Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäinen vauva isovanhemmille osapäivähoitoon?

Vierailija
15.06.2026 |

Minkä ikäisen vauvan olet antanut isovanhemmille hoitoon, jos olet itse halunnut nukkua tai viettää illan puolison kanssa? Meillä on 4 viikkoinen keskosvauva, joka syntyi raskausviikolla 34. Mies on sitä mieltä, että vauva on vielä liian pieni, mutta ei itse jaksa kovinkaan paljon hoitaa vauvaa. Itse alan uupua vauvan kanssa, kun on kuitenkin ennenaikaisuuden vuoksi haastava hoidettava. 

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jumalauta. Kuka sen vauvan sitten hoitaa kun sinä et jaksa, mieskö?

Jumalauta, kukapa muukaan? Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukset ja menin psykoosiin kun vauva oli viikon ja mies hänet hoisi. 

Niin teki tuttavanikin mies, oli pakko kun tuttava joutui synnytyksen jälkeen mielisairaalaan.

Vierailija
22/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä hoitaa vauvaa kotona, sinä laitat tulpat korviin ja menet nukkumaan. Teette tätä säännöllisesti joka päivä.  Voit viedä lapsen toisten hoitoon, kun hän 18 vuotias. Alaikäinen on sinun ja isänsä vastuulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso mitä ns. lapsivuodeaika merkitsee.

Lapsivuodeaika on synnytyksen jälkeinen 6–12 viikon jakso, jonka aikana äidin elimistö palautuu raskausta edeltävään tilaan ja perhe sopeutuu vauva-arkeen. Aika on fyysisen ja psyykkisen toipumisen lisäksi vauvaan tutustumisen ja levon kulta-aikaa. Äidin on tärkeää antaa keholleen aikaa toipua rasituksesta.

Sellaista postmodernia sossulässytystä. 

Ihmiskunta on lisääntynyt onnistuneesti yli 60 000 vuotta ilman moista hevoncacaa.

Vierailija
24/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsivuodeaika on synnytyksen jälkeinen 6–12 viikon jakso, jonka aikana äidin elimistö palautuu raskausta edeltävään tilaan ja perhe sopeutuu vauva-arkeen. Aika on fyysisen ja psyykkisen toipumisen lisäksi vauvaan tutustumisen ja levon kulta-aikaa. Äidin on tärkeää antaa keholleen aikaa toipua rasituksesta.

Aivan. Joissakin kulttuureissa äiti viettää synnytyksen jälkeen lapsivuodeajan vauvan kanssa konkreettisesti vuoteessa.

Vierailija
25/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista postmodernia sossulässytystä. 

Ihmiskunta on lisääntynyt onnistuneesti yli 60 000 vuotta ilman moista hevoncacaa.

Päinvastoin, perinne on ikiaikainen.

Vierailija
26/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuin hakisit isovanhemmille ulkopuolista vauvaa hoitoon?😄

Vierailija
27/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin? Haluatko antaa sen adoptioon? Siltä kuulostaa.

Vierailija
28/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri joskus kuukauden ikäisenä isovanhemmat alkoivat hoitaa vauvaa pari tuntia kerrallaan. Siitä sitten pidennettiin aikaa pikkuhiljaa. Puolivuotiaana oli monta tuntia isovanhempien kanssa. Vauvahan saattaa vain nukkua sen pari tuntia eikä edes huomaa ettei vanhempia ole ollut lähellä. Yökyläily alkoi 1,5-vuotiaana eli kun oli oppinut hyvin kävelemään ja puhumaan lyhyitä lauseita.

Vierailija
29/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Joissakin kulttuureissa äiti viettää synnytyksen jälkeen lapsivuodeajan vauvan kanssa konkreettisesti vuoteessa.

Näin on ainakin useassa aasian maan kulttuurissa. Tuoreen äidin oma äiti tulee ainakin kuukaudeksi tekemään kotityöt ja hoitamaan vauvaa eikä tuore äiti saa edes poistua sängystä muuta kuin vessaan ja pesulle.

Vierailija
30/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri joskus kuukauden ikäisenä isovanhemmat alkoivat hoitaa vauvaa pari tuntia kerrallaan. Siitä sitten pidennettiin aikaa pikkuhiljaa. Puolivuotiaana oli monta tuntia isovanhempien kanssa. Vauvahan saattaa vain nukkua sen pari tuntia eikä edes huomaa ettei vanhempia ole ollut lähellä. Yökyläily alkoi 1,5-vuotiaana eli kun oli oppinut hyvin kävelemään ja puhumaan lyhyitä lauseita.

Miksi hankitte lapsen kun ette hoida sitä itse? Kysyittekö isovanhemmilta sopiiko vauvan päivittäinen hoitaminen heille?

Vierailija
31/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hankitte lapsen kun ette hoida sitä itse? Kysyittekö isovanhemmilta sopiiko vauvan päivittäinen hoitaminen heille?

Mistä ihmiset vetää näitä omia tietojaan? Onko joku puhunut PÄIVITTÄISESTÄ hoitamisesta. Vauva oli isovanhemmilla muutaman tunnin hoidossa, jos oli joku meno. Eli varmaan kerran kahdessa viikossa tai kuukaudessa. Jos nyt kiinnostaa tietää.

Vierailija
32/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 viikkoa on sinut uuvuttanut?!

Kyllä. Vauva söi hyvin huonosti ja hengitti epäsäännöllisesti ja kotiutui nenämahaletkun kanssa. Ei edelleenkään kykene syömään rintaa. Eri juttu, jos olisi täysiaikainen vauva. 

Ap

Vierailija
33/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin että et anna lasta vielä hoitoon, vaan pyydät isovanhemmat katsomaan lasta kotiin ja saat siinä kohdalla vähän vapaata aikaa tehdä omia juttuja. Tosin noin pieni varmaan nukkuu vielä paljon. 

Olen itse isoäiti ja olin lapsenvahtina yötä ensimmäisen kerran kun lapsi oli noin 10 kuukauden vanha, lapsi nukkui omassa sängyssään kotona ja vanhemmat olivat aamulla kotona kun lapsi heräsi. Meille tuli yöksi ensimmäisen kerran kun oli noin vuoden vanha. Toisilla isovanhemmilla ei ole ollut koskaan yötä.

Huomioi että lapsen turvallisuudentunne voi kärsiä pahasti jos lapsi erotetaan äidistään liian pienenä yhdenkin yön ajaksi. Jostain luin säännön että yhtä monta yötä voi olla pois kun lapsella on vuosia, eli yksivuotias voi olla yhden yön kylässä ja kaksivuotias kaksi yötä. Meillä viisivuotias on ollut maksimissaan kaksi yötä peräkkäin ja silloinkin on tullut kova ikävä vanhempia. Ei pakoteta koskaan mihinkään vaan on tullut omasta halustaan yöksi. 

Vierailija
34/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhepiirissä on ollut noilla viikoilla syntynyt.

Häntä on ruokittava yötäpäivää parin tunnin välein, jotta saadaan painoa lisää. Kyllä siinä uupuu.

Olisi todella hyvä, jos joku voisi hoitaa välillä pari syöttökertaa, että äiti voisi nukkua muutaman tunnin putkeen.

Vierailija
35/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin että et anna lasta vielä hoitoon, vaan pyydät isovanhemmat katsomaan lasta kotiin ja saat siinä kohdalla vähän vapaata aikaa tehdä omia juttuja. Tosin noin pieni varmaan nukkuu vielä paljon. 

Olen itse isoäiti ja olin lapsenvahtina yötä ensimmäisen kerran kun lapsi oli noin 10 kuukauden vanha, lapsi nukkui omassa sängyssään kotona ja vanhemmat olivat aamulla kotona kun lapsi heräsi. Meille tuli yöksi ensimmäisen kerran kun oli noin vuoden vanha. Toisilla isovanhemmilla ei ole ollut koskaan yötä.

Huomioi että lapsen turvallisuudentunne voi kärsiä pahasti jos lapsi erotetaan äidistään liian pienenä yhdenkin yön ajaksi. Jostain luin säännön että yhtä monta yötä voi olla pois kun lapsella on vuosia, eli yksivuotias voi olla yhden yön kylässä ja kaksivuotias kaksi yötä. Meillä viisivuotias on ollut maksimissaan kaksi yötä peräkkäin ja silloinkin on tullut kova ikävä vanhempia. Ei pakoteta koskaan mihinkään vaan on tullut omasta halustaan yöksi. 

Tuossa on se ongelma, että vanhempien toinen osapuoli ei yleensä halua anoppia yökyläilemään ja pyörimään nurkissa. 

En minkä ainakaan.

Vierailija
36/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Vauva söi hyvin huonosti ja hengitti epäsäännöllisesti ja kotiutui nenämahaletkun kanssa. Ei edelleenkään kykene syömään rintaa. Eri juttu, jos olisi täysiaikainen vauva. 

Ap

Olisit palauttanut sairaalaan.

Vierailija
37/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhepiirissä on ollut noilla viikoilla syntynyt.

Häntä on ruokittava yötäpäivää parin tunnin välein, jotta saadaan painoa lisää. Kyllä siinä uupuu.

Olisi todella hyvä, jos joku voisi hoitaa välillä pari syöttökertaa, että äiti voisi nukkua muutaman tunnin putkeen.

Lähes kaikkia vastasyntyneitä on ruokittava yöpäivää parin tunnin välein, koska heidän mahalaukkunsa on alussa niin pieni ettei se vedä kuin tipan maitoa kerrallaan.

Vierailija
38/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja yhteinen aikasi miehen kanssa auttaa tuohon?

Vierailija
39/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhemmat asuvat lähellä teitä niin hienoa. Se mummi todennäköisesti hoitaa enemmän kuin vaari. Mummi voi olla viiskymppinen ja hyväkuntoinen tai sitten jo melko vanha 80v. Se on siis hieman ikäkysymys. Mutta vastuu kuuluu kyllä vanhemmille.

Vierailija
40/57 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietipä nyt niitä äitejä tai vauvoja jotka joutuvat olemaan vaikka sairaalassa pidempää. Ihan normaaleja ihmisiä niistäkin kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi