3 ja 4 vuotiaat pojat kuivaksi???
Miten saan 3 ja 4 vuotiaat pojat kuivaksi? Uskomaton juttu!
Isomman kanssa on kuivaksi opettelua harjoiteltu jo vuosi, välillä paremmalla ja välillä huonommalla menestyksellä. Isomman pippeli tiputtaa pissaa lähes koko ajan, aivan kuin olisi "huonot lantionpohjalihakset" tai huono pidätyskyky. Virtsatutkimus tehty - ei tulehdusta, täysin OK.
Nyt elokuussa poajt aloittivat päivähoidon ja tilanne meni urakalla taaksepäin. Nyt kummatkin ovat uudelleen vaipassa.
Viime viikolla oitin itseäni uudelleen niskasta kiinni ja aloitin kuivaksi opettamisen uudestaan. Pikkarit jalkaan ja menoksi. Vaikka kuinka patistan menemään pissalle, saan vastaukseksi usein ettei ole pissahätä. Ja hetkenä päästä pissat on lattialla/housuissa.
Kyllä rupee pikku hiljaa hermo palaan... ikuisuudenko tätä kusirumbaa jatkuu???
Vinkkejä?
Neuvolasta sanotaan, että lasta ei voi pakottaa potalle/pöntölle. Ja lapsi ei opi kuivaksi, ennenkuin hänen virtsansäätelyhormonitaso on kehittynyt. eli lapsen pitäisi olla ensin yöt kuivia ennenkuin olisi kuivuus päivällä mahdollista.
Kommentit (11)
meillä molemmat pojat on päässeet täysin päiväkuiviksi vasta sitten, kun yöt on kuivia. Ja sitten sitä "ei oo hätä" ei kannata uskoa, mulle yksi erikoislääkäri sanoi, että leikki-ikäisen pojan tulisi käydä pissalla hereillä ollessaan 2:den tunnin välein, eli noin 6 kertaa päivässä... tätä meillä on nyt yritetty noudattaa, koska esikoisella alkoi toi pissan karkailu lähes 6v ikäisenä, oltuaan jo 3 vuotta täysin ilman vaippoja. Johtui siitä, että kävi liian harvoin pissalla ja rakko sitten alkoi vuotaa "yli", kun oli aina liian täynnä.
Sulla pojat jo sen verran isoja, että ymmärtävät palkinnon päälle.
Ostat vaikka pikkuautoja, xylitolpastilleja, tarroja tms. vessan kaapin päälle houkuttimeksi ja aina onnistuneesta toiminnasta saa palkinnon. Johan alkaa potta houkuttaa kun himottu lelu odottaa vessassa.
Meillä toimi poliisimoottoripyörä-konsti. Kysyin pojalta, että mitä eniten haluaisit. Hän vastasi, että poliisimoottoripyörän. Kysymys oli pottaan kakkaamisesta. Kun lelu odotti vessan hyllyn päällä korkeuksissa, niin johan tuli kakka pottaan alta aikayksikön ja siitä lähtien on homma toiminut.
Tytön kanssa tein niin, että sai prinsessapelikortin jokaisesta pottapissasta. Ei mennyt edes koko korttipakkaa, kun tyttö oli kuiva.
Meillä sai yhden karkin puuha-pete-karkkikopasta, kun suostui menemään käskystä potalle. Ei niitä karkkeja tarvinnut antaa kuin kaksi viikkoa, kun homma alkoi sujumaan ilman karkkejakin.
Tai sitten teet tarrataulukon, mihin saa tarran aina, kun menee käskystä potalle. Ja kun taulukko on täynnä tarroja, niin sitten saa vaikkapa kourallisen noita karkkeja tai jonkun muun palkinnon. Ensimmäinen taulukko kannattaa olla niin pieni, että se tulee täyteen ekan päivän aikana, jos systeemi ei ole tuttu. Sitten pojat oppivat, miten homma menee, ja oppivat myös haluamaan niitä tarroja, koska niiden keräämisestä seuraa jotain kivaa. Jos teillä syödään karkkia muutenkin, niin silloin karkit eivät ole riittävän houkutteleva palkinto. Meillä on palkintona ollut lelujakin, jollain on ollut uimahalliretki, leikkipuistoon meno tms. Palkinto on kuitenkin pystyttävä antamaan heti, kun taulukko täyttyy, tai muuten palkinnon teho hukkuu odotteluun.
Yövaippa otettiin pois vasta myöhemmin. Ja senkin jälkeen tuli muutama pissa sänkyyn.
En oo ennen edes kuullut, että ensin pitäisi olla yökuiva, vaan aina oon kuullut puhuttavan toisin päin, että päiväkuiva voi olla vaikka vuoden ennen kuin oppii yökuivaksi.
Päiväkuivaksi oppi heti kun täytti 3 v ja pystyy pidättämään päivällä pitkiäkin aikoja, eikä varmasti tule vahinkoja.
Yöksi tarvitsee hormooni lääkityksen tai pissat tulee joka yö.
Joten ei tuo neuvolan ohje päde.
Nuorempikin oppi vuotta ennen päiväkuivaksi ennen kuin oli yökuiva.
potatus 2,5vuotiaalla..
kun ei puhu, niin ei oikein osaa sanoa mikä on mielessä
mutta nyt olen alkanut antamaan purukumin puolikkaan onnistuneesta tuotoksesta.. :) jippii!!
otti korvaan toi 4v pissan tiputtelu kuin olis huono pidätyskyky tms.. ettei kuitenkin ois myös jotain muuta häikkää, siis jokin muu kuin tulehdus kun ei tuo ihan normaalilta kuulosta. vai eikö vain ehdi pottaan vai lirauttaako ensin vähän ts yrittää pidätellä.. palkinnot pitäis toimia kyllä, vaikkakin huomattavasti nuoremmasta kyse (2½v) oppi suklaapalkinnoilla parissa viikossa.. 4v vaipossa alkaa kyllä olemaan jo aika vanha. yökuivaksi oppiminen on siitä hormonista, päiväkuivuus siitä että osaa jo hallita rakkoa.
Meillä kolme lasta, jotka kaikki ovat oppineet päiväkuivaksi 1,5-2 vuotiaina. Esikoinen oli lääkekuurien ja hälytinpatjan käytön jälkeen yökuiva vasta yli 6 vuotiaana, keskimmäinen 5,5 vuotiaana.
Kuopus oppi n.2,5 vuotiaana. Kyllä se on varsin yksilöllistä milloin oppii kuivaksi.
Tarrapalkinto on käytössä. Tarran saa, kun on tehnyt pissan pönttöön/pottaan. Isompi saa tarran, kun myös housut on kuivat. Piemenpi saa tarran, kun onnistuu pissat pottaan/pönttöön.
Mutta vinkkejä..
Itse olen niin tottunut kuulemaan tuon "ei mua pissata" kommentin 4 vee poikien suusta (olen päiväkodissa töissä). Ei tuohon mikään muu auta kuin se, että sanoo lapselle, että mennääs kuule vaan "kokeilemaan" tulisko pissa. Jos ei tuu, niin ei haittaa. Ja 99 %:sti lapsella on pissahätä, kunhan vaan kokeilee, että mitä aikuinen tuumaa asiasta..
Meillä esikoinen (tyttö) oppi täysin "päiväkuivaksi" vasta 4,5 vuotiaana. Vaippa kyllä otettiin pois, kun tyttö oli 2v ja n. vuosi mentiin niin, että kaikki pissat ja kakat tuli pönttöön/pottaan (mitä nyt joskus sattui pissivahinko). Mutta, kun lapsi täytti 3v, vahinkoja alkoi tulemaan melkein päivittäin. Vähän väliä lapsi tuli ilmoittamaan, että pikkarit on kosteat. Huomasin sitten, että lapsi ei malttanut mennä pissalle vaan luuli pystyvänsä pidättämään hamaan tappiin asti, jolloin sitä pissiä sitten lirahteli vähän joka välissä pöksyihin.
Kun lapsi aloitti hoidon n. 4 vuotiaana ja "säännöllisen" pissatuksen jälkeen, housut alkoivat pysymään kuivina, vaikka esim. retkillä ja ulkoillessa lapsi unohti sanoa pissahädästä.
niitä ei enää tule. Aika myöhään olet tuon homman jättänyt, tässä ei ole tarkoitus arvostella sinua...itse nostin potan wc:n nurkkaan kököttämään, kun poika oli puolivuotias. Hän kiinnostui tutkimaan sitä ja istuskeli siinä aina välilä huvikseen siinä 9 kk iässä, kun oli oppinut kävelemään. Annoin pojan olla kotona paljon ilman vaippaa ja housuja ja vähitellen pissa osui välillä pottaankin, mutta kyllä minä aika monet lätäköt kuurasin..... Täysin kuiva oli 2-vuotiaana. Potalle ei ole koskaan pakotettu, vaan se kiinnosti häntä kuin itsestään. Siis neuvona sinulle, että anna olla kotona aina ilman vaippaa ja palkitse jotenkin jos pojat tekevät pissin vessaan. Iltaisin älä juota enää kovin myöhään. Tosin mun pojalla on kyllä ihan mieletön rakko ja pidätyskyky, ei käy kuin ehkä 3-5 kertaa päivässä pissalla ja vahinkoja öisin ei tullut kuivaksi opettelun jälkeen kuin ehkä pari kolme kertaa ja aamulla voi pissata oikeasti n. litran.