Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kesäloma on kamalaa

Vierailija
16.06.2026 |

Miten muilla toimitaan kesäloman suhteen? 
Meillä 17v ei saanut töitä. Nyt maannut kaikki päivät sängyssään iltaan asti. Yöt kulkee ulkona kavereiden kanssa tai kolistelee keittiössä ja valvottaa muita perheenjäseniä. Ei noudata sovittuja kotiintuloaikoja. Pahimmillaan ei käy päiväkausiin ulkona. Herättämiseen ennen omaa töihinlähtöäni ei reagoi. Kotitöitä tekee pakottamalla ja loukkaantuu jos korotan ääntäni. Itse en ole nukkunut enää moneen yöhön hyvin. Kun sanon asiasta, teini loukkaantuu heti ja menee puolustuskannalle. Ei tule ollenkaan ulos huoneestaan eikä puhu kenellekään mitään. On puhelimella kellon ympäri. Olen pisteessä jossa mietin pitäisikö hakea apua jostakin.  Huoli on iso. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo että ”anna olla.” 
Itse pelkään että olen ihan liikaa antanut vain olla, ja nyt tilanne on tämä. Ymmärrän oman tilan tarpeen mutta minulla on huoli siitä että jokin on vialla, eikä hän puhu minulle asiastaan eristäytyy. Ihminen voi kuitenkin paremmin osana yhteisöä kuin eristyksissä. Meillä on ollut useitakin harrastuksia, mutta teini on halunnut lopettaa ne kaikki. 

Ei kannata antaa olla, jos on yhtään huoli.

Sopikaa yhdessä säännöistä miten kaikilla on hyvä olla. Anna teinin nukkua arkena, mutta yritä saada tekemään kanssasi jotain viikonloppuna. Jos budjetti riittää, niin jotain teinin haaveilemaa tekemistä. 

Vierailija
42/47 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistä se teini itse. Anna tehtäviä kotona ja maksa siitä. Palkkaa hoitamaan kauppareissut, ruoanlaitot, pyykit, siivoukset, nurmikonleikkuut....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvottelu.

Teinille kotitöitä, joista maksetaan palkkaa.

Meidän lapsilla ei ollut ikinä viikkorahaa, mutta mahdollisuus tehdä halunsa mukaan kotitöitä, joista maksettiin korvausta tehtävän mukaan. Tulojensa suuruuteen saattoi siis vaikuttaa omalla panostuksella. Ok-talossa riittää aina tekemistä, mutta varmasti myös kaikissa kodeissa on ikkunan pesua, pyykkihuoltoa ym.

Vierailija
44/47 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka ap ja voimia! Meillä oli juurikin tuollaista joitakin vuosia sitten. Ja nyt saan silti nauttia kolmesta ihanasta, paikkansa löytäneestä nuoresta aikuisesta.

Toki jos oikeasti mt-asiat huolettavat, kannattaa tietty olla yhteydessä ammattilaisiin. Muuten tarjoan seuraavia neuvoja (kuten moni muukin tässä ketjussa):

- Huolehdi omasta nukkumisestasi. Sovi, että öinen kolistelu on kielletty. Hanki korvatulpat ja koeta liikaa olla stressaamatta kotiinpaluusta. (Viimeinen on vaikeinta, myönnän, mutta pian teinisi on joka tapauksessa täysi-ikäinen.)

- Kirjaa joka päiväksi yksi kotityö, joka on oltava tehtynä päivälliseen mennessä. 

- Istukaa aina kun mahdollista yhteiseen päivällispöytään (vaikka se olisikin teinin aamupala). Tarvittaessa mieti etukäteen joku keskustelunaihe, josta "haluat" kuulla teinin mielipiteen. 

- Koeta keksiä lähipiiristä mitä tahansa puuhia, joista teini voisi saada pienen korvauksen. Älä silti pakota niihin.

- Osoita rakkauttasi ja hyväksyntääsi sillä tavoin, kuin sinulle on luontevinta. 

Vierailija
45/47 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, nämä kuulostavat hyviltä neuvoilta :) 

Vierailija
46/47 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä niillä lapsilla ja teineillä pitää olla mieluisia harrastuksia. Niiden avulla pysyy kesässä joku rytmi. Oma pari vuotta nuorempi teini(tyttö) käy treeneissä ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Nukkuu miten nukkuu. Siitä pidetään kiinni, että yksi ateria päivässä syödään yhdessä, mutta muuten saa olla oman rytminsä mukaan. Teen etätöitä ja usein teini kömpii huoneestaan siinä vaiheessa, kun tulen lounaalle. 

Monet harrastukset ovat kesän tauolla.

Ainakin meillä teini-ikäisten treenit on ympäri vuoden, vaikka olisi talvilaji. Ihan jokainen teinini kavereista käy treeneissä tai treenaa omatoimisesti oli harrastus mikä vaan. 

No se riippuu kylä lajista. Mun teini harrastaa ratsastusta ja erästä kamppailulajia. Kesällä ratsastustunnit ovat tauolla, koska hevoset ovat paria kesäleiriä lukuunottamalla laidunlomalla. Kamppailulajiseura toimii vapaaehtoisvoimin ja treenit ovat kesän tauolla.

Meidän lapsi käy kyllä uimassa ja lenkillä ja pyöräilemässä kun vähän patistaa, ja tapaa kavereitaan myös livenä ja päiväsaikaan. Teen onneksi töitä kotona, joten pystyn herättelemään teinin jos ei ole viimeistään 11-12 aikoihin noussut. On silloin jo hereillä, mutta ei ole viitsinyt vääntäytyä ylös sängystä.

Parhaiten saan teinin liikkeelle, kun vaan totean, että nyt meillä on tällainen projekti ja tarvitsen apua. Ei kehtaa kieltäytyä, ja yleensä meillä on ihan hauskaa puuhata yhdessä. Meillä on iso puutarha, kasvihuone, eläimiä ja remonttia, joten projektien keksiminen ei ole ongelma. Teini myös itse tykkää kun saadaan asioita eteenpäin ja on itsekin mukana suunnittelemassa ja ehdottamassa miten voitaisiin tehdä.

Vierailija
47/47 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kenties lievästi keh.itysvamm.ainen, ap? Kirjoitat kuin pikkulapsi ja ongelmanratkaisukykysi on samaa luokkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi