Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verensokerimittari näyttää väärin?

Vierailija
17.06.2026 |

Miksi verensokerimittari näyttää 7 ja alle kun vedin just törkeät sokeriöverit 2-3 tunnin aikana? Ei ole tablettilääkitystä diabetekseen, mittari ei näytä virhe koodia ja toimii ihan normaalisti, ja liuskoissakin vielä vuosi päiväystä jäljellä, säilytetty keittiönkaapissa kuten aina. Tein kolme mittausta kaikki eri sormista ja vesipesu tai desinfiointi ennen pistoa. Vertakin tuli reilusti ettei jäänyt vajaaksi näyte. En ymmärrä. Tunnen kuitenkin korkean verensokerin oireet, mutta en nyt uskalla ateriainsuliinia pistää.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ehkä mistä ilmiöstä puhut, kun törmäsin siihen kerran tämmöisenä tietotekniikka nörttinä. Olen ikäänkuin kuplassa ja sinun on vaikea saada selkoa jostain asiasta mikä on oikea arvo ristiriitaisen tiedon välillä.

😳tää kuvaa mun tunnetta tänään tosi hyvin.

Vierailija
22/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä olikin piilomainosviesti VHH-ruokavaliosta ja mainituista lääkäreistä agendoineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tämä olikin piilomainosviesti VHH-ruokavaliosta ja mainituista lääkäreistä agendoineen.

No eikä ole! Ihan aito ihmettely todellisessa tilanteessa. Minkä minä sille voin että toiset tulee kommentoimaan vhhsta ja Heikkilästä vaikka kysyn verensokerimittarista? Etkä sinäkään tiedä asiasta mitään.

Ap 

Vierailija
24/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan maallikkona (ota siis yhteys hoitotahoon) että tuo voi olla vakavaa, arvo voi nousta/romahtaa vasta tuntien päästä (tai sitten koska hoidat diabetestasi, verensokeri ei nouse kovin ylös mutta voi romahtaa) En jäisi odottelemaan vaan soittaisin 116117, ei se mikään hätäpuhelin ole. Tarvitset nopeasti neuvoa.

Vierailija
25/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soititko jo päivystyapuun 116117 kysyäksesi lisäohjeita miten toimia?

No en, kun ei tuo ole kiireellinen asia eikä minulla ole varaa lähteä mihinkään toiselle paikkakunnalle jotain verensokeria mittauttamaan. Käyn aamulla terveyskeskuksessa kysymässä jos ensiavussa vaikka ehtisivät mittaamaan tai diabeteshoitaja sattuisi olemaan töissä.

Ihan miten vaan. Lähinnä nyt mietin sitä ateriainsuliinin pistämistä pienemmällä annoksella.

Vierailija
26/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan maallikkona (ota siis yhteys hoitotahoon) että tuo voi olla vakavaa, arvo voi nousta/romahtaa vasta tuntien päästä (tai sitten koska hoidat diabetestasi, verensokeri ei nouse kovin ylös mutta voi romahtaa) En jäisi odottelemaan vaan soittaisin 116117, ei se mikään hätäpuhelin ole. Tarvitset nopeasti neuvoa.

Miksi ihmeessä se romahtaisi?

Vierailija
27/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla mitä tapahtuu jos vaihtaa mittariin uudet paristot.

Vierailija
28/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pistä pienemmällä annoksella. Vähemmän vaarallista, jos verensokeri on tilapäisesti liian korkealla kuin liian matalalla. Kannattaa toki käydä mittauttamassa huomenna se verensokeri muualla siltä varalta, että mittarisi on rikki. Ota se mukaan niin voit kunnolla verrata mitä se ja hoitajan mittari näyttää samaan aikaan.

Vierailija
29/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en, kun ei tuo ole kiireellinen asia eikä minulla ole varaa lähteä mihinkään toiselle paikkakunnalle jotain verensokeria mittauttamaan. Käyn aamulla terveyskeskuksessa kysymässä jos ensiavussa vaikka ehtisivät mittaamaan tai diabeteshoitaja sattuisi olemaan töissä.

Ihan miten vaan. Lähinnä nyt mietin sitä ateriainsuliinin pistämistä pienemmällä annoksella.

Seurailen illan päälle ja jos ei muutu, niin aamulla uudelleen, tai yöllä jos ei nukuta. On tuo kyllä outoa. Joskus nousee jopa parista lusikallisesta täytekakkua yli 12. Nyt söin monin verroin enemmän eikä nouse. En tiedä vaikuttiko sitten annos hernerokkaa alla niin paljon että ei noussut. Tuskin.

Vierailija
30/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla mitä tapahtuu jos vaihtaa mittariin uudet paristot.

Ei kyllä herjaa patterinvaihtoa eikä kyllä olekaan isoja nappiparistoja jemmassa.

Vierailija
31/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliinin kanssa ei saa tehdä itse kokeita

Vierailija
32/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös mitä olet syönyt aikaisemmin, vhh? Liikkunut ehkä paljon? Eihän se verensokeri sitten niin kauheasti nouse jonkun mussuttelun takia jos aikaisemmin tekemäsi (kirjoitin) pitävät paikkansa. Tiedäthän että esim reilu tunnin reipas kävely päivässä alentaa sokeriarvoja ihan seuraavaan päivään asti.. Olen itse 2 diabeetikko.  Kirjoita miten oli:)

Vierailija
33/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliinin kanssa ei saa tehdä itse kokeita

Ei täällä kukaan mitään huvikseen pistele, vain todelliseen tarpeeseen ja vähän kerrallaan. Ei ole koskaan tullut hypoja.

Vierailija
34/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurailen illan päälle ja jos ei muutu, niin aamulla uudelleen, tai yöllä jos ei nukuta. On tuo kyllä outoa. Joskus nousee jopa parista lusikallisesta täytekakkua yli 12. Nyt söin monin verroin enemmän eikä nouse. En tiedä vaikuttiko sitten annos hernerokkaa alla niin paljon että ei noussut. Tuskin.

hernerokkaa 😂

Vierailija
35/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa desinfioida sormea ennen verensokerimittausta.

Vierailija
36/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös mitä olet syönyt aikaisemmin, vhh? Liikkunut ehkä paljon? Eihän se verensokeri sitten niin kauheasti nouse jonkun mussuttelun takia jos aikaisemmin tekemäsi (kirjoitin) pitävät paikkansa. Tiedäthän että esim reilu tunnin reipas kävely päivässä alentaa sokeriarvoja ihan seuraavaan päivään asti.. Olen itse 2 diabeetikko.  Kirjoita miten oli:)

Minä oletan, että sokerir ovat olleet matalalla silloin, kun on tehnyt kovin mieli makeaa. Nyt kun sitä on syöty, sokeritaso on korjaantunut ja lukemat näyttävät nyt oikein. Kannattaa mittailla vielä parina päivänä, eikä tässä vaiheessa missään nimessä pidä laittaa inskaa. Se saattaa paukauttaa hypoille nukkuessa. Minulle tuo on täysin normaalia, hypot sekä tulevat enteilevät hypot esiintyvät mulla usein nimenomaan makeanhimona.

T DM1

Vierailija
37/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tietää millä aikavälillä söit ne sokerit ja milloin mittasit. Jos mätän nyt kilon karkkia naamaan, niin jossain puolen tunnin kohdalla on verensokeri huipussaan. Reilun tunnin jälkeen voi olla jo sen verran paljon insuliinia erittynyt, että sokeriarvo ei ole erityisesti koholla. 

Vierailija
38/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hernerokkaa 😂

No tuo ei ole mikään vttuilun paikka, häpeä idari. 

Vierailija
39/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oletan, että sokerir ovat olleet matalalla silloin, kun on tehnyt kovin mieli makeaa. Nyt kun sitä on syöty, sokeritaso on korjaantunut ja lukemat näyttävät nyt oikein. Kannattaa mittailla vielä parina päivänä, eikä tässä vaiheessa missään nimessä pidä laittaa inskaa. Se saattaa paukauttaa hypoille nukkuessa. Minulle tuo on täysin normaalia, hypot sekä tulevat enteilevät hypot esiintyvät mulla usein nimenomaan makeanhimona.

T DM1

Kyllä, olen samaa mieltä että sokerit olivat alhaalla ja nyt tasaantuneet.

Diab2. Kirjoitin tuossa edellä myös.

Vierailija
40/50 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta tuntia on noista sokeriövereistä?

Onko sulla joku esidiabetes vai mikä, kun on mittarit ja insuliinitkin?

Ei esidiabetekseen käytetä insuliinia. Sitä hoidetaan vain ruokavaliolla ja liikunnalla.

Insuliini käy lääkkeeksi vain kun oma insuliinitoiminta on kokonaan loppunut. Jos lääkäri määrää 2-tyypin diabetekseen insuliinia, hän on puoskari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan