Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin uhri?

Vierailija
17.06.2026 |

Kuinka olette selviytyneet välien katkaisemisesta  narsistiseen  sukulaiseen? 
Minulla ei ole sisaruksia, mutta läheinen serkku. Olen alkanut ymmärtämään, ettei suhteemme ole oikein terve…. Siinä on kateutta (luulen), kilpailuhenkeä, ja suurta ymmärtämättömyyttä puolin ja toisin. Lisäksi toinen on kokenut lapsuudessa vaikean trauman, mikä on mahdollisesti aiheuttanut narsistisen persoonallisuushäiriön. Huomaan, että toisen läsnäollessa kaikki ovat varpaillaan ja hän käyttäytyy ja hänen annetaan käyttäytyä  täysin rajattomasti. 
Haluan eroon tästä henkilöstä,  mutta omatunto soimaa. Uskon, että henkilön narsistiset käyttäytymismallit ovat tehneet minusta jollain tapaa uhrin vaikka en pidä siitä asemasta edes ajatuksena. Koen ahdistusta joka tapauksessa nyt päivittäin ja haluan eroon myös siitä tunteesta. 
Miten lähden liikkeelle, miten te jotka tunnistatte tilanteen olette toimineet?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäää

Vierailija
2/8 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia ei pidä juosta pakoon, vaan kohdata ne ja tässä tapauksessa sinun (ja muiden sukulaisten) tulisi oppia vetämään rajat ja pitämään niistä kiinni. Älä ole hiiri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota etäisyyttä. Kun narsisti huomaa että yrität ottaa etäisyyttä, hän onkin yhtäkkiä normaali, esittää jopa reppanaa jota ei saa hylätä. Tämän vuoksi etäisyydestä ei tarvi kertoa hänelle mitään, et tarvi hänen lupaansa etäisyyteen sillä sitä ei tule. Älä kerro ajatuksistasi tai suunnitelmistasi enää mitään. Eikä tarvi vastata, ei ovea avata.

Vierailija
4/8 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistia pitää vähän manipuloida jotta se jättää sut rauhaan ja jättää sut pois elämästään kun luulee että susta ei ole sille enää hyötyä. Ole mahdollisimman tylsää seuraa niin ei tahdo enää olla yhteydessä. Kaikki mistä puhuu on sulle ihan sama ja se. Älä anna huomiota äläkä reagoi mihinkään. Älä missään nimessä koskaan kerro narsistille että olet huomannut hänen olevan ahdistava!

Vierailija
5/8 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota etäisyyttä. Kun narsisti huomaa että yrität ottaa etäisyyttä, hän onkin yhtäkkiä normaali, esittää jopa reppanaa jota ei saa hylätä. Tämän vuoksi etäisyydestä ei tarvi kertoa hänelle mitään, et tarvi hänen lupaansa etäisyyteen sillä sitä ei tule. Älä kerro ajatuksistasi tai suunnitelmistasi enää mitään. Eikä tarvi vastata, ei ovea avata.

Etäisyyttä olen ottanut, ja tulen ottamaan. 
Olen katkera ja vihainen lähinnä itselleni siitä että olen päästänyt tämän ihmisen liian isoon rooliin elämässäni. Hänen lähipiirilleen ja perheelleen on turha sanoa mitään, sillä he ovat liian syvällä ja liian lähellä ja tuskin rajaavat häntä mitenkään. Minä olen se, joka koettaa pysyä järjissäni ja kyseenalaistan sitä mikä on narsistin oikkuja ja  toisaalta normaalia käytöstä. Sanomalla tämän ääneen olisin suvun megapahis, joten annan olla. En pysty vaikuttamaan muihin, ainoastaan itseeni. Ja juuri sellainen tilanteesta  eroamisen henkinen tuska tällä hetkellä on se pahin tunne.

Ap

Vierailija
6/8 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistia pitää vähän manipuloida jotta se jättää sut rauhaan ja jättää sut pois elämästään kun luulee että susta ei ole sille enää hyötyä. Ole mahdollisimman tylsää seuraa niin ei tahdo enää olla yhteydessä. Kaikki mistä puhuu on sulle ihan sama ja se. Älä anna huomiota äläkä reagoi mihinkään. Älä missään nimessä koskaan kerro narsistille että olet huomannut hänen olevan ahdistava!

Tekisi mieli sanoa todella paljon asioita, mutta se tuskin puhdistaisi ilmaa vaan aiheuttaisi täyden sodan. Ja lopullisen mykkäkoulun koko suvun välille. Liian paljon vuosikymmeniä vanhoja totuuksia, joista tietää osa ja osalla ei ole mitään käsitystä. Niitä salaisuuksia, joista ei puhuta. 
Varmaan joka suvussa niitä riittää.
Ap

Vierailija
7/8 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vie hapen koko huoneesta. Mutta hyvä kun olet havainnut asian. Se itselle vihaisuus onkin vaikeinta. Miksi näki hyvyyttä/normaaliutta siellä missä sitä ei ollut!!

Nyt voidaan vaan hengitellä ja katsoa eteenpäin niillä resursseilla mitä on. Eikä saa syyttää itseä, vaikka se antaa hetkellisen hallinnan tunteen edes johonkin. 

Toisin kuin narsistit me pystymme muuttumaan. Nyt ulos happirikkaaseen ilmaan.

On muitakin jotka sätkii samojen ongelmien kanssa vielä vanhanakin.

Eteenpäin vaan  ja huonot ajat pitää oppia näkemään menneisyytenä!

Vierailija
8/8 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle tuntematon! Ja kiitos muillekin kommentoijille sanoistanne. Niistä oli apua.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi