HS: "Eläke jää pitkänkin työuran jälkeen alle puoleen palkasta"
Eläketurvakeskuksen maanantaina julkaisemien laskelmien mukaan alkava eläke on nykyisin keskimäärin noin 54 prosenttia suhteessa työuran lopun palkkaan, jos eläkkeelle jää alimmassa eläkeiässä ja takana on 40 vuoden katkeamaton työura.
Laskelman mukaan eläkkeen suhde palkkaan laskee tasaisesti ja laskee lopulta 40 vuoden työuralla alle 50 prosenttiin 2090-luvulla.
Kommentit (28)
Siksipä sijoittaminen ja säästäminen, jos se on suinkin mahdollista. Korkoa korolle -ilmiö jne. Itselleni ehtii kertyä kiva varallisuus ennen eläköitymistä. Keskituloinen olen.
Aika heikko on eläketilanne. Jos ei jää eläke alle minimitulorajan siitä pitää maksaa vielä korkeampi vero, mitä työtulosta. Kukahan tämä, jäät eläkkeelle, sinua rangaistaan -systeemin keksi?
Minulle tuli noin 35 vuotta pitkästä työurasta viimeisimmän ja urani suurimman kk-palkan jälkeen noin 70 % eläkettä. Työttömyysvuodet jäivät työuran loppupuolelle kiitos ikärasismin. Nyt olen ollut toista vuotta eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi parempi jos jokainen saisi säästää itse eläkkeensä. Mutta se ei käy, koska pieni vähemmistö ei osaa sijoittaa vaan panisi haisemaan kaiken heti. Sama juttu kaikessa täällä holhousyhteiskunnassa: pienen porukan takia valtavasti ääliömäisiä sääntöjä.
Suosituimpia sijoituskohteita kansan keskuudessa ovat olleet talvivaara, onecoin wincapita ja donut lab. Siksi parempi että joku muu sijoittaa
Mitään eläkkeitä EI OLE TULOSSA!
Nykyiset eläkeloiseläjät, boomeri-demarisaatanat kuppaa rahastot tyhjäksi ja se on siinä.
Toki "eläkemaksu"-varkaus jatkuu luonnollisesti, mutta eri nimellä. Rälssit ei saaliistaan luovu, se on ihan vtun varma asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jatkaa työntekoa yli alimman eläkeiän siten ettei nosta eläkettä, niin eläkkeeseen tule lykkäyskorotus jokaiselta kuukaudelta jolla lykkäät eläkkeen nostoa. Itse jatkoin työntekoa yli alimman eläkeiän ja eläkkeeni korottui 150 eurolla mikä kyllä on mielestäni iso summa eläkeläisen tuloissa.
Miten pitkään jatkoiy ns. yli?
Minulle aika on rahaa tärkeämpää. Kuolema voi tulla yllättäenkin.
Samoin ajattelen.
🌷
Vierailija kirjoitti:
Mitään eläkkeitä EI OLE TULOSSA!
Nykyiset eläkeloiseläjät, boomeri-demarisaatanat kuppaa rahastot tyhjäksi ja se on siinä.
Toki "eläkemaksu"-varkaus jatkuu luonnollisesti, mutta eri nimellä. Rälssit ei saaliistaan luovu, se on ihan vtun varma asia.
Astupa kuspää aikakoneeseen ja taio itsesi boomeriksi. Mitä tekisit? Miten voisit vaikuttaa asiaan? Jättäisitkö eläkkeesi nostamatta vai nostaisit vain puolet?
90 prosenttia ei saisi mitään eläkettä jos tähän malliin mentäisiin. Ihmisiltä vain huijattaisiin rahat pois.