Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä on kaikki ystävälliset, avuliaat ja kiltit ihmiset?

Vierailija
11.06.2026 |

Missä on kaikki ystävälliset, avuliaat ja kiltit ihmiset?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olen ja aika iso osa ihmisistä kenet tunnen, ovat myös. Kyllä ketkut ja ankeiset haistaa jo kaukaa. Minusta tuntuu, että tämä on myös vähän sellainen your vibe attracts your tribe homma. Mukavat ihmiset löytävät kyllä toisensa.

Vierailija
42/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä on kun katsoo ympärilleen ja keskittyy siihen. Joka päivä näen kuinka joku auttaa jotakuta toista. Ihmismieli on siitä jännä että kun sillä on mielessä tietyt asiat, alkaa filtteröidä ulkopuolista maailmaa vain sen silmin. Kun ajattelee, että kaikki muut ln persauksesta, näkee vain sellaista toimintaa. Lisäksi negatiiviset muistot ovat usein paljon vahvempia kuin positiiviset tai neutraalit. En tarkoita, etteikö itsekkäitä ja ilkeitä ihmisiä olisi, onhan niitä - mutta kannattaa myös tasaisin väliajoin haastaa omaa kognitiotaan, se ei ole totuus maailmasta.

 

Lisäksi on hyvä kanssa täsmentää että mitä tarkoitetaan kiltillä? Itse kohtaan ihmiset yksilöinä, puhallan mahdollisuuksien mukaan yhteiseen hiileen, autan jos näen että joku tarvitsee jeesiä. Kääntäen mussa on kyllä puoli joka sanoo vastaan tarvittaessa ja näkee punaista kun jotakuta yritetään vetää kölin ali. Jos kiltillä tarkoitetaan alistuvaa heittopussia tai konfliktinpelkoa, en ole kiltti. Jos kiltillä tarkoitetaan avuliaisuutta ja muiden huomioon ottamista, olen kiltti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on piilossa koska valta ihmiskunnasta on rumilla örkeillä, joita majaileee jokaisessa torpassa ja niemennotkossa. He möykkäävät ja aiheuttavat pahennusta jatkuvasti ja voivat itsekin tästä johtuen pahoin, mutta eivät voi luontaiselle räyhäämiselleen yhtään mitään kun ovat syntyneet väärästä päästä väärään aikaan.

Vierailija
44/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikeasti ystävällisiä, avuliaita ja kilttejä on paljonkin olemassa, mutta eivät he tuo itseään esille tai puhu siitä. Ne näkyy monesti pieninä, joko hiljaisina tai näkymättöminä tekoina. Näitä arvostaa todella paljon. Moni sivuuttaa nämä ihmiset, koska heidät ja heidän tekonsa otetaan itsestäänselvyytenä. 

 

Sitten on vastakohtia. Työpaikallani on eräs hieman alle kolmekymppinen nainen, joka sanoo monesti olevansa "kiltti", "hyvänlainen" ja "muut huomioon ottava". Ei ole, sillä selän takana hän haukkuu työkaverit, entiset miehet tai muut, jotka sattuvat olemaan erilaisempia kuin hän. Riitatilanteissa hän ei ikinä tunnista olevansa väärässä vaan aina muut ovat kamalia. Ei siedä, että hänelle sanotaan mitään vastaan, mutta käsittelee sen puhumalla selän takana muille. Ei siedä huumoria itsestään, mutta on vahingoniloinen muille. Pitää "hyvän ihmisen" roolia yllä tehokkaasti. Tosiasiassa hän on katkeroitunut ja erittäin luonnevikainen ihminen, jonka kanssa saa olla jatkuvasti varpaillaan. Hänen sanomisiinsa ei voi luottaa ollenkaan.

Vierailija
45/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutamia autettavia, yksikään ei ole jättänyt kiittämättä. Tarjoan siis jatkossakin apuani, kun sitä tarvitsevat. Itselleni jää omaa aikaa ihan riittävästi.

Vierailija
46/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demarisyöpäinen femakkoisuus lopetti ne kannattamattomina.

Ei passaa valittaa, tätä on haluttu, tätä on tilattu ja sitä on myös saatu. Kirjaimellisesti mitään ongelmaa EI OLE!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi.

Vierailija
48/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demarisyöpäinen femakkoisuus lopetti ne kannattamattomina.

Ei passaa valittaa, tätä on haluttu, tätä on tilattu ja sitä on myös saatu. Kirjaimellisesti mitään ongelmaa EI OLE!

Näin ei kirjoita aidosti kiltti, ystävällinen ihminen, vaan vihainen, katkera ja hieman harhainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin. Vuosien varrella törmäsin liikaa itsekkäisiin kusipäisiin ihmisiin ja en ole enää. Tai olen, mutta vain hyvin harvalle ja valitulle ihmiselle, jotka ansaitsevat sen. 

Vierailija
50/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vielä elossa joten mikä hätänä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin. Vuosien varrella törmäsin liikaa itsekkäisiin kusipäisiin ihmisiin ja en ole enää. Tai olen, mutta vain hyvin harvalle ja valitulle ihmiselle, jotka ansaitsevat sen. 

Olin myös samanlainen. Ystävällinen ja kiltti. Avulias, aina valmis auttamaan pulassa olevaa. Läheiseni ovat aika itsekkäitä, sukulaiset koettivat hyötyä ja samalla mitätöivät. 

Nyt alan väsyä, kun olen tuhlannut kaikkea hyvää muille ja jäänyt itse ilman. Ajattelen omaa hyvinvointia, ehkä löydän vielä hyviä ihmissuhteita  tai jään yksin ja otan lemmikkieläimen.

Vierailija
52/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa autellut naapurin eläkeläisrouvaa teknisissä jutuissa. Alkoi tulla aika vainoharhaista juttua taloyhtiön wa:,lla. Hän vihjaili että joku häiritsee häntä tahallaan kodintekniikan avulla. Selviäpä itse harhoinesi jatkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvät poissa paikoista, missä ei ole hyvä olla.

Vierailija
54/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltteys tarkoittaa, ettei tee pahaa muille teoin eikä sanoin. Kiltteys ei todellakaan tarkoita vässykkämäisyyttä oman itsen ja muiden toiveiden suhteen. Kiltti voi olla ja silti puolustaa omia rajojaan kuin leijona tilanteen niin vaatiessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenne kanssa te jotkut rajattomat ette tule toimeen, miten voisi näin ollen mitään hyviä ihmissuhteitakaan olla. Rajat kuntoon niin ei tarvitse kitistä vauvapalstalla miten hirveä paikka maailma onkaan, minä olen uhri, kaikki muut ovat kamalia ihmisiä jnejne.

Vierailija
56/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltteys tarkoittaa, ettei tee pahaa muille teoin eikä sanoin. Kiltteys ei todellakaan tarkoita vässykkämäisyyttä oman itsen ja muiden toiveiden suhteen. Kiltti voi olla ja silti puolustaa omia rajojaan kuin leijona tilanteen niin vaatiessa.

Sanalla voi tarkoittaa kahta eri asiaa. Itsekin olen tuon kuvaamasi käyttäytymismallin kannattaja, mutta kyllä sanaa "kiltti" käytetään myös siinä ovimatto-merkityksessä. Vrt. esim. kiltin tytön syndrooma.

Vierailija
57/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pera sä et oo mikään noista vaan tylsä jankkaaja

Vierailija
58/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla kiltti ja avulias? Olen kiltin näköinen ja siksi saan usein avunpyyntöjä. Olen oikeasti kyllästynyt noihin hyväksikäyttäjiin. Mukavia ihmisiä autan mielelläni, mutta jos luokseni tullaan sillä mentaliteetilla, että sinun on nyt pakko hoitaa meidän lasta, että päästään vähän tuulettumaan, niin turha luulo. Ystäviä autan, mutta en lokkeja.

Vierailija
59/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ensin uupuneet, sitten ovat lopettaneet uhriutumisen ja lopuksi alkaneet vetää terveitä rajoja. Itsekin olen tämän prosessin käynyt läpi ja ystävyyssuhteista moni meni uusiksi.

Jos on kiltti ja avulias, niin sillä ei ole mitään rajaa, kuinka paljon joudut itsestäsi muille antamaan, ellet ala säädellä sitä itse.

Vierailija
60/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ovat erakoituneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme