Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissat pöydälle vai suoraan ero 20 vuoden avioliiton jälkeen?

Vierailija
15.06.2026 |

Olen ollut n. 20 vuotta naimisissa ja koen että olen ikäisekseni (kohta 50 v) viriili ja hyvässä kunnossa ikäisekseni. Puolisoni on taas väsähtänyt henkisesti ja fyysisesti. Toki rakastan häntä (ja hän minua...ehkä) ja viihdyn hänen kanssaan, mutta alan olla loppu. En halua, enkä pysty pettämään häntä.

 Jotenkin kuvittelin, että kun lapset kasvaa ja meille koittaa enemmän yhteistä aikaa, niin voitaisiin kokeilla kaikkea kivaa ja uutta, ja yleisesti että seksiä olisi enemmän kuin 1krt/3kk, itselle sopiva määrä olisi 1-2 krt/vko. Meillä on suhteen alussa ollut seksiä vaihtevasti keskimäärin 2...3 krt/kk. 

 Seksistä puhuminen puolisoni kanssa on todella vaikeaa, en ole edelleenkään kartalla hänen mieltymyksistään tai toiveistaan. Seksistä puhuminen vain pahentaa tilannetta, koska hänellä ei ole tai tai halua kertoa haluistaan/fantasioistaan. Olen ehdottanut lelujen hommaamista, mutta ei. Bj on täysin pois laskuista (edellisen kerran joskus seurusteluaikana yli 20 v sitten). Itse annan hänelle "kielihoitoa" joka kerta. Vehkeeseeni hän ei juurikaan koske. Ja hänelle mieleinen seksi on vain lähtyssaarnaajaa, muihin asentoihin pitää kerjätä ja anella.

Aloitteen tekeminen on aina minun vastuullani ja nyt useiden pakkien jälkeen en viitsi tehdä sitäkään kuin 120% varman paikan tullen (mökillä tai reissussa + vaimo "terveenä"). Tein jopa n. 3kk kokeliun että en edes varman paikan tullen tehnyt aloitetta ja siitä tuli 3kk "kuiva" jakso.

Tämän lisäksi 90% kotitöistä on minun harteilla...v#**u että tässä tuntee itsensä tyhmäksi ja hyväksikäytetyksi..

Auki kirjoitettuna vastaus kysymykseen on helppo, mutta kuitenkin niin vaikea. Viimevuosina olen arjessani huomannut, että hyvinä päivinä haaveilen ja suunnittelen erilaisia esileikkejä tai eroottisia tilanteita yllätykseksi vaimolleni, mutta tilaisuuden tullen ne jää toteutumatta hänen vaivojen tmv. takia. Huonoina päivinä mietin että pettääkö hän minua, onko hänellä joku toinen ja soimaan itseäni... Lisäksi olen havainnut että ajattelen yhä enemmän (eli koko) ajan seksiä tai seksin puutetta päivittäin. 

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi. Sen verran puolustukseksi ja asian ymmärtämiseksi...ensimmäiset vuodet tein reissutöitä joten oli käytännön mahdottomuus harrastaa päivittäin. Alussa seksiä oli yhdessä olessa lähes päivittäin, mutta kun lapsia syntyi niin määrä tippui radikaalisti eli keskiarvo tässä yhteydessä harhaan johtava.

Ja en ole päästänyt itseäni rapakuntoon ja koen olevani jopa paremmassa kunnossa kuin suhteen alussa. (ap)

Aika yleinen kuviohan tuo on, että lasten synnyttyä alkaa aseksiä olemaan vähemmän kuin aiemmin, joskus se harmittaa enemmän miestä ja joskus naista. Tärkeintä on muistaa, että niistä ongelmista voi päästä yli, ei tietenkään aina ja varsinkaan heti sormia napsauttamalla, mutta siltikin siihen on mahdollisuus kun vain oppii vääntämään oikeista hanikoista juuri sen oman puolisonsa kanssa. Itse olen tästä elävä esimerkki. En tosiaan kuvittele, että täysin samat keinot toimisi eri parisuhteissa, vaan nuo mitä kirjoittelin oli esimerkkejä siitä mikä edesauttoi omassa parisuhteessani. Teillä voi toimia jokin erilainen lähestymistapa, mutta sen sanon että vaikka harmittaa, sitä harmia ei kannata sellaisenaan kaataa puolisonsa niskaan vaan yrittää löytää ne oljenkorret jotka omassa parisuhteessa voisi toimia. Meidän miesten on syytä myös hyväksyä se tosiasia, että monilla naisilla halu on enemmänkin responsiivista kuin spontaania. Eli kuten itsekin olin välillä pettynyt siihen, että jouduin tekemään liki kaikki aloitteet seksiin, myöhemmin tämän tosiasian todettuani lakkasin odottamasta alotteita vaimoni puolelta ja tarjottelin hyviä täkyjä halujensa herättelyyn. Juurikin usein ne pikku hyväilyt johtaa edelleen helposti seksiin myöhemmin illalla, yöllä tai aamulla, kunhan tilanne on otollisempi, eli ne jää ikäänkuin "kasvamaan korkoa" silloin, kun ne ei heti voi johtaa paneskeluun. Monesti meillä johtaa nykyään seksiin ihan vain pieni koskettelu ensin reisille ja hyvin pian häpyhuulten luokse ja kun ei tule asennonvaihtoa tai vastaavaa eleellä ilmaisua, jatkan liukkaalle alueelle, josta useinkaan ei vaimoni tuntien ole enää sitä "ei nyt seksiä" vaihtoehtoa, eli se alkaa tuntua niin hyvälle ettei tuo enää malta jättää seksiä väliinkään. Sen asian tiedostaminen, että naisilla halu on usein responsiivista miehen haluihin, oli myös itselle todella tärkeä havainto koska niinhän tuo näkyy syttyvän tosi useinkin kun aloitan pitää hyvänä. Jopa niin usein, että on joskus varaa vaan vähän pitää hyvänä ja jättää sikseen kasvamaan mainitsemaani korkoa. Ehkä tästä jo välityi, etten pidä tilannettanne lainkaan toivottomana, enkä ainakaan suosittele heittämään kirvestä kaivoon aiheen suhteen.

Ihana mies tässä, arvostan!  Juurikin tämä ymmärrys, että toisen halu voi olla responsiivista. Eikä se ole toisen valinta, että näin on, se vain on. Halut voi herätä, kun toinen hellii rauhallisesti, kiireettömästi, paineettomassa ilmapiirissä. Jos taas kokee painostusta seksiin (esim. toinen suuttuu, jos läheisyys ei johdakaan seksiin), syntyy helposti kierre, ja läheisyyttäkin alkaa pelätä. Itsellä naisena rentoutuminen on kaiken a ja o. Mulla toimii esimerkiksi pakaroiden hieronta ja niskan hidas suutelu. Nämä usein johtavat haluun, vaikka sitä ei alun perin olisikaan ollut. 

Upeaa myös tämä ajatus, että hellyydenosoitukset jäävät ikään kuin pankkiin kasvamaan korkoa. Näinhän se just menee. Hellyys ikään kuin luo sellaista lämmintä ilmapiiriä, jossa voin tuntea olevani naisena haluttava. Silloin on helpompaa heittää aivot narikkaan, luopua kontrollista ja ulkonäköpaineista ja antautua heränneen halun vietäväksi

Mutta on myös ihan saatanan tympivää, jos mies joutuu ihan joka kerta tekemään aloitteen seksiin. Kukaan ei sellasta pitkään jaksa. Meillä oli tuollainen tilanne jokunen vuosi sitten. Seksiä kyllä oli ja se oli ihanaa. Kypsyin kuitenkin tilanteeseen täysin. Kerroin, että seksiä on sitten seuraavan kerran, kun tulet sitä pyytämään. 

No siinä meni oma aikansa. Minä keskityin sillä aikaa omiin harrastuksiini ja muihin asioihin. Vihdoin alkoi puolisolla menemään panetus liian kovaksi ja tuli pyytämään seksiä. Kerroin, että toista kertaa en suostu enää odottelemaan näin pitkään vaan haen seksini muualta. Nyt meillä tehdään aloiteet seksiin 50-50 ja seksiä on 1-2 kertaa viikossa. Enemmänkin ottaisin, mutta en nyt silti valita tilannetta.

Naisten kohdalla tuo menetelmä, että odottaa panetusta ei toimi lainkaan, koska mitä vähemmän seksiä on, sitä vähemmän haluton sitä haluaa. Ja itse asiassa monen miehen kohdalla on sama eli kun seksi on ikävä velvoite, sen väheneminen vain helpottaa tilannetta.

 

Teillä tuo toimi, koska asetit rajat ja sanoit suoraan mitä haluat. Ja lisäksi vaimosi myös haluaa miellyttää sinua ja pitää seksissä. Kumpikaan näistä ei päde, kun on kyseessä pitkään jatkunut haluttomuus. Jos halua miellyttää ei ole, niin haluton vähät välittää siitä miten halutuksi tulemisen evääminen toisesta tuntuu  - päinvastoin mukana usein on sadismia niin miehillä kuin naisillakin. Seksi voi vallan hyvin toimia verhoillusti kostamisen ja kieron vallankäytön välineenä, kun keinoja tahdon ja energisyyden osoittamiseksi ei muuten elämässä ole. Haluttomuus voi myös johtua aika synkistäkin motiiveista, jotka eivät ole edes piilotajuisia, vaan tarkoituskin on kostaa tai muuten vahingoittaa. Sama koskee pettämistä. Olen kuullut lukuisten ihmisten kertovan, että asia on juuri niin. 

 

Ensimmäisenä ei kuitenkaan kannata ajatella, että puoliso kostaa haluttomuudella. Siihen liittyy tiettyjä merkkejä kuten se, että ympärille on kutoutunut kokonainen selitysten ja piilosyyttävien tekosyiden verkosto, joka usein yhdistyy virheellisiin uskomuksiin naisten ja/tai miesten seksuaalisuudesta. Mennään siis piiloon sen taakse, että "seksi on lisääntymistä varten vain kuitenkin loppupeleissä" tai "kukaan nainen ei enää vaihdevuosissa halua" tai että "miehet ovat nyt vain tuollaisia ja naiset haluavat jotain ihan muuta".

Tulit kirjoittaneeksi auki sen, mitä epäilen olevan mieheni haluttomuuden taustalla. Se on takuulla juuri tuota sadismia ja halua nujertaa ja loukata. Samaa sarjaa hänen mykkäkoulujensa kanssa.

Jos ajattelet näin ikävästi puolisostasi, niin miksi olette yhdessä? Että hän on sadisti joka haluaa nujertaa sinut?

Oletko sinä masokisti?

Vierailija
182/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

Joo. Voitte sopia, että kaikki muu on sallittua, paitsi yhdyntä tai kaluun koskeminen. Sitten saatkin keksiä erilaisia tapoja koskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Vierailija
184/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

Joo. Voitte sopia, että kaikki muu on sallittua, paitsi yhdyntä tai kaluun koskeminen. Sitten saatkin keksiä erilaisia tapoja koskea.

Me kosketellaan jo todella paljon. Meillä on ihan valtavasti kaikenlaista muuta kosketusta, läheisyyttä, pussailua, halailua, silittelyä, hierontaa jne. Ja kyllä, olisi ihanaa jos se edes joskus saisi hänellä jotain värähtämään jossain, en sitä kiellä. 

Vierailija
185/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Aika juntturassa olette. Onko teillä jotain periaatteellista vastustusta terapiaan?

Vierailija
186/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Aika juntturassa olette. Onko teillä jotain periaatteellista vastustusta terapiaan?

Me ollaan oltu yhdessä neljä vuotta. Se että siinä ajassa on saanut asiaan näin juntturaan taitaa olla enemmän eron kuin terapian paikka. 

Mutta kun en haluaisi erotakaan. Suhde on seksiä lukuun ottamatta vaan paras joka mulla on ollut. Olen yrittänyt muuttua niin että seksillä ei olisi minulle merkitystä mutta täällä seksipalstalla mä vaan pyörin. Siitä puhe...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Aika juntturassa olette. Onko teillä jotain periaatteellista vastustusta terapiaan?

Me ollaan oltu yhdessä neljä vuotta. Se että siinä ajassa on saanut asiaan näin juntturaan taitaa olla enemmän eron kuin terapian paikka. 

Mutta kun en haluaisi erotakaan. Suhde on seksiä lukuun ottamatta vaan paras joka mulla on ollut. Olen yrittänyt muuttua niin että seksillä ei olisi minulle merkitystä mutta täällä seksipalstalla mä vaan pyörin. Siitä puhe...

Oletko sanonut tämän hänelle?

Minusta on olennaista, että tykkäät miehestä niin paljon, että et haluaisi elää ilman. Ja että suhde on paras kokemasi. Se on se kriteeri mitä sinun mielestäni pitäisi seurata, ei se, kuinka kauan olette olleet yhdessä. Eli en sanoisi, että erotkaa, vaan että yrittäjää vielä. Vaikka et minulta kysynytkään 😁

Vierailija
188/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Aika juntturassa olette. Onko teillä jotain periaatteellista vastustusta terapiaan?

Me ollaan oltu yhdessä neljä vuotta. Se että siinä ajassa on saanut asiaan näin juntturaan taitaa olla enemmän eron kuin terapian paikka. 

Mutta kun en haluaisi erotakaan. Suhde on seksiä lukuun ottamatta vaan paras joka mulla on ollut. Olen yrittänyt muuttua niin että seksillä ei olisi minulle merkitystä mutta täällä seksipalstalla mä vaan pyörin. Siitä puhe...

Oletko sanonut tämän hänelle?

Minusta on olennaista, että tykkäät miehestä niin paljon, että et haluaisi elää ilman. Ja että suhde on paras kokemasi. Se on se kriteeri mitä sinun mielestäni pitäisi seurata, ei se, kuinka kauan olette olleet yhdessä. Eli en sanoisi, että erotkaa, vaan että yrittäjää vielä. Vaikka et minulta kysynytkään 😁

Kyllä hän tietää kaikki ajatukseni. 

Tässä ketjussa on nyt jonkun verran sellaisia kommentteja ollut että asiat alkoi muuttua vasta kun kärsivä osapuoli toi esille sen että hän todellakin kärsi niin paljon että mietti jo eroa. 

Ehkä minäkin vielä ajaudun siihen pisteeseen ja ehkä sitten minäkin saan tietää onko se jonkinlainen käännekohta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Aika juntturassa olette. Onko teillä jotain periaatteellista vastustusta terapiaan?

Me ollaan oltu yhdessä neljä vuotta. Se että siinä ajassa on saanut asiaan näin juntturaan taitaa olla enemmän eron kuin terapian paikka. 

Mutta kun en haluaisi erotakaan. Suhde on seksiä lukuun ottamatta vaan paras joka mulla on ollut. Olen yrittänyt muuttua niin että seksillä ei olisi minulle merkitystä mutta täällä seksipalstalla mä vaan pyörin. Siitä puhe...

Eipä ole helppoa sinullakaan. Joudut taipumaan vaikka mille mutkille pehmentääksesi miehen paineita. Lopulta huomaat löytäväsi itsesi jonkun muun, oikean Miehen alta ja sinua ei voisi tämän nhkyisen  unelmavässykkäsi paineet siellä enää vähempää kiinnostaa. Tämä on fakta, kukaan kohdalleni osunut puutteessa kotona pidetty nainen ei ole syrjähyppyjään tai sivusuhdettaan osannut katua. Ovat kyllä aivan pitelemättömiä kun hoksaavat että nyt sitä seksiä tuleekin kunnolla.

Vierailija
190/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Aika juntturassa olette. Onko teillä jotain periaatteellista vastustusta terapiaan?

Me ollaan oltu yhdessä neljä vuotta. Se että siinä ajassa on saanut asiaan näin juntturaan taitaa olla enemmän eron kuin terapian paikka. 

Mutta kun en haluaisi erotakaan. Suhde on seksiä lukuun ottamatta vaan paras joka mulla on ollut. Olen yrittänyt muuttua niin että seksillä ei olisi minulle merkitystä mutta täällä seksipalstalla mä vaan pyörin. Siitä puhe...

Oletko sanonut tämän hänelle?

Minusta on olennaista, että tykkäät miehestä niin paljon, että et haluaisi elää ilman. Ja että suhde on paras kokemasi. Se on se kriteeri mitä sinun mielestäni pitäisi seurata, ei se, kuinka kauan olette olleet yhdessä. Eli en sanoisi, että erotkaa, vaan että yrittäjää vielä. Vaikka et minulta kysynytkään 😁

Kyllä hän tietää kaikki ajatukseni. 

Tässä ketjussa on nyt jonkun verran sellaisia kommentteja ollut että asiat alkoi muuttua vasta kun kärsivä osapuoli toi esille sen että hän todellakin kärsi niin paljon että mietti jo eroa. 

Ehkä minäkin vielä ajaudun siihen pisteeseen ja ehkä sitten minäkin saan tietää onko se jonkinlainen käännekohta.

En suosittele tuota ajautumista. Siinä voi helposti käydä niin, että tulee sanottua ja tehtyä puolin ja toisin sellaisia asioita, joista on hyvin vaikeaa enää peruuttaa.

Terapiaa suosittelen. Siinä selviää samalla myös onko miehellä oikeasti motivaatiota tehdä asialle jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Aika juntturassa olette. Onko teillä jotain periaatteellista vastustusta terapiaan?

Me ollaan oltu yhdessä neljä vuotta. Se että siinä ajassa on saanut asiaan näin juntturaan taitaa olla enemmän eron kuin terapian paikka. 

Mutta kun en haluaisi erotakaan. Suhde on seksiä lukuun ottamatta vaan paras joka mulla on ollut. Olen yrittänyt muuttua niin että seksillä ei olisi minulle merkitystä mutta täällä seksipalstalla mä vaan pyörin. Siitä puhe...

Eipä ole helppoa sinullakaan. Joudut taipumaan vaikka mille mutkille pehmentääksesi miehen paineita. Lopulta huomaat löytäväsi itsesi jonkun muun, oikean Miehen alta ja sinua ei voisi tämän nhkyisen  unelmavässykkäsi paineet siellä enää vähempää kiinnostaa. Tämä on fakta, kukaan kohdalleni osunut puutteessa kotona pidetty nainen ei ole syrjähyppyjään tai sivusuhdettaan osannut katua. Ovat kyllä aivan pitelemättömiä kun hoksaavat että nyt sitä seksiä tuleekin kunnolla.

Tämä on sinun kokemuksesi (tai fantasiasi), ei mikään universaali fakta.

Vierailija
192/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Aika juntturassa olette. Onko teillä jotain periaatteellista vastustusta terapiaan?

Me ollaan oltu yhdessä neljä vuotta. Se että siinä ajassa on saanut asiaan näin juntturaan taitaa olla enemmän eron kuin terapian paikka. 

Mutta kun en haluaisi erotakaan. Suhde on seksiä lukuun ottamatta vaan paras joka mulla on ollut. Olen yrittänyt muuttua niin että seksillä ei olisi minulle merkitystä mutta täällä seksipalstalla mä vaan pyörin. Siitä puhe...

Oletko sanonut tämän hänelle?

Minusta on olennaista, että tykkäät miehestä niin paljon, että et haluaisi elää ilman. Ja että suhde on paras kokemasi. Se on se kriteeri mitä sinun mielestäni pitäisi seurata, ei se, kuinka kauan olette olleet yhdessä. Eli en sanoisi, että erotkaa, vaan että yrittäjää vielä. Vaikka et minulta kysynytkään 😁

Kyllä hän tietää kaikki ajatukseni. 

Tässä ketjussa on nyt jonkun verran sellaisia kommentteja ollut että asiat alkoi muuttua vasta kun kärsivä osapuoli toi esille sen että hän todellakin kärsi niin paljon että mietti jo eroa. 

Ehkä minäkin vielä ajaudun siihen pisteeseen ja ehkä sitten minäkin saan tietää onko se jonkinlainen käännekohta.

Kyllähän sinä selvästi kärsit ja mietit jo eroa.

"Me ollaan oltu yhdessä neljä vuotta. Se että siinä ajassa on saanut asiaan näin juntturaan taitaa olla enemmän eron kuin terapian paikka. 

Mutta kun en haluaisi erotakaan. "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
193/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

Joo. Voitte sopia, että kaikki muu on sallittua, paitsi yhdyntä tai kaluun koskeminen. Sitten saatkin keksiä erilaisia tapoja koskea.

Me kosketellaan jo todella paljon. Meillä on ihan valtavasti kaikenlaista muuta kosketusta, läheisyyttä, pussailua, halailua, silittelyä, hierontaa jne. Ja kyllä, olisi ihanaa jos se edes joskus saisi hänellä jotain värähtämään jossain, en sitä kiellä. 

Se on pettänyt. Onko sivusuhde.

Piilohomo. Sukupuolitauti.

Vierailija
194/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hämärää tässä kuviossa. Jokin miehesi mieltä painaa tai ongelma on fyysinen. Jälkimmäiseen suosittelen käyntiä lääkärin juttusilla. Ensimmäiseen ehken ap:n pitäisi puhua, kuinka tärkeää seksi ap:lle on, vaikka se tuskin miehen paineita löysää. Sitten terapiaan tai vastaavaan, jos motivaatio alkaisi löytyä. Kai miehesi ymmärtää, ettei tilanne ole ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
195/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain hämärää tässä kuviossa. Jokin miehesi mieltä painaa tai ongelma on fyysinen. Jälkimmäiseen suosittelen käyntiä lääkärin juttusilla. Ensimmäiseen ehken ap:n pitäisi puhua, kuinka tärkeää seksi ap:lle on, vaikka se tuskin miehen paineita löysää. Sitten terapiaan tai vastaavaan, jos motivaatio alkaisi löytyä. Kai miehesi ymmärtää, ettei tilanne ole ok?

Mies on käynyt lääkärillä. Mitään selkeää syytä ei sieltä löytynyt, testosteroni oli viiterajoissa. Mies hankki erektiolääkkeet muutama kuukausi sitten mutta mikään ei ole muuttunut. Joko hän ei käytä niitä tai sitten ne eivät vain tehoa. Eli, kuten minulle on täälläkin kerrottu, hän ei ilmeisesti vain kiihotu. Kerran hän sanoi ottaneensa lääkkeen, houkuttelin hänet suihkuun kanssani, jossa pussailtiin ja halailtiin ja siliteltiin ympäri kehoa - ei mitään eloa. 

Pyrin välttämään sitä että ottaisin asian usein esille, eikä se minua edes sureta 24/7, mutta toiset päivät ovat vaikeampia kuin toiset, ja silloin minun on vaikea salata häneltä suruani. 

Ensimmäiset kaksi kuukautta mies kävi aivan kuumana ja oli itsekin aivan innoissaan siitä. Siitä se sitten alkoi nopeasti hiipua. 

Vierailija
196/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain hämärää tässä kuviossa. Jokin miehesi mieltä painaa tai ongelma on fyysinen. Jälkimmäiseen suosittelen käyntiä lääkärin juttusilla. Ensimmäiseen ehken ap:n pitäisi puhua, kuinka tärkeää seksi ap:lle on, vaikka se tuskin miehen paineita löysää. Sitten terapiaan tai vastaavaan, jos motivaatio alkaisi löytyä. Kai miehesi ymmärtää, ettei tilanne ole ok?

Mies on käynyt lääkärillä. Mitään selkeää syytä ei sieltä löytynyt, testosteroni oli viiterajoissa. Mies hankki erektiolääkkeet muutama kuukausi sitten mutta mikään ei ole muuttunut. Joko hän ei käytä niitä tai sitten ne eivät vain tehoa. Eli, kuten minulle on täälläkin kerrottu, hän ei ilmeisesti vain kiihotu. Kerran hän sanoi ottaneensa lääkkeen, houkuttelin hänet suihkuun kanssani, jossa pussailtiin ja halailtiin ja siliteltiin ympäri kehoa - ei mitään eloa. 

Pyrin välttämään sitä että ottaisin asian usein esille, eikä se minua edes sureta 24/7, mutta toiset päivät ovat vaikeampia kuin toiset, ja silloin minun on vaikea salata häneltä suruani. 

Ensimmäiset kaksi kuukautta mies kävi aivan kuumana ja oli itsekin aivan innoissaan siitä. Siitä se sitten alkoi nopeasti hiipua. 

Terapia. Ei parane odottelemalla.

Vierailija
197/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain hämärää tässä kuviossa. Jokin miehesi mieltä painaa tai ongelma on fyysinen. Jälkimmäiseen suosittelen käyntiä lääkärin juttusilla. Ensimmäiseen ehken ap:n pitäisi puhua, kuinka tärkeää seksi ap:lle on, vaikka se tuskin miehen paineita löysää. Sitten terapiaan tai vastaavaan, jos motivaatio alkaisi löytyä. Kai miehesi ymmärtää, ettei tilanne ole ok?

Mies on käynyt lääkärillä. Mitään selkeää syytä ei sieltä löytynyt, testosteroni oli viiterajoissa. Mies hankki erektiolääkkeet muutama kuukausi sitten mutta mikään ei ole muuttunut. Joko hän ei käytä niitä tai sitten ne eivät vain tehoa. Eli, kuten minulle on täälläkin kerrottu, hän ei ilmeisesti vain kiihotu. Kerran hän sanoi ottaneensa lääkkeen, houkuttelin hänet suihkuun kanssani, jossa pussailtiin ja halailtiin ja siliteltiin ympäri kehoa - ei mitään eloa. 

Pyrin välttämään sitä että ottaisin asian usein esille, eikä se minua edes sureta 24/7, mutta toiset päivät ovat vaikeampia kuin toiset, ja silloin minun on vaikea salata häneltä suruani. 

Ensimmäiset kaksi kuukautta mies kävi aivan kuumana ja oli itsekin aivan innoissaan siitä. Siitä se sitten alkoi nopeasti hiipua. 

Kävikö mies urologilla vai tavallisella tk-lääkärillä? Käynti ei ollut riittävä, koska ongelma ei ratkennut. Pitää mennä uudestaan urologille ja mahdollisesti andrologille. Jos olette jo keski-ikäisiä, miehellä on ollut korkea kolesteroli tai verenpaine, voi syynä olla verisuonten ahtautuminen peniksessä eli sepelvaltimotauti. Se voi tulla nuorellekin perimästä riippuen ja jos on käytetty kovia rasvoja lapsesta asti. Koska peniksessä on ohuimmat suonet, näkyy sepelvaltimotauti yleensä ensin peniksessä. Sepelvaltimotaudin kehittyminen kestää noin 20 vuotta. Viitearvoissa olevat kolesterolitkaan eivät ole merkki siitä, ettei sepelvaltimotautia ole, ne ovat konsensuksen tulosta, oikeasti LDL:n olisi hyvä olla alle 2,5 tai mielellään vielä sitäkin alhaisempi.

 

Urologi voi antaa paremmat lääkkeet ja kokeilette uudelleen. Ymmärsin tuon viimeisen lauseen niin, että kaksi kuukautta lääkitys tehosi. Jos suhteenne toimii muuten erinomaisesti ja mies on samaa mieltä, terapiasta ei liene apua. On olemassa myös harvinaisempia syitä erektion puuttumiselle, niistä tietää parhaiten alan erikoislääkärit. Jos läheisyyttäkin on paljon, niin syynä tuskin on suhteeseen liittyvä ongelma, kun suhteenne on vielä hyvin tuorekin.

Vierailija
198/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi. Sen verran puolustukseksi ja asian ymmärtämiseksi...ensimmäiset vuodet tein reissutöitä joten oli käytännön mahdottomuus harrastaa päivittäin. Alussa seksiä oli yhdessä olessa lähes päivittäin, mutta kun lapsia syntyi niin määrä tippui radikaalisti eli keskiarvo tässä yhteydessä harhaan johtava.

Ja en ole päästänyt itseäni rapakuntoon ja koen olevani jopa paremmassa kunnossa kuin suhteen alussa. (ap)

Aika yleinen kuviohan tuo on, että lasten synnyttyä alkaa aseksiä olemaan vähemmän kuin aiemmin, joskus se harmittaa enemmän miestä ja joskus naista. Tärkeintä on muistaa, että niistä ongelmista voi päästä yli, ei tietenkään aina ja varsinkaan heti sormia napsauttamalla, mutta siltikin siihen on mahdollisuus kun vain oppii vääntämään oikeista hanikoista juuri sen oman puolisonsa kanssa. Itse olen tästä elävä esimerkki. En tosiaan kuvittele, että täysin samat keinot toimisi eri parisuhteissa, vaan nuo mitä kirjoittelin oli esimerkkejä siitä mikä edesauttoi omassa parisuhteessani. Teillä voi toimia jokin erilainen lähestymistapa, mutta sen sanon että vaikka harmittaa, sitä harmia ei kannata sellaisenaan kaataa puolisonsa niskaan vaan yrittää löytää ne oljenkorret jotka omassa parisuhteessa voisi toimia. Meidän miesten on syytä myös hyväksyä se tosiasia, että monilla naisilla halu on enemmänkin responsiivista kuin spontaania. Eli kuten itsekin olin välillä pettynyt siihen, että jouduin tekemään liki kaikki aloitteet seksiin, myöhemmin tämän tosiasian todettuani lakkasin odottamasta alotteita vaimoni puolelta ja tarjottelin hyviä täkyjä halujensa herättelyyn. Juurikin usein ne pikku hyväilyt johtaa edelleen helposti seksiin myöhemmin illalla, yöllä tai aamulla, kunhan tilanne on otollisempi, eli ne jää ikäänkuin "kasvamaan korkoa" silloin, kun ne ei heti voi johtaa paneskeluun. Monesti meillä johtaa nykyään seksiin ihan vain pieni koskettelu ensin reisille ja hyvin pian häpyhuulten luokse ja kun ei tule asennonvaihtoa tai vastaavaa eleellä ilmaisua, jatkan liukkaalle alueelle, josta useinkaan ei vaimoni tuntien ole enää sitä "ei nyt seksiä" vaihtoehtoa, eli se alkaa tuntua niin hyvälle ettei tuo enää malta jättää seksiä väliinkään. Sen asian tiedostaminen, että naisilla halu on usein responsiivista miehen haluihin, oli myös itselle todella tärkeä havainto koska niinhän tuo näkyy syttyvän tosi useinkin kun aloitan pitää hyvänä. Jopa niin usein, että on joskus varaa vaan vähän pitää hyvänä ja jättää sikseen kasvamaan mainitsemaani korkoa. Ehkä tästä jo välityi, etten pidä tilannettanne lainkaan toivottomana, enkä ainakaan suosittele heittämään kirvestä kaivoon aiheen suhteen.

Ihana mies tässä, arvostan!  Juurikin tämä ymmärrys, että toisen halu voi olla responsiivista. Eikä se ole toisen valinta, että näin on, se vain on. Halut voi herätä, kun toinen hellii rauhallisesti, kiireettömästi, paineettomassa ilmapiirissä. Jos taas kokee painostusta seksiin (esim. toinen suuttuu, jos läheisyys ei johdakaan seksiin), syntyy helposti kierre, ja läheisyyttäkin alkaa pelätä. Itsellä naisena rentoutuminen on kaiken a ja o. Mulla toimii esimerkiksi pakaroiden hieronta ja niskan hidas suutelu. Nämä usein johtavat haluun, vaikka sitä ei alun perin olisikaan ollut. 

Upeaa myös tämä ajatus, että hellyydenosoitukset jäävät ikään kuin pankkiin kasvamaan korkoa. Näinhän se just menee. Hellyys ikään kuin luo sellaista lämmintä ilmapiiriä, jossa voin tuntea olevani naisena haluttava. Silloin on helpompaa heittää aivot narikkaan, luopua kontrollista ja ulkonäköpaineista ja antautua heränneen halun vietäväksi

Mutta on myös ihan saatanan tympivää, jos mies joutuu ihan joka kerta tekemään aloitteen seksiin. Kukaan ei sellasta pitkään jaksa. Meillä oli tuollainen tilanne jokunen vuosi sitten. Seksiä kyllä oli ja se oli ihanaa. Kypsyin kuitenkin tilanteeseen täysin. Kerroin, että seksiä on sitten seuraavan kerran, kun tulet sitä pyytämään. 

No siinä meni oma aikansa. Minä keskityin sillä aikaa omiin harrastuksiini ja muihin asioihin. Vihdoin alkoi puolisolla menemään panetus liian kovaksi ja tuli pyytämään seksiä. Kerroin, että toista kertaa en suostu enää odottelemaan näin pitkään vaan haen seksini muualta. Nyt meillä tehdään aloiteet seksiin 50-50 ja seksiä on 1-2 kertaa viikossa. Enemmänkin ottaisin, mutta en nyt silti valita tilannetta.

Naisten kohdalla tuo menetelmä, että odottaa panetusta ei toimi lainkaan, koska mitä vähemmän seksiä on, sitä vähemmän haluton sitä haluaa. Ja itse asiassa monen miehen kohdalla on sama eli kun seksi on ikävä velvoite, sen väheneminen vain helpottaa tilannetta.

 

Teillä tuo toimi, koska asetit rajat ja sanoit suoraan mitä haluat. Ja lisäksi vaimosi myös haluaa miellyttää sinua ja pitää seksissä. Kumpikaan näistä ei päde, kun on kyseessä pitkään jatkunut haluttomuus. Jos halua miellyttää ei ole, niin haluton vähät välittää siitä miten halutuksi tulemisen evääminen toisesta tuntuu  - päinvastoin mukana usein on sadismia niin miehillä kuin naisillakin. Seksi voi vallan hyvin toimia verhoillusti kostamisen ja kieron vallankäytön välineenä, kun keinoja tahdon ja energisyyden osoittamiseksi ei muuten elämässä ole. Haluttomuus voi myös johtua aika synkistäkin motiiveista, jotka eivät ole edes piilotajuisia, vaan tarkoituskin on kostaa tai muuten vahingoittaa. Sama koskee pettämistä. Olen kuullut lukuisten ihmisten kertovan, että asia on juuri niin. 

 

Ensimmäisenä ei kuitenkaan kannata ajatella, että puoliso kostaa haluttomuudella. Siihen liittyy tiettyjä merkkejä kuten se, että ympärille on kutoutunut kokonainen selitysten ja piilosyyttävien tekosyiden verkosto, joka usein yhdistyy virheellisiin uskomuksiin naisten ja/tai miesten seksuaalisuudesta. Mennään siis piiloon sen taakse, että "seksi on lisääntymistä varten vain kuitenkin loppupeleissä" tai "kukaan nainen ei enää vaihdevuosissa halua" tai että "miehet ovat nyt vain tuollaisia ja naiset haluavat jotain ihan muuta".

Lähtökohtaisesti haluttomuus on haluttomuutta. Ei mitään kostoa.

Se, että miehet kuvittelevat naisten kostavan haluttomuudella tai tahallaan pihtaavan, kertoo lähinnä siitä, miten nämä miehet itse toimivat.

Seksi helposti tuhoutuu juuri kostamalla. Mies, joka kokee saavansa liian vähän seksiä, alkaa kostaa. Hän sanoo yhteisiin projekteihin ei, vaikka se tarkoittaa sitä, että elämisen laatu laskee. Hän evää naiselta sen rakkauden ja huolenpidon, joka hänelle kuuluisi. Tämä pikkumaisuus taas aiheuttaa naisessa onnettomuutta ja haluttomuutta.

Pikkumainen mies jää ilman seksiä.

Haluttomuus voi olla monia asioita, myös vallankäyttöä ja kostonhalua. En puhunut viestissäni mitään sellaista, että naiset kostaisivat, vaan puhuin yleisesti puolisoista. Haluttomuudella voi vahingoittaa toista hienovaraisesti niin että toiminnan synkkiä motiiveja ei tarvitse myöntää. Mutta kuten sanoin, olen kuullut ihmisten itsensä kertovan, että haluttomuus on ollut kostamista. 

 

Valitettavasti valtapelejä, joita sinäkin viestissäsi kuvaat, on aika paljon parisuhteissa. Ja silloin kun sitä on, on myös seksi ja seksuaalisuus yhtenä vallankäytön menetelmänä. Toki nämä eivät terveitä suhteita ole eikä niistä välttämättä ikinä sellaisia tulekaan. Kun halutaan vahingoittaa tai kostaa ihmisen herkimmällä alueella, ollaan tekemisissä sadismin kanssa. Sadismi on inhimillistä silloin, kun sen voi itsessä myöntää ja sitä voi käsitellä aikuisen tavoin, mutta silloin kun ihminen kiistää sen, ei suhteesta voi tulla parempaa ja terveempää. Silti osa ihmisistä haluaa elää valtapelisuhteissa, he pitävät sellaista normaalina ja näkevät vian vain toisessa osapuolessa, eivät mitään vikaa itsessään.

Vierailija
199/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kolee paineita yhdynnän ja erektion suhteen? Mitä jos ehdotat käheisyyttä, koskettelua jne., jonka ei tarvitse johtaa mihinkään "suoritukseen".  Ehkä tuolla tavalla voi vähentää miehen paineita ja päästä pikku hiljaa eteenpäin.

En ole koskaan vaatinut häneltä erektiota. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, hän ei ole kiinnostunut mistään seksuaalisesta kanssani. Siksi olen alkanut epäillä niitä hänen halujaan joita hän sanoo että hänellä kuitenkin on. 

Aika juntturassa olette. Onko teillä jotain periaatteellista vastustusta terapiaan?

Me ollaan oltu yhdessä neljä vuotta. Se että siinä ajassa on saanut asiaan näin juntturaan taitaa olla enemmän eron kuin terapian paikka. 

Mutta kun en haluaisi erotakaan. Suhde on seksiä lukuun ottamatta vaan paras joka mulla on ollut. Olen yrittänyt muuttua niin että seksillä ei olisi minulle merkitystä mutta täällä seksipalstalla mä vaan pyörin. Siitä puhe...

Eipä ole helppoa sinullakaan. Joudut taipumaan vaikka mille mutkille pehmentääksesi miehen paineita. Lopulta huomaat löytäväsi itsesi jonkun muun, oikean Miehen alta ja sinua ei voisi tämän nhkyisen  unelmavässykkäsi paineet siellä enää vähempää kiinnostaa. Tämä on fakta, kukaan kohdalleni osunut puutteessa kotona pidetty nainen ei ole syrjähyppyjään tai sivusuhdettaan osannut katua. Ovat kyllä aivan pitelemättömiä kun hoksaavat että nyt sitä seksiä tuleekin kunnolla.

Tämä on sinun kokemuksesi (tai fantasiasi), ei mikään universaali fakta.

Aika universaali fakta, näkee että nämä haluttomat mieheksi itseään kuvittelevat vässykät on hädissään kun aletaan totuuksista puhua, se puudelivässykkä älähtää johon kalikka kalahtaa.

Vierailija
200/214 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi. Sen verran puolustukseksi ja asian ymmärtämiseksi...ensimmäiset vuodet tein reissutöitä joten oli käytännön mahdottomuus harrastaa päivittäin. Alussa seksiä oli yhdessä olessa lähes päivittäin, mutta kun lapsia syntyi niin määrä tippui radikaalisti eli keskiarvo tässä yhteydessä harhaan johtava.

Ja en ole päästänyt itseäni rapakuntoon ja koen olevani jopa paremmassa kunnossa kuin suhteen alussa. (ap)

Aika yleinen kuviohan tuo on, että lasten synnyttyä alkaa aseksiä olemaan vähemmän kuin aiemmin, joskus se harmittaa enemmän miestä ja joskus naista. Tärkeintä on muistaa, että niistä ongelmista voi päästä yli, ei tietenkään aina ja varsinkaan heti sormia napsauttamalla, mutta siltikin siihen on mahdollisuus kun vain oppii vääntämään oikeista hanikoista juuri sen oman puolisonsa kanssa. Itse olen tästä elävä esimerkki. En tosiaan kuvittele, että täysin samat keinot toimisi eri parisuhteissa, vaan nuo mitä kirjoittelin oli esimerkkejä siitä mikä edesauttoi omassa parisuhteessani. Teillä voi toimia jokin erilainen lähestymistapa, mutta sen sanon että vaikka harmittaa, sitä harmia ei kannata sellaisenaan kaataa puolisonsa niskaan vaan yrittää löytää ne oljenkorret jotka omassa parisuhteessa voisi toimia. Meidän miesten on syytä myös hyväksyä se tosiasia, että monilla naisilla halu on enemmänkin responsiivista kuin spontaania. Eli kuten itsekin olin välillä pettynyt siihen, että jouduin tekemään liki kaikki aloitteet seksiin, myöhemmin tämän tosiasian todettuani lakkasin odottamasta alotteita vaimoni puolelta ja tarjottelin hyviä täkyjä halujensa herättelyyn. Juurikin usein ne pikku hyväilyt johtaa edelleen helposti seksiin myöhemmin illalla, yöllä tai aamulla, kunhan tilanne on otollisempi, eli ne jää ikäänkuin "kasvamaan korkoa" silloin, kun ne ei heti voi johtaa paneskeluun. Monesti meillä johtaa nykyään seksiin ihan vain pieni koskettelu ensin reisille ja hyvin pian häpyhuulten luokse ja kun ei tule asennonvaihtoa tai vastaavaa eleellä ilmaisua, jatkan liukkaalle alueelle, josta useinkaan ei vaimoni tuntien ole enää sitä "ei nyt seksiä" vaihtoehtoa, eli se alkaa tuntua niin hyvälle ettei tuo enää malta jättää seksiä väliinkään. Sen asian tiedostaminen, että naisilla halu on usein responsiivista miehen haluihin, oli myös itselle todella tärkeä havainto koska niinhän tuo näkyy syttyvän tosi useinkin kun aloitan pitää hyvänä. Jopa niin usein, että on joskus varaa vaan vähän pitää hyvänä ja jättää sikseen kasvamaan mainitsemaani korkoa. Ehkä tästä jo välityi, etten pidä tilannettanne lainkaan toivottomana, enkä ainakaan suosittele heittämään kirvestä kaivoon aiheen suhteen.

Ihana mies tässä, arvostan!  Juurikin tämä ymmärrys, että toisen halu voi olla responsiivista. Eikä se ole toisen valinta, että näin on, se vain on. Halut voi herätä, kun toinen hellii rauhallisesti, kiireettömästi, paineettomassa ilmapiirissä. Jos taas kokee painostusta seksiin (esim. toinen suuttuu, jos läheisyys ei johdakaan seksiin), syntyy helposti kierre, ja läheisyyttäkin alkaa pelätä. Itsellä naisena rentoutuminen on kaiken a ja o. Mulla toimii esimerkiksi pakaroiden hieronta ja niskan hidas suutelu. Nämä usein johtavat haluun, vaikka sitä ei alun perin olisikaan ollut. 

Upeaa myös tämä ajatus, että hellyydenosoitukset jäävät ikään kuin pankkiin kasvamaan korkoa. Näinhän se just menee. Hellyys ikään kuin luo sellaista lämmintä ilmapiiriä, jossa voin tuntea olevani naisena haluttava. Silloin on helpompaa heittää aivot narikkaan, luopua kontrollista ja ulkonäköpaineista ja antautua heränneen halun vietäväksi

Mutta on myös ihan saatanan tympivää, jos mies joutuu ihan joka kerta tekemään aloitteen seksiin. Kukaan ei sellasta pitkään jaksa. Meillä oli tuollainen tilanne jokunen vuosi sitten. Seksiä kyllä oli ja se oli ihanaa. Kypsyin kuitenkin tilanteeseen täysin. Kerroin, että seksiä on sitten seuraavan kerran, kun tulet sitä pyytämään. 

No siinä meni oma aikansa. Minä keskityin sillä aikaa omiin harrastuksiini ja muihin asioihin. Vihdoin alkoi puolisolla menemään panetus liian kovaksi ja tuli pyytämään seksiä. Kerroin, että toista kertaa en suostu enää odottelemaan näin pitkään vaan haen seksini muualta. Nyt meillä tehdään aloiteet seksiin 50-50 ja seksiä on 1-2 kertaa viikossa. Enemmänkin ottaisin, mutta en nyt silti valita tilannetta.

Naisten kohdalla tuo menetelmä, että odottaa panetusta ei toimi lainkaan, koska mitä vähemmän seksiä on, sitä vähemmän haluton sitä haluaa. Ja itse asiassa monen miehen kohdalla on sama eli kun seksi on ikävä velvoite, sen väheneminen vain helpottaa tilannetta.

 

Teillä tuo toimi, koska asetit rajat ja sanoit suoraan mitä haluat. Ja lisäksi vaimosi myös haluaa miellyttää sinua ja pitää seksissä. Kumpikaan näistä ei päde, kun on kyseessä pitkään jatkunut haluttomuus. Jos halua miellyttää ei ole, niin haluton vähät välittää siitä miten halutuksi tulemisen evääminen toisesta tuntuu  - päinvastoin mukana usein on sadismia niin miehillä kuin naisillakin. Seksi voi vallan hyvin toimia verhoillusti kostamisen ja kieron vallankäytön välineenä, kun keinoja tahdon ja energisyyden osoittamiseksi ei muuten elämässä ole. Haluttomuus voi myös johtua aika synkistäkin motiiveista, jotka eivät ole edes piilotajuisia, vaan tarkoituskin on kostaa tai muuten vahingoittaa. Sama koskee pettämistä. Olen kuullut lukuisten ihmisten kertovan, että asia on juuri niin. 

 

Ensimmäisenä ei kuitenkaan kannata ajatella, että puoliso kostaa haluttomuudella. Siihen liittyy tiettyjä merkkejä kuten se, että ympärille on kutoutunut kokonainen selitysten ja piilosyyttävien tekosyiden verkosto, joka usein yhdistyy virheellisiin uskomuksiin naisten ja/tai miesten seksuaalisuudesta. Mennään siis piiloon sen taakse, että "seksi on lisääntymistä varten vain kuitenkin loppupeleissä" tai "kukaan nainen ei enää vaihdevuosissa halua" tai että "miehet ovat nyt vain tuollaisia ja naiset haluavat jotain ihan muuta".

Lähtökohtaisesti haluttomuus on haluttomuutta. Ei mitään kostoa.

Se, että miehet kuvittelevat naisten kostavan haluttomuudella tai tahallaan pihtaavan, kertoo lähinnä siitä, miten nämä miehet itse toimivat.

Seksi helposti tuhoutuu juuri kostamalla. Mies, joka kokee saavansa liian vähän seksiä, alkaa kostaa. Hän sanoo yhteisiin projekteihin ei, vaikka se tarkoittaa sitä, että elämisen laatu laskee. Hän evää naiselta sen rakkauden ja huolenpidon, joka hänelle kuuluisi. Tämä pikkumaisuus taas aiheuttaa naisessa onnettomuutta ja haluttomuutta.

Pikkumainen mies jää ilman seksiä.

Haluttomuus voi olla monia asioita, myös vallankäyttöä ja kostonhalua. En puhunut viestissäni mitään sellaista, että naiset kostaisivat, vaan puhuin yleisesti puolisoista. Haluttomuudella voi vahingoittaa toista hienovaraisesti niin että toiminnan synkkiä motiiveja ei tarvitse myöntää. Mutta kuten sanoin, olen kuullut ihmisten itsensä kertovan, että haluttomuus on ollut kostamista. 

 

Valitettavasti valtapelejä, joita sinäkin viestissäsi kuvaat, on aika paljon parisuhteissa. Ja silloin kun sitä on, on myös seksi ja seksuaalisuus yhtenä vallankäytön menetelmänä. Toki nämä eivät terveitä suhteita ole eikä niistä välttämättä ikinä sellaisia tulekaan. Kun halutaan vahingoittaa tai kostaa ihmisen herkimmällä alueella, ollaan tekemisissä sadismin kanssa. Sadismi on inhimillistä silloin, kun sen voi itsessä myöntää ja sitä voi käsitellä aikuisen tavoin, mutta silloin kun ihminen kiistää sen, ei suhteesta voi tulla parempaa ja terveempää. Silti osa ihmisistä haluaa elää valtapelisuhteissa, he pitävät sellaista normaalina ja näkevät vian vain toisessa osapuolessa, eivät mitään vikaa itsessään.

Tässäpä olet osunut varsin oikeaan. 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi