Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauspoissaoloni aikaan en hakenut kuukausiin mielialalääkettä, nyt vakuutusyhtiö hakee minulle tuomiota petoksesta

Vierailija
18.06.2026 |

Sairauslomaa oli määrätty n. 4kk verran. Vakuutusyhtiön kyseleissä havaitsivat, etten ollut hakenut opioidipohjaista lääkettä, joka minulle oli kirjoitettu. Mielestäni en tarvinnut sitä, mutta vakuutusyhtiö on eri mieltä. Onko se muka oikein, että vakuutusyhtiö 'pakottaa' ihmisen syömään lääkettä vastoin tahtoaan?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

Opamox. Sairauteni ei ole perimmiltään mt-sairaus tai -ongelma, vaan lääkettä on määrätty fyysisen (eli EI KORVIEN VÄLISSÄ) sairauden aiheuttamaan ahdistuneisuuteen. Sairauteen, joskin ei elämää uhkaava, itsessään ei ole olemassa mitään lääkitystä tai parantavaa hoitoa.

Opamox ei ole opioidi, vaan se kuuluu bentsodiatsepiineihin. Sen vaikuttava aine on oksatsepaami, ja sitä käytetään ahdistuksen, jännityksen ja unettomuuden hoitoon. [1, 2]

Vierailija
22/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

"Farmaseutti" voisi ensin opetella yhdyssanat...

Farmaseutti on kuitenkin oikeassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

Opamox. Sairauteni ei ole perimmiltään mt-sairaus tai -ongelma, vaan lääkettä on määrätty fyysisen (eli EI KORVIEN VÄLISSÄ) sairauden aiheuttamaan ahdistuneisuuteen. Sairauteen, joskin ei elämää uhkaava, itsessään ei ole olemassa mitään lääkitystä tai parantavaa hoitoa.

Ei se ole opioidi vaan rauhottava lääke. Opioidit on kipulääkkeitä.

Vierailija
24/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ok, bentsodiatsepiini se on, ei opioidi. En tiedä mitään kemiasta, pelkät nimet ei sano paljon mitään.

Vierailija
25/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

Opamox. Sairauteni ei ole perimmiltään mt-sairaus tai -ongelma, vaan lääkettä on määrätty fyysisen (eli EI KORVIEN VÄLISSÄ) sairauden aiheuttamaan ahdistuneisuuteen. Sairauteen, joskin ei elämää uhkaava, itsessään ei ole olemassa mitään lääkitystä tai parantavaa hoitoa.

Opamox ei ole opioidi, vaan se kuuluu bentsodiatsepiineihin. Sen vaikuttava aine on oksatsepaami, ja sitä käytetään ahdistuksen, jännityksen ja unettomuuden hoitoon. [1, 2]

Korjasin!

Vierailija
26/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

"Farmaseutti" voisi ensin opetella yhdyssanat...

Joo, tai mun puhelimen oikoluku vois olla korjaamatta kirjoitettua. T. farmaseutti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan pakota sinua konkreettisesti nielemään niitä lääkkeitä vaikka ostaisitkin ne. Vakuutusyhtiön ihmiset haluavat vain nähdä todisteen siitä, että olet ostanut kaikki sinulle määrätyt lääkkeet, siinä kaikki.

Vierailija
28/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.

Ja höpön höpön, Opamoxia käytetään hoitosuositustenkin mukaan vain tarvittaessa ja mahdollisimman lyhyen aikaa. Sillä itsessään ei mielialahäiriötä korjata, ja ei ole petos olla käyttämättä.

T. farmaseutti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.

Ja höpön höpön, Opamoxia käytetään hoitosuositustenkin mukaan vain tarvittaessa ja mahdollisimman lyhyen aikaa. Sillä itsessään ei mielialahäiriötä korjata, ja ei ole petos olla käyttämättä.

T. farmaseutti 

Edelleen, perimmäinen sairauteni ei ole mielialahäiriö, vaan fyysinen sairaus, johon ei ole hoitoa.

Vierailija
30/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on mielenterveyspotilaita jotka eivät halua lääkkeitä vaan sairauslomaa ja terapiaa. Kela seuraa lääkeostoja ja terapiaan ei pääse Kelan kustantamana jos ainakin kahta lääkettä ei ole kokeiltu. 

Se että epäillään petoksesta on aikamoinen veto jos pitää paikkaansa. Valitettavasti meitä on moneksi ja jotkut työkyvyttömäksi ilmoittautuneet huijaavat. Ainakin joku selkävaivoja valitellut oli joskus pelannut jalkapalloa ilman ongelmaa ja siitä seurasi laiton irtisanominen eli työpaikka meni mutta huijari sai korvauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.

Ja höpön höpön, Opamoxia käytetään hoitosuositustenkin mukaan vain tarvittaessa ja mahdollisimman lyhyen aikaa. Sillä itsessään ei mielialahäiriötä korjata, ja ei ole petos olla käyttämättä.

T. farmaseutti 

Edelleen, perimmäinen sairauteni ei ole mielialahäiriö, vaan fyysinen sairaus, johon ei ole hoitoa.

No siinä tapauksessa vielä suuremmalla syyllä ei ole petos olla käyttämättä tuota lääkettä.

 

T. farmaseutti 

Vierailija
32/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keksit tällaisen tarinan? Kyse oli ilmeisesti kipulääkkeestä. Olisit pyytänyt lääkäriä kirjoittamaan  sinulle vaikka parasetamolia, jos et tarvinnut opiaattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiössä ajatellaan että jos et tarvitse lääkkeitä niin olet työkykyinen. Jos jatkat vaan sairauslomalla kuukaudesta toiseen niin pistää se toki epäilyttämään että etkö halua edes parantua vaan lomailla. Aikamoinen ihme jos saat vielä lisää sairauslomaa. 

Vierailija
34/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutusyhtiössä ajatellaan että jos et tarvitse lääkkeitä niin olet työkykyinen. Jos jatkat vaan sairauslomalla kuukaudesta toiseen niin pistää se toki epäilyttämään että etkö halua edes parantua vaan lomailla. Aikamoinen ihme jos saat vielä lisää sairauslomaa. 

Kai sairaslomaa saa, mutta vakuutusyhtiö ei korvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.

Ja höpön höpön, Opamoxia käytetään hoitosuositustenkin mukaan vain tarvittaessa ja mahdollisimman lyhyen aikaa. Sillä itsessään ei mielialahäiriötä korjata, ja ei ole petos olla käyttämättä.

T. farmaseutti 

Edelleen, perimmäinen sairauteni ei ole mielialahäiriö, vaan fyysinen sairaus, johon ei ole hoitoa.

No sillä ei sinällään ole väliä oliko alkujaan vai ei, jos sinulle on kuitenkin diagnosoitu jokin ahdistuneisuushäiriö ja/tai masennus niin sitäkin pitää hoitaa ja jos työeläkevakuuttajan tai Kelan näkökulmasta näyttää että ei sitoudu hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan niin hylky voipi tulla. 

Vierailija
36/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on rauhoittava lääke ja itseasiassa niihin voi jäädä pahimmillaan koukkuun.

Vierailija
37/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutusyhtiössä ajatellaan että jos et tarvitse lääkkeitä niin olet työkykyinen. Jos jatkat vaan sairauslomalla kuukaudesta toiseen niin pistää se toki epäilyttämään että etkö halua edes parantua vaan lomailla. Aikamoinen ihme jos saat vielä lisää sairauslomaa. 

Mutta lääkehän ei mitenkään paranna sairauttani tai vähennä sitä, vaan ainoastaan lievittää ahdistusta, jota sairaudesta aika ajoin aiheutuu. Mielestäni tehokkaampaa ahdistuksen lievittämiseen on lepo ja stressittömyys kuin lääke.

Vierailija
38/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on provo. Minullakin on masennus ja sairaslomalla olen ollut jo pitkään. Lääkkeitä olen kokeillut, mutta ei ne paranna, tulee vain sivuoireita. En syö mitään enää, eikä kukaan mistään kysele miksi en syö. 

Vierailija
39/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.

T. farmaseutti

Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.

 

Ei hän kieltäytynyt hoidosta vaan jätti hakematta tarpeettomaksi katsomansa lääkkeet.

Suomen oikeuskäytännössä epäilty on syytön, kunnes oikeus toisin toteaa. Niin tässäkin tapauksessa, jos olisi totta.

Vierailija
40/41 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hullun paperit, silloin syöt kiltisti lääkkeesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän