Missä on kaikki ystävälliset, avuliaat ja kiltit ihmiset?
Missä on kaikki ystävälliset, avuliaat ja kiltit ihmiset?
Kommentit (61)
Kyllä niitä on kun katsoo ympärilleen ja keskittyy siihen. Joka päivä näen kuinka joku auttaa jotakuta toista. Ihmismieli on siitä jännä että kun sillä on mielessä tietyt asiat, alkaa filtteröidä ulkopuolista maailmaa vain sen silmin. Kun ajattelee, että kaikki muut ln persauksesta, näkee vain sellaista toimintaa. Lisäksi negatiiviset muistot ovat usein paljon vahvempia kuin positiiviset tai neutraalit. En tarkoita, etteikö itsekkäitä ja ilkeitä ihmisiä olisi, onhan niitä - mutta kannattaa myös tasaisin väliajoin haastaa omaa kognitiotaan, se ei ole totuus maailmasta.
Lisäksi on hyvä kanssa täsmentää että mitä tarkoitetaan kiltillä? Itse kohtaan ihmiset yksilöinä, puhallan mahdollisuuksien mukaan yhteiseen hiileen, autan jos näen että joku tarvitsee jeesiä. Kääntäen mussa on kyllä puoli joka sanoo vastaan tarvittaessa ja näkee punaista kun jotakuta yritetään vetää kölin ali. Jos kiltillä tarkoitetaan alistuvaa heittopussia tai konfliktinpelkoa, en ole kiltti. Jos kiltillä tarkoitetaan avuliaisuutta ja muiden huomioon ottamista, olen kiltti.
Ne on piilossa koska valta ihmiskunnasta on rumilla örkeillä, joita majaileee jokaisessa torpassa ja niemennotkossa. He möykkäävät ja aiheuttavat pahennusta jatkuvasti ja voivat itsekin tästä johtuen pahoin, mutta eivät voi luontaiselle räyhäämiselleen yhtään mitään kun ovat syntyneet väärästä päästä väärään aikaan.
Kyllä oikeasti ystävällisiä, avuliaita ja kilttejä on paljonkin olemassa, mutta eivät he tuo itseään esille tai puhu siitä. Ne näkyy monesti pieninä, joko hiljaisina tai näkymättöminä tekoina. Näitä arvostaa todella paljon. Moni sivuuttaa nämä ihmiset, koska heidät ja heidän tekonsa otetaan itsestäänselvyytenä.
Sitten on vastakohtia. Työpaikallani on eräs hieman alle kolmekymppinen nainen, joka sanoo monesti olevansa "kiltti", "hyvänlainen" ja "muut huomioon ottava". Ei ole, sillä selän takana hän haukkuu työkaverit, entiset miehet tai muut, jotka sattuvat olemaan erilaisempia kuin hän. Riitatilanteissa hän ei ikinä tunnista olevansa väärässä vaan aina muut ovat kamalia. Ei siedä, että hänelle sanotaan mitään vastaan, mutta käsittelee sen puhumalla selän takana muille. Ei siedä huumoria itsestään, mutta on vahingoniloinen muille. Pitää "hyvän ihmisen" roolia yllä tehokkaasti. Tosiasiassa hän on katkeroitunut ja erittäin luonnevikainen ihminen, jonka kanssa saa olla jatkuvasti varpaillaan. Hänen sanomisiinsa ei voi luottaa ollenkaan.
Minulla on muutamia autettavia, yksikään ei ole jättänyt kiittämättä. Tarjoan siis jatkossakin apuani, kun sitä tarvitsevat. Itselleni jää omaa aikaa ihan riittävästi.
Demarisyöpäinen femakkoisuus lopetti ne kannattamattomina.
Ei passaa valittaa, tätä on haluttu, tätä on tilattu ja sitä on myös saatu. Kirjaimellisesti mitään ongelmaa EI OLE!
Vierailija kirjoitti:
Demarisyöpäinen femakkoisuus lopetti ne kannattamattomina.
Ei passaa valittaa, tätä on haluttu, tätä on tilattu ja sitä on myös saatu. Kirjaimellisesti mitään ongelmaa EI OLE!
Näin ei kirjoita aidosti kiltti, ystävällinen ihminen, vaan vihainen, katkera ja hieman harhainen.
Olin. Vuosien varrella törmäsin liikaa itsekkäisiin kusipäisiin ihmisiin ja en ole enää. Tai olen, mutta vain hyvin harvalle ja valitulle ihmiselle, jotka ansaitsevat sen.
Minä olen vielä elossa joten mikä hätänä?
Vierailija kirjoitti:
Olin. Vuosien varrella törmäsin liikaa itsekkäisiin kusipäisiin ihmisiin ja en ole enää. Tai olen, mutta vain hyvin harvalle ja valitulle ihmiselle, jotka ansaitsevat sen.
Olin myös samanlainen. Ystävällinen ja kiltti. Avulias, aina valmis auttamaan pulassa olevaa. Läheiseni ovat aika itsekkäitä, sukulaiset koettivat hyötyä ja samalla mitätöivät.
Nyt alan väsyä, kun olen tuhlannut kaikkea hyvää muille ja jäänyt itse ilman. Ajattelen omaa hyvinvointia, ehkä löydän vielä hyviä ihmissuhteita tai jään yksin ja otan lemmikkieläimen.
Olen pari kertaa autellut naapurin eläkeläisrouvaa teknisissä jutuissa. Alkoi tulla aika vainoharhaista juttua taloyhtiön wa:,lla. Hän vihjaili että joku häiritsee häntä tahallaan kodintekniikan avulla. Selviäpä itse harhoinesi jatkossa.
Pysyvät poissa paikoista, missä ei ole hyvä olla.
Kiltteys tarkoittaa, ettei tee pahaa muille teoin eikä sanoin. Kiltteys ei todellakaan tarkoita vässykkämäisyyttä oman itsen ja muiden toiveiden suhteen. Kiltti voi olla ja silti puolustaa omia rajojaan kuin leijona tilanteen niin vaatiessa.
Itsenne kanssa te jotkut rajattomat ette tule toimeen, miten voisi näin ollen mitään hyviä ihmissuhteitakaan olla. Rajat kuntoon niin ei tarvitse kitistä vauvapalstalla miten hirveä paikka maailma onkaan, minä olen uhri, kaikki muut ovat kamalia ihmisiä jnejne.
Vierailija kirjoitti:
Kiltteys tarkoittaa, ettei tee pahaa muille teoin eikä sanoin. Kiltteys ei todellakaan tarkoita vässykkämäisyyttä oman itsen ja muiden toiveiden suhteen. Kiltti voi olla ja silti puolustaa omia rajojaan kuin leijona tilanteen niin vaatiessa.
Sanalla voi tarkoittaa kahta eri asiaa. Itsekin olen tuon kuvaamasi käyttäytymismallin kannattaja, mutta kyllä sanaa "kiltti" käytetään myös siinä ovimatto-merkityksessä. Vrt. esim. kiltin tytön syndrooma.
Pera sä et oo mikään noista vaan tylsä jankkaaja
Miksi pitäisi olla kiltti ja avulias? Olen kiltin näköinen ja siksi saan usein avunpyyntöjä. Olen oikeasti kyllästynyt noihin hyväksikäyttäjiin. Mukavia ihmisiä autan mielelläni, mutta jos luokseni tullaan sillä mentaliteetilla, että sinun on nyt pakko hoitaa meidän lasta, että päästään vähän tuulettumaan, niin turha luulo. Ystäviä autan, mutta en lokkeja.
Ovat ensin uupuneet, sitten ovat lopettaneet uhriutumisen ja lopuksi alkaneet vetää terveitä rajoja. Itsekin olen tämän prosessin käynyt läpi ja ystävyyssuhteista moni meni uusiksi.
Jos on kiltti ja avulias, niin sillä ei ole mitään rajaa, kuinka paljon joudut itsestäsi muille antamaan, ellet ala säädellä sitä itse.
Täällä olen ja aika iso osa ihmisistä kenet tunnen, ovat myös. Kyllä ketkut ja ankeiset haistaa jo kaukaa. Minusta tuntuu, että tämä on myös vähän sellainen your vibe attracts your tribe homma. Mukavat ihmiset löytävät kyllä toisensa.