Suomea kohtaa mökkisuma! Valtava määrä mökkejä vapautuu kun suuret ikäluokat luopuu niistä
https://www.hs.fi/alueet/art-2000012020630.html
"OP Kodin johtaja Lasse Palovaara arvioi ilmiön koskettavan vahvasti mökkimarkkinaa. Kun suuret ikäluokat ikääntyvät, mökkejä päätyy myyntiin entistä enemmän.
Ilmiö voi kasvaa isoksi, sillä" mökeistä yli puolet on jo pitkään ollut eläkeläisten omistamia."
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien mökit ovat jo menneet. Ikäluokista isoimmat ovat jo yli 80. ikävuoden. Nuorimmat ja pienimmät buumerit ovat 74-vuotiaita.
Jenkeissä noin. Suomessa suurin ikäluokka syntyi 1947. Heistä toki moni on jo kuollut ja suuri joukko heistä muutti Ruotsiin 1960-luvun lopussa. 1950-luvulla syntyneetkin ovat vielä perinteistä mökkikansaa. Monessa perheessä näitä mökkejä on kerääntynyt useita, kun on oma mökki ja sitten vanhemmilta ja appivanhemmilta perityt mökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien mökit ovat jo menneet. Ikäluokista isoimmat ovat jo yli 80. ikävuoden. Nuorimmat ja pienimmät buumerit ovat 74-vuotiaita.
No ei ne kyllä ole vielä vapautuneet niin kuin jutussakin kerrottiin. Mun suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhemmat mökkeilee edelleen ja hyväkuntoisimmat 30-luvulla syntyneetkin viihtyvät edelleen mökillään.
Puolet boomereista on kuitenkin jo manalassa ja lopuista puolet varmasti niin lähellä lähtöä, ettei heistä ole mökkeilijöiksi. Voi varsin hyvin käydä niinkin, ettei mitään myyntiryntäystä tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten pääsin omastani eroon. Nyt kannattaa myydä eikä odottaa tarjontatsunamiin.
M56
Tätä minä olen sanonut jo koronasta lähtien mutta ei, mökkiä ei voi myydä. Veikkaan että mökin myynti tulee ajankohtaiseksi silloin kun siitä kaikista vähiten rahaa saa🤷.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne kelpaakaan? Kaiken aikaahan täällä valitetaan, että eläkeläisillä on mökit ja veneet ja omakotitalot, ja meillä jälkeläisillään ei mitään.
Ja nyt kun ilmenee, että niitä jää todella heidän käyttöönsä tosi paljon, niin juu poltetaan poroksi, ei kelpaa.
Huvittavaa narinaa. Ei ne eläkeläisetkään niitä mökkejä ole ilmaiseksi saaneet, joten eikö seuraavankin polven voisi olettaa laittavan edes jotain niiden kunnostamiseen ; sittenhän heillä olisi se kadehdittu mökki.
No ihan sama mulle, ei ole mökkiä. Huvittaa vain tämä alituinen ristiriitaisuus. Kaikkea pitäisi saada, mutta mikään ei kelpaa.
No, tiedän minäkin ihmisiä, jotka valittaa aina ettei ole sitä eikä tätä. Ja sitten kun saisivat sen haluamansa, niin ei oteta, koska sitten ei voisi enää valittaa.
He saivat ne 20-30-vuotiaina jo, kun ahne sukupolvi jakoi rannat keskenään.
Mitä minä enää 60-70-vuotiaana mökillä teen?
Tämä! Suuret ikäpolvet saivat mökkinsä nuorena, heidän jälkeläiset vasta eläkeläisukkoina ja -mummoina. Reilua?
Kannattaa sitten varmaan pyytää isovanhempia testamenttamaan mökit suoraan lapsenlapsille jos mökin omistaminen nuorena on jotenkin erityisen tärkeää. Tai miksei voi mökkeillä siellä isovanhempien omistamalla mökillä?
Varattomaksi ryöstetyllä kansalla ei ole varaa ostaa niitä mökkejä. Tässä on yksi hyvä esimerkki suomalaisten köyhdyttämisen vaikutuksista, varakkaan vanhemman väen omaisuudelle ei ole ostajia köyhyyden takia.
On tämä vtun "hieno" maa stana!!
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki jne myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa yksin asuvalle vuokra-asunnon lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa, ei riitä talvella.
Miten tämä liittyy mökkikauppaan? Vai pitäisikö Kelan maksaa mökkikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne kyllä ole vielä vapautuneet niin kuin jutussakin kerrottiin. Mun suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhemmat mökkeilee edelleen ja hyväkuntoisimmat 30-luvulla syntyneetkin viihtyvät edelleen mökillään.
Puolet boomereista on kuitenkin jo manalassa ja lopuista puolet varmasti niin lähellä lähtöä, ettei heistä ole mökkeilijöiksi. Voi varsin hyvin käydä niinkin, ettei mitään myyntiryntäystä tulekaan.
Suurin elossa oleva ikäluokka on siirtynyt jo 1980-luvulta 1990 luvulle. Aika rientää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä noin. Suomessa suurin ikäluokka syntyi 1947. Heistä toki moni on jo kuollut ja suuri joukko heistä muutti Ruotsiin 1960-luvun lopussa. 1950-luvulla syntyneetkin ovat vielä perinteistä mökkikansaa. Monessa perheessä näitä mökkejä on kerääntynyt useita, kun on oma mökki ja sitten vanhemmilta ja appivanhemmilta perityt mökin.
Paitsi kun keskiverrolla buumerilla on 2-3 lasta. Harvassa ovat ne pariskunnat, jotka ovat molemmat ainokaisia niin, että mökkejä kertyy jonoksi asti. Se omistetaan sitten sisaruksen kanssa, joka joko on tai ei ole lapseton.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.
Kannattaisi ajoissa keventää byrokratiaa niin, ettei ole virkajantterin tehtävä määrätä, missä saa asua kokovuotisesti ja missä vain hetkellisesti. Itsellenikin kelpaisi hyvin alkeellinen mökkipahanen, kunhan ei ole pakko aina katsella talveksi toista kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa yksin asuvalle vuokra-asunnon lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa, ei riitä talvella.
Miten tämä liittyy mökkikauppaan? Vai pitäisikö Kelan maksaa mökkikin?
Kun perit talon ei sille ole ostajaa eikä vuokraajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne kelpaakaan? Kaiken aikaahan täällä valitetaan, että eläkeläisillä on mökit ja veneet ja omakotitalot, ja meillä jälkeläisillään ei mitään.
Ja nyt kun ilmenee, että niitä jää todella heidän käyttöönsä tosi paljon, niin juu poltetaan poroksi, ei kelpaa.
Huvittavaa narinaa. Ei ne eläkeläisetkään niitä mökkejä ole ilmaiseksi saaneet, joten eikö seuraavankin polven voisi olettaa laittavan edes jotain niiden kunnostamiseen ; sittenhän heillä olisi se kadehdittu mökki.
No ihan sama mulle, ei ole mökkiä. Huvittaa vain tämä alituinen ristiriitaisuus. Kaikkea pitäisi saada, mutta mikään ei kelpaa.
No, tiedän minäkin ihmisiä, jotka valittaa aina ettei ole sitä eikä tätä. Ja sitten kun saisivat sen haluamansa, niin ei oteta, koska sitten ei voisi enää valittaa.
Tämä! Suuret ikäpolvet saivat mökkinsä nuorena, heidän jälkeläiset vasta eläkeläisukkoina ja -mummoina. Reilua?
Kannattaa sitten varmaan pyytää isovanhempia testamenttamaan mökit suoraan lapsenlapsille jos mökin omistaminen nuorena on jotenkin erityisen tärkeää. Tai miksei voi mökkeillä siellä isovanhempien omistamalla mökillä?
Olisitko itse hankkinut mökin vasta 70-vuotiaana? Olisitko itse tykännyt olla vain vieraana jonkun toisen mökillä?
Eläkeläiset pystyvät asumaan taloissa, kun saavat eläkettä ja osa lisäksi leskeneläkettä. Työikäisiltä on kaikki leikattu.
Hienoa, voitaisiin purkaa ja rannat ennallistaa. Ihan liikaa mökkejä onkin pilaamassa rantamaisemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko itse hankkinut mökin vasta 70-vuotiaana? Olisitko itse tykännyt olla vain vieraana jonkun toisen mökillä?
Ja pitäisi olla rahaa myös autoon, jotta pääsee sinne mökille.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, voitaisiin purkaa ja rannat ennallistaa. Ihan liikaa mökkejä onkin pilaamassa rantamaisemia.
Pitää saada rakennusvalvonnasta purkulupa. Purkaminen maksaa noin 20 000 - 40 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten pääsin omastani eroon. Nyt kannattaa myydä eikä odottaa tarjontatsunamiin.
M56
Tätä minä olen sanonut jo koronasta lähtien mutta ei, mökkiä ei voi myydä. Veikkaan että mökin myynti tulee ajankohtaiseksi silloin kun siitä kaikista vähiten rahaa saa🤷.
Niin se menee aina ns. tuulipukukansalla. Mitään ei ennakoida. Esimerkiksi asumistukimuutos tiedotettiin noin vuotta ennen kuin laki tuli, eli hyvin oli aikaa myydä ja sai vielä jonkinlaisen hinnankin asunnoista. Mutta nyt vasta on myyntipainetta, kun on pakko ja hinnat putoaa jatkuvasti.
Kyllähän sitä keski-iässä viimeistään mökin moni haluaa. Mutta kun on juuri katsellut ikänsä omien vanhempien Lapin erämaamökin rapistumista ja puolison vanhempien maaseutuidyllimökin työleiriä, niin kyllä siinä on se mökkiromantiikka isosti hävinnyt. Ei työssä käyvänä jaksa enää kotona raataa. Ideana ihana, mutta käytännössä liian työläs. Kakkosasunto jostain kesätapahtumakaupungista kiinnostaa enemmän.