Vatsataudin pelko etenkin ulkomailla
Kärsin todella voimakkaasta emetofobiasta ja se estää minua tekemästä paljon asioita. Haluaisin tosi paljon matkustaa mutta pelkään saavani ulkomailla ruokamyrkytyksen. Nyt olen miettinyt, jos aloittaisin matkustaminen Euroopan kaupungeista. Ovatko ne turvallisia, osaan todellakin pitää käsihygieniasta huolta ja katson mitä ja missä syön, mutta pelko on silti voimakas.
Missä kaikkialla sinä olet matkustanut ja oletko kärsinyt vatsataudeista?
Kommentit (37)
Olen matkustanut paljon Kreikassa, Portugalissa ja Espanjassa. Ruuasta en ole koskaan saanut vatsatautia, kerran sain päälleni valtaisin vesiryöpyn, kun kovassa sateessa iso markiisi rojahti alas ja vesi suoraan päälleni. Ilmeiseti vettä meni myös suuhun ja nenään, koska tämän jälkeen sairastuin äkkiä todella rajuun mutta nopeasti myös helpottaneeseen oksennustautiin.
Vierailija kirjoitti:
Syömällä hyvin kypsennettyä ruokaa pärjää mainiosti. Kaikista noin 30 visiteeraamistani maailman maista vain Yhdysvalloissa TeppanYaki lentoa edeltävänä päivänä on ainoa kerta kun on pitänyt paluulennolla SFO-JFK-HKI painaa persettä penkkiin ja napsia imodiumia pakettitolkulla.
Hyvin kypsennetty ruoka ei paljoa auta jos kokki on juuri huljutellut persettään paljaalla kädellä, tai astiat on pesty likaisella vedellä.
Suhtaudun varauksella hedelmien terveellisyyteen tietyissä maissa. Ne on ehkä pesty vedessä, joka sisältää bakteereja valtavat määrät. Jostain syystä Egyptin-matkaajat kärsivät usein turistiripulista, tuttavapiirissä useita jotka ovat sairastuneet kaikista varotoimenpiteistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa on yleisesti ottaen turvallista. Toki kannattaa vältellä äyriäisiä, katukioskeja jne. Musumaissa asia on aivan toinen. Esim Egyptissä jos selviää ilman, on se suorastaan ihme.
Mun lapseni oli kaverinsa kanssa Hurghadassa 10 päivää eivätkä he saaneet minkäänlaisia vatsaoireita. Itsekin hämmästelin, että miten tuo on edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa on yleisesti ottaen turvallista. Toki kannattaa vältellä äyriäisiä, katukioskeja jne. Musumaissa asia on aivan toinen. Esim Egyptissä jos selviää ilman, on se suorastaan ihme.
Mun lapseni oli kaverinsa kanssa Hurghadassa 10 päivää eivätkä he saaneet minkäänlaisia vatsaoireita. Itsekin hämmästelin, että miten tuo on edes mahdollista.
Lisäksi Hurghadassa voi päätyä hain kitaan. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt kauimpana Teneriffalla, Istanbulissa, Bodrumissa, Intiassa Goassa ja Egyptin Luxorissa muutaman kerran.
Joka ainoa kerta olen saanut vatsataudin, vaikka olen mielestäni tilannut mahdollisimman mausteetonta, kypsää ruokaa. Välttänyt tuoresalaatteja tai hedelmiä ja pessyt käsiäni,
Pullovettä olen käyttänyt myös hampaiden pesuun. Eikä mitään hyötyä.
Loppuloma menee aina vessanpöntön kanssa seurustellessa, ripuli on ja oksettaa ja nostaa vielä kuumeenkin.
Mutta Italiassa tai keski-Euroopassa ja Lontoossa, Neuvostoliitossa tai Venäjällä ja Tallinnassa, ei mitään hätää.
Mitään ylimääräistä vessareissua ei tarvitse tehdä.
Aloittajalle suosittelisin lämpimästi siis vaikkapa Saksaa tai Hollantia, kauniita maisemia ja hanavettäkin voi turisti juoda.
Olet tehnyt ihan väärin siis. Hedelmät on yksi turvallisimmista vaihtoehdoista ja mausteet vähentävät ruokamyrkytyksiä.
Ei vähennä. Peittävät pilaantunutta makua ja hajua.
"Mausteet voivat toimia sekä ruokamyrkytyksen aiheuttajina että sen ehkäisijöinä. Kuivamausteet voivat sisältää haitallisia bakteereja tai homeitiöitä, kun taas tuoreilla mausteilla on voimakkaita antimikrobisia ominaisuuksia."
Helsingin yliopisto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä todennäköisemmin liikenneonnettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun varauksella hedelmien terveellisyyteen tietyissä maissa. Ne on ehkä pesty vedessä, joka sisältää bakteereja valtavat määrät. Jostain syystä Egyptin-matkaajat kärsivät usein turistiripulista, tuttavapiirissä useita jotka ovat sairastuneet kaikista varotoimenpiteistä huolimatta.
Koska siellä on heikko käsihygienia. Heidän uskonnolliseen tapaansahan kuuluu myös, että käteen otetaan vettä ja sillä sitten huljutellaan ulosteista persettä. Arvaa vaan peseekö kaikki saippualla tai millään käsiään sen jälkeen? Toki ruoan säilytyksessäkin on ongelmia. Egypti ja Intia ovat varmimpia paikkoja saada vatsatauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt kauimpana Teneriffalla, Istanbulissa, Bodrumissa, Intiassa Goassa ja Egyptin Luxorissa muutaman kerran.
Joka ainoa kerta olen saanut vatsataudin, vaikka olen mielestäni tilannut mahdollisimman mausteetonta, kypsää ruokaa. Välttänyt tuoresalaatteja tai hedelmiä ja pessyt käsiäni,
Pullovettä olen käyttänyt myös hampaiden pesuun. Eikä mitään hyötyä.
Loppuloma menee aina vessanpöntön kanssa seurustellessa, ripuli on ja oksettaa ja nostaa vielä kuumeenkin.
Mutta Italiassa tai keski-Euroopassa ja Lontoossa, Neuvostoliitossa tai Venäjällä ja Tallinnassa, ei mitään hätää.
Mitään ylimääräistä vessareissua ei tarvitse tehdä.
Aloittajalle suosittelisin lämpimästi siis vaikkapa Saksaa tai Hollantia, kauniita maisemia ja hanavettäkin voi turisti juoda.
Olet tehnyt ihan väärin siis. Hedelmät on yksi turvallisimmista vaihtoehdoista ja mausteet vähentävät ruokamyrkytyksiä.
"Mausteet voivat toimia sekä ruokamyrkytyksen aiheuttajina että sen ehkäisijöinä. Kuivamausteet voivat sisältää haitallisia bakteereja tai homeitiöitä, kun taas tuoreilla mausteilla on voimakkaita antimikrobisia ominaisuuksia."
Helsingin yliopisto
"VOIVAT". Kuinkahan moni egyptiläisen turistirysän keittiö käyttää nimenomaan tuoreita mausteita ja miksi ravintoperäiset vatsataudit ovat niin yleisiä maustamisesta huolimatta.. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä todennäköisemmin liikenneonnettomuuteen.
Se nyt on päivänselvää.
Jos matkustan vähänkään eksoottisempaan kohteeseen, aloitan viikkoa tai paria ennen lähtöä maitohappobakteerien syömisen. Kapselit tietysti myös reissuun mukaan. Kuuri on aloitettava hyvissä ajoin ennen matkaa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömällä hyvin kypsennettyä ruokaa pärjää mainiosti. Kaikista noin 30 visiteeraamistani maailman maista vain Yhdysvalloissa TeppanYaki lentoa edeltävänä päivänä on ainoa kerta kun on pitänyt paluulennolla SFO-JFK-HKI painaa persettä penkkiin ja napsia imodiumia pakettitolkulla.
Hyvin kypsennetty ruoka ei paljoa auta jos kokki on juuri huljutellut persettään paljaalla kädellä, tai astiat on pesty likaisella vedellä.
Totta. Suomessa myös mummot oikoo tenojaan, kaivaa nenää ja pyörittelee tomaatteja ym. etsiessään sitä täydellistä. Tai ainakin etsiessään kauraleipää, koska suurin osa kauraleivistä on vehnäleipiä ja pitää lukea tuoteseloste ensin paskasilla näpeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Suomessa myös mummot oikoo tenojaan, kaivaa nenää ja pyörittelee tomaatteja ym. etsiessään sitä täydellistä. Tai ainakin etsiessään kauraleipää, koska suurin osa kauraleivistä on vehnäleipiä ja pitää lukea tuoteseloste ensin paskasilla näpeillä.
Kyllä. Vanhusten toiminta ruokakaupoissa on toisinaan kuvottavaa lääppimistä.
Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut vatsatautia, vaikka en välitä pätkääkään käsihygieniasta ja syön ihan mitä sattuu. Jos olen syönyt jotain pilaantunutta niin se tulee puolen tunnin päästä ripulina ulos ja kaikki on taas normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan Turkissa tuli ripuli, syynä tod.näk. vesimelonipalat jotka tarjoilija halusi meille välttämättä tarjota.
Mä olen saanut myös Turkissa ruokamyrkytyksen. Oksennus ei tullut mutta pa s ka kyllä lenti, kuume nousi enkä päässyt sängystä ylös kun heti alkoi huimaa. Seuraavana päivänä olin taas jalkeillani.