Voiko uskovainen olla narsisti
Vai onko tämä ihan mahdoton yhtälö? Rakkaus lähimmäistä kohtaan sulkee pois narsismin?
Kommentit (272)
Uskonto yms höpötys on hävytöntä pjaskan jauhamista. Kaikki me tiedämme, että HÄN on kuollut kauan sitten !! Ja että HÄNEN hautansa on jo löydetty JA todettu aidoksi. Ja onhan elämää ollut jo monta tuhatta vuotta ENNEN HÄNTÄ. Olen eronnut kirkosta, onneksi. Nyt ne eivät saa mitään rahoja multa ikinä. Ovat muutenkin aina niin rahan perään heti, kun ihminen saa vähänkin mitään perintöä, kun ei ole koskaan ennen joutunut maksamaan senttiäkään mitään veroja minnekään.
Tottakai uskovainen voi olla narsisti! Nimenomaan monet uskovaiset pitävät itseään muita parempina!
Oletko muka unohtanut Kiesuksen kertomuksen fariseuksesta temppelissä ja lesken roposesta?
Vierailija kirjoitti:
Uskonto yms höpötys on hävytöntä pjaskan jauhamista. Kaikki me tiedämme, että HÄN on kuollut kauan sitten !! Ja että HÄNEN hautansa on jo löydetty JA todettu aidoksi. Ja onhan elämää ollut jo monta tuhatta vuotta ENNEN HÄNTÄ. Olen eronnut kirkosta, onneksi. Nyt ne eivät saa mitään rahoja multa ikinä. Ovat muutenkin aina niin rahan perään heti, kun ihminen saa vähänkin mitään perintöä, kun ei ole koskaan ennen joutunut maksamaan senttiäkään mitään veroja minnekään.
Uskossa eli kun on saatu synnit anteeksi ja pelastuttu, on oleellista seurata Jeesusta, eikä viskellä rahojaan johonkin seurakuntiin.
Ja Jeesus sanoi itsestään: "ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut... ennenkuin maailma olikaan". Jeesus on siis aina ollut olemassa. Raamattu kertoo, että Jeesus ja Luoja ovat sama asia. Mitään ei siis ole ollut olemassa ennen Häntä.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut teologisessa. Tulevien pappien joukossa oli paikoitellen aika häiriintynyttä porukkaa, ihan puhtaita kiusaajia. Valtaosa toki normaaleja mutta jäi kuitenkin tuosta ammattikunnasta huono maku suuhun.
Sama kokemus minulla. Tuttua seurakunnan töistä. Nuoriso-ohjaaja kyykytti minkä ehti. Nykyään vaihtaa kadulla puolta, jos sattuu huomaamaan. Kehitystä tapahtunut? ;)
Kristinuskon Jumala täyttää kaikki narsimin keskeiset tunnusmerkit. Kuinka siis olisi yllätys, jos tuollaisen palvojat ovat sitä usein myös. Alla pari keskeistä pointtia.
Palvonnan vaatimus: Jumala vaatii ehdotonta palvontaa, kiitosta ja ylistystä luoduiltaan.
Mustasukkaisuus: Ensimmäinen käsky kieltää muiden jumalien pitämisen, ja Jumala kuvailee itseään "kiivaaksi" tai "mustasukkaiseksi" (Exodus 20:5).
Ehdoton tottelevaisuus: Kyseenalaistamisesta tai tottelemattomuudesta rangaistaan ankarasti (esimerkiksi syntiinlankeemus tai Lootin vaimo).
Kaikki kunnia itselle: Maailmankaikkeuden ja ihmisen olemassaolon perimmäinen tarkoitus on Jumalan oman kunnian ilmentäminen.
Rangaistus hylkäämisestä: Jumalan hylkäämisestä seuraa ikuinen kadotus tai erossaolo hänestä, mikä nähdään äärimmäisenä hylkäämisreaktiona.
Jumalan psykopatiaan taas viittaa:
Empatian puute ja massatuhot: Raamatussa Jumala hukuttaa lähes koko ihmiskunnan vedenpaisumuksessa, tuhoaa kaupunkeja (Sodoma ja Gomorra) ja määrää Vanhan testamentin sotatiloissa kokonaisten kansojen, myös lasten ja eläinten, tuhoamisen (genosidi).
Katumuksen puute: Diagnostisesti psykopaatti ei tunne aitoa syyllisyyttä. Answers In Reason -sivuston analyysissa huomautetaan, että Jumala harvoin katuu tekojaan moraalisessa mielessä, vaan pikemminkin "pahoittelee" luoneensa ihmisen ja päättää pyyhkiä tämän pois (Genesis 6:6).
Julmat koettelemukset ja pelit: Jobin kirjan kertomus nähdään usein esimerkkinä kylmästä pelistä. Jumala sallii Saatanan tuhota Jobin perheen, omaisuuden ja terveyden vain todistaakseen Jobin uskollisuuden.
Ikuinen kidutus (Helvetti): Redditin uskontokeskusteluissa nousee usein esiin moraalinen argumentti helvetistä: tietoisen olennon luominen ja sen tuomitseminen ikuiseen tietoiseen kärsimykseen vain siksi, ettei tämä uskonut häneen, täyttää kriitikoiden mielestä sadistisen ja psykopaattisen toiminnan tunnusmerkit.
Uhrilahjan vaatimus: Joidenkin teologisten tulkintojen mukaan ajatus siitä, että Jumala vaatii oman vihansa lepyttämiseksi oman poikansa (Jeesuksen) verisen ja väkivaltaisen kuoleman, kuulostaa inhimillisesti katsottuna hirviömäiseltä ja kieroutuneelta.
Yllä pari tiivistelmää Jumalasta. Narsismi ja psykopatia eivät estä tekemästä mitään hyvää, mutta jos leimalliset piirteet täyttyvät, diagnoosi on selvä. Uskovaiset eivät suostu koskaan pelosta johtuen sitä ajattelemaan, mutta ne merkitykset, joita sanoille narsismi ja psykopatia on annettu, kiistatta sopivat Jumalaan.
Se tarkoittaa sitä, että ihmismittareilla Jumalalla on vakavia persoonallisuushäiriöitä, eikä niitä kannata kiistää. Uskovaiset ovat tyypillisiä uhreja, jotka elävät pelon alla. He mielellään väittävät muuta, mutta uskontoon kasvaneena tiedän kyllä, kuinka paljon kirjaimellisesti pelätään, ettei nyt vaan tulisi toimittua Jumalan tahdon vastaisesti, koska rangaistus on hirveä. Tukholmasyndrooman mukaan he ovat myös kiintyneitä, mutta se ei ole millään tavalla terve suhde. Tämä on osaltaan ruokkimassa narsistista maailmankuvaa osalle uskovista.
On ne sen verran narsisteja että heidän uskonnollinen ajattelu tapa on 100% oikea. Vaihtoehtoa ei ole ja ainoastaan he voivat päättää mukä uskonto on oikea.
Narsistia ja narsistista ihmistä on vaikea ymmärtää normaalilla tavalla toimivana.
Syvällä sisällään ovat vaurioituneita lapsia, eivät itse tiedosta. Narsismi jos kehittyy ei sitä voi purkaa. Itsetuntovaurio aiheuttaa itsensä yliarvioinnin, ei kykene normaaliin ihmissuhteeseen. Kaiken yläpuolella, kaikkivoipaisia, vaikka oikeasti olisi kaikkea muuta. Pilaavat toisten elämää loppuelämän. Realistinen käsitys itsestä puuttuu, ei luultavasti kestä sitä. Narsismilla suojautuu sitä vastaan. Häijyjä ihmisiä kaikenkaikkiaan.
Ovat viehättäviä ja hurmaavia mutta myöhemmin joutuu toteamaan, se ei ollut totta. Oikeasti paha kiukutteleva kiusankappale ilkimys. Hurmaava käytös katoaa kun ei saa paistatella ykkösenä. Todellinen luonne päinvastainen. Tämän takia vaarallisia koska paljastavat itsensä myöhemmin. Hyvä testi tosiaan katsoa millainen on stressin alla, vaikeissa tilanteissa, tilanteissa joissa itse ei hyödy.. tuo hurmaava hieno tyyppi on tyystin poissa silloin, tilalla uhmakkaasti ja röyhkeästi käyttäytyvä itsekeskeinen häijy ihminen.
Kannattaa myös katsoa miten kohtelee vanhuksia, sairaita, eläimiä jne
Entä jos itse ei hyödy, stressin alla, vaikeissa tilanteissa.
Paljastuu näin
Ei auta vilpittömästi muita koskaan.
Vihaa heikkoutta ja tavallisuutta.
Stressin, pienenkin alla raivona ja törkeä käytös.
Ei kannata uskoa sanoja, vaan seurata miten toimii. Nopeasti huomaa. Ympäriinsä kohdellut törkeästi ihmisiä. Omaa etua ajaessaan hurmaava jotta saa haluamansa. Käytös häviää heti ja muuttuu erilaiseksi. Vihaa heikkoja, tavallisia. Hyväksikäyttää toisten hyväntahtoisuutta, kertoo paljon myös.
Nämä ei oikeasti ajattele kuin itseään. Uskovat oikeasti olevansa jotain poikkeuksellisia kaikenlisäksi vaikka eivät ole.
Moni narsisti luulee olevansa uskovainen. Monet uskovaiset luulevat olevansa niitä aitoja uskovaisia, jotka tekevät niin kuin Sanassa sanotaan. Ei kukaan tee. Raamatun lauseiden käyttö eri asiayhteyksissä on Raamatun tulkintaa, usein omia tarkoitusperien ja ideologisten mallien edistämiseen. Ja piiloutumalla vielä Jumalan sanan taakse.
Olen itse uskovainen muuten joten kantani vuoksi kiviä (virtuaalisia) heitellään nyt luultavasti suuntaani joka puolelta. Tosi asiassa näkemykseni ei taida kiinnostaa kiviäkään.
Itse putosin hovista pois ja jouduin uhriksi kun kritisoin. En tajunnut myös että olin kauan ollut NPD hovissa ja päädyin uhriksi koska kritisoin hänen "suuruuttaan". Tuli myös kateelliseksi koska onnistuin häntä paremmin joten yritti vahingoittaa mahd tehokkaasti.
Aiemmin toimin hovissa rahanlainaajana ja annoin ihailua. Kritiikin kautta uhriksi.
Ei myöskään ole aidosti mikään kiva tyyppi vaan pyrki vain hyötymään. Tuli myös kateelliseksi ja pyrki vahingoittamaan. Putosin hovista pois.
Näitä ei kannata arvostella, vaikka aihettakin olisi.
Tajusin että suurinosa on ollut valetta ja feikkiä. Tämä NPD ei ollut ihan pahin, mutta sairauden kriteerit täyttävä silti ja tyypilliset oireet.
Valehteli vaikka kuinka paljon, nämä ei ole rehellisiä.
Taipumus luottaa ihmisiin, siinä on työstettävää. Tähänkään ei olisi pitänyt koskaan luottaa. Jatkossa pyrin välttämään näitä, helppoja tunnistaa ja aika harvassa näitä on. Yleensä rajattomia jolloin tutustuu helposti, eivät epäröi vaan tunkevat elämään. Itsellä ongelmaa omissa rajoissa ollut jolloin tunki elämääni myös.
Vierailija kirjoitti:
Voi todellakin.
Ei tietenkään voi olla, koska ei silloin ole "uskovainen" vaan kuollut.
"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
"Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te eksytte."
Varsinainen narsisimi ei ole mitään "omavalintaista kusipäisyyttä", niin kuin tällä palstalla yleensä väitetään. Oikea narsisimi on sairaus. Joten tottakai uskovakin voi narsisti olla.
Narsismi itsessään on luonteenpiirre, jota esiintyy kaikilla. Sairaudeksi tai viralliseksi mielenterveyden häiriöksi narsistinen persoonallisuushäiriö luokitellaan silloin, kun piirteet ovat äärimmäisiä.
Uskovaa kasvattaa Jumala, joka voi tässäkin asiassa auttaa ja parantaa oireet tai sairauden.