Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäinen vauva isovanhemmille osapäivähoitoon?

Vierailija
15.06.2026 |

Minkä ikäisen vauvan olet antanut isovanhemmille hoitoon, jos olet itse halunnut nukkua tai viettää illan puolison kanssa? Meillä on 4 viikkoinen keskosvauva, joka syntyi raskausviikolla 34. Mies on sitä mieltä, että vauva on vielä liian pieni, mutta ei itse jaksa kovinkaan paljon hoitaa vauvaa. Itse alan uupua vauvan kanssa, kun on kuitenkin ennenaikaisuuden vuoksi haastava hoidettava. 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 viikkoa on sinut uuvuttanut?!

Perhepiirissä on ollut noilla viikoilla syntynyt.

Häntä on ruokittava yötäpäivää parin tunnin välein, jotta saadaan painoa lisää. Kyllä siinä uupuu.

Olisi todella hyvä, jos joku voisi hoitaa välillä pari syöttökertaa, että äiti voisi nukkua muutaman tunnin putkeen.

Lähes kaikkia vastasyntyneitä on ruokittava yöpäivää parin tunnin välein, koska heidän mahalaukkunsa on alussa niin pieni ettei se vedä kuin tipan maitoa kerrallaan.

Usean lapsen äitinä ja vielä useamman isoäitinä tiedän tästä jotain.

Vierailija
42/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin että et anna lasta vielä hoitoon, vaan pyydät isovanhemmat katsomaan lasta kotiin ja saat siinä kohdalla vähän vapaata aikaa tehdä omia juttuja. Tosin noin pieni varmaan nukkuu vielä paljon. 

Olen itse isoäiti ja olin lapsenvahtina yötä ensimmäisen kerran kun lapsi oli noin 10 kuukauden vanha, lapsi nukkui omassa sängyssään kotona ja vanhemmat olivat aamulla kotona kun lapsi heräsi. Meille tuli yöksi ensimmäisen kerran kun oli noin vuoden vanha. Toisilla isovanhemmilla ei ole ollut koskaan yötä.

Huomioi että lapsen turvallisuudentunne voi kärsiä pahasti jos lapsi erotetaan äidistään liian pienenä yhdenkin yön ajaksi. Jostain luin säännön että yhtä monta yötä voi olla pois kun lapsella on vuosia, eli yksivuotias voi olla yhden yön kylässä ja kaksivuotias kaksi yötä. Meillä viisivuotias on ollut maksimissaan kaksi yötä peräkkäin ja silloinkin on tullut kova ikävä vanhempia. Ei pakoteta koskaan mihinkään vaan on tullut omasta halustaan yöksi. 

No mietipä nyt niitä äitejä tai vauvoja jotka joutuvat olemaan vaikka sairaalassa pidempää. Ihan normaaleja ihmisiä niistäkin kasvaa.

Lähde? On aika eri asia olla erossa pakosta kuin mukavuudenhalusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien ei tarvitse hoitaa lastenlapsiaan. Ja useinhan se on melko mahdotonta kun asutaan kaukana tai ei ole hyviä välejä. Vanhempien vastuulla on hoitaa omat lapset. Ette tarvi mitään hemmetin yhteistä aikaa nyt kun vauva on pieni. Myöhemmin sitten sitä voitte viettää. Lapsi on ihana siunaus ja se on vaan hetken avuton ja pieni.Älkää miettikö aina itseänne.

Vierailija
44/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä traumatisoiduin kun mut vietiin vieraalle hoitoon 3 kuukauden ikäisenä äitini työssä käymisen ajaksi. Olin kaiken lisäksi tosi pieni keskonen. Ikuinen hylätyksi tulemisen pelko ja turvattomuuden tunne on kulkenut riesanani koko elämäni. Eli omakohtaisella kokemuksella sanon, että ei alle vuoden ikäistä vauvaa vieraalle hoitoon ollenkaan jos ei ole ihan pakko.

Vierailija
45/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän epäempaattisia vastauksia. 

Kyllä, on ihan ok jos sinä haluat välillä nukkua pidempään kuin parin tunnin pätkän. Sitä varten on ensisijaisesti puoliso - eli mies ottamaan koppia syötöistä. 

Isovanhemmat voi toki vauvaa hoitaa, vaikka pari tuntia ihan teillä kotona silloin tällöin, kun sinä menet lepäämään. Siitä ei mene vauva rikki. Omat vauvat oli pari tuntia isovanhemman kanssa n. 2kk iässä, kun me käytiin miehen kanssa esim lounaalla tai leffassa. Hyvin pärjäsivät. 

Minusta on järjetöntä pyytää yhtä ihmistä olemaan vastuussa (erityistarpeisesta) vauvasta 24/7 kuukausia. Vähemmästäkin uupuu ja mieli murtuu. 

Vierailija
46/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin että et anna lasta vielä hoitoon, vaan pyydät isovanhemmat katsomaan lasta kotiin ja saat siinä kohdalla vähän vapaata aikaa tehdä omia juttuja. Tosin noin pieni varmaan nukkuu vielä paljon. 

Olen itse isoäiti ja olin lapsenvahtina yötä ensimmäisen kerran kun lapsi oli noin 10 kuukauden vanha, lapsi nukkui omassa sängyssään kotona ja vanhemmat olivat aamulla kotona kun lapsi heräsi. Meille tuli yöksi ensimmäisen kerran kun oli noin vuoden vanha. Toisilla isovanhemmilla ei ole ollut koskaan yötä.

Huomioi että lapsen turvallisuudentunne voi kärsiä pahasti jos lapsi erotetaan äidistään liian pienenä yhdenkin yön ajaksi. Jostain luin säännön että yhtä monta yötä voi olla pois kun lapsella on vuosia, eli yksivuotias voi olla yhden yön kylässä ja kaksivuotias kaksi yötä. Meillä viisivuotias on ollut maksimissaan kaksi yötä peräkkäin ja silloinkin on tullut kova ikävä vanhempia. Ei pakoteta koskaan mihinkään vaan on tullut omasta halustaan yöksi. 

No mietipä nyt niitä äitejä tai vauvoja jotka joutuvat olemaan vaikka sairaalassa pidempää. Ihan normaaleja ihmisiä niistäkin kasvaa.

Miten se vauva sen tietää onko pakosta vai mukavuudenhalusta?

Vierailija
47/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jumalauta. Kuka sen vauvan sitten hoitaa kun sinä et jaksa, mieskö?

Jumalauta, kukapa muukaan? Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukset ja menin psykoosiin kun vauva oli viikon ja mies hänet hoisi. 

Hoiti

Vierailija
48/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lastenlapset olleet hoidossa 4 vkon ikäisestä 1v saakka melkein kokonaisen päivän viikossa.

Vierailija
49/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä hoitaa vauvaa kotona, sinä laitat tulpat korviin ja menet nukkumaan. Teette tätä säännöllisesti joka päivä.  Voit viedä lapsen toisten hoitoon, kun hän 18 vuotias. Alaikäinen on sinun ja isänsä vastuulla. 

Kyllähän ne isovanhemmatkin voivat tulla kotiin auttamaan. Vauva saa olla turvallisesti tutussa ympäristössä, ja omat vanhemmat ovat lähellä.

Vierailija
50/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se vauva sen tietää onko pakosta vai mukavuudenhalusta?

Idiootti saivartelija.

Vierailija
51/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä viikkoa ilman unta. Kokeilepas tehdä sama ja tule sitten kertomaan, miltä tuntuu. Eri. 

Vierailija
52/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä viikkoa ilman unta. Kokeilepas tehdä sama ja tule sitten kertomaan, miltä tuntuu. Eri. 

Aika lailla kaikki äidit on sitä kokeilleet. Huomattavasti pidempäänkin.

Vierailija
53/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies ei jaksa hoitaa omaa lastaan? Mitä v ittua. Kyllä se on nimenomaan hänen tehtävänsä kuin myös sinun. Ja jos äiti on uupunut ja ymmärrettävästi kaipaa myös lepoa, niin isä hoitaa ensisijaisesti. Piste.

Vierailija
54/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ja olen kahden lapsen äiti.

Vierailija
55/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ja olen kahden lapsen äiti.

No ole hyvä tässä erityisen lumihiutaleen diplomi.

Vierailija
56/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ovat uupuneet. Oliko muuta? 

Vierailija
57/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette nyt millään selviä niin pyytäkää sinne kotiin joku auttamaan. Ei noin pientä erityistarpeista vauvaa nyt raijata mihinkään!

Ja sitten pariterapiaan ajanvaraus. Mitä ihmettä se mies kuvitteli lapsiperheen arjen olevan?

Lue aloitus. Mieshän on sitä mieltä että vauva on vielä liian pieni hoitoon vietäväksi, mutta ap haluaa nukkua ja olla miehen kanssa kahdestaan. Emme tiedä mikä on miehen panos lapsenhoidossa ja mitä kaikkea ap yrittää suorittaa.

Kyllä tiedämme.

"Mies on sitä mieltä, että vauva on vielä liian pieni, mutta ei itse jaksa kovinkaan paljon hoitaa vauvaa."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä