Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saan elokuussa veronpalautusta ja toimeentulotukiasiakkuus alkaa vasta syyskuussa

Vierailija
14.06.2026 |

Niin vyörytetäänkö veronpalautusta silti tuleville kuukausille vaikka olisin käyttänyt sen heti?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Veronpalautus huomioidaan 2 kuukautta siitä kun olet tehnyt hakemuksen. Eli jos haet syyskuulle Toimeentulotukea, se huomioidaan ainakin syyskuussa ja lokakuussa. Tämä oma kokemus, kun olen hakenut tukea viim. 2 vuotta. Kannattaa vielä soittaa Kelaan ja varmistaa sieltä.

Vierailija
42/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä veronpalautuksen suojaosuusasia on edelleen vähän epäselvä. En löytänyt tästä mainintaa tuoreimmasta etuuskäsittelijän ohjeesta. 

Mutta AP, jos saisit tukea ilman veronpalautusta sen 150€, niin silloin voidaan olettaa, että 650€:n veronpalautus vaikuttaa tukeen useamman kuukauden ajan. 

Jopa 4 kk ilman tuota suojaosuutta ja 3 kk mikäli suojaosuus on voimassa. 

Tällä ajalla sinulle tulee varmaankin tuessa hyväksyttäviä laskuja, jotka lyhentävät tätä aikaa.

Jos tulee esim. iso lääke- tai muu hoitokustannus, niin kannattaa varmaan laittaa oikaisupyyntö Kelalle. 

Vaikea on sanoa tämän tarkemmin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Veronpalautus huomioidaan 2 kuukautta siitä kun olet tehnyt hakemuksen. Eli jos haet syyskuulle Toimeentulotukea, se huomioidaan ainakin syyskuussa ja lokakuussa. Tämä oma kokemus, kun olen hakenut tukea viim. 2 vuotta. Kannattaa vielä soittaa Kelaan ja varmistaa sieltä.

Sun kokemus vaan on eri, kun olet ollut toimeentulotukiasiakkaana jo pitkään.

Ap

Vierailija
44/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku vastata tähän?

Et tietenkään käytä heti, jos sinulla on tiedossasi tilanne, että et tule toimeen ilman ulkopuolista apua. 

Vierailija
45/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se huomioidaan. Vaikka vasta tulisit asiakkaaksi sun tilitietoja tutkitaan ja heillä pääsy tulorekisteriin. 

Vierailija
46/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku vastata tähän?

Et tietenkään käytä heti, jos sinulla on tiedossasi tilanne, että et tule toimeen ilman ulkopuolista apua. 

Mutta jos sitä ei käytä, niin se huomioidaan sekä tulona että varallisuutena.

Vierailija
47/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan? kyllä sinä tiedät että saat,  sait siitä ilmoituksen jo keväällä joten alahan suunnitella harhautusta.

Vierailija
48/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö siis osaa laskea tuloja ja menoja. Siitä se toimeentulotuki tulee. Tulot vaikka 500, menot 650 euroa eli toimeentulotuki 150 euroa. 

Sinä et nyt ymmärrä mistä tässä on kyse.

Ap

Selitä paremmin!

Kela laskee tulot ja hyväksytyt menot, ml. ne veronpalautukset. 

Jos jää ylijäämää, niin voivat vyöryttää, vaikka olisit käyttänytkin rahat. 

Koska laskelma näyttää, että sinulla pitäisi olla rahaa.  

Niillä on se kuuluisa kohtuullisuusharkinta, joten ei kukaan voi sanoa varmasti mitä ne tekevät juuri sinun tapauksessasi. 

Olen elänyt tähän saakka ansiosidonnaisella ja asumistuella, ja nyt tipuin yleistuelle. En ole hakenut vielä toimeentulotukea enkä aiokaan hakea kuin vasta ehkä lokakuussa. Kuinka pitkälle tulevaisuuteen tuollainen yksittäinen tulo voidaan vyöryttää, jos käytän sen samantien pois? En jaksa uskoa, että montaa kuukautta, koska jos se menisi noin, niin mun aiemmat työtulot ja ansiosidonnainen estäisivät toimeentulotuen saamisen koko loppuelämäksi. Olen koko työttömyysajankin jäänyt toimeentulotukilaskelmassa plussalle pari sataa, joten tätäkin ylijäämää pitäisi vyöryttää ikuisuus.

Ap

Voithan KOKEILLA hakea jo syyskuussa syyskuulle toimeentulotukea. Pidä vain huoli, että olet käyttänyt pois sen veronpalautuksen elokuussa. Jos se veronpalautus on iso, niin sitten hakisin vasta lokakuussa.

Niin, mutta entä jos Kela pyytääkin silloin lokakuussa tiliotteet 3 aiemmalta kuulta, niin ei saa mitään tukea kun veronpalautus näkyy elokuulla? Näin on mulle käynyt. Kannattaa enemmin hakea syyskuussa niin se veronpalautus on heidän tiedossaan, eivätkä voi enää silloin lokakuussa rokottaa siitä. Sinuna soittaisin suoraan Kelaan ja kysyisin miten toimia. Varsinkin kun et ole vielä asiakkaana.

Vierailija
49/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jos aloittaa toimeentulotuen hakemisen alusta, edellisten kuukauden tulot huomioidaan. Minä tein jopa sen virheen että en hakenut tukea kuukautena jolloin sain kaksi työttömyysrahaa - sen takia seuraavan kuun tuki evättiin, vaikka olikin se 20:n päivän sääntö. 

Vierailija
50/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä veronpalautuksen suojaosuusasia on edelleen vähän epäselvä. En löytänyt tästä mainintaa tuoreimmasta etuuskäsittelijän ohjeesta. 

Mutta AP, jos saisit tukea ilman veronpalautusta sen 150€, niin silloin voidaan olettaa, että 650€:n veronpalautus vaikuttaa tukeen useamman kuukauden ajan. 

Jopa 4 kk ilman tuota suojaosuutta ja 3 kk mikäli suojaosuus on voimassa. 

Tällä ajalla sinulle tulee varmaankin tuessa hyväksyttäviä laskuja, jotka lyhentävät tätä aikaa.

Jos tulee esim. iso lääke- tai muu hoitokustannus, niin kannattaa varmaan laittaa oikaisupyyntö Kelalle. 

Vaikea on sanoa tämän tarkemmin.  

EI MITÄÄN OIKAISUPYYNTÖÄ vaan laskettaa sen kuukauden uusiksi. Oikaisupyyntöjä käsitellään ikuisuus.

Vierailija
51/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kokemus vaan on eri, kun olet ollut toimeentulotukiasiakkaana jo pitkään.

Ap

Niin, no kyllä samat säännöt koskee sinuakin.

Vierailija
52/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö siis osaa laskea tuloja ja menoja. Siitä se toimeentulotuki tulee. Tulot vaikka 500, menot 650 euroa eli toimeentulotuki 150 euroa. 

Ap

Selitä paremmin!

Niillä on se kuuluisa kohtuullisuusharkinta, joten ei kukaan voi sanoa varmasti mitä ne tekevät juuri sinun tapauksessasi. 

Olen elänyt tähän saakka ansiosidonnaisella ja asumistuella, ja nyt tipuin yleistuelle. En ole hakenut vielä toimeentulotukea enkä aiokaan hakea kuin vasta ehkä lokakuussa. Kuinka pitkälle tulevaisuuteen tuollainen yksittäinen tulo voidaan vyöryttää, jos käytän sen samantien pois? En jaksa uskoa, että montaa kuukautta, koska jos se menisi noin, niin mun aiemmat työtulot ja ansiosidonnainen estäisivät toimeentulotuen saamisen koko loppuelämäksi. Olen koko työttömyysajankin jäänyt toimeentulotukilaskelmassa plussalle pari sataa, joten tätäkin ylijäämää pitäisi vyöryttää ikuisuus.

Ap

Voithan KOKEILLA hakea jo syyskuussa syyskuulle toimeentulotukea. Pidä vain huoli, että olet käyttänyt pois sen veronpalautuksen elokuussa. Jos se veronpalautus on iso, niin sitten hakisin vasta lokakuussa.

Niin, mutta entä jos Kela pyytääkin silloin lokakuussa tiliotteet 3 aiemmalta kuulta, niin ei saa mitään tukea kun veronpalautus näkyy elokuulla? Näin on mulle käynyt. Kannattaa enemmin hakea syyskuussa niin se veronpalautus on heidän tiedossaan, eivätkä voi enää silloin lokakuussa rokottaa siitä. Sinuna soittaisin suoraan Kelaan ja kysyisin miten toimia. Varsinkin kun et ole vielä asiakkaana.

Olitko tuolloin ollut jo aiemmin toimeentulotuen piirissä? Olisin jättänyt soittopyynnön, mutta kaikki puhelinajat oli jo varattu.

Ap

Vierailija
53/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki toimeentulotuen ylittävät varat vyörytetään seuraavalle kolmelle kuukaudelle. Jos rahaa on enemmän niin vyörytetään pitemmällekin. Esim. Perinnöstä saat laskennallisen toimeentulon pitemmäksi aikaa etkä voi nostaa toimeentulotukea. Jos tttuen osuutesi olisi 150 eur niin se 500€ kattaa sen noin kolmeksi kuukaudeksi. 

Olen tienannut vuosina 2018-2023 35 000-40 000 euroa vuodessa. Kuinka pitkälle ajalle nämä vyörytetään?

Tuskin näitä vyörytetään ollenkaan, jos ei ole sitten tilillä saldoa tai muuta realisoitavaa omaisuutta. 

Eli katsovat tämänhetkistä tilannetta, varoja, menoja ja tuloja. 

Tämä on siis maallikkoarvio.

Vierailija
54/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää. ja veronp.lasketaan tuloksi vaikka kuinka käyttäisit sen heti. ei kukaan voi olla noin typerä. toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja kaikki muu tulee sitä ennen haettavaksi ja laskettavaksi

Vierailija
55/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Selitä paremmin!

Ap

Olitko tuolloin ollut jo aiemmin toimeentulotuen piirissä? Olisin jättänyt soittopyynnön, mutta kaikki puhelinajat oli jo varattu.

Ap

Kelan kanssa asioidaan viestittämällä kelan sivuilta etkö ymmärrä tätä?

Vierailija
56/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki toimeentulotuen ylittävät varat vyörytetään seuraavalle kolmelle kuukaudelle. Jos rahaa on enemmän niin vyörytetään pitemmällekin. Esim. Perinnöstä saat laskennallisen toimeentulon pitemmäksi aikaa etkä voi nostaa toimeentulotukea. Jos tttuen osuutesi olisi 150 eur niin se 500€ kattaa sen noin kolmeksi kuukaudeksi. 

Olen tienannut vuosina 2018-2023 35 000-40 000 euroa vuodessa. Kuinka pitkälle ajalle nämä vyörytetään?

Tuskin näitä vyörytetään ollenkaan, jos ei ole sitten tilillä saldoa tai muuta realisoitavaa omaisuutta. 

Eli katsovat tämänhetkistä tilannetta, varoja, menoja ja tuloja. 

Tämä on siis maallikkoarvio.

Millä logiikalla siis muutaman satasen veronpalautus vyörytetään useammalle kuukaudelle?

Vierailija
57/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioidaan, mutta kyllä se määrä ratkaisee, riittääkö enää. Jos olisin toimeentulotuella niin ei minun 450 riittäisi pitkään. Siksi ihmettelen kuinka paljon tt-asiakkaat oikein saa palautuksia kun epäilen ettei veroja ole hirveästi maksaneet 

Vierailija
58/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinun pitää toimittaa tiliotteet kolmelta kuukaudelta. 

Ei pidä.

Ap

Miksi kysyt, jos mielestäsi tiedät?

Vierailija
59/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioidaan, mutta kyllä se määrä ratkaisee, riittääkö enää. Jos olisin toimeentulotuella niin ei minun 450 riittäisi pitkään. Siksi ihmettelen kuinka paljon tt-asiakkaat oikein saa palautuksia kun epäilen ettei veroja ole hirveästi maksaneet 

Mieheni saa syyskuussa pari tonnia, jos ei olisi työllistynyt äskettäin, olisimme joutuneet kesä-heinäkuussa hakemaan toimeentulotukea. 

Vierailija
60/93 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinun pitää toimittaa tiliotteet kolmelta kuukaudelta. 

Ei pidä.

Ap

Miksi kysyt, jos mielestäsi tiedät?

Kysyinkö todella kuinka monen kuukauden tiliotteet pitää toimittaa? 

En kysynyt. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi