Ferritiini ja viitearvot
Terveyskeskuksen mielestä mun ferritiini on normaali, kun se on 32. Hemoglobiinikin 118, eli hilkulla viitearvoissa. Eivät näe mitään ongelmaa veriarvoissa, vaikka oon ollut uupunut jo pidempään. Toivottavasti pari viikoa sitten aloitettu rautakuuri auttaa. Eivät varmaan TK:ssa suostu uusintalabroihin rautakuurin jälkeen, kun "ei ferritiinissä ollut alunperinkään mitään vikaa..." Huoh.
Miksei naisten rauta-arvojen ongelmia vähätellään terveydenhoidossa?
Kommentit (30)
Mulla todettiin hiljattain raudanpuuteanemia, josta anemia jo korjaantui. Ferritiinin pyrin nostamaan sataan tai niin lähelle kuin saan, jotta hiukset alkaisivat kasvaa takaisin...
Mä varmaan tarviin ne mielialalääkkeet kun mittauksissa raudat yms oli ihan normaalia😅
"Laboratorion viitearvot perustuvat tilastolliseen jakaumaan, joka on mitattu suurelta joukolta ennestään terveitä ihmisiä. Viitealue kattaa tyypillisesti 95 % terveiden henkilöiden testituloksista." Kun naisilla on aika yleisesti haasteita veren rauta-arvojen kanssa, niin iso osa heistä on viitearvojen mukaan "normaalilla tasolla", vaikka olisivatkin oikeasti raudanpuutteessa.
Kuulemma USAssa ferritiinin viitearvon alaraja on 50, kun meillä se on 30. Lisäksi siellä matalaa ferritiiniä pidetään syynä tutkia etenkin suolistoa tarkemmin, kun on kuulemma yksi syövän indikaattori.
Onko yksityisellä puolella lääkäreitä, jotka eivät tuijota sokeasti vaan noita viitearvoja, vaan huomioi kokonaisuuden? Pitää varmaan mennä yksityiselle, jos rautakuuri ei auta merkittävästi.
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Mä varmaan tarviin ne mielialalääkkeet kun mittauksissa raudat yms oli ihan normaalia😅
Normaali vai "normaali", eli hilkulla viitearvojen sisällä?
mullon amfetamiini ja viihdearvot
t. urpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali vai "normaali", eli hilkulla viitearvojen sisällä?
Ferritiini oli 95 ja hb 135.
Mulla oli vuosi sitten 13, nyt 16 ku oon syöny rautaa... mutta on mulla mielialalääkkeetkin :D uupumus on vähän helpottanut...
Millainen ruokavalio sinulla AP on?
Rautaa syömällähän ne ferritiinit nousee suurimmalla osalla, joten rautaa tarvittaessa nassuun vaan. Ei siihen lääkäriä tarvita. Sitten jos ferritiinit ei nouse usean kuukauden raudan syömisestä huolimatta, tarvitaan lääkäriä. Itse olen saanut apua sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta. Rauta-asioihin keskittyneitä lääkäreitä tosiaan on yksityisellä, joten sellaiseen yhteys jos on todellinen ongelma.
onko tullu lihottua viimeaikoina?
Sulla on arvot viitearvojen sisällä, joten en näe tässä mitään ongelmaa. Kyllä sitä olosta huomaa, auttaako kuuri vai ei. Jos taas ei ole oireita, niin ei tuossa edes välttämättä tarvitse lisärautaa. Itselläni ollut anemia eikä minullakaan arvoja sen jälkeen seurattu, kun ne nousivat viitearvoihin.
Vierailija kirjoitti:
"Laboratorion viitearvot perustuvat tilastolliseen jakaumaan, joka on mitattu suurelta joukolta ennestään terveitä ihmisiä. Viitealue kattaa tyypillisesti 95 % terveiden henkilöiden testituloksista." Kun naisilla on aika yleisesti haasteita veren rauta-arvojen kanssa, niin iso osa heistä on viitearvojen mukaan "normaalilla tasolla", vaikka olisivatkin oikeasti raudanpuutteessa.
Lisäksi voi pohtia muutamaa asiaa: a) onko edes tutkittu naisilla (yleensä ei), b) millä tavoin affiniteetti vaikuttaa konsentraation suhteessa (esim. eri kokoiset ihmiset ja veritilavuus), c) koska CI=95 niin entä ne gaussin käyrän reunoille jäävät?
Vaikka terveydenhuolto ja yhteiskunta ymmärrettävästi käyttää viitearvoja, niin älkää yksilöinä koskaan tyytykö niihin.
Mitä sairaampi kansa, sen hölmömmät viitearvot, koska ne eivät kerro mikä ihmisille on hyväksi vaan missä tietyn populaation arvojen iso enemmistö on.
Eli vaikka paino (josta toki harvoin käytetään viitearvoja). Siinä viitearvot ovat Suomessa vuosikymmenten aikana nousseet, mutta ei se minkä painoinen ihmisen kannattaisi olla, ole muuttunut mihkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali sekaruokavalio. Mulla on ollut koko elämän matala hemoglobiini - normaalisti 115-120 välillä, raskausaikana alimmillaan 92.
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma USAssa ferritiinin viitearvon alaraja on 50, kun meillä se on 30. Lisäksi siellä matalaa ferritiiniä pidetään syynä tutkia etenkin suolistoa tarkemmin, kun on kuulemma yksi syövän indikaattori.
Onko yksityisellä puolella lääkäreitä, jotka eivät tuijota sokeasti vaan noita viitearvoja, vaan huomioi kokonaisuuden? Pitää varmaan mennä yksityiselle, jos rautakuuri ei auta merkittävästi.
t. AP
Kannattaa syödä reippaasti punaista lihaa samaan aikaan kun syö rautalisää. Hemirauta imeytyy paremmin kuin muut. Minulla oli ferritiini 50 ja halusin sitä nostaa lähemmäs 100. Söin paljon lihaa ja muutaman seridalin viikossa, en päivittäin, ja nousi kolmessa kuukaudessa 60:een. Hemoglobiini oli jo 150 niin en enempää uskaltanut syödä. Voinnissa en kyllä huomaa mitään eroa, on niin paljon muitakin terveysongelmia. Masennuslääkkeitä on minullekin yritetty lähes pakottaa syömään mutta kieltäydyn heti jämäkästi, ei ole vaihtoehto missään tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali sekaruokavalio. Mulla on ollut koko elämän matala hemoglobiini - normaalisti 115-120 välillä, raskausaikana alimmillaan 92.
t. AP
Sitten ei ainakaan pitäisi ruokavaliosta tulla ongelmia. Itsellä muutama tuttu, jotka siirtyivät kasvispohjaiseen ruokavalioon ja sitten ihmettelivät, kun rauta-arvot romahtivat, kun lihaa ei enää syöty ja ei oltu tutkittu, että mitä vegaania pitäisi syödä raudanpuutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Esa Soppi. Hän on sisätautilääkäri yksityisellä. Mulla oli ferritiini 22 ja hän sanoi, että olen vaikeasti raudanpuutteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Kannattaa syödä reippaasti punaista lihaa samaan aikaan kun syö rautalisää. Hemirauta imeytyy paremmin kuin muut. Minulla oli ferritiini 50 ja halusin sitä nostaa lähemmäs 100. Söin paljon lihaa ja muutaman seridalin viikossa, en päivittäin, ja nousi kolmessa kuukaudessa 60:een. Hemoglobiini oli jo 150 niin en enempää uskaltanut syödä. Voinnissa en kyllä huomaa mitään eroa, on niin paljon muitakin terveysongelmia. Masennuslääkkeitä on minullekin yritetty lähes pakottaa syömään mutta kieltäydyn heti jämäkästi, ei ole vaihtoehto missään tilanteessa.
Seridal? Tarkoitatko SiderALia?
Valitettavan tuttua. Tarjosivatko mielialalääkkeitä? Niillä yritetään nykyään ratkaista kaikki naisten ongelmat.