Miksi suomalaiset tuovat kulkukoiria ulkomailta?
Suomessa riittää kodittomia koiria omastakin takaa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Espanjan koirat, Viipurin koirat, Romanian koirat....
Suomalainen muoti-ilmiö, näin ihminen kuvittelee olevansa jollain tavalla kanssaihmistään parempi.
Mutta onneksi sinä sentään olet, me muut vain kuvittelemme :)
Suurinta työtähän tehdään siellä koirien lähtömaissa. Valistamalla muutetaan asenteita, sterilisoidaan ja sirutetaan koiria jne. Siinä sivussa on sitten tämä kotien välitys. En näe mitään pahaa siinä kun sekin on aivan konkreettista työtä koirien tilanteen parantamiseksi. Suomessa kun on omasta takaa melko hyvä tilanne koirilla, itse olen näitä Suomalaisia koiria ostanut pari kodinvaihtajina, ja hyvä vaan että mahdollisimman monia pyritään auttamaan.
Ap, hoida ne omat asiasi ensin kuntoon. Vähän veikkaan, että verovaroja valuu ap:n elättämiseen ihan liikaa. Yleensä nämä käsi ojossa olevat ovat niitä, jotka pelkäävät että muutkin saa jotain. Nyt näköjään jo pelätään, että viattomat eläimet saa ihmisten rahat eikä ap.
Tyhmyyden takia. Kuten pähkinänkuoria Afrikasta ötököineen lämmitykseen, vaikka turvettakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä kunniaa ja ihasteluahan noi tuontikoiran ottajat on vailla. Yks hehkutti, että hän ottaisi rescuekoiran. Tiputtelin häntä maan pinnalle. Hän odotti ihastelua, mutta saikin totuuksia päin pläsiä.
Kyyylllä kyyyyllä, hienoa, olet sinä pätevä. Onneksi sinä olet ohjaamassa ihmisiä suurella viisaudellasi.
Tosiasioitahan minä olen kertonut sille tyypille, joka odotti ihastelua, mutta saikin kuulla totuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap, hoida ne omat asiasi ensin kuntoon. Vähän veikkaan, että verovaroja valuu ap:n elättämiseen ihan liikaa. Yleensä nämä käsi ojossa olevat ovat niitä, jotka pelkäävät että muutkin saa jotain. Nyt näköjään jo pelätään, että viattomat eläimet saa ihmisten rahat eikä ap.
Sä nyt et pysy asian ytimessä. Yritän muuttaa puheenaihetta muihin asioihin. Sellaasta se on kettutytön elämä. 😁😁 Tosiasioitahan sinä et kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjan koirat, Viipurin koirat, Romanian koirat....
Suomalainen muoti-ilmiö, näin ihminen kuvittelee olevansa jollain tavalla kanssaihmistään parempi.
Mutta onneksi sinä sentään olet, me muut vain kuvittelemme :)
-eri
Sä et nyt hyväksy sitä, että kannettu vesi ei kaivossa pysy
Se on noiden jälkeenjääneiden turhaa touhua se koirien roudaaminen Suomeen. Etsikööt koteja siellä maissa, joissa niitä kulkukoiria on. Noissa maissahan on asukkaitakin ja koteja moninkertaisesti Suomeen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Se on noiden jälkeenjääneiden turhaa touhua se koirien roudaaminen Suomeen. Etsikööt koteja siellä maissa, joissa niitä kulkukoiria on. Noissa maissahan on asukkaitakin ja koteja moninkertaisesti Suomeen verrattuna.
Luuletko etteivät etsi koteja ensisijaisesti sieltä? Kukahan tässä on jälkeenjäänyt…
Yksi isoimpia foliohattuteorioitani on että noissa Balkanin maissa toimii rikollisjengit jotka välittävä näitä sekasikiökoiria rescueyhdistyksille pelastettavaksi. En tule yllättymään kun joku tällainen tuodaan esille
Jos kodittomille koirille on kysyntää niin varmaan niitä tuotetaan.
Harkitsen juuri toisen koiran ottamista. Olen kahlannut läpi kasvattajia, netin kauppapaikat, yhdistykset sis. sekä kotimaiset että ulkomaiset, koirille kotia etsivät tahot.
Suomessa jos haluaa kodinvaihtajan, niin vaihtoehtoja on usein 2.
1. Ostat sen kodinvaihtajan suoraan omistajalta. Näissä näkee aika paljon sitä että myydään eteenpäin se pentutehtailijalta otettu koira, jolla on ikää 1-5 vuotta. Ja siitä pyydetään 1000-1500€. En halua tukea tälläistä toimintaa edes välillisesti. Koirat on usein myös silminnähden sairaita, tuotettu tietoisesti sairaita yksilöitä. Säälin niitä toki kovasti. Eivät ole pyytäneet nekään saada syntyä tähän maailmaan, vaan rahan tähden.
2. Käännyt yhdistysten, esim. löytöeläinkotien puoleen. Heillä on usein tarjolla lähinnä tosi isoja koiria, useimmilla niistä on todettu isojakin pitovaikeuksia. No, olen kokenut koiranomistaja, mutta ensinnäkin haluan pienen koiran, koska asun kaupungissa, kerrostalossa ja minulla on jo pieni koira kotona. Ja en voi lähtökohtaisesti ottaa kovin haastavaa koiraa, etenkään isoa, koska tosiaan asun kaupungissa, kerrostalossa, minulla on lapsia ja koira entuudestaan. Ei olisi vastuullista ottaa tänne jotain saksanpaimenkoiramix- urosta, joka järsii tiensä väliovista ulos ja yrittää syödä kaikki vastaantulevat pyöräilijät sekä postinkantajan.
Jäljelle jää kaksi edes mahdollisesti vastuullista vaihtoehtoa. Ostaa koira kasvattajalta, jolla on hyvä ja vastuullinen maine. Tai ottaa se katukoira sieltä Espanjasta/ Romaniasta/ Bulgariasta ja antaa sille mahis; siellä on tosi paljon myös pieniä, kodittomia sylikoiria. Eli siis sellaisia, mikä omaan elämäntilanteeseen mahtuisi.
En tiedä, mitä ap tekis? Täydellisessä maailmassa ei olisi yhtään koditonta koiraa ja ne mitä tänne kasvatetaan kasvatettaisiin vastuullisesti, niistä joutuisi maksamaan kunnollisen hinnan ja niiden pitäminen olisi sillä tapaa valvottua, että eläimen laiminlyönnistä saisi tuntuvat rangaistukset.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen juuri toisen koiran ottamista. Olen kahlannut läpi kasvattajia, netin kauppapaikat, yhdistykset sis. sekä kotimaiset että ulkomaiset, koirille kotia etsivät tahot.
1. Ostat sen kodinvaihtajan suoraan omistajalta. Näissä näkee aika paljon sitä että myydään eteenpäin se pentutehtailijalta otettu koira, jolla on ikää 1-5 vuotta. Ja siitä pyydetään 1000-1500€. En halua tukea tälläistä toimintaa edes välillisesti. Koirat on usein myös silminnähden sairaita, tuotettu tietoisesti sairaita yksilöitä. Säälin niitä toki kovasti. Eivät ole pyytäneet nekään saada syntyä tähän maailmaan, vaan rahan tähden.
2. Käännyt yhdistysten, esim. löytöeläinkotien puoleen. Heillä on usein tarjolla lähinnä tosi isoja koiria, useimmilla niistä on todettu isojakin pitovaikeuksia. No, olen kokenut koiranomistaja, mutta ensinnäkin haluan pienen koiran, koska asun kaupungissa, kerrostalossa ja minulla on jo pieni koira kotona. Ja en voi lähtökohtaisesti ottaa kovin haastavaa koiraa, etenkään isoa, koska tosiaan asun kaupungissa, kerrostalossa, minulla on lapsia ja koira entuudestaan. Ei olisi vastuullista ottaa tänne jotain saksanpaimenkoiramix- urosta, joka järsii tiensä väliovista ulos ja yrittää syödä kaikki vastaantulevat pyöräilijät sekä postinkantajan.
Jäljelle jää kaksi edes mahdollisesti vastuullista vaihtoehtoa. Ostaa koira kasvattajalta, jolla on hyvä ja vastuullinen maine. Tai ottaa se katukoira sieltä Espanjasta/ Romaniasta/ Bulgariasta ja antaa sille mahis; siellä on tosi paljon myös pieniä, kodittomia sylikoiria. Eli siis sellaisia, mikä omaan elämäntilanteeseen mahtuisi.
En tiedä, mitä ap tekis? Täydellisessä maailmassa ei olisi yhtään koditonta koiraa ja ne mitä tänne kasvatetaan kasvatettaisiin vastuullisesti, niistä joutuisi maksamaan kunnollisen hinnan ja niiden pitäminen olisi sillä tapaa valvottua, että eläimen laiminlyönnistä saisi tuntuvat rangaistukset.
No sähän tuet holtitonta pennuttamista siellä ulkomaassa, josta niitä koiria sitten poimitaan kadulta ja roudataan Suomeen. Niiden koirien isän ja emän taustoja ei ole tiedossa semminkään. Tosiasiassa ne on esim poikakoira pannunna emokoiraansa tai sisarukset keskenään tai isukkikoira pannanna pentujaan ja pennut kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä ap tekis? Täydellisessä maailmassa ei olisi yhtään koditonta koiraa ja ne mitä tänne kasvatetaan kasvatettaisiin vastuullisesti, niistä joutuisi maksamaan kunnollisen hinnan ja niiden pitäminen olisi sillä tapaa valvottua, että eläimen laiminlyönnistä saisi tuntuvat rangaistukset.No sähän tuet holtitonta pennuttamista siellä ulkomaassa, josta niitä koiria sitten poimitaan kadulta ja roudataan Suomeen. Niiden koirien isän ja emän taustoja ei ole tiedossa semminkään. Tosiasiassa ne on esim poikakoira pannunna emokoiraansa tai sisarukset keskenään tai isukkikoira pannanna pentujaan ja pennut kadulle.
Siis millä perustein tuen? Miten siis ne pennuttajat saavat siitä rahaa, kun se koditon koira raavitaan kasaan jostain tienpientareelta henkihieverissä. Ja josta minä maksan sen terveydenhuolto, ruoka , viranomais- ja lentokulut? Useissahan maissa ongelma on katukoirat ja ihmisten leikkaamattomat lemmikkikoirat, jotka elää vapaana naapurustossa ja tekee pentuja. Näitä pentujahan ei siellä kukaan halua tai ainakaan osta kovalla rahalla, koska pentuja siellä on ilmaiseksi ihan joka nurkalla, riesaksi asti!
Tietenkään niiden koirien taustoista ei ole mitään tietoa, jos ne on kadulta poimittu. Sehän nyt on selviö.
Romanian väkiluku on 18.8 miljoonaa. Kyllä siellä holtittomasti tehtaillaankin koiria kun omasta maasta ei löydy koteja koirille.
Suomen väkiluku on 5,6 miljoonaa. Tänne roudataan ties mistä näitä kulkukoiria.
Otettiin aikanaan 8-viikkoinen pentu Rodoksen hotellin seinustalta. Hotellin henkilökunta antoi pesueelle ruokaa, me otimme pennuista yhden. Muutkin löysivät kodin, suurin osa eri puolilta Eurooppaa. Sirutettiin, madotettiin Rodoksella, tuli Suomeen täysin laillisesti. Ihana, lempeä, ihmisrakas, älykäs ja oppivainen otus. Oli perheemme lemmikki 16 vuotta. Hyvin terve, kuoli suurinpiirtein vanhuuteen.
En kyllä kadu hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä ap tekis? Täydellisessä maailmassa ei olisi yhtään koditonta koiraa ja ne mitä tänne kasvatetaan kasvatettaisiin vastuullisesti, niistä joutuisi maksamaan kunnollisen hinnan ja niiden pitäminen olisi sillä tapaa valvottua, että eläimen laiminlyönnistä saisi tuntuvat rangaistukset.No sähän tuet holtitonta pennuttamista siellä ulkomaassa, josta niitä koiria sitten poimitaan kadulta ja roudataan Suomeen. Niiden koirien isän ja emän taustoja ei ole tiedossa semminkään. Tosiasiassa ne on esim poikakoira pannunna emokoiraansa tai sisarukset keskenään tai isukkikoira pannanna pentujaan ja pennut kadulle.
Siis millä perustein tuen? Miten siis ne pennuttajat saavat siitä rahaa, kun se koditon koira raavitaan kasaan jostain tienpientareelta henkihieverissä. Ja josta minä maksan sen terveydenhuolto, ruoka , viranomais- ja lentokulut? Useissahan maissa ongelma on katukoirat ja ihmisten leikkaamattomat lemmikkikoirat, jotka elää vapaana naapurustossa ja tekee pentuja. Näitä pentujahan ei siellä kukaan halua tai ainakaan osta kovalla rahalla, koska pentuja siellä on ilmaiseksi ihan joka nurkalla, riesaksi asti!
Tietenkään niiden koirien taustoista ei ole mitään tietoa, jos ne on kadulta poimittu. Sehän nyt on selviö.
Ongelma lähtömaassa ei ratkea siten, että sä otat rescuekoiran Suomeen. Siellä sama holtiton toiminta sen kun jatkuu vaan. Ja sä tuet tuota holtitonta toimintaa, joka seillä rehottaa täyttä päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä taas luulet ilmeisesti että koirien tilanne jotenkin mystisesti paranee sillä ettei kukaan edes yritä muuttaa sitä. Ei ole kovin kauaa kun Suomessakin vielä pyöri leikkaamattomia ja siruttamattomia koiria vapaana kylillä lisääntymässä. Näillä samoilla toimilla on tilanne saatu täälläkin näin hyväksi mikä se nykyään on. Suomeen adoptioon otetaan muutenkin toki vain elinkelpoisia yksilöitä, joskus ainut apu on edes inhimillinen kärsimysten lopettaminen eutanasialla, sekin on tärkeä osa avustusjärjestöjen vastuullisuutta ja työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ei ole kulkukoiria. Kerran viidessä vuodessa löytyy yksi ja sadat valkoiset naiset taistelee saadakseen sen.
Suomessa on vaikka kuinka paljon uutta kotia etsiviä koiria.
Nämä jäävät nyt ilman kotia, kun muodin takia tuodaan näitä sekarotuisia kulkukoiria.
Eivät jää, kyllä heillekin pääsääntöisesti koti löytyy.
Kyyylllä kyyyyllä, hienoa, olet sinä pätevä. Onneksi sinä olet ohjaamassa ihmisiä suurella viisaudellasi.