Varmaan hyvä lukio sellainen jonne pääsee keskiarvolla 5,33
Eli yleislinja Euran lukiossa ja Kouvolan yhteislukion Kuusankosken toimipiste. Mitä järkeä ylipäätään mennä lukioon tuollaisella päättötodistuksella?
Kommentit (71)
Ihan sama mitä aplle vastais, tekee uuden aloituksen kuitenkin
Itse menin lukioon aikoinaan keskiarvolla 9,2. Nykyään työtön maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin lukion, jonka keskiarvoraja oli 6,5. Pienellä maalaispaikkakunnalla ei ollut muita vaihtoehtoja. Ei se estänyt minua kirjoittamasta kuutta laudaturia, menemästä Otaniemen tefylle opiskelemaan ja väittelemästä myöhemmin tohtoriksi.
Anna mä arvaan, sun ka ei ollut se 6,5.
Joo, ei ollut. Mutta pointtini oli juuri se, että noissa hyvin alhaisen sisäänpääsykeskiarvon lukioissa on yleensä hyvin monentasoisia oppilaita ja paljon yli ysin oppilaita. Minunkin reilun 50 oppilaan ylioppilasvuosikerrasta ainakin neljä on myöhemmin väitellyt tohtoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse menin lukioon aikoinaan keskiarvolla 9,2. Nykyään työtön maisteri.
6,5 ka lukiota aloittaessa, 8,2 päättötodistuksessa. Peruskouluvaiheessa oli aivan muita ongelmia, äiti sairasti ym. Piti alkaa elättää itseni.
Opiskelin sitten työn ohella (kesti tosin). Maisteriopinnot vitosta tai nelosta. Koko elämä oman alan töissä ja edelleen osa-aikaisesti, vaikka olen eläkkeellä.
Eihän tuollaiset millään ilveellä lukioon kuulu vaan amikseen tai johonkin muuhun apukouluun.
Vierailija kirjoitti:
Lukioaika on hyvää aikaa miettiä, mitä haluaa isona. Ammattikoulutuksen taso on Suomessa todella heikkoa tällä hetkellä. Nuoret jäävät monesti tosi yksin opiskelujen kanssa. Siksi lukio on ihan hyvä paikka kasvaa muutama vuosi. Mulla oli muuten aika paska päättötodistus peruskoulusta, mutta kirjoitin kuitenkin 3 eximiaa ja yhden laudaturin.
Yhteiskunnan rahan hukkaan heittämistä jollain vitosilla lähteä lukioon. Töihin tai ammattikoulutukseen. Josko sieltä löytyisi tulevaisuuden suunnitelma.
Kun menin kotikaupunkini lukioon vuonna 1987, sinne pääsivät kaikki hakijat. Alimmat keskiarvot olivat reilu viisi. Luokallinen oppilaita putosi ekan vuoden jälkeen. Minä kirjoitin viisi laudaturia. Koulu oli ihan hyvä ja opetus asiallista.
Oppivelvollisuus pakottaa hakemaan mihin vain. Sen voi sitten jättää kasken kun ikää tulee tarpeeksi.
Itse kävin ressun lukion aikanaan. Näin jälkeenpäin naurattaa koko "eliittilukio" termi, kerta Suomessa ollaan. Olin kuitenkin ainut ressulainen lääkiksessä tuohon aikaan, muut eliittilukiolaiset tampereelta, suurinosa pienemmistä kouluista. Ketään ei kiinnostanut muutenkuin että minuun suhtauduttiin aluksi epäilevästi, pidettiin snobina jne. Mitä kieltämättä ekan puolivuotta lääkiksessä olinkin. Elämä opettaa.
Sinä nuori joka haluat lukioon, mene vaikket siihen huippulukioon pääsisikään. Sillä ei ole merkitystä missä vaan miten polkusi käyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi olla paljonkin järkeä, jos tavoitteenasi on saada lisäaikaa tulevaisuuden suunnitteluun, kehittää opiskelutaitoja tai tähdätä korkeakouluun.
Sieltä se akateeminen ura varmasti aukeaa juu.
Suurimman osan "akateeminen" ura kattaa tasan julkisen viran tai julkisrahoitteisiin yhdistyksiin, oikea puoluekirja on tärkeämpää kuin osaaminen. Harva yrittäjyyteen tai yksityiselle puolelle pääsee/ lähtee.
Lukio itsessään on varmaan ihan hyvä, mutta oppilasaines heikkoa. Opet tietenkin akateemisesti koulutettuja ja kokeneita ammattilaisia sielläkin, mutta oppilaat tulevia palstahulluja.