Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?
1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.
2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.
Kommentit (830)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinä olet se, joka ei osaa nousta rämäyttämättä edellä istuvan selkänojaa? En itse kallista selkänojaa taakse kuin korkeintaan 5 cm, jos ollenkaan. Silti näitä selkänojasta tukea ottavia riittää. Samalla revitään hiuksia. Kiitos huomioimattomuudestasi.
Tuolin selkänojaa ei tarvitse laskea ollenkaan. Se ryövää takana istuvan tilan. Jos ei kykene nukkumaan tai on muuten vammainen, jää kotiin tai matkusta muulla tavalla.
Oletko koskaan lentänyt 12h ja yöllä?
Olen lentänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laukkujen määrä. Jos sisälle voi ottaa yhden niin on vielä toinen iso laukku ellei kolmas "pikku kassi".
Itsellä yksi pienehkö reppu, jonka kanssa on käyty kaikissa ilmansuunnissa.
Olen huomannut että käytännöllisesti ajateltu vaatekerta, ohuita nopeasti kuivuvia esim kerrospukeutumiseen on parempi kuin yksi paksu vaate.
Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia matkustuskohteita? Jotkut jopa menevät vuodeksi jonnekin. Ihme ärsytyksen aihe.
No kyllä suurin syy on, ettei ihmiset viitsi maksaa ruumaan menevästä matkalaukusta.
Se ärsyttää, kun on itse maksanut erikseen ylimääräisestä käsimatkatavarasta ja joutuu sen sitten jalkoihinsa kuitenkin ottamaan, kun ilmaisnyssäköillä on täytetty ylälokerot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinä olet se, joka ei osaa nousta rämäyttämättä edellä istuvan selkänojaa? En itse kallista selkänojaa taakse kuin korkeintaan 5 cm, jos ollenkaan. Silti näitä selkänojasta tukea ottavia riittää. Samalla revitään hiuksia. Kiitos huomioimattomuudestasi.
Tuolin selkänojaa ei tarvitse laskea ollenkaan. Se ryövää takana istuvan tilan. Jos ei kykene nukkumaan tai on muuten vammainen, jää kotiin tai matkusta muulla tavalla.
Et ole varmaan lentänyt Eurooppaa kauemmaksi? Totta kai pitkillä yölennoilla selkänoja lasketaan lepoasentoon. Muistuupa tästä mieleen lento Singaporeen: laskin selkänojan yötä varten ja takaa alkoi heti kauhea älämölö. "Don't do that, I have not enough space" ja tietenkin heillä itsellään oli selkänoja lepoasennossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laukkuhihnalle rynniminen niin,että tungetaan sen hihnan viereen odottamaan laukkua. Sit ne,joiden laukut tulee,ei pääse sen ihmismuurin läpi hakemaan omaansa. Pitäisi odotella 3-4m siitä hihnasta ja lähestyä hihnaa vasta kun oma laukku on bongattu. Useat ryysii siihen hihnan viereen rupattelemaan vielä koko porukalla ja vaikka yksi laukku olisi jo löytynyt, koko porukka jää odottamaan sitä toistakin laukkua.
Buumeri lentää piuhalle makaamaan matkatavaroiden kanssa jos ei tajua siirtyä.
Itseasiassa lapsiperheet levittäytyvät ihan koko perhe siihen hihnan lähettyville (ei eturiviin töröttämään) ja sitten kun näkee omia laukkuja tulossa menee hakemaan sen hihnan vierestä (jos pääsee siihen töröttelijöiden muurin läpi). Joillekin on sekä aikuisille, että lapsille on jotenki suuri ohjelmanumero se, että matkalaukut tulevat hihnalla. Meillä menee vain yksi ottamaan matkalaukkuja ja lastaa niitä työntökärryihin (yleensä mies, koska laukut on painavia ja niitä on monta, jos koko perhe on matkalla), me muut odotamme nätisi kauempana.
Ihmettelen varsinkin niitä, jotka päästävät ihan pienet lapset aivan hihnan viereen. Siinä ei tarvitse suurta vibaa käydä niin jää hihnalta nostettavan 23 kilon laukun murjomaksi. Isä/äiti hihnan viereen ja toinen lasten kanssa kauemmaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laukkujen määrä. Jos sisälle voi ottaa yhden niin on vielä toinen iso laukku ellei kolmas "pikku kassi".
Olen huomannut että käytännöllisesti ajateltu vaatekerta, ohuita nopeasti kuivuvia esim kerrospukeutumiseen on parempi kuin yksi paksu vaate.
Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia matkustuskohteita? Jotkut jopa menevät vuodeksi jonnekin. Ihme ärsytyksen aihe.
No kyllä suurin syy on, ettei ihmiset viitsi maksaa ruumaan menevästä matkalaukusta.
Se ärsyttää, kun on itse maksanut erikseen ylimääräisestä käsimatkatavarasta ja joutuu sen sitten jalkoihinsa kuitenkin ottamaan, kun ilmaisnyssäköillä on täytetty ylälokerot.
Tämä! Joillekin "käsimatkatavara" 50x40x20 8 kg tarkoittaa rinkkaa 20 kg, siihen lisäksi viekä "henkilökohtainen esine tietenkin samaa kokoa kuin normaali lentolaukku, sitten vielä jotain nyssäköitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole varmaan lentänyt Eurooppaa kauemmaksi? Totta kai pitkillä yölennoilla selkänoja lasketaan lepoasentoon. Muistuupa tästä mieleen lento Singaporeen: laskin selkänojan yötä varten ja takaa alkoi heti kauhea älämölö. "Don't do that, I have not enough space" ja tietenkin heillä itsellään oli selkänoja lepoasennossa.
SE ei ole sun ongelma jos niillä ei tila riitä. Se takana oleva voi ostaa enemmän jalkatilaa. Se, että tietoisesti kitupiikkinä hommannut halvimman pienen tilan mihin ei mahdu ei ole sun vika.
Jos rupee ulisee enemmän, niin lentoemo paikalle, että selkänojassa jotain vikaa kun ei mene alas asti (jos takana oleva vänkää vastaan/ei anna laittaa alas). Aina toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka täyttävät lokerot takeilla, repuilla ja pikkutavaroilla, jotka olisi paljon helpompi laittaa jalkatilaan tai istuimelle toisin kuin lentolaukut.
Tosin alkujaan nuo ylälokerot on nimenomaan takeille tarkoitettu. Yritimme kerran oman seurueen kanssa, kun samalla kolmen rivillä istuimme, pitää takit siisteinä laittamalla ne nimenomaan tuonne kun omat käsimatkatavaramme olivat jalkatilassa. Eikö mitä, joku äijäntursake joka istui muualla, toi erikseen omat pakaasinsa meidän yläpuolella olevaan lokeroon ja ryttäsi ja sottasi takkimme mitään katsomatta ja kysymättä. Jokaiselle on riittävästi tilaa oman penkkirivin kohdalla niin miksi niitä tavaroita kuitenkin pitää sijoitella muiden ihmisten lokeroihin?
Takille on ripustusnappi tuolin syrjässä
Ei ole monissakaan koneissa. Kuten ei ole kaikissa busseissakaan.
Itse en kyllä ripustusnappia käytä silloinkaan, kun sellainen on. Ihmiset kulkevat ohi ja mustikkamehua tarjoillaan. Takki häiritsee, kun on muutenkin liian vähän tilaa. Siellä ylälokerossa se on pois tieltä ja helpottaa kun sen saa pois ulottuvilta, varsinkin jos on kuuma ja ahdasta, kuten turistiluokassa yleensä on. Nuo ylälokerot pitäisi ensisijaisesti varata juuri takeille ja käsimatkatavarat jalkotilaan, kun niitä kerran pitää koko ajan myllätä. Tai sitten suosiolla ruumaan. Ei sitä tavaraa tarvitse muutaman tunnin lennolla olla ollenkaan koneessa.
Yksi suurimmista ärstyksen aiheista ovat kyllä nämä "minun muhkupuhkutakille (ja lentokenttäostoksille) pitää olla ainakin yhden laukun verran tilaa hyllyllä" -tyypit. Ihan kuin sitä hyllytilaa olisi jotenkin yllinkyllin.
Itse matkustan etupäässä työasioissa ja hyllylle menee mittojen mukainen trolley, sen päälle takki tiiviisti pakattuna ja läppärireppu penkin alle. Sen verran on vuosien saatossa oppinut, ettei lennolle kannata ottaa mitään herkkää takkia mukaan vaan sellaisen jonka voi huoletta survoa pieneen tilaan oman laukun päälle - ja kun läppärireppu on penkin alla, niin kaikki lennon aikana tarpeellinen on mukana kätevästi eikä tarvitse kaivella laukkua hyllyltä.
No jos ihan rehellisesti sanon, niin joskus on ärsyttänyt ihan kaikki muut matkustajat. Syy ei tietysti ollut niissä muissa vaan minussa siinä, että olin niin viimeisen päälle väsynyt että olisin mieluummin ollut ihan vain yksin ja ilman kenenkään muun seuraa koneessa.
Kauan sitten (1999 kesällä) lensin SwissAir lennolla Zürihistä Riadiin silloin uusimman Airbus A330-200 sillä linjalla ensimmäsellä reittilennolla. Olin koneen ainoa matkustaja ja vaikka olin ostanut vain economy luokan lipun, kun en ollut varma jos työnantaja suostuisi korvaamaan business luokan lippua.
Niin kun kone oli ilmassa, yksi lentoemännistä tuli pyytämään, että tule tuonne lähemmäksi heitä bisness luokkaan. No menin ja oli kyllä ehdottomasti paras lento millä olen koskaan ollut. Ruoka, jälkiruoka ja tarjoilut olivat erinomaisia. Join lenon aikana ison pullon erinomaista viiniä ja kysyivät vielä, että haluanko toisenkin pullon tai jotai muuta lisäksi, mutta en tohtinut kun tiesin että en saa olla juovuksissa kun menen passintarkastukseen maassa jossa alkoholi on kielletty. Stuertti ja lentoemännät kävi välillä juttelemasa ja kyselemässä minkälaista työtä teen Saudeissa. Siinä sitten kuulin en että se oli ensimmäinen reittilento sillä koneella ja että kone on niin tyhjä, kun se on vaihtokone toisen tilalle Dubaissa jonka se korvaa.
Mutta joo, ehdottomasti hienoin lento oli lentää tyhjän upo-uuden noin 320 paikkaien koneen ainoana matkustajana. Suosittelen, kannataa kokeilla jos teille osuu joskus vastaava tilaisuus :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai omalla kohdalla on lokero täytetty ja pitää tahdat se pakaasi monen penkkirivin taakse.
Yskijät ja oksentajat sekä ne, jotka eivät vaihda lapsensa vaippaa ennen lentoa.
Mä tiedän yhden mt-potilaan joka jankuttaa ja itkee kun vuokranmaksu lähenee.
sitten tehdään näitä paska jankutuksia aamusta iltaan.
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) tarkoittaa kiinteistön tai asunnon haltijan velvollisuutta hyväksyä naapurista tulevat tavanomaiset ja kohtuulliset häiriöt, kuten äänet ja hajut. Kyllä minusta samaa voisi soveltaa siihen lentomatkustamiseenkin. Vieressä istuvalla on oikeus käydä vessassa tai kuorsata nukkuessaan, ja edessä istuvalla on oikeus laskea se selkänojansa.
Jos tätä ei kestä, ei lentomatkustaminen ole sitten ihan se oikea matkustusmuoto. Samoin jos häiriytyy kerrostalossa naapurin vessakäynneitä, olisi ehkä hyvä harkita sitä omakotitaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka täyttävät lokerot takeilla, repuilla ja pikkutavaroilla, jotka olisi paljon helpompi laittaa jalkatilaan tai istuimelle toisin kuin lentolaukut.
Tosin alkujaan nuo ylälokerot on nimenomaan takeille tarkoitettu. Yritimme kerran oman seurueen kanssa, kun samalla kolmen rivillä istuimme, pitää takit siisteinä laittamalla ne nimenomaan tuonne kun omat käsimatkatavaramme olivat jalkatilassa. Eikö mitä, joku äijäntursake joka istui muualla, toi erikseen omat pakaasinsa meidän yläpuolella olevaan lokeroon ja ryttäsi ja sottasi takkimme mitään katsomatta ja kysymättä. Jokaiselle on riittävästi tilaa oman penkkirivin kohdalla niin miksi niitä tavaroita kuitenkin pitää sijoitella muiden ihmisten lokeroihin?
Takille on ripustusnappi tuolin syrjässä
Ei ole monissakaan koneissa. Kuten ei ole kaikissa busseissakaan.
Itse en kyllä ripustusnappia käytä silloinkaan, kun sellainen on. Ihmiset kulkevat ohi ja mustikkamehua tarjoillaan. Takki häiritsee, kun on muutenkin liian vähän tilaa. Siellä ylälokerossa se on pois tieltä ja helpottaa kun sen saa pois ulottuvilta, varsinkin jos on kuuma ja ahdasta, kuten turistiluokassa yleensä on. Nuo ylälokerot pitäisi ensisijaisesti varata juuri takeille ja käsimatkatavarat jalkotilaan, kun niitä kerran pitää koko ajan myllätä. Tai sitten suosiolla ruumaan. Ei sitä tavaraa tarvitse muutaman tunnin lennolla olla ollenkaan koneessa.
Yksi suurimmista ärstyksen aiheista ovat kyllä nämä "minun muhkupuhkutakille (ja lentokenttäostoksille) pitää olla ainakin yhden laukun verran tilaa hyllyllä" -tyypit. Ihan kuin sitä hyllytilaa olisi jotenkin yllinkyllin.
Itse matkustan etupäässä työasioissa ja hyllylle menee mittojen mukainen trolley, sen päälle takki tiiviisti pakattuna ja läppärireppu penkin alle. Sen verran on vuosien saatossa oppinut, ettei lennolle kannata ottaa mitään herkkää takkia mukaan vaan sellaisen jonka voi huoletta survoa pieneen tilaan oman laukun päälle - ja kun läppärireppu on penkin alla, niin kaikki lennon aikana tarpeellinen on mukana kätevästi eikä tarvitse kaivella laukkua hyllyltä.
Jos on maksanut ekstraa käsimatkatavarasta, niin kyllä se tila on lokerosta saatava. Ei se muille kuulu, mitä siihen laittaa. Mutta kun nämä extra light -matkaajat, jotka ei lisämaksuja halua maksaa, tukkivat omilla nyssäköillään sen tilan ettei sinne takkia saa. Oli muhkutakki tai ei, sillä ei kai ole väliä jos matkustaja on asianmukaisesti varautunut ja lisämaksua maksanut.
Miksei noita ylälokeroita numeroida paikan mukaan? Jokaiselle tila, jos on maksanut siitä. Lentoemot näkisivät järjestelmästä, missä on maksamattomia lokeroita ja täyttävät niitä sitten tarpeen mukaan, jos tilaa jää. Lentoehtoihin selvä maininta, että jos et maksa lisämaksua, et asioi lokerolla vaan pidät tavarat jaloissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laukkuhihnalle rynniminen niin,että tungetaan sen hihnan viereen odottamaan laukkua. Sit ne,joiden laukut tulee,ei pääse sen ihmismuurin läpi hakemaan omaansa. Pitäisi odotella 3-4m siitä hihnasta ja lähestyä hihnaa vasta kun oma laukku on bongattu. Useat ryysii siihen hihnan viereen rupattelemaan vielä koko porukalla ja vaikka yksi laukku olisi jo löytynyt, koko porukka jää odottamaan sitä toistakin laukkua.
Buumeri lentää piuhalle makaamaan matkatavaroiden kanssa jos ei tajua siirtyä.
Itseasiassa lapsiperheet levittäytyvät ihan koko perhe siihen hihnan lähettyville (ei eturiviin töröttämään) ja sitten kun näkee omia laukkuja tulossa menee hakemaan sen hihnan vierestä (jos pääsee siihen töröttelijöiden muurin läpi). Joillekin on sekä aikuisille, että lapsille on jotenki suuri ohjelmanumero se, että matkalaukut tulevat hihnalla. Meillä menee vain yksi ottamaan matkalaukkuja ja lastaa niitä työntökärryihin (yleensä mies, koska laukut on painavia ja niitä on monta, jos koko perhe on matkalla), me muut odotamme nätisi kauempana.
Ihmettelen varsinkin niitä, jotka päästävät ihan pienet lapset aivan hihnan viereen. Siinä ei tarvitse suurta vibaa käydä niin jää hihnalta nostettavan 23 kilon laukun murjomaksi. Isä/äiti hihnan viereen ja toinen lasten kanssa kauemmaksi
Lennoista on kaikki entinen eleganssi pois, jumalaton kiire koneeseen, heti kun vyöt saa avata noustaan seisomaan ja pukeutumaan ettei vaan jäädä koneeseen. Ensimmäisenä laukkujonossa väsyneet lapset, ja kamala kiire. Pitää saada oma laukku heti, sitten kiire kotiin. Huh huh, ja se matkatavaroiden tarkastus, kaikki puretaan ja jos satut omaamaan keinoniveliä niin pip piip ja riisut miltei alastomaksi itsesi. Joskus on pidätetty olo kun sinut viedään vartioituun riisumiskoppiin tarkastettavaksi. Toisin oli ennen, mutta maailmahan muuttuu, ja minä suosin junamatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Juopuneet örisijät, vessassa ravaajat.
Takerrun tähän. Minulla on munuaisten vajaatoiminta joka aiheuttaa tihentynyttä pissaamistarvetta. Lisäksi minun on juotava paljon vettä jotta munuaiset pystyisivät toimimaan mahdollisimman hyvin. Käyn vessassa parin-kolmen tunnin välein tavallisesti. Olen tosin lentänyt maksimissaan kolmen tunnin pituisia lentoja jolloin olen käynyt vessassa ehkä kerran tai kaksi.
Minua ärsyttää se jos joku antaa penskansa tai penskojensa mekastaa. Ei mulla tai sisaruksillani tullut kuuloonkaan minkäänlainen turha kiukuttelu etenkään ihmisten ilmoilla. Lisäksi jos joku huudattaa tai antaa lastensa huudattaa tablettimia tai puhelimia niin voi moro. Kuulokkeita on vaikka minkälaisia!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai omalla kohdalla on lokero täytetty ja pitää tahdat se pakaasi monen penkkirivin taakse.
Yskijät ja oksentajat sekä ne, jotka eivät vaihda lapsensa vaippaa ennen lentoa.
Lisäisin tähän haisijat ja itsensä raapijat.
Kerran tultiin jostain Euroopasta ja edessä istui nuori nainen, joka raapi hillittömästi päätään (iso kiharapehko). Pelkäsin, että sieltä lentää täit muidenkin riemuksi. - Ei sentään onneksi, mutta oli kyllä melkoinen raapimismaraton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin tähän haisijat ja itsensä raapijat.
Kerran tultiin jostain Euroopasta ja edessä istui nuori nainen, joka raapi hillittömästi päätään (iso kiharapehko). Pelkäsin, että sieltä lentää täit muidenkin riemuksi. - Ei sentään onneksi, mutta oli kyllä melkoinen raapimismaraton.
Muutenkin naiset voisivat jättää sen hiusten sukimisen vähemmälle. Se on paitsi tyhmän, myös epähygieenisen näköistä. Jos se tukka ei ilman pöyhimistä ja liehauttelua pysy halutunlaisena, niin laittakaa se kiinni.
Vaikka miten arvostellaan muslimimaiden huiveja, niin on ne ainakin hygieenisempi ratkaisu kuin tuo jatkuva pimujen hiusten leuhauttelu. Varsinkaan matkustettaessa ei kaipaa sitä että vierustoveri heilauttelee mielestään upeita hiuksiaan mun naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juopuneet örisijät, vessassa ravaajat.
Takerrun tähän. Minulla on munuaisten vajaatoiminta joka aiheuttaa tihentynyttä pissaamistarvetta. Lisäksi minun on juotava paljon vettä jotta munuaiset pystyisivät toimimaan mahdollisimman hyvin. Käyn vessassa parin-kolmen tunnin välein tavallisesti. Olen tosin lentänyt maksimissaan kolmen tunnin pituisia lentoja jolloin olen käynyt vessassa ehkä kerran tai kaksi.
Minua ärsyttää se jos joku antaa penskansa tai penskojensa mekastaa. Ei mulla tai sisaruksillani tullut kuuloonkaan minkäänlainen turha kiukuttelu etenkään ihmisten ilmoilla. Lisäksi jos joku huudattaa tai antaa lastensa huudattaa tablettimia tai puhelimia niin voi moro. Kuulokkeita on vaikka minkälaisia!!!
Korjaus, tabletteja eikä tablettimia. Osasin taas kirjoittaa näemmä 🤦🏻🤣
Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.