Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Linja-autonkuljettajille on töitä tarjolla

Vierailija
17.06.2026 |

Maahanmuuttajat onneksi ottavat näitäkin töitä vastaan.

Miksi ette te, tai teidän puolisonne ?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne kalpeanaama enään pääse, pitää olla lankkia naamassa...

Pääsee, mutta pitää olla kortti ja ammattipätevyys. Tuttu oli koulutuksessa ja ei edes kaikkia paikkoja tullut täyteen, kun hakijoita ei ollut. Varma työpaikka ei kelpaa 

Monella on vieläkin luulo, että kuskiksi pääsee, jos on kortti. Pitää olla myös ammattipätevyys. Kuljetusalalla riittää töitä, mutta esim. kuorma-autokuskeilka voi olla 15-tuntisia päiviä. Kuka sitten haluaa terveytensä tuhota.

Ei tee, päivittäinen ajoaika on 9 h ja purku ja lastaus mukaan lukien työpäivä saa kestää korkeintaan 13 h.

Tästä on muutama vuosi aikaa, kun lapseni teki noita hommia. Meni joskus yhden tai kahden aikaan yöllä töihin. Joskus tuli töistä kolmelta iltapäivällä, joskus viideltä. Vaihteli paljon, mutta ei kyllä läheskään aina jäänyt kolmeentoista tuntiin. Noin käytännössä, laista en tiedä. Lopetti työn, kun ei kerta kaikkiaan jaksanut.

Eikö nykyajan autoissa ole joku mittari joka laskee ajoajat eikä tämän takia voi laittomasti tehdä yliaikaa?

Ajopiirturit on ollut pakollisia jo 1.5.1978 jälkeen käyttöön otetuissa kuorma- ja linja-autoissa.

Ei koske kaikkia ajoja. Esim. roska-autossa ei tarvitse piirturia. En minä pidä ikinä taukoja päivällä. Pääsee nopeammin kotiin, kun syö autossa jonkun banaanin ja hörppää termarista kahvia.

Vierailija
42/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika hakenut monesta paikasta, ei niihin helposti pääse, kesätyöpaikat menneet jo. 

No ei varmaan pääse jos ei ole D-korttiakaan.

On tietenkin D kortti, ei hän muuten hakisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläköön Maoismi!

Vierailija
44/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallisliikenne kuskin hommiin pääsee helposti isoissa kaupungeissa mutta suomalaisille ei työ kelpaa 

Ei kuule pääse, tiedän pari kuskia jotka hakeneet moneen paikkaan, ottavat mieluummin  oman koulutuksensa kautta. 

Vierailija
45/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt duunitorilla katsomassa miten vähän on paikkoja tarjolla. Lapin sesonkiin eniten johon haetaan nyt.

Vierailija
46/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Pohjolan Liikenteelle on jatkuva haku päällä, myös Koiviston Autolle pääsee kuka haluaa. Olen ajanut N30, ajoin myös yhdistelmää monta vuotta. 
Pitkiä päiviä pelkäävät, kotona makaavat mukavuudenhaluiset ei lähde näihin hommiin koska on liian raskasta. Tampereen seudulla Tredusta tai Takk:ista saa kortit ja pätevyydet erittäin helposti, jos vaan on kiinnostusta. Useat tuntemani ei hommiin tule, koska ei ole 8-16 hommaa ja 5t käteen. Sillon sietääkin olla kotona ja valittaa kun kuskit on niin perseestä. 

Vierailija
47/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ette te, tai teidän puolisonne ?"

Minun terveys ei riitä. Ammattikuljettajien terveysvaatimukset ovat kovemmat kuin tavallisen ajokortin. Puolisollani on jo vakituinen kokoaikainen työpaikka. Linja-auton kuljettajan työajat ovat aika vaativat, joten se voisi olla hankalaa lapsiperheessä.

Vierailija
48/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin bussikuski, ja olen moneen kertaan tätä alaa täälläkin vinkannut, että töitä on tarjolla useimmilla paikkakunnilla.

Koulutukset ei useinkaan tule edes täyteen

Päivät on toki pitkiä, ja onhan työ omalla tavallaan raskasta, mutta myös mukavaa, ja jotain nyt täytyy elääkseen tehdä. 

Palkkaa jää käteen n.2000e/kk. Tosin en tee lainkaan pyhävuoroja, ne hieman nostavat palkkaa. En asu pk-seudulla tai Turussa, missä on kovemmat palkat. Olen ajanut n.10 vuotta. 

Rekkakuski tienaa paremmin, kuin bussikuski. 

Vierailija
49/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortti olis mut ei ammattipätevyyttä. Mitenköhä sen sais? 

Vierailija
50/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin bussikuski, ja olen moneen kertaan tätä alaa täälläkin vinkannut, että töitä on tarjolla useimmilla paikkakunnilla.

Koulutukset ei useinkaan tule edes täyteen

Päivät on toki pitkiä, ja onhan työ omalla tavallaan raskasta, mutta myös mukavaa, ja jotain nyt täytyy elääkseen tehdä. 

Palkkaa jää käteen n.2000e/kk. Tosin en tee lainkaan pyhävuoroja, ne hieman nostavat palkkaa. En asu pk-seudulla tai Turussa, missä on kovemmat palkat. Olen ajanut n.10 vuotta. 

Rekkakuski tienaa paremmin, kuin bussikuski. 

No se on 40 tuntia viikko, välillä on pidempiä päiviä välillä miehellä on vain viiden tunnin päiviä 

Vierailija
51/67 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suskilla on bangbussi mutta muhammedilla on rapebussi

Vierailija
52/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...myös Koiviston Autolle pääsee kuka haluaa."

Ei muuten pääse! Tällä hetkellä on erittäin vaikea päästä minnekään työllisyystilanteen vuoksi. Pääkaupunkiseutu voi olla poikkeus.

Vierailija
53/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen itsekin bussikuski, ja olen moneen kertaan tätä alaa täälläkin vinkannut, että töitä on tarjolla useimmilla paikkakunnilla."

Tällä hetkellä ei ole töitä. Tai sitten kantasuomalainen ei enää kelpaa. Moni yritys käyttää maahanmuuttajia rekrytointi-ilmoituksessaan. Onko tämä vihje, että kantasuomalaisia ei haluta palkata? Kyllähän se mietityttää, kun työtehtävään valitaan henkilö, joka ei hallitse kumpaakaan kotimaista kieltä, vaikka tarjolla olisi kantasuomalainen vaihtoehto. Linja-auton kuljettajan työ on asiakaspalvelutyö. Tämän vuoksi kotimaisten kielten kielitaito olisi toivottavaa, mutta ilmeisesti tälle ei paljon painoarvoa laiteta. 

Vierailija
54/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääsee, mutta pitää olla kortti ja ammattipätevyys. Tuttu oli koulutuksessa ja ei edes kaikkia paikkoja tullut täyteen, kun hakijoita ei ollut. Varma työpaikka ei kelpaa"

Kortti löytyy ja ammattipätevyys. Työpaikkaa ei löydy, vaikka monesta paikasta kysytty. Mikä siinä on niin vaikea uskoa?  

Vierailija
55/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan naiselle paremmin töitä? Kortti on, ammattipätevyys puuttuu, mutta eiköhän sen saisi suoritettua. 

Vierailija
56/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menisin töihin kun Kela maksaa 1500 euroa kuukaudessa toimeentulotukea. 

Vierailija
57/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linja-autokortin (D-luokka) hinta vaihtelee autokoulusta ja pohjalla olevasta ajokortista riippuen yleensä 1 300 euron ja 2 500 euron välillä. Jos sinulla on jo kuorma-autokortti (C-kortti), koulutus on edullisempi ja nopeampi kuin pelkällä henkilöautokortilla (B-kortti).  

Hinta muodostuu opetuksesta sekä viranomaismaksuista, jotka maksetaan erikseen. 

Tyypilliset hinnat pohjakortin mukaan:

B-kortti pohjalla: noin 2 000 - 2 500 €. Vaatii enemmän teoria- ja ajotunteja.

C1- tai C-kortti pohjalla: noin 1 300 - 1 700 €. 

Pakolliset viranomaismaksut (n. 200 - 300 €):

Ajokorttilupa: n. 40 €

Teoriakoe: n. 40 €

Ajokoe (D-luokka): n. 125 €

Lääkärintodistus: n. 50 - 70 € 

Vierailija
58/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa suorittavan työn ammatissa olisi töitä tarjolla

vielä kun olisi palkkaakin tarjolla, niin voisi mennä töihin.

Vierailija
59/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei suorittaviin töihin palkan vuoksi mennä.

niihin tullaan ulkomailta 3 vuodeksi. sen ajan koko perhe saa tukia kelasta ja ulkomaalaiselle työntekijälle loppuiäksi suomalainen takuueläke.

porvarit saavat ilmaista työvoimaa ja suomalaiset työntekijät maksavat veroilla ulkomaalaisten elätyksen.

Vierailija
60/67 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa pätevällä pohjatutkijalla 3600€ kuukaudessa, lisäksi päivärahat ja ylityöt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi