Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko elää ilman sisävessaa?

Vierailija
16.06.2026 |

Vielä 1960-luvulla Suomessa uutisoitiin, että 1980-luvulla lähes 100% maan vessoista olisi vesiklosetteja, eli vedellä huuhdeltavia sisävessoja. Silloin juuri kukaan ei uskonut sitä, kuulosti ihan utopistiselta. 

Kyllähän se toteutui. Käytin paljon ulkohuussia kesäisin lasten kesäsiirtoloissa, joissa jouduin viettämään kaikki kesälomat 4-11- vuotiaana, 1974- 1981.  Niitä me lapset emme joutuneet siivoamaan, vaikka muuten teimme pari-kolme tuntia päivässä töitä. Oli halkojen pinoamista ja kantamista, rannan ja pihan haravointia, perunankuorintaa, sekä se kamalin homma: mustikanpoimintaa.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi, niin kauan kuin minulla on kuukautiset. Menopaussin jälkeen voidaan sitten katsoa uudelleen.

Vierailija
42/45 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Ei vessaa tarvitse käydäkseen paskalla.

Taisi olla miehen kirjoittama kommentti. Minä ainakin tarvitsen vessaa myös alapesun suorittamiseen ja teen sen kuukautisten aikaan mieluiten joka käynnin yhteydessä. Jos olisi ulkovessa, joutuisin joka käynnin jälkeen käymään vielä erikseen jossain muualla (saunassa?) pesulla. Hirveä homma, etenkin, kun kuukautisten aikaan pissattaa normaalia useammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen toki elänyt ulkohuussi-aikaa 70-lukujen vaihteessa. Meidän huussimme oli kirjaimellisesti "pihan perällä" ja oikeastaan vielä etempänä, navetan takana.

Sinneppä oli hilpaistava   vaikka -30 asteen pakkasella, jos rupesi yöllä mahaa vääntämään tai pissittämämään.

Isoveljellä oli helpompaa, hän sihautti hankeen muutaman metrin portailta.

Nykyään en mene edes yhdeksikään yöksi vaikkapa kesämökille jossa on ulkohuussi.

Ei ulkohuussissa sinänsä ole vikaa, mutta kun menen  yöllä vessaan, yöuni häiriintyy ja voi olla että valvon aamuun asti.

Ja muutenkin minun on käytävä usein vessassa yöllä.

Olenkin aina ajatellut, että jos vaikkapa ympäristösyistä sisävessat kiellettäisiin, ostaisin sellaisen biohajottavan vessan tai ihan minkä vaan kunhan se olisi korkeintaan viiden metrin päässä sängystäni, etten ennättäisi kunnolla virkoontua  yöllä vessareissulla.

Vierailija
44/45 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänytkin kasarilla ilman vesivessaa

Millä v..un"kasarilla":)

Vierailija
45/45 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Rajoittaa esim. mökkeilyäkin, en mene sisä-/vesivessattomalle mökille kovin moneksi tunniksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi