Suomea kohtaa mökkisuma! Valtava määrä mökkejä vapautuu kun suuret ikäluokat luopuu niistä
https://www.hs.fi/alueet/art-2000012020630.html
"OP Kodin johtaja Lasse Palovaara arvioi ilmiön koskettavan vahvasti mökkimarkkinaa. Kun suuret ikäluokat ikääntyvät, mökkejä päätyy myyntiin entistä enemmän.
Ilmiö voi kasvaa isoksi, sillä" mökeistä yli puolet on jo pitkään ollut eläkeläisten omistamia."
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mökkikaupoille! Ketkä innostuu, milleniaalit vai Z-sukupolvi?
Minua ei ainakaan kiinnosta. Mökkielämä on niin nähty.
Sama. Maalaiselämää näin lapsuudessa tarpeeksi kun isovanhemmat vielä elivät heidän kotitilallaan ja mökkihullujen vanhempien pakottamana mökkeilyä tuli niin että vitutus oli katossa monta vuotta teininä.
Nykyään joku 1-2 yötä vuodessa mökkeilyä on aika maksimi minkä pitkin hampain pystyn sietämään. Se riittää minulle maaseudusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko telkkarista jotain juhannus ohjelmaa?
Olen kerrostalo-asunnossa sisällä koko juhannuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerrostalo-asunnossa sisällä koko juhannuksen.
Mitähän sitä keksisi täällä sisällä juhannuksena. Vauvapalstailua varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne kelpaakaan? Kaiken aikaahan täällä valitetaan, että eläkeläisillä on mökit ja veneet ja omakotitalot, ja meillä jälkeläisillään ei mitään.
Ja nyt kun ilmenee, että niitä jää todella heidän käyttöönsä tosi paljon, niin juu poltetaan poroksi, ei kelpaa.
Huvittavaa narinaa. Ei ne eläkeläisetkään niitä mökkejä ole ilmaiseksi saaneet, joten eikö seuraavankin polven voisi olettaa laittavan edes jotain niiden kunnostamiseen ; sittenhän heillä olisi se kadehdittu mökki.
No ihan sama mulle, ei ole mökkiä. Huvittaa vain tämä alituinen ristiriitaisuus. Kaikkea pitäisi saada, mutta mikään ei kelpaa.
No, tiedän minäkin ihmisiä, jotka valittaa aina ettei ole sitä eikä tätä. Ja sitten kun saisivat sen haluamansa, niin ei oteta, koska sitten ei voisi enää valittaa.
He saivat ne 20-30-vuotiaina jo, kun ahne sukupolvi jakoi rannat keskenään.
Mitä minä enää 60-70-vuotiaana mökillä teen?
Tämä! Suuret ikäpolvet saivat mökkinsä nuorena, heidän jälkeläiset vasta eläkeläisukkoina ja -mummoina. Reilua?
Kannattaa sitten varmaan pyytää isovanhempia testamenttamaan mökit suoraan lapsenlapsille jos mökin omistaminen nuorena on jotenkin erityisen tärkeää. Tai miksei voi mökkeillä siellä isovanhempien omistamalla mökillä?
Mikä mua just ärsyttää boomereissa niin tämä, että he luulee että on sama asia vierailla siellä heidän mökillään kuin omistaa oma. Tuskin he itsekään olisi halunneet jossain anopin taikka omien vanhempien mökissä notkua kaikki menneet vuosikymmenet.
En ole boomeri vaan sellaisten lapsi. Lapsena mökkeiltiin isovanhempien mökillä, hyvin sujui. Nyt mökki on äitini ja me mökkeilemme siellä. Ei jokaisen tarvitse omistaa omaa mökkiä, ainakaan jos siellä ei vietä koko kesää.
Vierailija kirjoitti:
Perikuntien taloja paljon myynnissä, mutta työikäisillä ei ole rahaa ostaa niitä. Jäävät perikunnille.
Ei, vaan ne perikuntien talot ovat paikoissa joista kukaan ei halua ostaa taloa mihinkään hintaan.
Kyllä työikäisillä varaa olisi, mutta mikä olisi pointtina ostaa joku kuivan maan talo, pellon reunasta kuolleen pitäjän perämailta?
Nykyisistä työikäisistä harva on asunut edes lapsuuttaan maalla, joten heillä ei ole samanlaista kaipuuta korpeen kuin ehkä vanhemmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perikuntien taloja paljon myynnissä, mutta työikäisillä ei ole rahaa ostaa niitä. Jäävät perikunnille.
Ei, vaan ne perikuntien talot ovat paikoissa joista kukaan ei halua ostaa taloa mihinkään hintaan.
Kyllä työikäisillä varaa olisi, mutta mikä olisi pointtina ostaa joku kuivan maan talo, pellon reunasta kuolleen pitäjän perämailta?
Nykyisistä työikäisistä harva on asunut edes lapsuuttaan maalla, joten heillä ei ole samanlaista kaipuuta korpeen kuin ehkä vanhemmillaan.
Ei ole rahaa ostaa, jos ei ole vakituista työpaikkaa.
Tytär ja vävy ostivat juuri halvalla järverantamökin tällaiselta vanhemmalta pariskunnalta. Halvalla saivat ja tekevät täysrempan. Ei ollut homeessa vaikka 60-luvun talo onkin, runko täysin kunnossa.
45min Helsingin keskustasta.
Pätkätöillä ei ostella mitään mummonmökkejä. Kivahan sellainen olisi, mutta kun ei voi niin ei voi. Ei ole rahaa niin ei ole rahaa.
Vuosi sitten vuokrasin Nuuksiosta mökin. Siellä oli niin kova homeenhaju, että voin olla siellä vain yhden yön. Silti haju seurasi mukana vaatteissa. Varmaan suurin osa mökeistä on homeessa, kun niitä pidetään usein kylmillään talvella.
Vierailija kirjoitti:
Tytär ja vävy ostivat juuri halvalla järverantamökin tällaiselta vanhemmalta pariskunnalta. Halvalla saivat ja tekevät täysrempan. Ei ollut homeessa vaikka 60-luvun talo onkin, runko täysin kunnossa.
Kuinka syvä järvi? Saako veneillä isommilla veneillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomlaiset osataa kiinteistöjä Euroopasta (kun ei haluta "mökkeillä") ja muualta Euroopasta niitä ostetaan Suomesta. Ihan normisettiä tämäkin ollut jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne kelpaakaan? Kaiken aikaahan täällä valitetaan, että eläkeläisillä on mökit ja veneet ja omakotitalot, ja meillä jälkeläisillään ei mitään.
Ja nyt kun ilmenee, että niitä jää todella heidän käyttöönsä tosi paljon, niin juu poltetaan poroksi, ei kelpaa.
Huvittavaa narinaa. Ei ne eläkeläisetkään niitä mökkejä ole ilmaiseksi saaneet, joten eikö seuraavankin polven voisi olettaa laittavan edes jotain niiden kunnostamiseen ; sittenhän heillä olisi se kadehdittu mökki.
No ihan sama mulle, ei ole mökkiä. Huvittaa vain tämä alituinen ristiriitaisuus. Kaikkea pitäisi saada, mutta mikään ei kelpaa.
No, tiedän minäkin ihmisiä, jotka valittaa aina ettei ole sitä eikä tätä. Ja sitten kun saisivat sen haluamansa, niin ei oteta, koska sitten ei voisi enää valittaa.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat boomereita, itse olen X-sukupolvea ja muutin heidän mökilleen. Ovat pitäneet taloa hyvin, aina on ollut peruslämmöt päällä ja lumitöitä ym. ojankaivuita on tehty, ovat käyneet parikin kertaa viikossa läpi vuoden täällä katsomassa, että kaikki on kunnossa. On uusittu ikkunat ja katto. Hirsiseinät hengittävät hyvin ja ilma on puhdasta. On sähköt ja tulee vesi. Rintamamiestalon tyyppinen pieni mummonmökki upean maiseman keskellä. Pihatöitä riittää, ja talveksi pitää aina tehdä puut, mutta niitähän terve ruumis kaipaakin. Itse olen ainakin vielä terve enkä ikimaailmassa suostuisi vaihtamaan tätä rahaan, kotiani jota rakastan. Niin montaa miljoonaa ei kukaan pysty lyömään tuohon tiskille.
No onko tuo edes mikään mökki, onko se edeltävän polven asuintalo? Nyt puhutaan varmaankin etupäässä rakennuksista jotka on kesämökkejä ja sellaisiksi rakennettu.
Tuleppa pohjoiseen - Kainuu, Lappi ja Pohjois-Pohjanmaa ovat täynnä näitä. Ovat olleet alunperin asuintaloja 1900-luvun alussa ja boomerit ostaneet mökeiksi 1970-luvulla. Talon kokoisia mökkejä siis. Hirsisiä. Suosittelen vilpittömästi. Hyvässä kunnossa ja uhkana autioituminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa perinnöksi kesämökin tai rahaa tililtä joutuu ottamaan myös omistusasunnon.
Pyytäkää ne perinnöksi tulevat rahat etukäteen käteisenä itsellenne, niin ei tule mökkejä ja taloja sivutuotteena. Niistä voitte sitten perinnönjaossa luopua.
Kun ei sitä mökkiä tai taloa ole saatu myytyä, niin ei se itsekseen käteismaksu muutu. Yhtä hankala sitä on perikunnankin myydä.
Mökit on harvoin siistejä ja moderneja. Ne on monesti vaatimattomia ja haisee tunkkaselle mummonmökille. Ja pitää käydä ulkohuussissa.
Vierailija kirjoitti:
Joku ei halua mökkiä ja toinen haluaisi olla siellä aina. Senkin tietysti sääntösuomi kieltää.
Mökillä saa olla 24/7/365, mutta sinne ei välttämättä saa siirtää kirjojaan. Eli joku muu virallinen asuinpaikka pitää ilmoittaa kotiosoitteeksi. Sehän voi olla mikä vain, kunhan osoitteen (varsinainen) asukas huolii haamuasujan. Tässä ei ole mitään laitonta. Ja esim. terveydenhoitosi voit siirtää mökkikuntaan, jos niin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee hienoja juhannuskokkoja kun perikunta polttaa homemökit
Tämä
Hometönöjä odottamassa peräti 5 kpl.... Jeejee
Miten kaikki nämä mökit tulevat juuri sinulle? Oletko sukusi ainokainen monessa polvessa?
No jos tulee sota niin parempi se on ettei omisteta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka syvä järvi? Saako veneillä isommilla veneillä?
Vähän nauratti. Onko sillä sinulle suurikin merkitys? ;D