Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?
Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).
En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?
Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?
Kommentit (374)
On oikeasti kallista olla vaihdevuosioireista kärsivä nainen. Kalliista hormonikorvaus- ja paikallisestrogeenihoidoista ei saa suurimmasta osasta kelakorvauksiakaan. Lääkkeitä joutuu usein kokeilemaan useampia ennen kuin oikea löytyy ja on ihan tuurista kiinni, miten osaavalle lääkärille päätyy!
Saako estrogeeni-emätinpuikot halvemmalla, kun ostaa reseptillä? Samoja tuotteita on myös käsikaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Saako estrogeeni-emätinpuikot halvemmalla, kun ostaa reseptillä? Samoja tuotteita on myös käsikaupassa.
Saa. Eikä kyse ole edes Kela-korvauksesta, sitä useimmista valmisteista ei edes saa, vaan niiden myyntihinta ihan yksinkertaisesti on reseptillä halvempi kuin ottaa sama paketti itse hyllyltä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile naturopattisia keinoja. Minulla on kirjaststa lainattu Heidi Kreissin kirja, jossa sanotaan miten malva auttaa limakalvojen kuivuuteen. Siis sinun on itse luettava teoksia, koska ymmärsin että gyne on kallis, mitä se onkin, niin naturopaatitkin luultavasti, eikä hoidon vasteesta ole takuuta.
Joo nämä käärmeöljyt kannattaa unohtaa. Estrogeenin, keltarauhashormonin ja testosteronin puutteesta aiheutuvat oireet hoidetaan kyseisillä hormoneilla eikä millään malvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile naturopattisia keinoja. Minulla on kirjaststa lainattu Heidi Kreissin kirja, jossa sanotaan miten malva auttaa limakalvojen kuivuuteen. Siis sinun on itse luettava teoksia, koska ymmärsin että gyne on kallis, mitä se onkin, niin naturopaatitkin luultavasti, eikä hoidon vasteesta ole takuuta.
Joo nämä käärmeöljyt kannattaa unohtaa. Estrogeenin, keltarauhashormonin ja testosteronin puutteesta aiheutuvat oireet hoidetaan kyseisillä hormoneilla eikä millään malvalla.
Samoin se kaikenlaisten hormonittomien puikkojen ja voiteiden lotraaminen. Säästää nekin rahat oikeaan kamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin se kaikenlaisten hormonittomien puikkojen ja voiteiden lotraaminen. Säästää nekin rahat oikeaan kamaan.
Kyllä mä olen kokenut, että nämä kosteuttavat hormonittomat voiteet ja puikot oikeasti auttavat paikallisestrogeenin tukena. Ei niitä estrogeeni voiteita ja puikkoja voi joka päivä käyttää ja mulla ainakin kirvely palaa, jos on en joka ilta voitele limakalvoja. Tottakai, jos ilmankin pärjää, niin ei kannata käyttää
Minä sairastuin 43-vuotiaana hormonipositiiviseen rintasyöpään ja alkoi rytinällä vaihdevuodet, atrofiat yms. Mitään hormoni valmisteita ei saanut käyttää. Nyt kun viiden vuoden hoidot ovat ohi, saan käyttää Vagifemiä.
Vierailija kirjoitti:
Vagifem puikot (eli tabletti asettimessa) on reseptillä 15 euroa paketti, kun taas hyllystä itse otettuna 30 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastuin 43-vuotiaana hormonipositiiviseen rintasyöpään ja alkoi rytinällä vaihdevuodet, atrofiat yms. Mitään hormoni valmisteita ei saanut käyttää. Nyt kun viiden vuoden hoidot ovat ohi, saan käyttää Vagifemiä.
Missä järjestyksessä nämä siis tulivat? Tuliko sulle hormonikorvaushoidosta hormonipositiivinen syöpä? Vai saitko sen e-pillereistä vai mistä? Missä kohtaa tuli atrofia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä järjestyksessä nämä siis tulivat? Tuliko sulle hormonikorvaushoidosta hormonipositiivinen syöpä? Vai saitko sen e-pillereistä vai mistä? Missä kohtaa tuli atrofia?
Ei kun hormonipositiivinen on rintasyövän yleisin muoto ja koska se siis kasvaa hormoneista, ei sen kanssa saa käyttää mitään hormonivalmisteita. Se ei tule hormonien käytöstä. Naishormonejahan on ihan koko ajan kehossa läsnä murrosiästä lähtien ja paljon isompia määriä kuin vaikka e-pillereissä.
Sen hoitona lamataan oma hormonituotanto, koska se kasvaa niistä hemmetin hormoneista. Ja kun elimistön oma estrogeenituotanto lamataan, tuloksena on vaihdevuodet, johon mm. kuuluu se atrofia.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun hormonipositiivinen on rintasyövän yleisin muoto ja koska se siis kasvaa hormoneista, ei sen kanssa saa käyttää mitään hormonivalmisteita. Se ei tule hormonien käytöstä. Naishormonejahan on ihan koko ajan kehossa läsnä murrosiästä lähtien ja paljon isompia määriä kuin vaikka e-pillereissä.
Sen hoitona lamataan oma hormonituotanto, koska se kasvaa niistä hemmetin hormoneista. Ja kun elimistön oma estrogeenituotanto lamataan, tuloksena on vaihdevuodet, johon mm. kuuluu se atrofia.
t. eri
Onpas jotenkin outoa, että kehon omista hormoneista tulee syöpä.
Sekin on sitä naisen elämää.
Rintasyöpä on yksi vanhimmista tunnetuista syövistä.
Monille näitä oireita tulee paljon aiemmin. 47 on aivan tavallinen ikä.
"Niin, tervetuloa naiseuteen. Se tulee kalliiksi. Kätevästi vaihdevuodet eivät kuulu työterveyshuoltoon ja julkisellakaan ei meinaa saada hoitoa. Käypä hoito suosituskin tuli vasta viime vuonna. Miehet eivät koskaan suostuisi tämmöiseen! Kyseessä on merkittävä tasa-arvo-ongelma.
Naisia on kaasuvalotettu hokemalla, että vaihdevuodet eivät ole sairaus ja hormonikorvaushoito muka on vaarallista (ei muuten ole vaan suojaa sydäntaudilta ja osteoporoosilta).
Yhteiskunta ja lääkärit ovat pettäneet naiset. Suurin osa naisista ei edes ymmärrä olevansa vaihdevuosissa ja ansaitsevansa hoitoa ja apua. Sitten ihmetellään että mitä ovat nämä vaivat. Monet gynekologitkaan eivät tiedä vaihdevuosista riittävästi ja suurin osa muista lekureista ei mitään. Hyvänä esimerkkinä korvalääkärillä ravannut Hanna Himanka, jolle pitkän kärsimisen jälkeen selvisi, että korvaoireet ovat esivaihdevuosioire, joka johtuu estrogeenin puutteesta.
Vaihdevuodet eivät ole vain jokunen kuuma aalto viisikymppisenä, vaan totaalinen ja lopullinen muutos kehossa. Vaikutukset ovat todella moninaiset ja jopa invalidisoivat, ellei saa hoitoa. Kuiva pimppi on jäävuoren huippu.
Eräskin kaverini kertoi, että oli niin helpot vaihdevuodet. Joo, niiden alettua hänellä diagnosoitiin masennus ja hän kärsi vakavista muistiongelmista. Molemmat tavallisia vaihdevuosioireita. "
Tämä on hyvä kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
atrofia
surkastuminen, kuihtuminen, surkastuneisuus, kuihtuneisuus
https://www.terveyskirjasto.fi/ltt00341
Eli ei ole pelkästään kuivumista. Tottakai voi parantua mutta nuoren naisen alapäätä tuskin tulet koskaan saamaan takaisin täysin.
Minäkin mietin että atrofiahan tarkoittaa surkastumista. Kai siihen voi kuivuuttakin liittyä, en tiedä.
Estrogeenin puutteesta johtuva emättimen limakalvon surkastuma eli atrofia hoituu tehokkaasti paikallisestrogeenilla. Atrofia kehittyy vaihdevuosissa ja niiden jälkeen, eikä palaudu ilman estrogeenihoitoa.
Paikallisestrogeenivalmiste tarkoittaa estrogeenivalmistetta, joka asetetaan emättimeen, helpoiten iltaisin. Aluksi yleensä valmistetta annostellaan emättimeen iltaisin 2 viikon ajan joka ilta ja sitten 2-3 kertaa viikossa. Ja vaihdevuosissa hoito ei ole kuuriluontoinen, vaan lopuksi ikää.
Paikallisestrogeenivalmisteita on joka makuun: on emätinpuikkoja, voiteita, emätingeeliä ja pieniä tabletteja. Kaikki voi asettaa emättimeen ihan omin sormin, joissakin valmisteissa on mukana asetin ja voiteitten yhteydessä kannattaakin yleensä käyttää asetinta. Jos ei halua käyttää 2 kertaa viikossa annosteltavaa hoitoa, voi pyytää lääkäriltä reseptin paikallisestrogeenirenkaaseen. Se on 3kk:n välein vaihdettava emätinrengas, joka erittää pienen määrän estrogeenia tuon ajan. Suurin osa valmisteista on myytävänä apteekissa ilman reseptiä. Osassa tarvitaan resepti tai osan voi saada edullisemmin reseptillä. Paikallisestrogeenin tavoin vaikuttavat myös prasteronipuikot, jotka myös vaativat reseptin. Prasteroni on DHEA:ta (=dehydroepiandrosteroni) ja sillä on myös paikallista testosteronivaikutusta.
Paikallisestrogeenin vaikutus on nimensä mukaan paikallinen, se hoitaa sekä emättimen että virtsaputken limakalvoja. Paikallisestrogeeni ei imeydy mitattavissa määrin verenkiertoon, eli ei lisää esimerkiksi veritulppariskiä eikä myöskään rintasyöpäriskiä. Se ei toisaalta hoida myöskään esimerkiksi kuumia aaltoja tai muita koko kehon oireita. Riittävä annos paikallisestrogeenia varmistaa hyvän, paksun ja kostean emättimen ja virtsaputken limakalvon ja vähentää virtsatulehduksia, tihentynyttä virtsaamista ja virtsankarkailua. Paikallisestrogeenin käyttö estää myös seksiin liittyviä kipuja.
Estradiolivalmisteet
Osassa paikallisestrogeenivalmisteita on pieni annos estradiolia, eli samaa estrogeenia kuin munasarjat tuottavat. Koska näissä valmisteissa estradiolia on vain erittäin vähän, esim 10 miljoonasosagrammaa eli 0,01 milligrammaa (mg), ne eivät imeydy mitattavissa määrin verenkiertoon ja vaikuta siten koko kehoon.
Estradiolivalmisteet:
Vagifem, Vagidonna ja Vagirux emätintabletti 0.01 mg estradiolia/emätintabletti, myydään käsikauppavalmisteena, mutta reseptillä peruskorvaus, ohje 2/vko, ei aina riitä, reseptillä erityis-merkinnällä (SIC) 3-5/vko
Emätinrengas Estring, reseptivalmiste, vapauttaa päivittäin 0,0075mg estradiolia, rengas vaihdetaan 3kk:n välein itse
Estriolivalmisteet
Osassa paikallisestrogeenivalmisteita on estriolia, joka on istukan tuottama, heikommin vaikuttava estrogeeni. Näissä tuotteissa tätä heikkoa estrogeenia on eri määriä. Vähiten sitä on vain 30-50 mikrogrammaa eli 0,03-0,05 milligrammaa.
Valmisteet, joista kaikkia muita saa ilman reseptiä paitsi Blissel-geeliä
Pausanol vagitorio tai voide; 0,5mg/puikko, emätinvoide 0,1mg/g
Ovestin vagitorio tai voide; 0,5mg/puikko, emätinvoide 1mg/g
Blissel-geeli, reseptivalmiste, 0,05mg/g emätingeeli, yksi annos 50 mikrog eli 0,05mg
Estrokad-vagitorio, 0,03mg
Vaginelle emätinemulsiovoide 0,5 mg/g asetin, 1mg/annos
DHEA-valmiste
DHEA eli prasteroni on lisämunuaisen esihormoni. Se vaikuttaa kudoksessa sekä estrogeeni että testosteronireseptorin kautta. Näin vaikutusta voidaan saada enemmän myös vulvalle.
DHEA-valmiste Intrarosa: DHEA 6mg emätinpuikossa, reseptivalmiste
Paikallisestrogeenia voi käyttää, vaikka olisi sairastanut keuhkoembolian tai laskimotukoksen tai infarktin/aivoveritulpan. Lääkärin suosittamana tai kokeilemalla löytää parhaiten itselle sopivan valmisteen.
Vaihdevuodet tarkoittavat elämänjaksoa, jolloin munasarjojen estrogeenituotanto hiipuu ja lopulta sammuu. Eli oireet voivat alkaa 10 vuotta ennen menopaussia ja oireet voivat jatkua 10 vuotta menopaussin jälkeen.
Minä olen myös 47-vuotias ja käyttänyt hormonikorvaushoitoa pari vuotta nyt. Mutta näin taakse päin katsoen voin sanoa että oireet alkoivat aika tarkkaan siitä hetkestä kun täytin 40. Tuolloin alkoi tulehduskierre johon tupattiin antibioottikuuria toisensa jälkeen ilman että kukaan hetkeksikään pysähtyi miettimään mistä tämä kaikki johtuu.
Työterveyslääkäriltä sain korvaushoidon sitten kun olin ihan jatkuvan raivon vallassa ja kappas, toimi.
Gyne on minullakin todennut atrofiaa ja vaikka minun hormoniannokseni on kolme pumppausta estrogeliä niin silti hän suositteli myös paikallishoitoa. Ja on lisäksi sanonut että geelin annostusta voi itse nostaa olon mukaan. Sitten jos rintoihin tulee pingotusta ja kipua, tietää että annostus on liian korkea ja pitää ottaa askel taaksepäin.