Voiko kuka tahansa joutua asunnottomaksi?
Kommentit (21)
Periaatteessa voi, mutta osalla ihmisistä on niin hyvät turvaverkot ja varallisuuspuskurit että asunnottomuus ei ihan heti uhkaa.
Tuolla myydään taloja eurolla jos pelottaa
Mikä riski mulla on? Asun vuokralla, jää vain vähän rahaa elämiseen, tukia en saa, eläkkeellä. Yksinäinen erakko
Ap
Voi. Ellei kykene maksamaan asumiskulujaan, niin helppoa se on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä riski mulla on? Asun vuokralla, jää vain vähän rahaa elämiseen, tukia en saa, eläkkeellä. Yksinäinen erakko
Ap
Jos olet valmis muuttamaan paikkakuntaa niin ei mitään ellei sota tule
Oikeastaan ei, ellei jätä vuokriaan maksamatta tai käyttäydy niin että saa häädön. Yhteiskunta kyllä jeesaa jonkun luukun hommaamisessa tarvittaessa. Mutta jos itse sössii niin sitten se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jos ei pysty itse maksamaan asumiskuluja, niin Kela ja sossu maksaa.
Perheväkivallan uhrit voi joutua koska täällä mm kiusaajilla on asiat hyvin. Sossu myös mielellään antaa perheväkivallan uhrien lapset sijaisperheissiin koska uhreilla ei ole mitään väliä vaan narsistisella hyödyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Eli ainoa keino hommata itsensä asunnottomaksi on tuhota se asunto tai juoda ne Kelan ja sossun massit.
Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Riski ehkä on, jos vuokra nousee niin suureksi, että et saa sitä maksetuksi eläkkeestäsi, tai jos tulee niin paljon muita kuluja, esimerkiksi lääke- tai sairauskuluja, että rahaa ei riitä vuokraan. Mutta toisaalta, kyllä ainakin tällä hetkellä vielä tukiakin voi hakea, jos noin kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Eli ainoa keino hommata itsensä asunnottomaksi on tuhota se asunto tai juoda ne Kelan ja sossun massit.
Joo ja vaikka kerran joisi/narkkaisi vuokrarahat, niin sossu voi kuitata ne.
Mulla on talo, talviasuttava vapaa-ajan asunto ja säästöjä. Ei velkaa. En tiedä, mitä itäisi tapahtua, että voisin jäädä asunnottomaksi. Ehkä jos joku tulipalo tai sota tuhoaisi nuo molemmat talot? Sitten menisin tietysti hotelliin. Onhan hotellissakin asuva periaatteessa asunnoton, jos on ilman vakituista osoitetta.
Minä olen ollut nuorena asunnoton, mutta se kesti onneksi alle viikon.
Ei voi. Se vaatii päihde ja/tai mielenterveysongelman. Suomessa on valtavasti tyhjiä asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole näin.
Voi joutua kuka tahansa jos joutuu talousrikollisuuden uhriksi.
Luulen, että voi. Asun huonokuntoisessa vuokra-asunnossa, ja jos tämä menee käyttökieltoon ja/tai remppaan ja asukkaat ajetaan muualle, en välttämättä saa riittävässä ajassa uutta vuokra-asuntoa. Luottotiedot ovat menneet, kun olen ollut pitkään työttömänä enkä pystynyt hoitamaan opintolainaa edes Kelalle. En tiedä, saisinko asuntoa minkään sosiaalipalvelun kautta. Varmaankin olisin jonkin aikaa asunnottomana.
Oma lapseni oli kaksi vuotta asunnoton, kun oli työttömänä ja joutui lähtemään liian kalliista vuokra-asunnostaan eikä saanut kohtuuhintaista tilalle. Haki kaupungin vuokra-asuntoja ja kaikkia mahdollisia sosiaalisen luototuksen asuntoja, ei saanut koskaan edes vastausta. Pitäisi varmaan olla päihdeongelma että saisi sosiaalisilla syillä asunnon? No asui sitten luonani 30 neliön yksiössä kaksi vuotta. Oli aika raskasta molemmille, kun tilaa oli vähän eikä edes vaatteet oikein mahtuneet mihinkään.
Mitä olen vuokra-asuntojen hintoja katsonut, niin yhtään ei ole tulleet pyynnit alas vaikka tuostakin ajasta on asumistukia ja toimeentulotukea ja niiden ehtoja kiristetty. Ilmeisesti joillain on edelleen maksuvaraa, mitä ihmettelen. Jos noin kalliita vuokria pystyy maksamaan niin pystyisi lyhentämään omaakin.
Ei voi. Jos nyt talo palaisi, saisin säästöilläni vuokrattua asunnon pariksi vuodeksi.