Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kesäloma on kamalaa

Vierailija
16.06.2026 |

Miten muilla toimitaan kesäloman suhteen? 
Meillä 17v ei saanut töitä. Nyt maannut kaikki päivät sängyssään iltaan asti. Yöt kulkee ulkona kavereiden kanssa tai kolistelee keittiössä ja valvottaa muita perheenjäseniä. Ei noudata sovittuja kotiintuloaikoja. Pahimmillaan ei käy päiväkausiin ulkona. Herättämiseen ennen omaa töihinlähtöäni ei reagoi. Kotitöitä tekee pakottamalla ja loukkaantuu jos korotan ääntäni. Itse en ole nukkunut enää moneen yöhön hyvin. Kun sanon asiasta, teini loukkaantuu heti ja menee puolustuskannalle. Ei tule ollenkaan ulos huoneestaan eikä puhu kenellekään mitään. On puhelimella kellon ympäri. Olen pisteessä jossa mietin pitäisikö hakea apua jostakin.  Huoli on iso. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ei saa nukuttua ja siten jaksa suoriutua töissä, niin sillähän on suora vaikutus teinin viikkorahaan...

Taloyhtiöissä on hiljaisuus, miksei siis teilläkin?

Vierailija
22/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14 ja 16 v pääsivät mansikkamaalle töihin, mutta työ on niin rankkaa. Isäntä on mun lapsuudenystävän veli ja vähän ns suhteilla pääsi.

Katsotaan nyt muuttuuko tahti.

Ehkä tämä motivoi myös vähän opiskelemaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia teinin elämää. Voinet selittää hänelle että mikä ongelma siinä on, että hän herättää muut yöllä niin ei siitä pitäisi tulla mitään riitaa. Hän voi liikkua yöllä hiljaa kun tulee kotiin. Ei melkein aikuisia ihmisiä kannata yrittää kontrolloida, ainoastaan neuvotella heidän kanssaan ja sopia jutuista. Pomottamisesta ja jostain vuorakausirytmin määräilemisestä ei seuraa mitään hyvää. t: samanikäisen äiti

Vierailija
24/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pois se

Vierailija
25/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle on ok jos nukutaan vaikka sinne kahteentoista asti. Mutta olisi hyvä mielestäni käydä ulkona päiväsaikaan valoisalla tai edes aiemmin illalla. Nousta ylös, tehdä muutakin kuin olla puhelimella. Jutella edes vähän oman perheen kanssa. Koko yön valvominen häiritsee tällä hetkellä minua ja minulle on tullut unettomuutta kun heräilen jatkuvasti johonkin kolinaan, välillä jopa ovi käy ja lähtee yhtäkkiä yöllä ulos ja joudun alkaa selvittelemään missä on ja miksi. Kotitöitä ei tosiaan tee ollenkaan paitsi pakottamalla ja sekin kyllä vie minulta voimia, kun pitää kaikki erikseen käskeä. Eipä ole kyllä paljoa kotihommiakaan, että en nyt sanoisi täällä olevan mitenkään n*tsimeininki. 

Vierailija
26/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes kavereita joiden kanssa metelöidä. 

Vierailija
27/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 14 ja 16 v pääsivät mansikkamaalle töihin, mutta työ on niin rankkaa. Isäntä on mun lapsuudenystävän veli ja vähän ns suhteilla pääsi.

OK. 

Ja tämä viestisi auttaa miten AP: esittämään ongelmaan / kysymykseen?

Vierailija
28/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole korottanut omille teineille ääntäni enää sen jälkeen kun olivat pieniä ja joskus paloi pinna juoksenteluun ja hölmöilyyn ja sekin kadutti. En ole mikään vääpeli vaan äiti, enkä tykkäisi jos joku herättäisi minuakaan jos lomalla nukun pitkään. Anna sen lapsesi olla! Tuon ikäiset ovat kehittymättömiä ja menevät helposti vastahankaan jos heitä komentaa, mutta toisaalta reagoivat positiivisesti kehuihin ja luottamuksen antamiseen ja siihen tunteeseen, että heillä on merkitystä ja heitä tarvitaan. 

Vierailija
29/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä niillä lapsilla ja teineillä pitää olla mieluisia harrastuksia. Niiden avulla pysyy kesässä joku rytmi. Oma pari vuotta nuorempi teini(tyttö) käy treeneissä ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Nukkuu miten nukkuu. Siitä pidetään kiinni, että yksi ateria päivässä syödään yhdessä, mutta muuten saa olla oman rytminsä mukaan. Teen etätöitä ja usein teini kömpii huoneestaan siinä vaiheessa, kun tulen lounaalle. 

Vierailija
30/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli ongelma? Teinillä normiloma.

Vierailija
31/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ongelma on yöllinen häiriköinti.

Vierailija
32/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä niillä lapsilla ja teineillä pitää olla mieluisia harrastuksia. Niiden avulla pysyy kesässä joku rytmi. Oma pari vuotta nuorempi teini(tyttö) käy treeneissä ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Nukkuu miten nukkuu. Siitä pidetään kiinni, että yksi ateria päivässä syödään yhdessä, mutta muuten saa olla oman rytminsä mukaan. Teen etätöitä ja usein teini kömpii huoneestaan siinä vaiheessa, kun tulen lounaalle. 

Monet harrastukset ovat kesän tauolla.

Vierailija
33/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei avomaalla edes ole vielä mansikoita. 

Vierailija
34/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä varten käytän vaikka rahaa että teinillä on jotain muutakin kuin oleilua kesällä. Tänä kesänä 19v käy ohjlemointikurssia, 5op. Ei vaativaa, mutta pitää jonkinlaisessa ruodussa. Lisäksi muutama keittiövuoro eli vanhemmille ruoka valmiiksi kun tullaan töistä.

Siivoamisista tms en oo jaksanut tapella vuosiin, hoitaa kyllä oman huoneensa, mutta odotan innolla kun muuttaa omilleen ja jarrutusjäljet ei lähdekään pytystä ilman harjan heiluttelua :D

Vierailija
35/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Loma! Sen on tarkoitus piristää eikä noudattaa arkirutiineja 

Vierailija
36/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kansa sanoi, että jos kuritta kasvaa niin kunniatta kuolee. 

Opiskeleeko vielä? Ellei, niin ylös ja kurssille/harrastukseen/töitä etsimään. 

Jos vielä opiskelee niin voisitte viikonloppuna vierailla harrastuspaikoissa yhdessä tai käydä kirkossa ja samalla tarjoutua kirkkoon vapaaehtoiseksi apulaiseksi nuorten toimintaan tai 4 h tai partioon tai leiri tms. 

Älä salli perseilyä tai provoilua

Vierailija
37/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Paitsi meillä ei saanut kolistella yöllä, mulla muutenkin paha uniongelma. Ruoat mitä aikoi syödä yöllä piti viedä ajoissa omaan huoneeseen. Jogurtit, leivät, hedelmät.  Jos tulivat myöhään kotiin niin piti käyttä minusta kauimpana olevaa ovea eli rinnerivarin alaovea. Muuten sai touhuilla mitä halusi, mutta yöt olivat hipihiljaa. 

Vierailija
38/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muiden valvottaminen yöllä ei ole ok. 

Antaisin teinin valvoa, mutta tietyn kellonajan jälkeen tämä tapahtuu teinin omassa huoneessa, ts. arki-öisin ei keittiössä kolistella tai huudateta musiikkia tms. Tuohan on ihan normaalia toisten huomioon ottamista.

Selkeät säännöt esim. kotiintuloajoista ja myös seuraamukset, jos sääntöjä ei noudata. Kuka maksaa teinin ruuat, vaatteet, puhelinen ja netin käytön? Eivät ne ole itsestäänselvyyksiä ja myös teinillä on vsstuunsa. Ja jos teini kerran ei ole töissä, kuuluu hänelle tietyt kotityöt (siis niiden lisäksi, mistä normaaliarjessa on vastuussa). 

Anna nukkua / valvoa milloin huvittaa, kunhan ottaa muut huomioon, noudattaa sääntöjä ja hoitaa omat vastuunsa.

Vierailija
39/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet harrastukset ovat kesän tauolla.

Ainakin meillä teini-ikäisten treenit on ympäri vuoden, vaikka olisi talvilaji. Ihan jokainen teinini kavereista käy treeneissä tai treenaa omatoimisesti oli harrastus mikä vaan. 

Vierailija
40/44 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo että ”anna olla.” 
Itse pelkään että olen ihan liikaa antanut vain olla, ja nyt tilanne on tämä. Ymmärrän oman tilan tarpeen mutta minulla on huoli siitä että jokin on vialla, eikä hän puhu minulle asiastaan eristäytyy. Ihminen voi kuitenkin paremmin osana yhteisöä kuin eristyksissä. Meillä on ollut useitakin harrastuksia, mutta teini on halunnut lopettaa ne kaikki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi