Voiko uskovainen olla narsisti
Vai onko tämä ihan mahdoton yhtälö? Rakkaus lähimmäistä kohtaan sulkee pois narsismin?
Kommentit (196)
Ihan siinä missä muutkin ihmiset. Haastetta se tietysti tuo paljonkin uskonnelämälle. Mutta ei uskovat ole sen enempää vapaita mielen sairauksilta kuin muutkaan.
Itseä vieläkin häiritsee miten häikäilemättömiä nää on. Siis että täysin pokkana tekee todella törkeitä. Nämä tapaukset musertaa uskon ihmisiin täysin kun näkee mihin pahuuteen kykenee.
Mietin myös miten paljon valehteli minulle.
Huomasin kyllä kun äänensävy muuttui aina niin todnäk suolti valhetta. Ajoittain oli oma itsensä, ajoittain huomasi sellaisen ketunhäntäkainalossa-äänensävyn.
Kaikkea en edes tiedä, onneksi on nyt poissa, lopullisesti.
Tuo miten vannoi rakkautta naiselle jota piiritti vuosia, ja tiedän varmasti että uitti kikkeliä muissa naisissa eri paikkakunnilla samaan aikaan häiritsee eniten, eikö nää oikeasti tunne mitään? Itse en pystyisi samaan.
Usein ovat. Pääsevät tuomitsemaan ja rankaisemaan muita ja esittämään parempia kuin ovatkaan.
Ymmärtäisin jos poikamiehenä tekisi sitä, että naisten kanssa, mutta piiritti uskovaa naista vuosia ja samaan aikaan kikkeli kävi aika monessa muussakin naisessa. Ihan hel******in törkeää :D
En tiedä saiko tämä uskova helluntai nainen koskaan tietää mitä häntä liehittelevä mies tekee selän takana. Saattoi käyttää munaa toisen naisen suussa ja mennä tapaamaan tätä ja vannoa rakkauttaan häneen :D näin kaiken omin silmin tapahtuvan.
Ihan todistetusti näin myös valehtelevan useille ihmisille. (Tiesin miten asiat oikeasti olivat) ja näin kun valehteli kirkkain silmin, tuossa huomasin tuon "ketunhäntäkainalossa" äänensävyn mistä valehtelun tunnisti.
Todellakin. Mitä fanaattisempaa ja ääriaineksisempaa, sitä enemmän narsismia mukana. Lähimmäisenrakkautta kannattaa kuunnelle sillä korvalla, että rajaako se joitain ryhmiä pois. Tämä rajaus (eriuskoise, sateenkaariväki, eri poliittinen kanta) kertoo heti hengellisestä kypsymättömyydestä. Uskontoa harjoitetaan kaikilla inhimillisiällä kehitys -ja kypsyystasoilla. Pahimmillaan uskonnollinen johtaja on persoonallisuushäiriöinen, joka kokee edustavansa jumalan sanaa ja toimivansa kaikessa siksi oikein. Häntä pitää seurata ja kuunnella ehdoitta. Ei kannata antaa oppineisuuden ja kognitiisen kapasiteetin hämätä: pintatasolla tällainen oppinut ja älykäs ketku saa pyöriteltyä massoja valtaansa. Kuitenkaan hän ei voi täysin peittää ihmisiltä sitä ajatusta, että juuri hän ja hänen perinteensä edustaa totuutta.
Esim. lestadiolaisuuden sisällä, puhumattakaan jehovantodistajista, on kaikkia hengellisiä kyspyystasoja edustettuina yksilötasolla, mutta järjestönä he antavat kollektiivisesti narsistisen kuvan, eli vain me pelastumme. Järjestön sisällä onkin sitten terveiden ihmisten tehtävä yrittää suunnata hengellisyyttä kehittyneemmille linjoille.
Vierailija kirjoitti:
Itseä vieläkin häiritsee miten häikäilemättömiä nää on. Siis että täysin pokkana tekee todella törkeitä. Nämä tapaukset musertaa uskon ihmisiin täysin kun näkee mihin pahuuteen kykenee.
Mietin myös miten paljon valehteli minulle.
Huomasin kyllä kun äänensävy muuttui aina niin todnäk suolti valhetta. Ajoittain oli oma itsensä, ajoittain huomasi sellaisen ketunhäntäkainalossa-äänensävyn.
Kaikkea en edes tiedä, onneksi on nyt poissa, lopullisesti.
Tuo miten vannoi rakkautta naiselle jota piiritti vuosia, ja tiedän varmasti että uitti kikkeliä muissa naisissa eri paikkakunnilla samaan aikaan häiritsee eniten, eikö nää oikeasti tunne mitään? Itse en pystyisi samaan.
Kaikki synnit anteeksi.😉
Aina, Koska vääräuskoisia ovat toiset ja muut.
Nämä myös rakentaa "julkisivuja", eri paikkakunnalle oli rakentanut itsestään julkisivun joka oli ihan täyttä skeidaa :D sain vihat niskaan koska vahingossa paljastin hänet, ei ollut tietoa että on kokoajan vedättänyt ihmisiä :D
Piti ihmisiä ihan luulossa elämästään mikä ei tod ollut totta.
Itse puhun totta asioista ja näin tätä niin vahingossa puhuin ja pilasin kusetuksensa.
Mustamaalaa minut kielikelloksi jne myös
Kertoi olevansa työssä ja raittiina, oikeasti kaikkea muuta :D näille tärkeää ei ole totuus ja itsekin elää kai fantasioissaan. Tajusin että on jatkuvasti vedättänyt ympäriinsä ihmisiä. Ei ole rehellinen. Tuota raittius tarinaa kertoi kaikkialle vaikka näin jatkuvasti päihteilevän mikä ei minun silmissä ole raittiutta. Piti isoa määrää ihmisiä siinä luulossa :D
Moni uskova hieroo erinomaisuuttaan muiden kasvoille. Miten joku voi olla niin typerä, että kuvittelee olevansa harvojen ja valittujen joukossa, jotka tietävät maailmankaikkeuden salaisuudet? Kristittyjäkään ei ole kuin vajaa kolmannes maapallon väestöstä, eli 70% maapallon väestöstä on heidän mukaansa harhaoppisia? KUKAAN ei tiedä, mistä kaikki sai alkunsa tai minne me kuoltuamme joudumme.
Tapaus siis piti tiettyä ryhmää luulossa että vuosia ollut raitis, näin itse ettei koskaan ole muutamaa kuukautta kauempaa ollut. Jatkuvaa päihteiden käyttöä ja samaan aikaam piti julkisivua itsestään "raitistuneena"
Ei ollut koskaan päässyt päihteistä irti. Aika ajoin lepäsi kuukauden tai kaksi ja taas putki jatkui. Ei ihan raittiutta ole sellainen, silti kertoi tarinaa raittiudesta :D
Katopa esim Räsästä, Essayahia, Poutalaa.
Ihan varmasti voi, uskovat ja toimivat vain oman vakaumuksensa hyväksi.