Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?
1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.
2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.
Kommentit (830)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustin eilen lyhyen matkan paikallisjunalla. Samassa vaunussa oli isä, äiti ja pieni vauva. Molemmat vanhemmat vuorotellen lässyttivät ja lauleskelivat vauvalle todella kovaan ääneen. Pitivät huolen, että kaikki näkivät ja kuulivat, että heillä on vauva. Olin siinä vartissa ihan kypsä. Jos tuollainen porukka tulisi lennolla viereen, ei voisi kyllä olla hetkeäkään ilman vastamelukuulokkeita.
Tämä on kyllä niin suomalainen ilmiö. Että ärsyttää, että joillakin on vauva. Todella lapsivihamielisiä ihmisiä kyllä löytyy Suomesta.
Ei minua ärsyttänyt se vauva. Oli ihan rauhallisesti. Ärsytti se vanhempien show siinä. En usko, että vauvakaan nauttii, kun vanhemmat kailottaa niin, että tärykalvot halkeaa. Minullakin on ollut vauva eikä tarvinnut viihdyttää ja kailottaa niin että koko juna kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni lentokoneen vessassa on aika vaikeeta vaipan vaihto. Onko siellä mitään tasoakaan edes? Sitä paitsi niihin on aina jonon ja ne on siivottomia
Se että se vaivan vaihto on vaikeaa vessassa oikeuttaa sinut pakottamaan sen koko lentokoneen haistelemaan sinun vauvan löyhkääviä paskoja?
Omas kait on ruusuntuoksuisia. Joutuvathan seuraavat vessaanmenijät haistelemaan lemuavia tuotteittesi jäännöslöyhkiä.
Sille toimittajalle joka tätä ketjua seuraa ja teki uutisenkin tästä niin voisit tehdä jatkojutun missä kerrot muitakin kommentteja kuin vain ne mitkä istuu sinun ajatusmaailmaan ja ideologiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni lentokoneen vessassa on aika vaikeeta vaipan vaihto. Onko siellä mitään tasoakaan edes? Sitä paitsi niihin on aina jonon ja ne on siivottomia
Se että se vaivan vaihto on vaikeaa vessassa oikeuttaa sinut pakottamaan sen koko lentokoneen haistelemaan sinun vauvan löyhkääviä paskoja?
Omas kait on ruusuntuoksuisia. Joutuvathan seuraavat vessaanmenijät haistelemaan lemuavia tuotteittesi jäännöslöyhkiä.
Veraa nyt oikeita asioita. Et voi verrata sitä että toinen käy vessassa ja toinen paskantaa penkille mistä ihan koko lentokone joutuu sitä haistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmanvaihto koneessa on niin kovalla että pistää sukat pyörimään jaloissa, ei takuulla minuutin vaipan vaihto ja vanhan vaipan kasaan kääräisy kauaa haise yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuvat jotka piereskelee. Lentokoneessa ei turvallisuussyistä saa nukkua.
Piereskely ei ole kivaa, mutta mistä olet keksinyt, ettei lentokoneessa saisi nukkua? Tietenkin saa, ihmisethän nukkuu yölennoilla ja mannertenvälisillä pitkillä lennoilla jatkuvasti. A-luokassa on kuulemma sellaiset penkitkin, joissa voi nukkua suht ergonomisesti.
Lennolla ei saa nukkua, jos olet kyseisellä lennolla työvuorossa oleva kapteeni tai miehistön jäsen. Kyllä matkustajat saa nukkua, jos nukuttaa.
Pitkillä lennoilla miehistökin saa nukkua lepovuoroillaan. Sitä varten on sängyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veraa nyt oikeita asioita. Et voi verrata sitä että toinen käy vessassa ja toinen paskantaa penkille mistä ihan koko lentokone joutuu sitä haistelemaan.
Pidä kuule ihan vaan huoli ettet itse kakkaa siihen penkille kokeiltuasi kamelinkakassa kieriteltyjä äyriäisiä siellä lomakohteessa. Vauva ei kakkaa penkille vaan vaippaan.
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneiden vessassa on taso vaipanvaihtoa varten.
Kyllä huomaa että äiti ihmiset putää itseään paljon parempana kuin kaikki muut ja huomaa hyvin että nämä äidit haluaa uhriutua. Aika harvassa kommentissa vihataan vaivaa kun suurimmassa osassa vihataan sitä välinpitämätöntä vanhempaa joka ei edes yritä tehdä muiden letomatkustamisesta siedettävää juuri tuon asenteen takia että minä ja minun vauva saamme tehdä mitä haluamme välittämättä muista ja muiden on vain siedettävä ja tehtävä asioita meidän hyväksi kun me olemme parempia kuin muut.
Kuten suurimmassa osassa keskusteluista missä kritisoidaan vauvojen ja lasten toimintaa ei ole kyseessä vihataan vauvoja ja lapsia kohtaan vaan näiden vanhempia kohtaan joka sen perseilyn mahdollistaa. Ei vaikka kuinka nämä äidit uhriutuu että minun lasta vihataan. Ei sitä lasta vihata vaan sinua joka kaiken mahdollistaa
Vierailija kirjoitti:
Sen tason saa käännettyä sieltä seinästä. Ei siellä liikaa tilaa ole, mutta jos olet niin lihava, ettet mahdu vaihtamaan lapsen vaippaa lentokoneen vessassa, niin on parempi joko laihduttaa tai odottaa sen verran, että lapsi ei tarvitse enää vaippoja ja matkustaa vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä kuule ihan vaan huoli ettet itse kakkaa siihen penkille kokeiltuasi kamelinkakassa kieriteltyjä äyriäisiä siellä lomakohteessa. Vauva ei kakkaa penkille vaan vaippaan.
Eipä ole kyllä ollut tapana paskantaa muualle kuin vessaan. Se että sinulla on pidätysongelmia ja et kerkiä vessaan ei tarkoita että me muutkin aikuiset ollaan samanlaisia. Ja lopulta se on ihan saatana sama paskantaako se vaippaan vai penkille kun se löyhkä on kuvottavaa joka tapauksessa ja se löyhkää koko lentokoneessa
Tätä ketjua kun lukee niin kuvitteletteko te äidit oikeasti että koko maailma pyörii teidän ympärillä? Miten te kehtaatte vaatia muita huomioimaan teitä kun tekään ette huomioi muita?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa että äiti ihmiset putää itseään paljon parempana kuin kaikki muut ja huomaa hyvin että nämä äidit haluaa uhriutua. Aika harvassa kommentissa vihataan vaivaa kun suurimmassa osassa vihataan sitä välinpitämätöntä vanhempaa joka ei edes yritä tehdä muiden letomatkustamisesta siedettävää juuri tuon asenteen takia että minä ja minun vauva saamme tehdä mitä haluamme välittämättä muista ja muiden on vain siedettävä ja tehtävä asioita meidän hyväksi kun me olemme parempia kuin muut.
Kuten suurimmassa osassa keskusteluista missä kritisoidaan vauvojen ja lasten toimintaa ei ole kyseessä vihataan vauvoja ja lapsia kohtaan vaan näiden vanhempia kohtaan joka sen perseilyn mahdollistaa. Ei vaikka kuinka nämä äidit uhriutuu että minun lasta vihataan. Ei sitä lasta vihata vaan sinua joka kaiken mahdollistaa
Tämä! Ja kun se ei ole mitään rakettitiedettä ottaa muita huomioon ja opettaa sitä myös lapsilleen. Ja vanhemmilta on vain silkkaa itsekkyyttä, että ei oteta muita huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin kuvitteletteko te äidit oikeasti että koko maailma pyörii teidän ympärillä? Miten te kehtaatte vaatia muita huomioimaan teitä kun tekään ette huomioi muita?
Ei kaikki. Onneksi. Mutta hämmentävän paljon saa nykyisin kehuja lapsen hyvästä käytöksestä, kun minusta oman lapsen käytöstavat ovat lähinnä se minimistandardi.
Hei sinä kaikkea vihaava suvaitsematon ärripurri. Ota laskuhumalaasi pari säätökaljaa niin olo paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustin eilen lyhyen matkan paikallisjunalla. Samassa vaunussa oli isä, äiti ja pieni vauva. Molemmat vanhemmat vuorotellen lässyttivät ja lauleskelivat vauvalle todella kovaan ääneen. Pitivät huolen, että kaikki näkivät ja kuulivat, että heillä on vauva. Olin siinä vartissa ihan kypsä. Jos tuollainen porukka tulisi lennolla viereen, ei voisi kyllä olla hetkeäkään ilman vastamelukuulokkeita.
Tämä on kyllä niin suomalainen ilmiö. Että ärsyttää, että joillakin on vauva. Todella lapsivihamielisiä ihmisiä kyllä löytyy Suomesta.
Varmaan siksi, että lapset kasvatetaan Suomessa huonommin ottamaan huomioon muut ihmiset. Ja se näkyy vielä aikuisissakin, ettei osata yhtään huomioita muita. Siksi ne asenteet on monesti kielteiset. Itsestänikin on kuoriutunut lastenvihaaja, kun omassa taloyhtiössä on täysin pitelemättömät lapset joilta ei koskaan kielletä mitään. Istutukset revitään ja vieressä isä vain katsoo hymyillen että onpas meillä nohevia lapsia. Samat kersat juoksee alasti pihassa ja ikää on 10-12 vuotta. Onpas meillä hassuja ja villejä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varautumattomuus. Olen ollut lennolla, jossa lapselle tuli kamala jano, kun oli turbulenssia ja turvavyövalot paloi. Sen sijaan, että perheellä olisi ollut vesipullo itsellään mukana, äiti alkoi huutelemaan turvavöissä oleville lentoemoille, että täällä tarvitaan vettä. Ja lapsi kitisi vieressä.
Turbulenssiin liittyen myös lapsiaan lattialla nukuttavat vanhemmat. Se on kiellettyä (ja oksettavaa) mutta yrittävät piilotella sitä. Sitten lentoemot joutuvat turbulenssissa käydä huomauttamassa vanhemmille, että nyt se lapsi sieltä vöihin heti.
Itsekin pienen lapsen kanssa lentävänä, ihmettelen kovasti ettei vanhemmat ole edes vedellä varautuneet. Lennän Helsinki-Hong Kong väliä ja molemmissa kentissä on vesipisteitä, joilla voi täyttää omia pullojaan.
Tulee mieleen se perhe Dubain lennolla, jonka lapsi nukahti lennon ajaksi (eikä näin ollen syönyt lennolla tarjottua ruokaa) ja heräsi vähän ennen laskeutumista nälkään. Perheelle sanottiin että tarjoilu on lopetettu eikä luottokortinkaan heiluttelu auta. Uhriutuivat sitten iltapäivälehdille, mutta toivottavasti ottivat opikseen ensi kerralle. Itse pakkaan aina meidän 3v tytölle jotain pikkupurtavaa ihan senkin takia, jos hän ei suostu syömään lennolla tarjottua ruokaa (koska sellaisia ärsyttäviä känkkäränkköjä ne lapset nyt joskus ovat).
Mä olen ihan aikuinen ihminen ja pakkaan itsellenikin aina jotain evästä mukaan pitkille lennoille, lento ja ruokailu viivästyä ja nälkäisenä on ikävä olla, plus jetlagissä on kiljuva nälkä kummallisiin vuorokauden aikohin. Pienten lasten kanssa en lähtisi yhtään minnekään ilman vesipulloa ja jotain snacksejä.
Näin olen toiminut siitä saakka kun lensin joskus takaisin Europpaan aikaisella aamulennolla New Yorkista ja huonon sään vuoksi lähtö viivästyi reilut kaksi tuntia, se aika istutiin paikoillaan seisovassa koneessa tarmakilla. ilmaan päästyä oli niin kova turbulenssi että saatiin ruokaa joskus 3 tunnin kuluttua lähdöstä.
Meinasi hymy hyytyä, etenkin kun JFK on yksi maailman paskimmista lentokentistä jossa oli siihen aikaan aamulla tarjolla lähinnä dunkin donutseja ja laihaa kahvia pitkän jonon päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varautumattomuus. Olen ollut lennolla, jossa lapselle tuli kamala jano, kun oli turbulenssia ja turvavyövalot paloi. Sen sijaan, että perheellä olisi ollut vesipullo itsellään mukana, äiti alkoi huutelemaan turvavöissä oleville lentoemoille, että täällä tarvitaan vettä. Ja lapsi kitisi vieressä.
Turbulenssiin liittyen myös lapsiaan lattialla nukuttavat vanhemmat. Se on kiellettyä (ja oksettavaa) mutta yrittävät piilotella sitä. Sitten lentoemot joutuvat turbulenssissa käydä huomauttamassa vanhemmille, että nyt se lapsi sieltä vöihin heti.
Itsekin pienen lapsen kanssa lentävänä, ihmettelen kovasti ettei vanhemmat ole edes vedellä varautuneet. Lennän Helsinki-Hong Kong väliä ja molemmissa kentissä on vesipisteitä, joilla voi täyttää omia pullojaan.
Tulee mieleen se perhe Dubain lennolla, jonka lapsi nukahti lennon ajaksi (eikä näin ollen syönyt lennolla tarjottua ruokaa) ja heräsi vähän ennen laskeutumista nälkään. Perheelle sanottiin että tarjoilu on lopetettu eikä luottokortinkaan heiluttelu auta. Uhriutuivat sitten iltapäivälehdille, mutta toivottavasti ottivat opikseen ensi kerralle. Itse pakkaan aina meidän 3v tytölle jotain pikkupurtavaa ihan senkin takia, jos hän ei suostu syömään lennolla tarjottua ruokaa (koska sellaisia ärsyttäviä känkkäränkköjä ne lapset nyt joskus ovat).
Ihmetyttää, mikseivät ottaneet lapselle sitä tarjottua ateriaa siltä varalta, että lapsi herää ja on nälkäinen. Lentoyhtiöiden lastenaterioissa on yleensä aina myös jotain sellaisia ruokia, jotka voi ottaa erilleen ja säilyvät, kuten jotain patukoita tai hedelmiä. Vesipullo nyt on aivan minimi, mitä pitää olla lasten kanssa matkustaessa mukana. Lisäksi jos on jotain mieluista pikkupurtavaa, niin sillä säästyy monilta kitinöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Koneen ja sen wc:n hygienia on ongelma, josta lentohenkilökunta aina varoittaa:
"Lentokoneen ja lentokentän selkeästi likaisimmat paikat ovat matkustajien jatkuvasti koskettamat pinnat. Tutkimusten mukaan pahimmat bakteeripesät ovat tarjoilupöydät, turvavyön soljet sekä ilmanvaihtosuuttimet. Myös lentokenttien juomapisteet ja vessojen lukot keräävät valtavasti mikrobeja. [1, 2, 3]
Lentokoneiden ja terminaalien likaisimmat kohteet:
Tarjoilupöydät: Nämä ovat matkustamon suurin bakteeripesä, joilta löytyy usein jopa flunssaviruksia tai superbakteereita. Pöytiä ei aina ehditä desinfioida lentojen välillä.
Turvavöiden soljet: Kosketetaan jokaisen lennon alussa ja lopussa, mutta niitä puhdistetaan harvoin.
Ilmastointisuuttimet: Päällä ollessa ja säädettäessä pöpöt siirtyvät suoraan sormiin.
Ikkunan kaihtimet ja istuintaskut: Istuintaskuihin jätetään usein nenäliinoja ja roskia, ja kaihtimia räplätään paljon.
Vessanpinnat: Erityisesti vessan lukot, hanat ja huuhtelupainikkeet ovat mikrobien keskittymiä. [1, 2, 3, 4]
Voit suojautua pöpöiltä tehokkaasti varaamalla mukaan käsidesiä tai desinfioivia puhdistusliinoja, joilla voit pyyhkäistä istuinalueesi pinnat ennen matkan alkua."
Loma-aikoihin painottuu, kun nuoret tai vasta-aikuistuneet kaveriporukat pääsevät ryhmällä ulkomaille, niin siitä melusta ei tule loppua. On niin hienoa päästä yhdessä maailmalle. Itse lennän kohtalaisen usein työn merkeissä etelään, ja näitä osuu välillä. Mutta onneksi suhteessa omien lentojen määrään, aika harvoin. Muuten lennot menevät aina hyvin.