Sairauspoissaoloni aikaan en hakenut kuukausiin mielialalääkettä, nyt vakuutusyhtiö hakee minulle tuomiota petoksesta
Sairauslomaa oli määrätty n. 4kk verran. Vakuutusyhtiön kyseleissä havaitsivat, etten ollut hakenut opioidipohjaista lääkettä, joka minulle oli kirjoitettu. Mielestäni en tarvinnut sitä, mutta vakuutusyhtiö on eri mieltä. Onko se muka oikein, että vakuutusyhtiö 'pakottaa' ihmisen syömään lääkettä vastoin tahtoaan?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.
T. farmaseutti
"Farmaseutti" voisi ensin opetella yhdyssanat...
Farmaseutti on kuitenkin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.
T. farmaseutti
Opamox. Sairauteni ei ole perimmiltään mt-sairaus tai -ongelma, vaan lääkettä on määrätty fyysisen (eli EI KORVIEN VÄLISSÄ) sairauden aiheuttamaan ahdistuneisuuteen. Sairauteen, joskin ei elämää uhkaava, itsessään ei ole olemassa mitään lääkitystä tai parantavaa hoitoa.
Ei se ole opioidi vaan rauhottava lääke. Opioidit on kipulääkkeitä.
No ok, bentsodiatsepiini se on, ei opioidi. En tiedä mitään kemiasta, pelkät nimet ei sano paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.
T. farmaseutti
Opamox. Sairauteni ei ole perimmiltään mt-sairaus tai -ongelma, vaan lääkettä on määrätty fyysisen (eli EI KORVIEN VÄLISSÄ) sairauden aiheuttamaan ahdistuneisuuteen. Sairauteen, joskin ei elämää uhkaava, itsessään ei ole olemassa mitään lääkitystä tai parantavaa hoitoa.
Opamox ei ole opioidi, vaan se kuuluu bentsodiatsepiineihin. Sen vaikuttava aine on oksatsepaami, ja sitä käytetään ahdistuksen, jännityksen ja unettomuuden hoitoon. [1, 2]
Korjasin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.
T. farmaseutti
"Farmaseutti" voisi ensin opetella yhdyssanat...
Joo, tai mun puhelimen oikoluku vois olla korjaamatta kirjoitettua. T. farmaseutti
Eihän kukaan pakota sinua konkreettisesti nielemään niitä lääkkeitä vaikka ostaisitkin ne. Vakuutusyhtiön ihmiset haluavat vain nähdä todisteen siitä, että olet ostanut kaikki sinulle määrätyt lääkkeet, siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.
T. farmaseutti
Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.
Ja höpön höpön, Opamoxia käytetään hoitosuositustenkin mukaan vain tarvittaessa ja mahdollisimman lyhyen aikaa. Sillä itsessään ei mielialahäiriötä korjata, ja ei ole petos olla käyttämättä.
T. farmaseutti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.
T. farmaseutti
Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.
Ja höpön höpön, Opamoxia käytetään hoitosuositustenkin mukaan vain tarvittaessa ja mahdollisimman lyhyen aikaa. Sillä itsessään ei mielialahäiriötä korjata, ja ei ole petos olla käyttämättä.
T. farmaseutti
Edelleen, perimmäinen sairauteni ei ole mielialahäiriö, vaan fyysinen sairaus, johon ei ole hoitoa.
Aika paljon on mielenterveyspotilaita jotka eivät halua lääkkeitä vaan sairauslomaa ja terapiaa. Kela seuraa lääkeostoja ja terapiaan ei pääse Kelan kustantamana jos ainakin kahta lääkettä ei ole kokeiltu.
Se että epäillään petoksesta on aikamoinen veto jos pitää paikkaansa. Valitettavasti meitä on moneksi ja jotkut työkyvyttömäksi ilmoittautuneet huijaavat. Ainakin joku selkävaivoja valitellut oli joskus pelannut jalkapalloa ilman ongelmaa ja siitä seurasi laiton irtisanominen eli työpaikka meni mutta huijari sai korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.
T. farmaseutti
Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.
Ja höpön höpön, Opamoxia käytetään hoitosuositustenkin mukaan vain tarvittaessa ja mahdollisimman lyhyen aikaa. Sillä itsessään ei mielialahäiriötä korjata, ja ei ole petos olla käyttämättä.
T. farmaseutti
Edelleen, perimmäinen sairauteni ei ole mielialahäiriö, vaan fyysinen sairaus, johon ei ole hoitoa.
No siinä tapauksessa vielä suuremmalla syyllä ei ole petos olla käyttämättä tuota lääkettä.
T. farmaseutti
Miksi keksit tällaisen tarinan? Kyse oli ilmeisesti kipulääkkeestä. Olisit pyytänyt lääkäriä kirjoittamaan sinulle vaikka parasetamolia, jos et tarvinnut opiaattia.
Vakuutusyhtiössä ajatellaan että jos et tarvitse lääkkeitä niin olet työkykyinen. Jos jatkat vaan sairauslomalla kuukaudesta toiseen niin pistää se toki epäilyttämään että etkö halua edes parantua vaan lomailla. Aikamoinen ihme jos saat vielä lisää sairauslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusyhtiössä ajatellaan että jos et tarvitse lääkkeitä niin olet työkykyinen. Jos jatkat vaan sairauslomalla kuukaudesta toiseen niin pistää se toki epäilyttämään että etkö halua edes parantua vaan lomailla. Aikamoinen ihme jos saat vielä lisää sairauslomaa.
Kai sairaslomaa saa, mutta vakuutusyhtiö ei korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.
T. farmaseutti
Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.
Ja höpön höpön, Opamoxia käytetään hoitosuositustenkin mukaan vain tarvittaessa ja mahdollisimman lyhyen aikaa. Sillä itsessään ei mielialahäiriötä korjata, ja ei ole petos olla käyttämättä.
T. farmaseutti
Edelleen, perimmäinen sairauteni ei ole mielialahäiriö, vaan fyysinen sairaus, johon ei ole hoitoa.
No sillä ei sinällään ole väliä oliko alkujaan vai ei, jos sinulle on kuitenkin diagnosoitu jokin ahdistuneisuushäiriö ja/tai masennus niin sitäkin pitää hoitaa ja jos työeläkevakuuttajan tai Kelan näkökulmasta näyttää että ei sitoudu hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan niin hylky voipi tulla.
Se on rauhoittava lääke ja itseasiassa niihin voi jäädä pahimmillaan koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusyhtiössä ajatellaan että jos et tarvitse lääkkeitä niin olet työkykyinen. Jos jatkat vaan sairauslomalla kuukaudesta toiseen niin pistää se toki epäilyttämään että etkö halua edes parantua vaan lomailla. Aikamoinen ihme jos saat vielä lisää sairauslomaa.
Mutta lääkehän ei mitenkään paranna sairauttani tai vähennä sitä, vaan ainoastaan lievittää ahdistusta, jota sairaudesta aika ajoin aiheutuu. Mielestäni tehokkaampaa ahdistuksen lievittämiseen on lepo ja stressittömyys kuin lääke.
Aloitus on provo. Minullakin on masennus ja sairaslomalla olen ollut jo pitkään. Lääkkeitä olen kokeillut, mutta ei ne paranna, tulee vain sivuoireita. En syö mitään enää, eikä kukaan mistään kysele miksi en syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidipohjaista mieliala lääkettä ei ole olemassa ja vaikka olisikin, niin jokaisella on itsemääräämisoikeus oman hoitonsa suhteen, ei menis petossyyte läpi tuolla syyllä.
T. farmaseutti
Juu, mutta jos kieltäytyy hoidosta ja näin pahentaa sairautta niin sairaspäivärahaa ei makseta ja siitä tässä on kyse. Petos se on.
Ei hän kieltäytynyt hoidosta vaan jätti hakematta tarpeettomaksi katsomansa lääkkeet.
Suomen oikeuskäytännössä epäilty on syytön, kunnes oikeus toisin toteaa. Niin tässäkin tapauksessa, jos olisi totta.
Jos on hullun paperit, silloin syöt kiltisti lääkkeesi.
Opamox ei ole opioidi, vaan se kuuluu bentsodiatsepiineihin. Sen vaikuttava aine on oksatsepaami, ja sitä käytetään ahdistuksen, jännityksen ja unettomuuden hoitoon. [1, 2]