HÄTÄ APUA ummetukseen!! Kun ei mitään tule, 4.s päivä jo. Kokemuksia vaivan hoidossa?
MITÄ teille tehtiin esim. päivystyksessä jos kertakaikkiaan mitään ei tule ulos, useaan päivään, vaikka kaikkea on kokeiltu, hyppynarulla pomppimista, juoksua, jumppaa, kyykkyistuntaa, tuoli pöntön alla, vahvaa kahvia, vettä, vettä....
Olisiko purukumin jauhannalla joku osasyy tähän ongelmaan? Puren usein purukumia ja sillähän on laksatiivisia viakutuksia, tosin silloinhan sen pitäisi auttaa, eikö?
Niin ja yksi syy jota epäilen on alaselän ongelmat, välillä ollut särkyä, muttei pahaa, mutta tällä kuulemma on suoliston hermostoihin vaikutusta, luin. Tuntuu myös joku tulos alaselässä ja peräsuolen kohdalla, tunnen sen sisäisesti kun yritän kakata. On kuvatta röntgenillä, mut ei se osannu sanoo mitään.
ELI: juustotko pois ruokavaliosta heti? Entä muut, suklaa? Mitä syön nyt, eilen söin paljon kuivaluumua, ja vasta 12 h päästä tuli ilmaa.Näin hidas suoli on.
Syön: Kaurapuuro, kahvia, banaani, jugurtti, lohikeitto, sämpylä, juustoa, kahvi, fasupaloja, päärynä, omena eilen. Yleensä appelsiini myös.
Kommentit (103)
Tee luumukiisseliä
Syö lakritsaa
Käytä microlaxia
Hommaa kannu jossa letku. Kannu täyteen kädenlämpöistä vettä. Letku peräreikään ja kannu ylös.
Mene makuuasentoon. Sen voi tehdä kotona. Sitä sanotaan peräruiskeeksi. Tarvitset siihen kaverin auttamaan.
Se microlax tuubin suu voidellaan puristamalla muutama tippa ulos siitä tuubista.
Peräruiskeen asettamisen helpottamiseksi laita voidetta peräaukon suulle.
Kun sä painat sen mikrolaxin tyhjäksi suoleen, niin purista sitä tuubia niin kauan kunnes sä oot vetänyt sen pois suolesta. Muuten se imasee aineen takaisin tuubiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta olutta ja siitä kännit aamulla syöt ja juot mustan kahvin niin räjähtää perse oikeen kunnolla parikertaa.
mun ummetus loppui noin äsken.
Tätä olin tulossa sanomaan. Jo illalla olutta juodessa kun vetäisee muutaman savukkeen, saa jo silloin mennä juoksulla vessaan. Toimenpide uusiutuu vielä kerran, pari riippuen suolistossa vielä lymyävästä tavarasta.
Joo noilla eväillä ei paljoon ummetus vaivaa.
eilen meni 12 olutta ja muutama tupakka nyt pitäisi lähteä ajamaan mut perse erimieltä.
Jos sinulla on eilen illalla mennyt 12 annosta alkoholia. Niin et tosiaan ole tänään ajokuntoinen!
Jos on aloittanut jo iltapäivällä, on luuviulukin jo takuulla ajokuntoinen nyt. Alkon palaminen ei ole mitenkään suoraviivainen prosessi muutenkaan. Älä puutu asiaan, josta et ihan oikeasti taida tietää yhtään mitään.
Parafiiniöljyä saa apteekista. Sitä eläinlääkäri suositteli koiralle.
Noh myydäänköhän apteekissa vielä risiiniöljyä? Sitä kuulemma käytetään suolen tyhjennykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta olutta ja siitä kännit aamulla syöt ja juot mustan kahvin niin räjähtää perse oikeen kunnolla parikertaa.
mun ummetus loppui noin äsken.
Tätä olin tulossa sanomaan. Jo illalla olutta juodessa kun vetäisee muutaman savukkeen, saa jo silloin mennä juoksulla vessaan. Toimenpide uusiutuu vielä kerran, pari riippuen suolistossa vielä lymyävästä tavarasta.
Joo noilla eväillä ei paljoon ummetus vaivaa.
eilen meni 12 olutta ja muutama tupakka nyt pitäisi lähteä ajamaan mut perse erimieltä.
Jos sinulla on eilen illalla mennyt 12 annosta alkoholia. Niin et tosiaan ole tänään ajokuntoinen!
Jos on aloittanut jo iltapäivällä, on luuviulukin jo takuulla ajokuntoinen nyt. Alkon palaminen ei ole mitenkään suoraviivainen prosessi muutenkaan. Älä puutu asiaan, josta et ihan oikeasti taida tietää yhtään mitään.
AIka happo saa olla jos illalla kiskoo 12 annosta. Itse olisin jo 6 annoksen jälkeen päivystys kunnossa.
Apteekista kuitulisää, voi käyttää päivittäin, esim. Vi-Siblin sekoitetaan ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Juo rypsiöljyä.
Paistoin kerran lettuja rypsiöljyssä kun ei ollut voita. Kyllä vatsa toimi seuraavana aamuna! Räjähtäen ja monesti!
Juodahan sun pitäisi reilusti. Vettä ja vaikka halvinta rapakaljaa, niin johan alkaa suoli laulamaan.
Jos tuntuu tukos, kannattaa mennä lääkäriin. Voi olla joku peräaukonlaajentumapussi, johon on tavaraa pakkautunut ja se ei sieltä sitten kikkakolmosilla enää ulos tule.
Vierailija kirjoitti:
Apteekista kuitulisää, voi käyttää päivittäin, esim. Vi-Siblin sekoitetaan ruokaan.
Toi ei nyt varmasti auta kun suoli on jo tukossa. Pahentaa vaan tilannetta.
Glauber suola apteekista tyhjentää suolen
Kokeile pari lasillista lämmintä vettä, johon liotat pari teelusikallista sokeria. Minulla lähti noin kerran tulemaan ulos kun ei meinannut millään muuten.
Vierailija kirjoitti:
Juodahan sun pitäisi reilusti. Vettä ja vaikka halvinta rapakaljaa, niin johan alkaa suoli laulamaan.
Pirkka Lager olut 4,5 prossanen aiheuttaa minulle ripulia. Kokeile sitä.
Luumua saa myös soseena vauvanruokapurkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu tukos, kannattaa mennä lääkäriin. Voi olla joku peräaukonlaajentumapussi, johon on tavaraa pakkautunut ja se ei sieltä sitten kikkakolmosilla enää ulos tule.
Ap ei ole kokeillut mitään apteekin itsehoitoja. Sairaalassakin kokeillaan aina ensin kikkakolmosia, eli suolta stimuloivia valmisteita ja suoleen nestettä sitovia valmisteita. Tarvittaessa isoilla annoksilla suolitukoksen hoidossa, lueppa vaikka hoitosuosituksia. Nyt stimuloiva pienoisperäruiske, makrogolia, vettä, liikettä. Sillä menee melkein aina!
Vesiperäruiske on seuraava askel, vähän on inhottavaa. Leikkaushoito on vain äärimmäisessä tilanteessa järkevää, kun suoli on puhkeamisvaarassa/puhjennut, kiertynyt tai mennyt kuolioon..
Peräpää sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkka Lager olut 4,5 prossanen aiheuttaa minulle ripulia. Kokeile sitä.
Näissä on vaan sellainen ongelma, että kun on jo valmiiksi tulppa siellä suolessa, niin ei se ripulin hankkiminen yhtään tilannetta auta, pahentaa vaan kun rippe ei pääse ulos tulpan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Laajentumat (divertikkelit) syntyy yleensä vasta pitkään jatkuneen suolen paineen seurauksena. Vaikuttaa että ap ei ole kovin paljoa tai pitkään kärsinyt ummetuksesta, kun ei ole edes apteekissa asian takia käynyt. Ihan tavallinen ummetus se on 99,9999999% mahdollisuuksilla 😁 Huonosti hoidettu vain.
Mulla oli ihan normaalia, että suoli toimi kerran tai kahdesti viikossa, ihan riippumatta siitä, mitä söin tai join. Aloin käyttää magnesiumia, jonka otan illalla, niin vatsa on alkanut aamuisin toimia.
Laita päivittäin kuivatut luumut 5-6 kpl vesilasiin ja kun ovat tarpeeksi hajonneet vedessä (4-6h ajan), syö luumut ja juo vesi. Muista myös muutrnkin juoda päivittäin vettä ja harrastaa liikuntaa suolen hyvinvointia ajatellen.
Kokeile myös mikrolax peräruisketta (apu jo puolessa tunnissa) ja pegorion kuuria (menee muutama päivä ennen kuin alkaa vaikuttaa).
Jätä kovat juustot pois, samoin liika leivän ja pullan syönti.