Lue keskustelun säännöt.
Suosittele kirjaa, aloitan lukuharrastuksen
12.06.2026 |
En ole opintojen, ruuhkavuosien ja burnoutin vuoksi lukenut juuri mitään 25 vuoteen. Lapsena ja nuorena luin monta kirjaa viikossa. Christietä, Vonnegutia, Cookia, Sheldonia, Utriota, klassikoita, suomalaisia sotakirjoja muun muassa.
Haluaisin alkaa taas lukemaan, mutta keskittymiskykyni on huono. En halua lukea mitään jännittävää, dekkareita tai psykologista ahdistavaa draamaa.
Suositelkaa minulle helppolukuisia, tiiviisti juonessa pitäviä kirjoja. En tunne lainkaan nykykirjailijoita. Olen aivan pihalla, mitä kirjallisuudessa on tapahtunut viim. 30v aikana.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jollei Dan Brownit ole vielä tuttuja, voin suositella. Ehkä saattaa tuntua siltä, että lukijaa yritetään sivistämään viihteen varjolla, mutta onko siinä mitään pahaa. Luin ne vasta vuosina 2010 - 2020, koska en muka töissä ollessani ehtinyt lukemaan.
Itse olen palannut myös Lee Childin Jack Reacher sarjaan, ja hauskana olen itse kokenut sen, miten lukijana alkaa kirjan aikana vihjeiden perusteella pohtimaan tapahtumien kulkua, ennen kuin Jack ne yhdistää. On sitten kyllä pahimmillaan yksityiskohtaisesti kerrottua väkivaltaa, eli jos se kammottaa, ehkä parempi jättää väliin.
Helppolukuisena olen pitänyt myös Esko Valtaojan kirjoja, jos tuollainen tiedepohjainen tarinointi ei pelota. Esko turinoi paljon myös omasta elämästään, eikä tunge niitä tieteen kovia faktoja kurkusta väkisin. Voin siis suositella.