Lapsen kasvattaminen maksaa yli 200 000 euroa
Lapsen kasvattaminen maksaa Ruotsissa yli 200 000 euroa, liki tuplasti enemmän kuin 10 vuotta sitten.
Ruotsalaispankki SEB:n tuoreen arvion mukaan lapseen menee 2,2 miljoonaa kruunua, mikä on nykykurssilla yli 200 000 euroa. Luku koskee ensimmäistä lasta. Vuonna 2016 vastaavassa laskelmassa lapsi maksoi keskimäärin 1,28 miljoonaa kruunua.
Ihanan kallista! Mitähän Suomessa maksaa? Varmaan vähän enemmän vielä kun täällä on kaikki kalliimpaa.
Kommentit (22)
Huomattavasti vähemmän kuin yhden somalin elättäminen.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaa mennä töihin.
Taitaa tulle eläkeikä vastaan ennenkuin minun pienellä palkalla saa tuollaisia rahoja kasaan kerättyä.
Mitäköhän kaikkea tuohon oikeasti lasketaan? Vuodessa pitäisi käyttää 11 000 euroa lapsen kuluihin, yli 900 euroa joka kuukausi aikavälillä 0-18 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaa mennä töihin.
Taitaa tulle eläkeikä vastaan ennenkuin minun pienellä palkalla saa tuollaisia rahoja kasaan kerättyä.
Normaali ihminen saa tililleen palkkaa n. 3000€ kuussa ja 200000€ tienaamiseen menee alle kuusi vuotta. Ei kannata laittaa rahojaan kiljuun ja vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän kaikkea tuohon oikeasti lasketaan? Vuodessa pitäisi käyttää 11 000 euroa lapsen kuluihin, yli 900 euroa joka kuukausi aikavälillä 0-18 v.
Ja millä laskelmalla tämä kustannus on kymmenessä vuodessa kaksinkertaistunut! Ei ruoan ja vaippojen hinta ihan noin paljon ole noussut.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän kaikkea tuohon oikeasti lasketaan? Vuodessa pitäisi käyttää 11 000 euroa lapsen kuluihin, yli 900 euroa joka kuukausi aikavälillä 0-18 v.
Ihan normaali kulu kotitaloudessa, kun huomioidaan kodissa tarvittavat lisäneliöt, perheelle sopiva auto / autot. Kannattaa huomata, että kotitaloudelle lapsi on halvimmillaan 7-12 vuoden iässä, kun päivähoitomaksuja ei enää ole. Sen jälkeen lapsen, nuoren kulut lähtevät taas nousuun.
Tuohon pitäisi laskea lisäksi vielä toinen 200 000 € mitä yhteiskunta panostaa lapseen.
Neuvola, synnytys, peruskoulu, lukio, yliopisto, rokotukset, lääkkeet, hammashoito, yms, yms, yms.
Mitä tapahtuu jos käyttää lapseen nykyäänkin vain sen 10 vuoden takaisen summan eli 100.000 euroa? Tuleeko siitä lasu?
IHAN SAMA.
Mikään ei ole liikaa oman lapsen kohdalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaa mennä töihin.
Taitaa tulle eläkeikä vastaan ennenkuin minun pienellä palkalla saa tuollaisia rahoja kasaan kerättyä.
Normaali ihminen saa tililleen palkkaa n. 3000€ kuussa ja 200000€ tienaamiseen menee alle kuusi vuotta. Ei kannata laittaa rahojaan kiljuun ja vuokraan.
Tarkoiti varmaan että normaalisti eikä normaali. Palkka ei liity millään tavalla siihen onko normaali vai ei. Palkkoja on erilaisia. Kokoaikatyössä jostain 1500e ylöspäin käteen kuussa ihmiset saa
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaa mennä töihin.
Töihin ei voi mennä ennenkuin joku työnantaja palkkaa. Itse olen töissä mutta mua ärsyttää kaltaisesi pellet jotka jankkaa tuota että menkää töihin. Yhteenkään työpaikkaan ei niin vain mennä pelkällä omalla ilmoituksella että tulin töihin ja palkka alkaa juoksemaan
Meillä paljon, paljon enemmän. Kustansimme korkeakoulun opiskelukulut myös, kuten maamme tapaan kuuluu. Mutta senhän tiesimmekin ja aloimme säästää n. 15 vuotta ennen opiskelujen alkua.
T. ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Tuohon pitäisi laskea lisäksi vielä toinen 200 000 € mitä yhteiskunta panostaa lapseen.
Neuvola, synnytys, peruskoulu, lukio, yliopisto, rokotukset, lääkkeet, hammashoito, yms, yms, yms.
Ei riitä.
No ei varmaan mene edes mitään 10 000e/ vuosi. Ainakaan meillä ei ole mennyt.
Mulla ei ole yhtään lasta eikä tule, joten missä on ne mun 200 000 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän kaikkea tuohon oikeasti lasketaan? Vuodessa pitäisi käyttää 11 000 euroa lapsen kuluihin, yli 900 euroa joka kuukausi aikavälillä 0-18 v.
Ihan normaali kulu kotitaloudessa, kun huomioidaan kodissa tarvittavat lisäneliöt, perheelle sopiva auto / autot. Kannattaa huomata, että kotitaloudelle lapsi on halvimmillaan 7-12 vuoden iässä, kun päivähoitomaksuja ei enää ole. Sen jälkeen lapsen, nuoren kulut lähtevät taas nousuun.
No eihän lapsesta aiheutuvaksi kuluksi nyt voi mitään auton uusimista laskea. Jos ennen lapseakin ajettiin autolla töihin, niin kyllä tuohon lapsen kuljettamiseen se sama henkilöauto käy. Ei ihme jos tämä summa kasvaa lähes 1000 e/kk jos siihen lasketaan asunto/autolainatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän kaikkea tuohon oikeasti lasketaan? Vuodessa pitäisi käyttää 11 000 euroa lapsen kuluihin, yli 900 euroa joka kuukausi aikavälillä 0-18 v.
Ihan normaali kulu kotitaloudessa, kun huomioidaan kodissa tarvittavat lisäneliöt, perheelle sopiva auto / autot. Kannattaa huomata, että kotitaloudelle lapsi on halvimmillaan 7-12 vuoden iässä, kun päivähoitomaksuja ei enää ole. Sen jälkeen lapsen, nuoren kulut lähtevät taas nousuun.
No eihän lapsesta aiheutuvaksi kuluksi nyt voi mitään auton uusimista laskea. Jos ennen lapseakin ajettiin autolla töihin, niin kyllä tuohon lapsen kuljettamiseen se sama henkilöauto käy. Ei ihme jos tämä summa kasvaa lähes 1000 e/kk jos siihen lasketaan asunto/autolainatkin.
Lapsiperheessä tarvitaan usein isompi auto, ainakin jos lapsia on useampi. Samaten 2 autoa on usein välttämätöntä siinä vaiheessa, kun lapset ovat harrastusiässä. Ja tottakai tarvitaan isompi asunto kuin ilman lapsia. Lisäksi meidän perheessä ainakin lasten harrastuskulut yhteensä (3 harrastavaa lasta) parhaimpina/pahimpina vuosina olivat n 10 000 e/v.
Missä tahansa länsimaassa hinta on jossain 150-200k tuntumassa. (USD/EUR)
Jenkeissä toki korkeampi, 300k +
Siksi kannattaa mennä töihin.