Varmaan hyvä lukio sellainen jonne pääsee keskiarvolla 5,33
Eli yleislinja Euran lukiossa ja Kouvolan yhteislukion Kuusankosken toimipiste. Mitä järkeä ylipäätään mennä lukioon tuollaisella päättötodistuksella?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla keskiarvolla kannattaisi hakea korkeintaan "varasto mieheksi" tai "rekka kuskiksi".
Miksi? Kyse voi olla vaikka jää kiekkoilijasta, joka on lajissaan aivan huippua ja päässyt urheilusuoritusten avulla lukioon. Ja lukion tytöt kyllä tekee läksyt kiekkopojan puolesta ja kantaa repun luokasta luokkaan.
Yksinkertaistavaa ja miesvihamielistä.
Mutta totta. Been there, seen that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla keskiarvolla kannattaisi hakea korkeintaan "varasto mieheksi" tai "rekka kuskiksi".
Miksi? Kyse voi olla vaikka jää kiekkoilijasta, joka on lajissaan aivan huippua ja päässyt urheilusuoritusten avulla lukioon. Ja lukion tytöt kyllä tekee läksyt kiekkopojan puolesta ja kantaa repun luokasta luokkaan.
Tilastojen valossa tyttöjen ja naisten koulumenestys näyttää loistavalta. Koulumenestyksestä huolimatta tytöt päätyvät kuitenkin todennäköisemmin matalapalkkaisiin töihin tai lätkävaimoiksi.
Toiveena on luksustason elämä, mutta ei työurien eikä itsenäisyyden kautta, vaan pokaamalla rikas mies ihan muina sofiabelorfeina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioaika on hyvää aikaa miettiä, mitä haluaa isona. Ammattikoulutuksen taso on Suomessa todella heikkoa tällä hetkellä. Nuoret jäävät monesti tosi yksin opiskelujen kanssa. Siksi lukio on ihan hyvä paikka kasvaa muutama vuosi. Mulla oli muuten aika paska päättötodistus peruskoulusta, mutta kirjoitin kuitenkin 3 eximiaa ja yhden laudaturin.
Ammattikoulutuksen taso on hyvä, mutta kolmannen vuoden vuoden voisi jättää pois.
Keskittyä ammattiaineisiin, muu höpötys pois.
Mun kummityttö on sähköasentaja ja käy säännöllisesti opettamassa vanhassa koulussaan. Sanoi opetuksen taso on romahtanut viimeisen 10 vuoden aikana.
Ennen tunteja pystyi viikossa olemaan 20, eli opettaja läsnä, kun nyt voi olla 5.
Laitetaan raakileita työharjoitteluun, toiset eivät osaa käytännössä mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on nyt koko totuus asiasta, kun sinä haaveilit lätkävaimon ” urasta”?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvoraja esim. maaseutulukioissa ei kerro muusta kuin sen viimeisen paikan napanneen keskiarvosta. Voi olla, ettei siellä ole edes kaikki avoimet paikat täyttyneet, jolloin lukioon on päässy kaikki, jotka sinne ovat hakeneet. Jolloin joukossa on niin yli ysin keskiarvolla sisään päässeitä kuin se 5,3:n keskiarvolla tullut.
Joissain maaseutulukioissa ei ole keskiarvorajaa. Kaikki otetaan sisään, ketkä haluaa. 272
On niissä "keskiarvoraja". Se keskiarvoraja muodostuu kaikissa lukioissa siten, että sen viimeisen paikan saaneen keskiarvo ilmoitetaan "rajaksi".
Harvassa lukiossa on keskiarvoleikkuri, eli että keskiarvon pitää olla vähintää tietty päästäkseen sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioaika on hyvää aikaa miettiä, mitä haluaa isona. Ammattikoulutuksen taso on Suomessa todella heikkoa tällä hetkellä. Nuoret jäävät monesti tosi yksin opiskelujen kanssa. Siksi lukio on ihan hyvä paikka kasvaa muutama vuosi. Mulla oli muuten aika paska päättötodistus peruskoulusta, mutta kirjoitin kuitenkin 3 eximiaa ja yhden laudaturin.
Ammattikoulutuksen taso on hyvä, mutta kolmannen vuoden vuoden voisi jättää pois.
Keskittyä ammattiaineisiin, muu höpötys pois.
Mun kummityttö on sähköasentaja ja käy säännöllisesti opettamassa vanhassa koulussaan. Sanoi opetuksen taso on romahtanut viimeisen 10 vuoden aikana.
Ennen tunteja pystyi viikossa olemaan 20, eli opettaja läsnä, kun nyt voi olla 5.
Laitetaan raakileita työharjoitteluun, toiset eivät osaa käytännössä mitään
Kun aloitin ammattikoulussa meitä aloitti yli 20 ja meitä valmistui 6 ja kaksi viimeistä vuotta kävin opintojen ohella alani töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on nyt koko totuus asiasta, kun sinä haaveilit lätkävaimon ” urasta”?
No ei, vaan lukiossa hyvin simppelin jää kiekkoilijan menoa lukiossa. Kirjoitti korotusten kautta neljässä vuodessa lopulta neljä x A ja pääsi yli oppilaaksi.
Mutta koska pelasi A~SM-tasolla lätkää ja taisi käväistä edustuksen mukana ja oli jotain 188/85, ympärillä pyöri naislauma. Taisi olla suoranaista tappeluakin, kuka saa olla lätkäjätkän kainalossa. Aika moni sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvoraja esim. maaseutulukioissa ei kerro muusta kuin sen viimeisen paikan napanneen keskiarvosta. Voi olla, ettei siellä ole edes kaikki avoimet paikat täyttyneet, jolloin lukioon on päässy kaikki, jotka sinne ovat hakeneet. Jolloin joukossa on niin yli ysin keskiarvolla sisään päässeitä kuin se 5,3:n keskiarvolla tullut.
Joissain maaseutulukioissa ei ole keskiarvorajaa. Kaikki otetaan sisään, ketkä haluaa. 272
On niissä "keskiarvoraja". Se keskiarvoraja muodostuu kaikissa lukioissa siten, että sen viimeisen paikan saaneen keskiarvo ilmoitetaan "rajaksi".
Harvassa lukiossa on keskiarvoleikkuri, eli että keskiarvon pitää olla vähintää tietty päästäkseen sisään.
Joillain paikkakunnilla on ilmoitettu etukäteen, että leikkuri on 7,0. Sen alle ei hyväksytä.
Ei se ole hyviltä oppilailta pois, jos lukiossa on joukossa myös muutama sellainen, joille ei ole opiskelu yläkoulussa maistunut. Saattaa olla, että heikoimmilla kestää lukion käyminen vähän pitempään, eivät valmistu ylioppilaiksi kolmessa vuodessa, vaan voi mennä neljä tai viisi. Osalle heistä voi myös käydä niin että huomaavat, ettei se ole heidän paikkansa, eikä sekään tee koulusta huonoa.
"Sauli Niinistön lukuaineiden keskiarvo lukiossa oli 6,5."
tämä on kuumaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ns. " persupuutuisten" opinahjo.
Mikä ihme on persupuutuinen? Onko se joku hyönteinen?
Niin pienin keskiarvo millänon lukioon menty. Sisäänpäässeiden keskiarvo voi olla vaikka 99,99999999. Tarviiko selittää?
Vierailija kirjoitti:
Niin pienin keskiarvo millänon lukioon menty. Sisäänpäässeiden keskiarvo voi olla vaikka 99,99999999. Tarviiko selittää?
Siis 9,999999 jne. :D
Meidän lukioon pääsi aikanaan kaikki koska on oli pienehkö lukio. Ihan sama oppimäärä siellä käydään lävitse ja samat opettajat kuin yläasteellakin. Ja erinomaisia arvosanoja tuli kyllä osalle. Ihan laadukasta opetusta ja reputtikohan monikaan, tätä en muista mutta 1-5 jos reputti. Jotkut jätti lukion kesken jo lukion eka luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin lukion, jonka keskiarvoraja oli 6,5. Pienellä maalaispaikkakunnalla ei ollut muita vaihtoehtoja. Ei se estänyt minua kirjoittamasta kuutta laudaturia, menemästä Otaniemen tefylle opiskelemaan ja väittelemästä myöhemmin tohtoriksi.
Anna mä arvaan, sun ka ei ollut se 6,5.
Eihän tuo keskiarvoraja kerro opetuksen laadusta yhtään mitään. Monissa pienissä lukioissa saa laadukasta opetusta ja tukea on tarjolla paljon enemmän kuin isossa lukiossa. Kympin oppilaat oppivat ilman opettajaakin, mutta kutosen oppilas vaatii jo taidokkaan opettajan, että hän kirjoittaa laudaturin.
Itse olen ponnistanut maailmalle maalaislukiosta ja yliopistosta olen valmistunut erinomaisin arvosanoin. Meidän lukioon pääsi juuri kutosen keskiarvolla, mutta kyllähän sielläkin suurimmalla osalla lukuaineiden keskiarvo oli 8 - 9. Eli keskiarvoraja on se alin hyväksytty keskiarvo. Maaseudulla paikkoja jää vapaaksi, joten sisäänpääsykeskiarvot ovat usein matalia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hyviltä oppilailta pois, jos lukiossa on joukossa myös muutama sellainen, joille ei ole opiskelu yläkoulussa maistunut. Saattaa olla, että heikoimmilla kestää lukion käyminen vähän pitempään, eivät valmistu ylioppilaiksi kolmessa vuodessa, vaan voi mennä neljä tai viisi. Osalle heistä voi myös käydä niin että huomaavat, ettei se ole heidän paikkansa, eikä sekään tee koulusta huonoa.
Mulla oli yläkoulussa terveyden kanssa haasteita ja se totta kai vaikutti keskiarvoon ja kävin pyörähtämässä maaseutulukiossa ennen kuin sain neuvoteltua itseni kaupunkilukioon.
Ihan sama jos haluu yleis sivistyä. Opintotekniikkoja vois korjata jos haluu 9 keskiarvon
Onpas hauska, itse kävin Ressun ja vaimo Euran lukion. Ihan hyvin menee molemmilla :)
Tilastojen valossa tyttöjen ja naisten koulumenestys näyttää loistavalta. Koulumenestyksestä huolimatta tytöt päätyvät kuitenkin todennäköisemmin matalapalkkaisiin töihin tai lätkävaimoiksi.