Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko elää ilman sisävessaa?

Vierailija
16.06.2026 |

Vielä 1960-luvulla Suomessa uutisoitiin, että 1980-luvulla lähes 100% maan vessoista olisi vesiklosetteja, eli vedellä huuhdeltavia sisävessoja. Silloin juuri kukaan ei uskonut sitä, kuulosti ihan utopistiselta. 

Kyllähän se toteutui. Käytin paljon ulkohuussia kesäisin lasten kesäsiirtoloissa, joissa jouduin viettämään kaikki kesälomat 4-11- vuotiaana, 1974- 1981.  Niitä me lapset emme joutuneet siivoamaan, vaikka muuten teimme pari-kolme tuntia päivässä töitä. Oli halkojen pinoamista ja kantamista, rannan ja pihan haravointia, perunankuorintaa, sekä se kamalin homma: mustikanpoimintaa.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi, niin kauan kuin minulla on kuukautiset. Menopaussin jälkeen voidaan sitten katsoa uudelleen.

Vierailija
42/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Ei vessaa tarvitse käydäkseen paskalla.

Taisi olla miehen kirjoittama kommentti. Minä ainakin tarvitsen vessaa myös alapesun suorittamiseen ja teen sen kuukautisten aikaan mieluiten joka käynnin yhteydessä. Jos olisi ulkovessa, joutuisin joka käynnin jälkeen käymään vielä erikseen jossain muualla (saunassa?) pesulla. Hirveä homma, etenkin, kun kuukautisten aikaan pissattaa normaalia useammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen toki elänyt ulkohuussi-aikaa 70-lukujen vaihteessa. Meidän huussimme oli kirjaimellisesti "pihan perällä" ja oikeastaan vielä etempänä, navetan takana.

Sinneppä oli hilpaistava   vaikka -30 asteen pakkasella, jos rupesi yöllä mahaa vääntämään tai pissittämämään.

Isoveljellä oli helpompaa, hän sihautti hankeen muutaman metrin portailta.

Nykyään en mene edes yhdeksikään yöksi vaikkapa kesämökille jossa on ulkohuussi.

Ei ulkohuussissa sinänsä ole vikaa, mutta kun menen  yöllä vessaan, yöuni häiriintyy ja voi olla että valvon aamuun asti.

Ja muutenkin minun on käytävä usein vessassa yöllä.

Olenkin aina ajatellut, että jos vaikkapa ympäristösyistä sisävessat kiellettäisiin, ostaisin sellaisen biohajottavan vessan tai ihan minkä vaan kunhan se olisi korkeintaan viiden metrin päässä sängystäni, etten ennättäisi kunnolla virkoontua  yöllä vessareissulla.

Vierailija
44/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänytkin kasarilla ilman vesivessaa

Millä v..un"kasarilla":)

Vierailija
45/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Rajoittaa esim. mökkeilyäkin, en mene sisä-/vesivessattomalle mökille kovin moneksi tunniksi. 

Vierailija
46/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan että kaikkeen tottuu....en.

Kaikkeen kyllä oikeasti tottuu. Syksyllä ne ensimmäiset kerrat kun lämpötila laskee alle nollan, SILLOIN tuntuu kylmältä. Sitten siihen tottuu niin, että -30 astettakin menee 😀

Vierailija
47/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
48/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Rajoittaa esim. mökkeilyäkin, en mene sisä-/vesivessattomalle mökille kovin moneksi tunniksi. 

Meille on jotkut vieraat jättäneet kokonaan tulematta, koska meillä ei ole sisävessaa. Ei haittaa, emme ole heille sitten kovin tärkeitä 😀

Vierailija
49/91 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. En todellakaan mene minnekään korpimökkiin missä ei ole sisävessaa tai juoksevaa vettä, ainakaan yöksi. Ei innosta alkeelliseen olojen larppaaminen. 

Vierailija
50/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänytkin kasarilla ilman vesivessaa

Millä v..un"kasarilla":)

Erään vuosikymmenen ns lempinimi, joka on siivompi kuin oma harrastamasi rumien sanojen kirjoitusasun muokkaaminen. Sinä tässä moukka olet.

Vierailija
51/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahah, siellä ollaan sitten niin fiinejä, että mieleisen vessan puuttuessa lasketellaan mieluummin housuun. Käyhän se homma noinkin. 

Vierailija
52/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi, olen pyörätuolissa.

Vierailija
53/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin  neljä vuotta pienessä kyläkoulussa jossa oli ulkovessat, monta istuinreikää vierekkäin jonne päästäkseen piti nousta korkeat portaat.  Huussi oli puisessa ulkorakennuksessa. Kovin monella ei ollut kotonaankaan sisävessaa niinä vuosina, meillä kyllä oli.  Vuonna 1970 siirryin kirkonkylään nykyaikaiseen keskikouluun.   Kesäasunnollamme ei ole vesivessaa eikä sähköä, satumme miehen kanssa olemaan vähän vanhanaikaisia ja nautimme tällaisesta elämästä. 

Vierailija
54/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkielämää kun aikanaan vietetiin säännöllisesti ympäri vuoden, niin ulkovessaa siellä mökillä käytettiin. Hämähäkin ällötyksiä ym. ötököitä vilisi kesällä, talvella oli kylmä. On ihanaa että saa käyttää sisävessaa. En halua sellaisesta ylellisyydestä luopua.

Arvaapa mitä, sitä huussiakin pitää siivota välillä. Teillä se on näköjään unohtunut, kun siellä ovat hämähäkitkin hilluneet.

Arvaapa itse mitä, vastaan vaikka olen eri henkilö jolle sanailit. Meidän kesäpaikan huussiin pujahtaa lautaseinien raoista ja oven yläpuolelta myös paarmoja, perhosia ja muita kavereita. Kerran elokuisena iltana mennessäni asioimaan sieltä lensi ovenavauksessa pihalle lepakko.  Tätä sanotaan luonnoksi. Oletko kuullut?

Vierailija
55/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työläiskortteleissa oli ulkovessat vielä keskellä kaupunkia 70- luvulla !  Ja mökeillä on. Kuin vanhuksia on asunut niin maalla . Kuin mökkivessa on pakkasella virkistävä kokemus .  Ainakin liikkuu nopeasti.  Elukkaparat navetassa ei pääse liikkumaan.  Talvella.  Niitä pitäisi kävelyttää kuin koiria .  Kun katsot myynti mökkejä ja mummon mökkejä niissä on ulkovessat edelleen. Useimmat kesä asuntoja .  

Vierailija
56/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se ahtaan asuntovaunun vessan voittaa !   Saa edes istua kunnolla ja on tilaa liikkua.  Egyptin vitsaukset hyönteiset käy kimppuun mökillä.  Ei paljon pyllistellä.  Kärpäslätkä kädessä.  Metsässä kun kuolee lintuja ja kettuja kuin muita ne mätänee siellä ja niistä tulee hyönteisiä.  

Vierailija
57/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten hommia noi vessan tyhjennykset ja muut .  

Vierailija
58/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkielämää kun aikanaan vietetiin säännöllisesti ympäri vuoden, niin ulkovessaa siellä mökillä käytettiin. Hämähäkin ällötyksiä ym. ötököitä vilisi kesällä, talvella oli kylmä. On ihanaa että saa käyttää sisävessaa. En halua sellaisesta ylellisyydestä luopua.

Arvaapa mitä, sitä huussiakin pitää siivota välillä. Teillä se on näköjään unohtunut, kun siellä ovat hämähäkitkin hilluneet.

Arvaapa itse mitä, vastaan vaikka olen eri henkilö jolle sanailit. Meidän kesäpaikan huussiin pujahtaa lautaseinien raoista ja oven yläpuolelta myös paarmoja, perhosia ja muita kavereita. Kerran elokuisena iltana mennessäni asioimaan sieltä lensi ovenavauksessa pihalle lepakko.  Tätä sanotaan luonnoksi. Oletko kuullut?

Se on täysin oma hölmöys rakentaa noin hatara huussi. Kyllä meidän huussissa on sen verran ehjät seinät, jotteivät paarmatkaan sinne osaa.

Vierailija
59/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina se ahtaan asuntovaunun vessan voittaa !   Saa edes istua kunnolla ja on tilaa liikkua.  Egyptin vitsaukset hyönteiset käy kimppuun mökillä.  Ei paljon pyllistellä.  Kärpäslätkä kädessä.  Metsässä kun kuolee lintuja ja kettuja kuin muita ne mätänee siellä ja niistä tulee hyönteisiä.  

No jaa. Meillä on kotona vain ulkohuussi, mutta asuntoautossa luksuksena sisävessa. Onhan se autossa helppoa vaikka yöllä käväistä vessassa, kun se on lähellä 😀 Kotona olen opetellut nukkumaan, vaikka hätä olisikin. En yöllä lähde vessaan.

Ja ei, en ota "yöpönttöä" käyttöön, vaikka sellainen olemassa onkin edellisen asukkaan jäljiltä.

Vierailija
60/91 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe syytä elää ilman sisävessaa. Meillä on mökillä polttava sisävessa, koettiin, että se sopii sinne hyvin. Toisella mökillä on kompostoiva huussi, sielä kun ei sähköjä ole. Kivempi tuo polttava vessa on, kun voi yölläkin käydä vessassa ilman kenkiä ja muuta ulkovarustusta. Vesivessaa ei sillä lailla ole kävä, vakituisessa asunnossa on sellainen, mutta se oli siellä jo valmiiksi. Ehkä kylppärirempan yhteydessä vaihdetaan se sitten polttavaan jos taloyhtiössa on mahdollista sellainen muutos tehdä.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä