikissa yksi isoimmista suomalaisista, teki itse myös biisejä, sävelsi ja sanoittikin, ei ollut pelkkä laulaja. 

 

Juhannukseen kuuluu Rautavaaran Pohjolan yö, joka on aivan ihana biisi. Pidän myös useista hänen humoristisista lauluista ja ralleista. Sininen uni, Isoisän olkihattu, Rakovalkealla jne ovat tietysti klassikkoja. Pateettisesta Rautavaarasta en niin välitä eli Hintriikan surumarssi, Korttipakka eivät ole suosikkejani, mutta Tuopin jäljet on komeasti laulettu, siinä on voimaa ja uskottavuutta, jota tarvitaan kun lauletaan siitä, että itse vastaat teoistasi ja valinnoistasi ja se karvas kalkki on nieltävä ja mentävä vain eteenpäin.

Vierailija
48/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen syvää rauhaa, kun kuule isoisä olkihatun tai korttipakan Tapsan esittämänä.

Tällöin maailmassa on kaikki kohdallaan ja jokin logiikka voittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti

 

Matti Nykänen valittiin joskus Suomen turhimmaksi julkkikseksi. Hänkin oli sentään maailmanmestari ja olympiavoittaja, vaikka ei yhtä komea ja hyvä laulaja kuin Rautavaara. Silloin vaan ihmettelin, millä ansioilla eräät julkkikset vähemmän turhia ovat.

Rautavaaran suurimmat ansiot olivat aivan muualla kuin elokuvanäyttelijänä.

Rautavaara osasi laulaa.

Miten voi osata laulaa, viihdyttää ja voittaa kahdessa päinvastaisessa lajissa? Eihän tässä ole mitään järkeä? Ei ainakaan, jos mies on vielä komea, pitkä ja äärimmäisen karismaattinen.

Vierailija
50/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautavaara on kyllä omaa luokkaansa. Jos olisi syntynyt jonnekin Englantiin tai USA:han niin olisi maailmanluokan tähti.

 

Eikä olisi edes tarvittu sepittää tarinaa ryysyistä rikkauksiin, Rautavaaran kohdalla ei tarvinnut siinä suhteessa valehdella tai liioitella. Aina sanotaan, että ennen muinoin ihmiset aikuistuivat nopeammin ja Rautavaaran kirjeet äidille joltain tukkisavotalta, ainakin kertovat tätä tarinaa: jo teini-iässä Rautavaara tajusi, että hänen kannattaa satsata urheiluun ja musisointiin, ne ovat tie pois köyhyydestä. Silti hän teki koko nuoruutensa ajan  'oikeita töitä'  savotoissa, uitoissa, myllyllä, konttorissa. Sota katkaisi lupaavasti alkaneen urheilu-uran, mutta toisaalta teki Rautavaaran musiikin ja muun esiintymisen tutuksi suomalaismiehille. Sodan jälkeen näyttelijäoppiin ja filmaamaan ja levyttämään ja vielä kerran keihäänheittäjäksi. Olympialaisissa Lontoossa tuli sitten oikeasti Veteraanin voitto, kun Rautavaara voitti kultaa silkalla kokemuksellaan ja kovilla hermoillaan. 

 

Mutta ällistyttävin on Rautavaaran mestaruus kahdessa täysin erilaisessa lajissa: räjähtävän voiman ja temperamentin keihäänheitossa ja rauhallisuuteen, hermojen hallintaan perustuvassa jousiammunnassa. Eikä Rautavaara ollut niiiin huono näyttelijä kuin täälläkin mainostetaan. Kaukana parhaimmista, mutta muuten sitä samaa tyyliä mitä tuolloin näyttelemisessä harjoitettiin. Musiikissa yksi isoimmista suomalaisista, teki itse myös biisejä, sävelsi ja sanoittikin, ei ollut pelkkä laulaja. 

 

Juhannukseen kuuluu Rautavaaran Pohjolan yö, joka on aivan ihana biisi. Pidän myös useista hänen humoristisista lauluista ja ralleista. Sininen uni, Isoisän olkihattu, Rakovalkealla jne ovat tietysti klassikkoja. Pateettisesta Rautavaarasta en niin välitä eli Hintriikan surumarssi, Korttipakka eivät ole suosikkejani, mutta Tuopin jäljet on komeasti laulettu, siinä on voimaa ja uskottavuutta, jota tarvitaan kun lauletaan siitä, että itse vastaat teoistasi ja valinnoistasi ja se karvas kalkki on nieltävä ja mentävä vain eteenpäin.

 

Suuri suosikkini Pohjola yön lisäksi on Rautavaaran laulama Linnunrata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti

 

Matti Nykänen valittiin joskus Suomen turhimmaksi julkkikseksi. Hänkin oli sentään maailmanmestari ja olympiavoittaja, vaikka ei yhtä komea ja hyvä laulaja kuin Rautavaara. Silloin vaan ihmettelin, millä ansioilla eräät julkkikset vähemmän turhia ovat.

Rautavaaran suurimmat ansiot olivat aivan muualla kuin elokuvanäyttelijänä.

Rautavaara osasi laulaa.

Miten voi osata laulaa, viihdyttää ja voittaa kahdessa päinvastaisessa lajissa? Eihän tässä ole mitään järkeä? Ei ainakaan, jos mies on vielä komea, pitkä ja äärimmäisen karismaattinen.

Riisitauti ja urheilun huipulle taisteli. Miksi minä aistin Tapio Rautavaarassa surun, silmissä ja olemuksessa lauluissa. Kaiken piti olla kunnossa, ura ja perhe? Varmasti suosittu ja tosi komea mies, oliko kateellisia ympärillä vai sotako vaikutti. Veikö viina, kuten niin monta sodasta palannutta vei? 

Vierailija
52/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti

 

Matti Nykänen valittiin joskus Suomen turhimmaksi julkkikseksi. Hänkin oli sentään maailmanmestari ja olympiavoittaja, vaikka ei yhtä komea ja hyvä laulaja kuin Rautavaara. Silloin vaan ihmettelin, millä ansioilla eräät julkkikset vähemmän turhia ovat.

Rautavaaran suurimmat ansiot olivat aivan muualla kuin elokuvanäyttelijänä.

Rautavaara osasi laulaa.

Miten voi osata laulaa, viihdyttää ja voittaa kahdessa päinvastaisessa lajissa? Eihän tässä ole mitään järkeä? Ei ainakaan, jos mies on vielä komea, pitkä ja äärimmäisen karismaattinen.

Riisitauti ja urheilun huipulle taisteli. Miksi minä aistin Tapio Rautavaarassa surun, silmissä ja olemuksessa lauluissa. Kaiken piti olla kunnossa, ura ja perhe? Varmasti suosittu ja tosi komea mies, oliko kateellisia ympärillä vai sotako vaikutti. Veikö viina, kuten niin monta sodasta palannutta vei? 

Kosketti, kun hän kertoi etteivät hänen siipensä olleet valkoiset.  Kenelläpä meistä ne olisivat. Kyynel :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan sillä vaimo ja talo .  Työtä teki .  Ei ollut sosiaaliturvaa piti tehdä työtä . Myöhemmin tuli sosiaaliturva vasta .  Oulunkylässä on patsas siinä puistossa keskustassa hänen muistoksi lähinnä urheilusta.  Ei hän ollut Helsingissä syntynyt vaan muualta muutti.  Lapsensa syntyi siellä.  Olavi virta oli muun niminen oikeasti ja kotoisin jostain Lahdesta Vääksystä.  Kyllä hän musiikki mies oli.  Ihmiset vanhetessa väsyy se käy kaikille.  

Vierailija
54/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slaavien syntejä ja tataarien ei nyt jaksa miettiä mutta tee itse parannus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautavaara oli ehkä suomen surkein näyttelijä, laulaa toki osasi. Yliarvostettu juntti

 

Matti Nykänen valittiin joskus Suomen turhimmaksi julkkikseksi. Hänkin oli sentään maailmanmestari ja olympiavoittaja, vaikka ei yhtä komea ja hyvä laulaja kuin Rautavaara. Silloin vaan ihmettelin, millä ansioilla eräät julkkikset vähemmän turhia ovat.

Rautavaaran suurimmat ansiot olivat aivan muualla kuin elokuvanäyttelijänä.

Rautavaara osasi laulaa.

Miten voi osata laulaa, viihdyttää ja voittaa kahdessa päinvastaisessa lajissa? Eihän tässä ole mitään järkeä? Ei ainakaan, jos mies on vielä komea, pitkä ja äärimmäisen karismaattinen.

Riisitauti ja urheilun huipulle taisteli. Miksi minä aistin Tapio Rautavaarassa surun, silmissä ja olemuksessa lauluissa. Kaiken piti olla kunnossa, ura ja perhe? Varmasti suosittu ja tosi komea mies, oliko kateellisia ympärillä vai sotako vaikutti. Veikö viina, kuten niin monta sodasta palannutta vei? 

Kosketti, kun hän kertoi etteivät hänen siipensä olleet valkoiset.  Kenelläpä meistä ne olisivat. Kyynel :(

Lukekaa vaikka Erolan Tapsa -kirja. Siinä on ällistyttävän avointa puhetta Rautavaaralta. Muun muassa hänen tiivis ja erikoisen intiimi suhde äitiinsä. Varmasti äiti oli Rautavaaralle kaikkein tärkein ihminen, he muodostivat tavallaan oman taistelujoukon köyhyyttä vastaan. Äiti teki pahimmillaan kolmea työtä yhtä aikaa,  Rautavaara aloitti iltapäivälehtien myyjäpoikana junissa. Ja vaikka kuinka köyhiä oltiin, niin kitara jostakin hommattiin, kun pojan kyvyt huomattiin, samoin urheiluvarusteita. Äiti oli kannustava - khöm kaikessa. 

 

Mutta jälkiä tuollainen taistelu jättää. Äitihän joutui pistämään pikku-Tapsan vuodeksi lastenkotiin, että sai asiansa kuntoon, töitä ei väärällä puolella sisällissodassa olleelle kommariakalle tahtonut löytyä, Helsingin Oulunkylästä löytyi sitten työtä ja asunto. Isähän oli jättänyt perheen jo ihan alkutaipaleella, äärimmäiseen köyhyyteen. Kun sitten Rautavaarasta tuli tähti, pölähti iskäkin paikalle, ja vastaanotto oli kuulemma ollut kohteliaan viileä. Äitiänsä Rautavaara kiitteli aina. 

Vierailija
56/66 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän oli todennäköisesti kaikkien aikojen karismaattisin suomalainen, ainakin julkimoista. Jotenkin majesteettinen synnynnäisesti.

Oli kyllä pitkä ja komea mies nuorena.

Vierailija
57/66 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan tuottajat halusi elokuviinsa laulajia ja muita julkkiksia, koska ne veti yleisöä.  Tapsa ei ollut mikään näyttelijä, mutta ei ollut Olavi Virtakaan, ja niin vain ympättiin elokuviin näyttelemään.  

Ei ollut kummoinen näyttelijä Henry Theelkään. 

Ainahan nämä laitettiin siihen elokuvaan myös laulamaan, koska sitähän yleisö tietysti odotti.

Ja Mauno Kuusisto

Vierailija
58/66 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistui vähän liikaa, kuten tuo aikana oli tapana ja tietenkin komeus aiheutti muitakin juttuja. Kukaan ei tiedä lapsien määrää.

Vierailija
59/66 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä järkyttävän komea mies. Mitkä kasvonpiirteet ja kroppa.  Muita samaa sarjaa urheilija-komeuksia on edelleen elossa oleva Vellu Ketola. Suomalaisia miehiä nimittäin harvoin voi kutsua komeiksi. 

Vierailija
60/66 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistui vähän liikaa, kuten tuo aikana oli tapana ja tietenkin komeus aiheutti muitakin juttuja. Kukaan ei tiedä lapsien määrää.

No mitäs luulet kaverin alkuperästä? 
 Jo siellä on täytynyt olla maailman ihanin mies. Ei kai muuten nuori neiti olisi suostunut aviottoman lapseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi