Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mainosmukit aamupalapöydässä

Vierailija
17.06.2026 |

Meillä on kotona ihan tavalliset, siistit kahvimukit. Ei mitään luksusta, vaan esimerkiksi valkoisia Iittalan Teema-mukeja ja muutama Arabian 24h-muki. Sellaisia neutraaleja astioita, jotka sopivat yhteen ja tekevät aamupalapöydästä rauhallisen näköisen.
 

Minulle aamiainen on muutenkin sellainen pieni rauhallinen hetki ennen työpäivää. En tarkoita mitään hotelliaamiaista, mutta tykkään siitä, että pöytä näyttää edes vähän harkitulta: leipä leikkuulaudalla eikä muovipussissa, voi omassa rasiassaan, kahvi kunnollisessa kannussa ja astiat suunnilleen samaa sarjaa. Ei siksi, että kaiken pitäisi olla hienoa, vaan siksi että aamu ei ala heti visuaalisella sekamelskalla.
 

Puoliso kuitenkin ottaa lähes joka aamu kahvinsa jostain vanhasta mainosmukista. Sellaisesta kuluneesta “Taloushallinnon seminaari 2017” / “Rakennusmessut” / entisen työpaikan logomukista, joka näyttää siltä kuin se olisi jäänyt vahingossa muuttolaatikosta keittiön kaappiin.
 

Minusta tällaiset mukit kuuluvat työpaikan taukohuoneeseen, autotalliin tai korkeintaan mökille. En ymmärrä, miksi yhteisessä kodissa pitää käyttää kaikkein ruminta ja sattumanvaraisinta esinettä, kun vieressä olisi täysin tavallinen siisti muki.
 

Puolison mielestä “muki on muki” ja olen kuulemma turhan tarkka. Minusta taas koti ei näytä aikuisen ihmisen kodilta, jos jokainen arkinen esine valitaan vain sillä perusteella, että se teknisesti toimii. Samalla logiikalla voisi syödä jogurtin kattilasta ja kuivata kädet vanhaan mainospaitaan.
 

Kyse ei ole siitä, että kaiken pitäisi olla kallista tai viimeisen päälle mietittyä. Kyse on siitä, että kotona olisi joku raja sille, mitä tavaraa pidetään esillä ja käytössä. Mainosmuki aamupalapöydässä rikkoo koko kattauksen ja tekee siitä heti halvan, väliaikaisen ja opiskelijakämppämäisen näköisen.
 

Olen sanonut, että hän voi käyttää sitä vaikka työhuoneessa tai silloin kun juo kahvia yksin, mutta yhteisessä aamupalapöydässä minusta voisi käyttää normaalia siistiä mukia. Tästä tuli iso vääntö, koska kuulemma kontrolloin täysin mitätöntä asiaa.

 

Onko tämä oikeasti niin outo toive? Minusta aikuisessa kodissa saa odottaa, ettei jokaista ilmaismukia raahata osaksi yhteistä arkea vain siksi, että siitä sattuu pystymään juomaan kahvia.


 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä Ap saisit meidän aamiaispöydässä halvauksen, tosin se voisi olla sinulle ihan tarpeellinen kokemus. Jos minä katan aamiaispöydän, mies juo sen kahvinsa kumminkin salmiakkikuvioisesta Duralex-juomalasista, vaikka mukikin olisi katettu. Kahvi kuulemma maistuu hänelle parhaiten juuri siitä lasista. Sama muutenkin vaikkapa vieraskahvipöydässä, tosin kaikki vieraat ovat yleensä täysin tuttuja. Muutenkin meillä on turhaa koko aamiaispöydän erikseen kattaminen, koska yleensä herätään eri aikoihin.

Vierailija
42/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä hilloat kaapeissanne rumia mukeja? Niin kuin jo totesit ne kuuluvat muualle kuin kotiisi, joten nosta pikku takamuksesi valituksiesi ääreltä, tyhjennä kaappi rumista mukeista ja vietä miehesi kanssa mukavampia aamuja kuin pohtimalla rumien mukien käyttöarvoa teidän elämässänne.
Elämässä ei selviä valittamalla, vaan ratkaisemalla ongelmat. Sinun ongelmasi on hyvin helppo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä. Ehkä tässä on vain ero siinä, miten ihmiset näkevät kodin.
 

Toisille riittää, että tavara toimii. Minulle myös sillä on väliä, millaisen tunnelman ja yleisilmeen se luo.
 

Mainosmuki aamupalapöydässä tekee muuten siististä kattauksesta heti sattumanvaraisen ja vähän taukohuonemaisen. Minusta aikuisten ihmisten kodissa pitäisi jo olla päästy eroon siitä, että pöytään nostetaan mitä tahansa vanhoja työpaikka- ja tapahtumamukeja. Ymmärrän sen opiskelijakämpässä, mutta en enää tässä elämäntilanteessa.

Meillä on edelleen käytössä juuri jostain opiskeluajalta peräisin olevia mainos- tai vitsimukeja. Suurimmaksi osaksi sen takia, että ne ovat pysyneet ehjinä tähän asti, vaikka ollaan jo keski-iässä. Eiväthän ne mitään estetiikan riemuvoittoja ole, mutta minä en halua kyörätä ehjää tavaraa kaatopaikalle ja ostaa uutta vain, jotta se sopisi "aikuiseen kotiin". Maailma on muutenkin tukehtumassa jätteeseen ja ylikulutukseen. 

Sitten kun nuo mukit hajoavat, ostan uudet ja kauniimmat. Siihen asti mennään näillä.

Vierailija
44/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheen pitkä teksti muijan turhamaisuudesta ja pinnallisuudesta.

Vierailija
45/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehesi ei saisi rakastaa omaa kahvikuppiaan yhtä paljon kuin sinä omaasi?

Vierailija
46/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä juodaan kahvit oikeista kahvikupeista ja tee Teema- tai Marimekko-mukeista.

Meilläkin on niitä nykyään vanhanaikaisia kaffekuppeja ja niistä juodaan kahvia. En voi missään tilanteessa sietää mukeja. Tee ei mukeista maistu ollenkaan. Itte ostin muutama vuosi sitten Briteistä maaseudulta aivan ihanat teekupit ja kannun. Alkoi tee maistua meillä hyvin. Meillä ei ole ainoatakaan mukia taloudessa. Ovat kyllä niin kolhoja ja rumia etten siedä niitä yhtään. Espressokupit sitten erikseen, ne ostin Italiasta. Alapeukutus saa alkaa heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mahtavaa, että ihmisten eletty elämä ja persoonallisuus näkyy niin sisustuksessa kuin tässä tapauksessa astioissa. Turhaan tavaraan ei pidä tietenkään rakastua, mutta kodit ja nukkekodit ovat erikseen.

Vierailija
48/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä juodaan kahvit oikeista kahvikupeista ja tee Teema- tai Marimekko-mukeista.

Meilläkin on niitä nykyään vanhanaikaisia kaffekuppeja ja niistä juodaan kahvia. En voi missään tilanteessa sietää mukeja. Tee ei mukeista maistu ollenkaan. Itte ostin muutama vuosi sitten Briteistä maaseudulta aivan ihanat teekupit ja kannun. Alkoi tee maistua meillä hyvin. Meillä ei ole ainoatakaan mukia taloudessa. Ovat kyllä niin kolhoja ja rumia etten siedä niitä yhtään. Espressokupit sitten erikseen, ne ostin Italiasta. Alapeukutus saa alkaa heti.

Noin väitti myös 30-luvulla syntynyt äitikin, vaati aina kahvinsa kahvikupista myös meillä käydessään. Kerran olin ennättänyt kaataa kahvin Teema-mukiin, jolloin hän ei iljennyt kieltäytyä siitä juomasta. No mitäpä tapahtui? Ihastui niihin ikihyviksi ja kävi ostamassa niitä itselleenkin useita. Hän tajusi myös, että sitä kahvia sai siihen mukiin tarpeeksi eli ei tarvinnut olla heti santsaamassa uutta kupillista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä juodaan kahvit oikeista kahvikupeista ja tee Teema- tai Marimekko-mukeista.

Meilläkin on niitä nykyään vanhanaikaisia kaffekuppeja ja niistä juodaan kahvia. En voi missään tilanteessa sietää mukeja. Tee ei mukeista maistu ollenkaan. Itte ostin muutama vuosi sitten Briteistä maaseudulta aivan ihanat teekupit ja kannun. Alkoi tee maistua meillä hyvin. Meillä ei ole ainoatakaan mukia taloudessa. Ovat kyllä niin kolhoja ja rumia etten siedä niitä yhtään. Espressokupit sitten erikseen, ne ostin Italiasta. Alapeukutus saa alkaa heti.

Noin väitti myös 30-luvulla syntynyt äitikin, vaati aina kahvinsa kahvikupista myös meillä käydessään. Kerran olin ennättänyt kaataa kahvin Teema-mukiin, jolloin hän ei iljennyt kieltäytyä siitä juomasta. No mitäpä tapahtui? Ihastui niihin ikihyviksi ja kävi ostamassa niitä itselleenkin useita. Hän tajusi myös, että sitä kahvia sai siihen mukiin tarpeeksi eli ei tarvinnut olla heti santsaamassa uutta kupillista.

Mikä sitten on kenellekin tarpeeksi, on eri asia. Itselle riittää se yksi kupillinen yhdellä kertaa... siis kupillinen eikä mukillinen. 

Vierailija
50/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kirjoitus. Tämä olisi voinut olla suoraan eksäni kynästä. Hän inhosi noita mainittuja mainos- tai fanituotemukeja ja yritti piilotella niitä aina kaappien perälle etteivät vaan päätyisi koskaan pöytään asti. Ja jos vahinko sattui niin jaksoi motkottaa siitä, että miksi nyt tuollaisen mukin olet mennyt kaivamaan esiin.

Hän oli myös muotitietoinen eli Iittalan Teema oli se klassikkosarja mitä piti ilmeisesti seuraavaksi yrittää hankkia kokonainen astiasto kun aiemmat astiat olivat häälahjaksi saatuja vaikka nekin olivat ihan asialliset ja siistit. Erehdyin kerran ostamaan erään keramiikkayhtiön loppuunmyynnistä hyvällä hinnalla tasaluvun hienoja mukeja ja värikin oli vielä siisti valkoinen. Sain hirveät haukut miksi olin mennyt tuhlaamaan rahaa ja ostanut väärän astiaston osia.

 

Joten joskus todellisuus on tarua ihmeellisempää. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/51 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja edelliseen liittyen vielä, kun tuli ero niin kummasti nämä vääränlaiset hirveät mukit kelpasivatkin eksän puolelle pöytää. Annoin viedä jotta lapsilla on mukit joista juoda, mutta sisäisesti kyllä hymyilin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän