Minkä aikaa 13-v voi olla yksin kotona. Kysyn koska haluaisin tietää mitä mieltä olette vs. sossujen mielipide.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni voi olla yksin normaalin työpivän ajan, mitä esim. kesälomallaan väkisinkin joutuu olemaan.
Samaa mieltä. Lapselta voi myös kysyä luuleeko pärjäävänsä vai menisikö ennemmin vaikka mummolle. T: sossu
Entäs jos ei ole mummoja eikä muita tukiverkkoja eikä lapsi halua olla yksin. Tuutte huostaamaan?
Joo, avain tuossa on että lapsi ei halua olla yksin. Silloin se on vanhemman tehtävä järjestää niin ettei ole lyhyttä aikaa enempää yksin. Jossei onnistu, niin sitten on parempi etsiä koti joka lapsen haluaa hoitaa ja kasvattaa.
Ei se nyt kai lastensuojeluasia ole teini-ikäisellä, mutta siitä olen samaa mieltä ettei 13-vuotiasta lasta voi jättää pitkäksi aikaa yksin jos hän ei itse koe olevansa valmis siihen. Sitten on vain löydettävä muu ratkaisu (työn vaihtaminen, kaverin perhe, naapuri, kummi, sukulainen tms. jos kerran isovanhempia tai toista vanhempaa ei ole olemassa).
Mikä tahansa mikä koetaan huoleksi on nykyään lastensuojeluasia. Lasuja tehdään joka vuosi yli 200.000 ja useimmat todella mitättömistä asioista.
Se, että tehdään lasu ei tarkoita, että kyseessä olisi oikeasti lastensuojelun tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää niitä huoli-ilmoituksia jotta saadaan lapset ja lasten rahat pois perheiltä.
Tajuatko miten kalliiksi sijoitus tulee yhteiskunnalle?
Helvetin paljon halvemmaksi kuin se että yhteiskunta elättää seuraavat 80 vuotta mielenvikaista kouluja käymätöntä luuseria, kun vanhempansa eivät hoitaneet hommaansa ja kasvattaneet siitä ihmistä.
Moi, perusterve ja normisti kehittynyt 13-vuotias pärjää yksin työpäivän ajan, jos kaapissa on ruoka minkä myös syö ja lähellä kavereita ja tekemistä ja luurin päässä aikuinen.
Yöksi en jättäisi, koska mitä vaan voi sattua. Toki niitä mitä vaan voi sattua myös päivällä, mutta yöllä alkanut palohälytys, vesivahinko jne. on kuumottavampi tapahtuma. Nuoriakin saattaa pelottaa/jännittää yöllä.
Jos lapsella on vetoa päihteisiin tai sekoilutörttöilyyn en jättäisi pitkäksi päiväksi.
Ehkä sosseliineilla on joku syy ja perustelu sille, et miksi just sun lapsi siellä teidän ympäristössä pitäis/ ei pitäis tehdä asiaa X ja Y.
Mut nää on näitä. Jossain päin Afrikkaa 13-vuotias on perheenäiti. Tai vaikka sotilas. Ennen hiihdettiin kesät talvet kouluun ja hyvä tuli. Et kohtuu modernin ja hyvinvoivan yhteiskunnan huolia nämä. Tsemppiä
T:Sossu
Siellä joku miehensä jättänyt av- mamna haluaa lähteä juhannuksena ryyppäämään uusien miesten kanssa ja jättää lapsensa heitteelle. Häpeä ap. Jos olet joutunut sossujen kanssa tekemisiin, niin siihen on olemassa syy.
On taas oikein mallivanhemmat asialla.
MItä ihmettä, kasvatin ja koulutin lapseni ilman sossua. Synnytylaitokselle tuli toki henkilö, kysyen minua ja että vauva on syntynyt. Kävin neuvolassa säännöllisesti ja sieltä ehkä tieto. Parin viikon kuluttua kotiin tuli joku käymään, kävi tsekkaamassa voiko lapsi meidän kodissa jatkaa eloaan. Se minua pikkasen häiritsi ja muistan kuin eilisen päivän, vaikka aikaa on yli kolmekymmentä vuotta. Miten ihmeessä sossu on nyt muka jokaisen oven takana, vai kirjoitteleeko tänne määrätty aines?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sossujen mielipiteellä on merkitystä jos tuo heitteillejättö heidän korviinsa kantautuu.
Noin ajattelevien lapset ovat avuttomia vielä 20 vuotiaanakin ja sitten juoksevat 10 vuotta terapiassa.
Ei missään muualla kuin Suomessa olla niin innoissaan lasten mahdollisimman aikaisesta yksin pärjäämisestä ja näyttää nuo ihan normaaleiksi silti kasvavan muuallakin.
Vitsin murjaisit. Monissa maissa lapset ovat paljon itsenäisempiä aiemmin kuin Suomessa. Tämä on holhous yhteiskunta, jossa alamaiset eivät osaa eivätkä saa itse päättää perheen ja kasvatuksen asioista paljon mitään.
Sano yksikin kehittynyt maa jossa noin.
Kerron nyt sinulle ystävällisyyttäni muutaman esimerkin, vaikka nämä kuuluvat yleissivistykseen. Nyt sitten sinäkin tiedät asian, jonka olisit voinut itse selvittää kyselemättä täällä. Mutta, kun on suomikupla tynnyrissä kasvanut,...
Japani: Vaikka japanilainen kulttuuri on yhteisöllinen, lasten arkinen itsenäisyys on suurta.
Jo 6–7-vuotiaat lapset matkustavat täysin yksin metrolla ja junilla suurkaupungeissa. Koululaiset siivoavat itse omat luokkahuoneensa, käytävänsä ja vessansa sekä annostelevat koululounaan toisilleen ilman aikuisten jatkuvaa valvontaa.
Keski-Euroopassa, erityisesti saksankielisissä maissa, lapsille annetaan varhain suuri vastuu omista asioistaan.
Etenkin Saksassa ja Itävallassa opettajat tiedottavat vanhemmille hyvin vähän kotitehtävistä tai kokeista. Lapsen odotetaan kantavan itse vastuun kouluun valmistautumisesta hyvin nuoresta pitäen. Lapsille annetaan usein lupa "juosta villinä" ja ratkoa keskinäiset konfliktinsa ilman, että aikuiset puuttuvat peliin heti.
Hollantilaisessa kasvatuksessa lapsia rohkaistaan kyseenalaistamaan aikuisten auktoriteetti ja ilmaisemaan omat mielipiteensä erittäin varhain. Lapset liikkuvat massiivisilla ja turvallisilla pyörätieverkostoilla itsenäisesti kaikkialle jo ennen kouluikää.
Esimerkiksi tanskalaisissa päiväkodeissa ja ulkoilmakouluissa lasten annetaan käyttää oikeita työkaluja (kuten puukkoja ja sahoja) ja kiipeillä korkealle puihin ilman, että aikuinen varmistaa jokaista liikettä. Tavoitteena on oppia tuntemaan omat rajat kokemuksen kautta.
Missään noissa maissa lapsia ei jätetä yksin kotiin niin nuorena kuin Suomessa.
Älä viitsi provoilla enempää, kun tuokin väiten on perätön. Muutenkin kommenttisi on provo ja argumentointivirhe harhautus, nyt oli puhe siitä, että monissa kehittyneissä maissa lapsille annetaan paljon enemmän itsenäisyyttä, vapautta ja vastuuta. Lopeta provoilu ja sivistä itseäsi sen sijaan, että paljastat tyhmyytesi täällä.
Olen eri. Älähän pelaa pulushakkia. Kyse oli nimenomaan lapsen jättämisestä yöksi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Yöksi voi asiantuntijoiden mukaan jättää yksin vasta 14 - 16-vuotiaan, ja silloinkin vain, jos on varmistettu, että on luotettava aikuinen, jolle voi soittaa ja joka voi tulla paikalle tarvittaessa. Ihmettelen taas ketjussa esille nousevaa lastensuojelun halveksuntaa.
Partiossa tuon ikäiset olivat 90-luvulla vastuussa muutamasta alakouluikäisestä viikonlopun verran metsässä. Nukuttiin laavussa, suunnistettiin, laitettiin ruoka trangialla ja tehtiin nuotio. Eikä ollut puhelimia. No, eipä ainakaan oltu yksin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan moni ekaluokkalainenkin koulun jälkeen joka päivä yksin n. 6h.
Koulupäivät voisi olla pitempiä. Esimerkiksi lisää kuvataidetta ja liikuntaa iltapäivään.
Oletko kuullut iltapäiväkerhoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulupäivät voisi olla pitempiä. Esimerkiksi lisää kuvataidetta ja liikuntaa iltapäivään.Oletko kuullut iltapäiväkerhoista?
Joo. Oletko kuullut keskituloisuudesta? 140€/kk on iso raha.
Jos on huonoissa porukoissa pyörivä, bileitä järjestävä niin en edes yhdeksi jättäisi yksin. Jos taas luotettava ja pitää kiinni sopimuksista, ja itse myös tähän luotan, niin voi viettää yön/vkonlopun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulupäivät voisi olla pitempiä. Esimerkiksi lisää kuvataidetta ja liikuntaa iltapäivään.Oletko kuullut iltapäiväkerhoista?
Tai toinen vanhempi voi tehdä lyhyttä työpäivää.
13-vuotias ei voi viettää yötä yksin kotona. Ei tässä ole mitään epäselvää. T. Sossu
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan lapsesta mutta normaalisti kehittynyt pärjää kyllä vaikka vrk yksin.
Pärjää jotenkin, mutta aika nuori on olemaan öitä yksin.
Itse sain alkaa olla öitä yksin kotona vanhempien ollessa mökillä joskus 16-vuotiaana ja silloinkin pelotti ihan hemmetisti. Toki pelkäsin pimeää muutenkin pitkälle aikuisikään.
Eli pitää huomioida lapsen persoonakin. Osa on paljon arempia kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sossujen mielipiteellä on merkitystä jos tuo heitteillejättö heidän korviinsa kantautuu.
Noin ajattelevien lapset ovat avuttomia vielä 20 vuotiaanakin ja sitten juoksevat 10 vuotta terapiassa.
Mun läheiseni on 48, ja aloitti juuri terapian. Lapsuuden hylkäämiset alkaneet painaa.
Täytyy olla sisäisiä ongelmia, ei ole normaalia tuossa iässä vatvoa lapsuuden asioita niin voimakkaasti. Katkeruutta varmastikin, onneksi minulla ei tuollaisia ongelmia ole.
Teistä kahdesta sinä vaikutat enemmänkin siltä katkeralta yksilöltä näin hyvin lyhyen tutustumisen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai toinen vanhempi voi tehdä lyhyttä työpäivää.
Ei välttämättä voi.
On myös aika oleellinen kysymys mikä on se syy jonka vuoksi 13-vuotias olisi yötä kotona yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulupäivät voisi olla pitempiä. Esimerkiksi lisää kuvataidetta ja liikuntaa iltapäivään.Iltapäiväkerho on keksitty ja huostaanotto jos lapsen turvallisuus ei yhtään kiinnosta vanhempia.
Ei ollut 80-luvulla.
Ei ne työajat riipu työntekijän kiinnostuksesta. Kaikki eivät voi elää sosiaalietuuksilla.
Miten 80-luku liittyy nykypäivän koululaisten yksin oloon?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta 13-vuotias on nuori olemaan yötä yksin, toisaalta olin itse sen ikäisenä parin muun samanikäinen kanssa metsäretkellä pari yötä, teltassa nukkuen ja ilman kännykkää. Onko pakko olla yksin, eikö kukaan kaveri voi tulla seuraksi jos pitää yksin yöpyä?
Kavereiden kanssa onkin ihan eri juttu kuin yksin.
Toisaalta, minun ultareipas ja yltiososiaalinen veljentyttöni piti melkein hakea partioleiriltä kotiin 14- vuotiaana kun tuli niin ikävä. Niillä ei saanut olla omia puhelimia, soitti itkien vartionjohtajan puhelimesta. Pärjäsi sitten kumminkin loppuajan hyvin.
Nämä on alhaisista sosiaaliluokista tulevien kommentteja. Eikö sisältö jo kerro tarpeeksi.