Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työtön mutten halua työkkärin kanssa tekemisiin

Vierailija
17.06.2026 |

Olen työtön, mutta olen mieluummin ilman tukia kuin ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi ja menisin työttömyyspalveluiden nöyryytettäväksi. Odottelen että saisin jostain tekemistä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Se pätkä, kun olin työttömänä ja asioin työkkärin kanssa, ei ollut kyllä mielestäni millään tavalla nöyryyttävää. Pari kertaa asioin puhelimitse virkailijan kanssa, joka oli hyvin mukava (kerran soitti ihan vaan siksi, että oli avautunut paikka, jonka ajatteli kiinnostavan minua, kerran taas soiteltiin kun hän oli selvittänyt pyytämääni asiaa). 

Noin muuten kun kuukausittain vaan ne haetut paikat ilmoitti sinne järjestelmään, siinä ei kauaa kestänyt. 

On muunkinlaisia kokemuksia.

No on varmasti, mutta eikö nyt kannattaisi ap:nkin ensin kokeilla sitä työkkärin kanssa asiointia eikä heti lähtökohtana ehdoin tahdoin alkaa hankaloittaa omaa elämäänsä? 

Voihan olla, että se omakohtainen kokemus sattuukin olemaan just positiivinen.

Turha sen kanssa on asioida, jos pärjää ilman tukia. Töitä voi hakea olematta työkkärin asiakas, sikäli kuin et tiennyt. 

Vierailija
22/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työtön vuodesta 2017 ja kertaakaan en ole työkkärissä ollut kirjoilla, toimeentulotuella ja asumistuella elää hyvin.

Ei toimi enää yleistuen aikana.

Kyllä toimii, mutta toimeentulotuesta voidaan leikata jos ei hae ensisijaista etuutta.

Laitatko linkkiä, ei löydy.

https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-tyollisyyspalvelut-toimeentulotu…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työtön vuodesta 2017 ja kertaakaan en ole työkkärissä ollut kirjoilla, toimeentulotuella ja asumistuella elää hyvin.

Kerro miten tämä onnistuu? 

Et ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja hate vain toimeentulotukea ja asumistukea, niin se onnistuu.

Vierailija
24/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa elän asumistuella ja leikatulla toimeentulotuella. Muutama satanen sinne tänne on pieni hinta siitä, että saa hakea ja tehdä töitä niitä saadessaan miten lystää ilman kyttäämistä ja raportointia. 

Vierailija
25/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja hate vain toimeentulotukea ja asumistukea, niin se onnistuu.

Ja pärjäät hyvin leikatulla tuella? 

Vierailija
26/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin työkkäri on erilainen. Ilmoitat kuukausittan neljä hakemistasi paikoista ja käyt jutustelemassa kolmen kuukauden välein. Niillä on niin paljon asiakkaita, ettei yksittäisiin ihmisiin jakseta tuhlata energiaa.

Vierailija
27/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi elää. Sen enempää toimeentulotukea kuin asumistukeakaan ei pitäisi saada, jos ei ole ilmoittautunut työnhakijaksi.

Niin, ja sitten kun ei hypi työllisyyspalvelujen pillin mukaan, saa karenssit ja lopulta työssäoloehdon eikä ole oikeutta työttömyystukeen ennen kuin se on täyttynyt. Arvaa, mitä tukia sitten haetaan? No sitä toimeentulotukea ja asumistukea, kun ihmistä ei voida lain mukaan jättää täysin rahatta. Loppujen lopuksi ollaan kuitenkin siellä toimeentulotuella ja asumistuella, jollei saa muita tukia, töitä tai työssäoloehtoa täyteen. 

Vierailija
28/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi elää. Sen enempää toimeentulotukea kuin asumistukeakaan ei pitäisi saada, jos ei ole ilmoittautunut työnhakijaksi.

Niin, ja sitten kun ei hypi työllisyyspalvelujen pillin mukaan, saa karenssit ja lopulta työssäoloehdon eikä ole oikeutta työttömyystukeen ennen kuin se on täyttynyt. Arvaa, mitä tukia sitten haetaan? No sitä toimeentulotukea ja asumistukea, kun ihmistä ei voida lain mukaan jättää täysin rahatta. Loppujen lopuksi ollaan kuitenkin siellä toimeentulotuella ja asumistuella, jollei saa muita tukia, töitä tai työssäoloehtoa täyteen. 

Tähän pitäisi tehdä muutos, että nämä ihmiset saisivat sosiaalihuollon asiakkuuden automaattisesti. 

Vierailija
29/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pärjäät hyvin leikatulla tuella? 

Hyvä on suhteellinen käsite, mutta mielestäni joo. Laskut, joita toimeentulotuki ei maksa, saa maksettua, ja jää sen verran, että saa ostettua riittävästi ruokaa ja mitä muuta milloinkin tarvitsee. Jos on jotain kalliimpaa ostettavaa, säästän pikkuhiljaa pitemmän ajan kuluessa.

Vierailija
30/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän pitäisi tehdä muutos, että nämä ihmiset saisivat sosiaalihuollon asiakkuuden automaattisesti. 

Tämähän muuttui juuri. Aiemmin Kela rustasi ilmoituksia sosiaalihuoltoon ja siellä käymällä pystyi välttämään yleensä ainakin 40 prosenttisen leikkauksen. Nyt Kelan ei käsittääkseni tarvitse edes tehdä ilmoitusta.

Vierailija
32/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on Gestapo.

Vierailija
33/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten rahoilla elävät saatanat ovat tämän maan syöpä

Sinäkin olet lapsena elänyt osin muiden kuin vanhempiesi rahoilla.

Vierailija
34/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Se pätkä, kun olin työttömänä ja asioin työkkärin kanssa, ei ollut kyllä mielestäni millään tavalla nöyryyttävää. Pari kertaa asioin puhelimitse virkailijan kanssa, joka oli hyvin mukava (kerran soitti ihan vaan siksi, että oli avautunut paikka, jonka ajatteli kiinnostavan minua, kerran taas soiteltiin kun hän oli selvittänyt pyytämääni asiaa). 

Noin muuten kun kuukausittain vaan ne haetut paikat ilmoitti sinne järjestelmään, siinä ei kauaa kestänyt. 

Nykyisin kaikki joutuvat menemään työkkäriin henkilökohtaisesti, jossa nöyrytään ja yritetään kaiken keinoin saa työnhakijalle karenssi.

Vierailija
35/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sosiaalihuolto voi jotain esimerkiksi niille työkyvyttömille työttömille, joille Kela ei halua maksaa sairauspäivärahaa tai kuntoutusrahaa mutta eivät pääse myöskään eläkkeelle ja kohdalle sattuvasta virkailijasta riippuen myös työllisyyspalvelut jakelee karenssia? Osalla näistä ei ole edes terveydenhuollon tarvetta vaan ovat hakeneet ja saaneetkin hoitonsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme