Onko hollantia helppo oppia?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisestä viestistä jäi että olen opiskellut yläaste aikoinani saksaa.
Ap
Jos tosiaan osaa saksaa, kirjoitetun ymmärtäminen ei tuottane ongelmia. Puhuminen ja puheen ymmärtäminen vaatii totuttelua. Saksaa pitäisi osata enemmän kuin yläasteen oppimäärä mutta alku sekin.
Kyse on kuitenkin hyvin kansainvälisestä maasta.
Meidän pitäisi olla paljon enemmän kansainvälisiä kuin hollantilaiset jo meidän sijainnin takia.
Niin kauan kuin meillä on pakkoruotsi Suomea ei pitäisi verrata muihin Pohjoismaihin. Pakkoruotsi on Suomen talouden jarru, josta olemme kärsineet jo vuosikymmeniä. Olemme pieni syrjäinen maa, jonka toisella puolella on verenhimoinen Venäjä, minkä kanssa ei voi tehdä luonnollista kauppaa.
Toisella puolella meillä on pieni Ruotsi, jonka kieltä pakotamme kaikille lapsillemme. Se on tyhmää ja kallista. Pakkoruotsi on kolonialismia ja kansainvälisyyden este. Meidän pitäisi olla maailman kielitaitoisin ja kansainvälisin maa jo sijaintimme takia, mutta me alistamme itsemme pakkoruotsilla kahden pienen kielen panttivangiksi.
Äläkää tehkö vertailuja jos jo lähtökohtaisesti olemme betonoineet menestymättömyytemme pakkoruotsilla ja 2-kielisyydellä muita maita köyhemmäksi.
Mutta ruotsin kielenhän oppii ihan vaivatta kuka tahansa normaalilla älyllä varustettu ihminen. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Tietenkin laiskuus tai tyhmyys on esteenä aina. Sitä voi aina politisoida ja keksiä syitä, mutta senkin ajan olisi voinut käyttää ruotsin opiskeluun.
Suomea äidinkielenään puhuvilla korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001139149.html
Tämä älykkyyden ero johtuu suomen kielen vaikeasta mutta loogisesta rakenteesta. Suomen kielen logiikka kehittää älyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on muita kieliä opiskellut, aivan varmasti on helppoa oppia hollannin kieltä...
Mutta ääntäminen voi olla hankalampaa oppia, hollantilaisilla on niin paljon sellaisia erikoisia äänteitä...
Mutta sanasto muistuttaa hyvin paljon saksaa ja mun mielestä ruotsin osaamisestakin on hyötyä.
Auttaa oppimisessa jos osaa muita kieliä tai siis on opiskellut muita kieliä.
Alapeukuttelija, onko sulla kokemusta hollannin opiskelusta... Tai äänteistä tietoa?
Netissä instagramissa - koska olen hollannin kieleen jossakin näyttänyt kiinnostusta - mulle tulee ihan ilman omaa pyyntöä hollannin kielen opettamiseen keskittyviä julkaisuja, sellaisia simppeleitä, ja niissä esim. tulee hyvin ilmi näitä hollannille tyypillisiä äänteitä... Eivät ehkä jokaiselle ole erityisen helppoja oppia...
Mut hei, jatka rauhassa alapeukuttamista!
Ja tosiaan, samankaltaisuutta esim. verbitaivutuksissa muihin kieliin, kuten saksaan, tulee näissä opetusvideoissa ilmi...
Alapeukuttaja lienee keskittynyt tiettyjen ip-osoitteiden seuraamiseen!
Helppo kieli oppia! Lisäksi kaikki puhuvat siellä englantia ilman pienintäkään ongelmaa. Puolen vuoden jälkeen pystyy jo auttavasti puhumaan hollantia jos on vähänkin opiskellut englantia/sakdaa/ruotsia.
Asuin maassa reilut 12 vuotta ja muuttaisin helposti uudelleenkin sinne.