Onko muita perheitä joilla yli 300teur velkaorjuus ?
Meillä on sen verran ja ihan hyvin ollaan pärjätty, ollaan varauduttu vielä pieneen korkojen nousuun. Jos korot nousee vielä reippaasti niin sitten tehdään vaan töitä enemmän ja säästetään kulutuksesta. Ei se sen kummallisempaa, täällä pääkaupunkiseudulla perheellisen on vaan vähän pakko ottaa tuollainen velka jos ei ole rikkaita vanhempia tai perintöjä. Vai kuinka te muut olette perheasunnon ostaneet? Tämä kysymys siis ainoastaan pääkaupunkiseudulla asuville!
Kommentit (34)
Mä otan yleensä suihin, kun pankinjohtaja tykkää siit enemmän. Mies ei oo saanu suuta pariin vuoteen :( sit kun laina on 50vuoden päästä maksettu niin sit voin ottaa siltäki suihin.
Pankinjohtajan mälli maistuu kuselta
tunnen kusen maun koska jos mun miehellä on öisin kusihätä, se kusee mun suuhun kun ei jaksa mennä vessaan ja mä käyn sitten vessassa sen puolesta
Miten uskalsitte ottaa niin ison lainan...???!
(Ja jättiperintöjen saavien ei tarvitse vastata, kaipaan nyt " ihan tavallisten" ihmisten vastauksia;)
Eikö teitä pelota se, että seuraavat 20-30 vuotta elämän pitäisi kulkea valmiiksi suunniteltua uomaa pitkin... Molemmilla pitäisi olla töitä, ei saa sairastua/jäädä työttömäksi.
Jos työelämä alkaa ahdistaa, ei voi jättäytyä pois oravanpyörästä ja lähteä seikkailemaan pariksi vuodeksi maailmalle, sillä asuntolainaa pitää lyhentää...
Jos asuntojen hinnat laskevat, niin ei ehkä voida muuttaa toiselle paikkakunnalle työn tmv. perässä, koska on ajateltava lainaa&sen lyhentämistä.
Jos yllättäen lapsia siunaantuu enemmän mitä piti, ei ole varaa jäädä hoitamaan niitä kotiin, kun laina painaa niskaan.
Koko suku päättää lähteä porukalla ulkomaille kahdeksi viikoksi rentoutumaan, mutta te ette pääse mukaan kun lainan korot ovat juuri nousseet ja ei ole varaa kalliiseen matkaan.
20-30 vuotta elämää, jossa pitää priorisoida muutoksen tullessa (työttömyys/lomautus/korkojen nousu/sairastuminen tmv. ) pakollisista menoista, ja luopua kaikista huveista (elokuvat, kampaajat, lehti tilaukset, uudet vaatteet, jne. ) tiukan paikan tullen, ja miksi tämä kaikki;
Siksi että omistetaan eläkkeelle jäädessä iso talo, ja voidaan asua halvalla (eli lainan sijasta alkaa maksamaan kalliita remontteja taloon, -katto, -putki, jne. ) tai sitten myydään asunto ja saadaan hyvät rahat matkusteluun (mutta ollaan jo niin raihnaisia, ettei oikein enää jakseta mihinkään lähteä... )
Minä en ymmärrä. Elämä pitää elää tässä ja NYT!!!=)
Vailla huolta huomisesta, muuttuviin tilanteisiin sopeutuen, ja maailmaa kierrellen=)
Seinät eivät luo kotia vaan ihmiset.
Nyt kun olen lukenut kosteusvaurioisista ja homeisista taloista, on aivan selvää että ostamme uuden asunnon. Sellaista ei sitten saakaan pääkaupunkiseudulta pikkurahalla =(
Mä olin kotona lasten kanssa ja mies ammattikoulupohjaisessa työssä, otettiin asuntolaina (reilusti yli 100000 euroa) ja ostettiin se yli 200 neliön talo. pärjättiin silloin ihan hyvin eikä korkojen nouseminen pelottanut, eikä pelota nytkään. Pidämme kodistamme niin hyvää huolta ja kunnostamme sitä pikkuhiljaa ja jos se kusinen paikka tulee joskus, ettemme syystä tai toisesta pysty lainojamme maksamaan, niin myymme talomme ja mietimme sitten meille sopivan ratkaisun, ei elämässä mitään saa jos ei uskalla ottaa riskejä. Ja nyt kun olemme molemmat töissä, ei näköpiirissä ole mitään ongelmaa lainojenlyhennyksien kanssa. Ei ole mitään järkeä maksaa kovaa vuokraa kun samalla hintaa maksaa omaa pois.
Jolla asuntolainaa rakentamisen loputtua noin 270tE. Kotin on minulle tärkeä, en kaipaa shoppailua tai matkustelua. Viihdyn kotona ja tunnen päivittäin iloa sen omistamisesta.
Talon arvo noin 400tE, vaikka sillä ei ole väliä, koska emme ole myymässä. Omaa rahaa on mennyt noin 70tE. Tulot meillä nettona mies 2500-4000E/kk ja minulla 1600E/kk, joita mahdollisuus lisätä. Lisäksi lapsilisät yhdestä lapsesta sekä tuloa sijoitusasunnosta noin 150 E/kk eli minimissään yhteensä 4350. Normaalisti kyllä tuolla 5000E pintaan.
Maksamme tällä hetkellä 1500E/kk ja tarkoitus nostaa erää tuonne 2000E pintaan, kun rahoja ei tarvitse enää kantaa rautakauppaan. Samoin meillä on tuo velaton, pieni sijoitusasunto, jonka myymme heti hädän hetkellä, arvo siitä noin 40tE.
Nythän korkoja nostetaan hillitsemään inflaatiota, joten 10v päästä 270tE on aivan eri summa rahaa kuin nyt. Samoin vuokrat kallistuvat. Eipä se asuminen ole koskaan ilmaista, valitettavasti.
Eli te joilla yli 300teur, mitä teette sitten kun korot vielä nousevat ja asuntojen arvot laskevat. USA:ssa korot meni vain 5%:iin niin alkoi romahdus ja nyt perheet menettävät asuntoja pakkohuutokaupoissa (ja sitten perheelle jää se jättilaina)
Onneksi en asu pääkaupunkiseudulla ja onneksi talo on jo kohta maksettu ;-)
Että ottaa noin suuren lainan?? 300teur=1.8miljoonaa markkaa!!! Teillä menee ihan kohta pelkkiä korkoja HUIKEAT 18teur/vuodessa (kun kokonaiskorko on 6%).
Meillä on sen verran hyvät tulot, että maksettiin asunto suoraan käteisellä. Amisduunarit on vielä kusessa kun korot nousee taas sinne 10% tasolle!
Nyt niitä amislaisia harmittaa kun pankkiiritkin uhoavat koron nousulla. Jos tunnustaa itsensä tyhmäksi niin ....
Onnittelut tämän aloittajalle siitä, että olet tyhmä mutta et kuitenkaan sitä peittele.
Mahtaa sulla olla vittu kipeä päivän jälkeen. Riittääkö limaista tussua äijälles kovan nussimispäivän jäljiltä?
T: 25