Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verensokerimittari näyttää väärin?

Vierailija
17.06.2026 |

Miksi verensokerimittari näyttää 7 ja alle kun vedin just törkeät sokeriöverit 2-3 tunnin aikana? Ei ole tablettilääkitystä diabetekseen, mittari ei näytä virhe koodia ja toimii ihan normaalisti, ja liuskoissakin vielä vuosi päiväystä jäljellä, säilytetty keittiönkaapissa kuten aina. Tein kolme mittausta kaikki eri sormista ja vesipesu tai desinfiointi ennen pistoa. Vertakin tuli reilusti ettei jäänyt vajaaksi näyte. En ymmärrä. Tunnen kuitenkin korkean verensokerin oireet, mutta en nyt uskalla ateriainsuliinia pistää.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa desinfioida sormea ennen verensokerimittausta.

Aina olen desinfioinut tai mitä se käsidesi on. Jollain puhdistusaineella ne hoitajatkin putsaa. Ei ole koskaan tuostakaan neuvottu.

Kai sä edes pyyhkäiset sen ensimmäisen veripisaran pois ja vasta toisen laitat liuskalle?

En ole koskaan niin tehnyt eikä niin aikoinaan edes opetettu.

Olisiko näin, että et kuunnellut tarkasti annettuja ohjeita ja jätit ohjekirjankin lukematta? Yleensä hoitajatkin aina neuvoessaan muistuttavat, että eka veripisara pitää pyyhkäistä pois ja ottaa näyte vasta toisesta piserretusta pisarasta.

Ei, kyllä se on jätetty kertomatta monen hoitajan voimin ja ovat vieressä istuneet kun olen opetellut.

Vierailija
62/101 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina olen desinfioinut tai mitä se käsidesi on. Jollain puhdistusaineella ne hoitajatkin putsaa. Ei ole koskaan tuostakaan neuvottu.

Saippua ja vesi ovat ne oikeat pesuaineet. Mittarien ohjeissakin neuvotaan noin. Käsidesi ym on yleensä alkoholia, joka saattaa sotkea tulokset. Jos noilla joutuu pyyhkimään, kannattaa ainakin odottaa se aika, että pistokohta kuivuu kunnolla.

Sehän kuivuu parissa sekunnissa ja päivänselvää että se odotetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sä edes pyyhkäiset sen ensimmäisen veripisaran pois ja vasta toisen laitat liuskalle?

Olisiko näin, että et kuunnellut tarkasti annettuja ohjeita ja jätit ohjekirjankin lukematta? Yleensä hoitajatkin aina neuvoessaan muistuttavat, että eka veripisara pitää pyyhkäistä pois ja ottaa näyte vasta toisesta piserretusta pisarasta.

Ei, kyllä se on jätetty kertomatta monen hoitajan voimin ja ovat vieressä istuneet kun olen opetellut.

Noin viitisentoista vuotta sitten eräs mittarimerkki mainosti, että ei tarvitse pyyhkiä ekaa veripisaraa pois. Asiasta oli jopa huomautus Diabetes-lehdessä, että älkää täysin luottako mainontaan, vaan jatkakaa ekan veripisaran pyyhkimistä varmistaaksenne oikean tuloksen. Liekö hoitopaikassa sitten ollut tuo mittari? Mittarimerkkiä en muista, itselläni on ollut muutenkin Libre jotakin kahdeksisen vuotta käytössä.

Vierailija
64/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta tuntia on noista sokeriövereistä?

Onko sulla joku esidiabetes vai mikä, kun on mittarit ja insuliinitkin?

Ei esidiabetekseen käytetä insuliinia. Sitä hoidetaan vain ruokavaliolla ja liikunnalla.

Insuliini käy lääkkeeksi vain kun oma insuliinitoiminta on kokonaan loppunut. Jos lääkäri määrää 2-tyypin diabetekseen insuliinia, hän on puoskari.

Nyt meni väärin. !

Kyllä 2 tyypin diabeetikotkin käyttävät insuliiniä. Kun ei enää tableteillä pärjää ja omaa insuliiniä ei ole enää.

2-tyypin diabeetikolla ei oma insuliinintuotanto koskaan lopu. Kyseessä on vain insuliiniresistenssi ja siihen on paremmat lääkkeet. Mm laihdutus lääkkeillä tai ilman.

Tämä on oikeastaan aika jännä juttu. DB2M on tosiaan tilanne, jossa hiilareiden syömisen jälkeen haima tuottaa alfasoluillaan lisää inskaa, jotta ylimääräinen energia (glukoosi) saadaan muunnettua maksan avulla rasvahapoiksi rasvasoluihin tallennttavaksi. Jos rasvasolun pinnalla olevat reseptorit vähenee tai tuhoutuu, rasvasolu ei voi varastoida lisää ja tästä syystä verensokeri (glukoosi) alkaa nousta vaikka inskaa pumppaisi miten paljon tahansa lisää. Keskeiset kysymykset ovatkin: miksi rasvasolun reseptorit vähenee tai tuhoutuu ja miksi ne palautuvat, jos laihduttaa tai vaihtaa ruokavalion VHH?

- Eri

Vierailija
65/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet toivoo insuliinia kun sen saa " ilmaiseksi."  Tuttu sai nyt keväällä kun arvot korkealla kun ei raaskinut ostaa tabletteja.

Itse mieluummin tableteilla ja arvot on nykyisin terveen arvot. Se ei tarkoita että lyödään lössiksi ja muka ruokavaliolla.

Vierailija
66/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet toivoo insuliinia kun sen saa " ilmaiseksi."  Tuttu sai nyt keväällä kun arvot korkealla kun ei raaskinut ostaa tabletteja.

Itse mieluummin tableteilla ja arvot on nykyisin terveen arvot. Se ei tarkoita että lyödään lössiksi ja muka ruokavaliolla.

Syömisillä on suuri vaikutus arvoihin. Tosin Diabetesliiton ohjeilla arvot ei parane, päinvastoin.

Vierailija
67/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömisillä on suuri vaikutus arvoihin. Tosin Diabetesliiton ohjeilla arvot ei parane, päinvastoin.

Syömiset + lääkitys jolloin riittää kevyempi lääkitys. Lääkäri eivät suosittele että kun tableteilla saadaan hyvät arvot ruvetaan sitten leikkimään ruokavaliolla ja jätetään sairaus hoitamatta.

Vierailija
68/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuokin löytyy ohjekirjasta, että eka veripisara pyyhkäistään pois. Verta ei myöskään saa puristaa sormenpäästä ja mitään desifiointiainetta ei saa käyttää. Jos peset kädet saippualla, pitää huuhdella saippua hyvin pois. Kädet pitää olla kuivat ennen mittausta.

Perusjuttuja, jonka luulisi jokaisen diabeetikon tietävän.

Itsellä ollut diabetes 20 vuotta, joista 15 vuotta ruokavaliohoidolla ja viisi vuotta metformiini 2 tabl. päivässä. Insuliinia en tule koskaan huolimaan. Jos sitä joku lääkäri alkaa tyrkyttämään, teen hänestä Valviralle ilmoituksen.

Vierailija
69/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömiset + lääkitys jolloin riittää kevyempi lääkitys. Lääkäri eivät suosittele että kun tableteilla saadaan hyvät arvot ruvetaan sitten leikkimään ruokavaliolla ja jätetään sairaus hoitamatta.

2tyypin diabeteksen hoitaminen ravinnolla ei ole mitään leikkimistä, vaan ihan oikeaa sairauden hoitoa. Pitää vain tajuta, mitä ruokaa kannattaa syödä.

Vierailija
70/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella inskaan vaihto on puhtaasti taloudellinen kysymys, kiitos Pirkko Mattilan. Tämä riemuidarihan päätti, että inskaa lukuunottamatta muut d-lääkkeet siirtyivät normaalikorvattavaksi. Monilla DM2-tapauksella on lisäksi verenpainelääkkeitä yms, joten lovi kukkarossa alkaa olla turhan suuri. Naapurin eläkeläismies teki myös tuon siirron ja oli kuulemma ollut vaikea operaatio, oli pitänyt perustella moneen kertaan syy vaihtoon.

Vierailija
71/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla se vaan on taloudellisesti pakko vaihtaa "ilmaiseen" lääkkeeseen, kiitos nykyhallituksen. Inskalla vaan on huonoja puolia paljon.

Vierailija
72/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuokin löytyy ohjekirjasta, että eka veripisara pyyhkäistään pois. Verta ei myöskään saa puristaa sormenpäästä ja mitään desifiointiainetta ei saa käyttää. Jos peset kädet saippualla, pitää huuhdella saippua hyvin pois. Kädet pitää olla kuivat ennen mittausta.

Itsellä ollut diabetes 20 vuotta, joista 15 vuotta ruokavaliohoidolla ja viisi vuotta metformiini 2 tabl. päivässä. Insuliinia en tule koskaan huolimaan. Jos sitä joku lääkäri alkaa tyrkyttämään, teen hänestä Valviralle ilmoituksen.

Kuinka paljon se lukema sitten heittää ensimmäisen ja toisen veripisaran välillä että se kannattaa pyyhkäistä pois? Olen vuosia mitannut ekasta pisarasta ja lääkitty sen mukaan. Kaikki mennyt todella hyvin. Mittareissakin on eroja vaikka samasta neulanpistosta mittaisi. Onko sillä oikeasti edes väliä. Eikä ap näitä edes kysynyt.

Vierailija
73/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikea diabetes on ja oli vuosia paha, söin pillereitä ja piikitin kahta inskaa. Nyt enää ateriainska varalla näihin heikkoihin hetkiin.

Jos on ihan oikea diabetes niin ei vedä sokeri övereitä 

Vierailija
74/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikea diabetes on ja oli vuosia paha, söin pillereitä ja piikitin kahta inskaa. Nyt enää ateriainska varalla näihin heikkoihin hetkiin.

Jos on ihan oikea diabetes niin ei vedä sokeri övereitä 

No kyllä voi vetää kerran kesässä, ei siihen elämä lopu. 

Yöllä klo 2 nousi verensokeri 11:een ja pistin insuliinia. Nyt normaali lukema. Mittari toimii sittenkin  oikein. Taitaa haima toipua rasituksesta ja toimia paremmin kun harvoin vetää hiilareita, niin ei verensokeri nouse heti vauhdilla vaan viiveellä. Nyt sitten vhh juhannussyömingit. Hauskaa juhannusta kaikille!

Ap 

Vierailija
75/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin on. Diabetes minulla ollut n 20v, ja metformiini 2kpl päivässä viimeiset 6 vuotta. Eli samoin kuin edellinen kirjoittaja. Järkevä syöminen ja liikunta ovat lääkkeet.

Vierailija
76/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soititko jo päivystyapuun 116117 kysyäksesi lisäohjeita miten toimia?

No en, kun ei tuo ole kiireellinen asia eikä minulla ole varaa lähteä mihinkään toiselle paikkakunnalle jotain verensokeria mittauttamaan. Käyn aamulla terveyskeskuksessa kysymässä jos ensiavussa vaikka ehtisivät mittaamaan tai diabeteshoitaja sattuisi olemaan töissä.

Ihan miten vaan. Lähinnä nyt mietin sitä ateriainsuliinin pistämistä pienemmällä annoksella.

Seurailen illan päälle ja jos ei muutu, niin aamulla uudelleen, tai yöllä jos ei nukuta. On tuo kyllä outoa. Joskus nousee jopa parista lusikallisesta täytekakkua yli 12. Nyt söin monin verroin enemmän eikä nouse. En tiedä vaikuttiko sitten annos hernerokkaa alla niin paljon että ei noussut. Tuskin.

Hernerokka on hitaita hiilihydraattia. Eli kestää kauan ennenkuin sen vaikutus näkyy mittarissa. Se tulee viiveellä.

Kirj: DM2

Vierailija
77/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soititko jo päivystyapuun 116117 kysyäksesi lisäohjeita miten toimia?

No en, kun ei tuo ole kiireellinen asia eikä minulla ole varaa lähteä mihinkään toiselle paikkakunnalle jotain verensokeria mittauttamaan. Käyn aamulla terveyskeskuksessa kysymässä jos ensiavussa vaikka ehtisivät mittaamaan tai diabeteshoitaja sattuisi olemaan töissä.

Ihan miten vaan. Lähinnä nyt mietin sitä ateriainsuliinin pistämistä pienemmällä annoksella.

Seurailen illan päälle ja jos ei muutu, niin aamulla uudelleen, tai yöllä jos ei nukuta. On tuo kyllä outoa. Joskus nousee jopa parista lusikallisesta täytekakkua yli 12. Nyt söin monin verroin enemmän eikä nouse. En tiedä vaikuttiko sitten annos hernerokkaa alla niin paljon että ei noussut. Tuskin.

Hernerokka on hitaita hiilihydraattia. Eli kestää kauan ennenkuin sen vaikutus näkyy mittarissa. Se tulee viiveellä.

Kirj: DM2

Ihan normaalisti vs toimii hernesopalla. Itse mittaan Librellä ennen ja jälkeen, se käyttäyttyy aivan samoin kuin muutkin lihaa sisältävät kasviskeitot. Pizza puolestaan saa rasvansa takia vs nousemaan hitaasti ja pysymään korkeammalla jopa viikon. Siksipä syön ison pizzan useammassa eri erässä ja sitä syödään vain muutama kerta vuoteen.

T DM1

Vierailija
78/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se mittari on kalibroitu?

Vierailija
79/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se mittari on kalibroitu?

Ei mitään käsitystä.

Vierailija
80/101 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon se lukema sitten heittää ensimmäisen ja toisen veripisaran välillä että se kannattaa pyyhkäistä pois? Olen vuosia mitannut ekasta pisarasta ja lääkitty sen mukaan. Kaikki mennyt todella hyvin. Mittareissakin on eroja vaikka samasta neulanpistosta mittaisi. Onko sillä oikeasti edes väliä. Eikä ap näitä edes kysynyt.

Sen verran paljon että esim. minun toimestani yksi terkkarin poliklinikalla työskentelevä henkilö siirrettiin toisiin tehtäviin kun mittasi pika-INR -näytteen väärin eli pyyhkäisi ekan pisaran pois vaikka INR-näyte pitää ottaa juuri siitä. Asia kävi ilmi kun puolison kanssa tuli näytteenotto puheeksi kun aikoinaan joutui käymään mittauttamassa useammin kun arvo heitteli ja labra ei ollut aina silloin auki. Nykyään pika-INR on harvinaisempi otettava kun esim. meillä asiakkailla on Marevanin sijaan siirrytty uuden sukupolven verenohennuslääkkeisiin. Kaikille ne eivät kuitenkaan sovi, esim. puolisolleni jonka tukoksen aiheuttaja on kahdeksan vuoden jälkeen edelleen mysteeri/epäselvä hoitaneelle yliopistotason sairaalallekin, toinen tapaus heidän historiassaan ettei syy selvinnyt.

Pika-CRP ja verensokeri otetaan toisesta pisarasta.