Mitkä masennuslääkkeet eivät aiheuta sivuvaikutuksia?
Kelan sairaspäivärahan jatkon ehtona on ilmeisesti, että alan käyttää jotain masennuslääkettä. Millä masennuslääkkeellä olisi mahdollisimman vähän haittavaikutuksia? Olisi myös keskeistä, että lääke olisi halpa, koska mulla on jo valmiiksi hyvin tiukka budjetti.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tuo totta? Voiko valtio oikeasti määrätä lääkkeitä? En ole tiennytkään.
Kuulostaa ihan rikolliselta kiristämiseltä.
Ei ole rikollista, jos sä haet sairauden takia tukea niin tietysti sun sairautta pitää hoitaa ja nykyään lääkkeet ovat yleisin hoitomuoto.
Lisäisin tähän, että haitallista lääkettä ei pakoteta syömään, mutta ihmisen odotetaan ainakin kokeilevan lääkitystä.
"Nykyään lääkkeet on yleisin hoitomuoto".
Oletteko koskaan miettineet miksi?
Syy ei toki ole se, että teidän parastanne tässä ajateltaisiin, vaan siksi, että joku tienaa sievoisen summan tämän kaiken avulla.
Mutta toisaalta toki ymmärrän sen, ilmaista rahaa ei ole. Jos pyytää valtiolta ilmaista toimeentuloa, toki jonkun siitä on hyödyttävä...
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia ole. Kaikissa masennuslääkkeissä on sivuvaikutuksia.
Ne sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, koska jokaisen oma geeniperimä vaikuttaa asiaan. Sen vuoksi joku lääke auttaa yhdelle ja toinen lääke ei auta häntä ollenkaan. Jos haluaa ihan oikeasti tietää, mitkä lääkkeet ovat sopivia tai sopimattomia niin sitten ottaa ja teettää itselleen yksityislabrassa farmakogeneettisen testin. Julkisella se teetetään vasta kun on kokeiltu kuusi eri lääkettä tuloksetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia ole. Kaikissa masennuslääkkeissä on sivuvaikutuksia.
Ei minulla ainakaan ole Cipralexissa. Jos yleisissä oireissa lukee haittavaikutuksia niin se ei tarkoita että kaikilla tulee ne.
Lukekaa Farmaca Fennicasta Buranan seloste. Kaikki eivät saa sen sivuvaikutuksia ja kyseessä on käsikauppalääke, jota melkein jokainen suomalainen on joskus ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Haet lääkkeet ja heität roskiin. Problem solved.
Lääkkeitä ei saa heittää roskiin. Ne viedään apteekkiin lääkejätteenä.
Itse valitsisin tuossa tilanteessa voxran. Sen voi lopettaa ilman ongelmia ja alottaa salaa helposti uudestaan jos joutuu johonkin valvontaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tuo totta? Voiko valtio oikeasti määrätä lääkkeitä? En ole tiennytkään.
Kuulostaa ihan rikolliselta kiristämiseltä.
Kyllä se noin menee.
Hyvin mielenkiintoista hommasta tulee, kun suostut kaikkeen mahdolliseen hoitoon ja olet sen jälkeenkin työkyvytön eikä ole enää mitään mitä voitaisiin tehdä, Kelan mielestä ei ole edelleenkään asiaa eläkkeelle.
Tärkeintä on, ettei sinua työnnetä vain lääkkeiden varaan. Vaadi pääsyä esim. masennusryhmään. Lääkkeet voivat parantaa toimintakykyä (vrt kipulääkkeet), mutta suurin osa tarvitsee kyllä varsinaiseksi hoidoksi muutakin.
Ei masennuslääkkeitä kannata syödä turhaan!
Placeboissa ei ole sivuvaikutuksia.
Tai on mutta nekin ovat psykosomaattisia.
Olen syönyt vuosikausia escitalopramia 5mg/vrk. Ainoa haittavaikutus on sormien kipeytyminen, kun niin pientä pilleriä on vaikea puolittaa, eikä soikean pillerin puolittajaa ole olemassa. Voin kaikin puolin hyvin, ei ole paniikkikohtauksia vaikka elämäni tällä hetkellä on täynnä menetyksiä ja rakkaiden sairauksia. Itken ja nauran, kun niiden aika on, tunteet ovat tallella.
Vierailija kirjoitti:
Placeboissa ei ole sivuvaikutuksia.
Tai on mutta nekin ovat psykosomaattisia.
Eikun tutkimukseen ja toivomaan että saat placebia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta kiusaamista. Tää on samaa sarjaa, kuin masennuslääkkeiden määrääminen kipukynnyksen madaltamiseen tai vaihdevuosioireisiin. Näpoärä lääke, kun sitä voidaan määrätä mihin tahansa ja uskotella potilaalle, että vika on potilaan asenteessa jos ne eivät toimi.
Sulla ei ole kokemusta asiasta niin älä aloita mustamaalausta. Vaihdevuodet voi todella vaikuttaa psyykkeeseen. Ja kun kipu on paha ne mielialalääkkeet todella voi nostaa kipukynnystä ja niitä ei syödä pelkiltään vaan vahvojen särkylääkkeiden ohella.
Minulla on kokemusta. Sairastan syöpää, ja kipuun saa Triptyliä ja vaihdevuosioireisiin Venlafaxiinia. Kipuun Triptyl ei auttanut, mutta hormonikorvaushoito vasten onkologin suositusta toimi. Gynen mielestä olen kärsinyt jo ihan riittävästi, eikä vaihdevuosioireisiin oikeasti auta tehokkaasti mikään muu vain hormonikorvaushoito.
Siihen on varmasti ollut syynsä.
Esimerkiksi sairastettu tai parhaillaan aktiivisena oleva rintasyöpä tai kohdunrungon syöpä on yleensä ehdoton este (vasta-aihe) vaihdevuosien hormonikorvaushoidolle (HRT). Hormonihoito voi kiihdyttää näiden syöpien kasvua.
Hormonikorvaushoito (HKH) on ensisijainen ja tehokkain hoito vaihdevuosien kuumiin aaltoihin ja hikoiluun. Mielialalääkkeitä (yleensä SSRI- tai SNRI-lääkkeitä) käytetään ensisijaisesti silloin, kun hormonikorvaushoito ei sovi tai jos potilaalla on todettu erillinen masennus.
Kaikki rintasyövät eivät ole hormonipositiivisia. Rintasyöpä ei ole ehdoton kontaindikaatio, kun elämä käy helvetiksi ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa: olen kuullut, että voi olla vaikea saada Voxra-reseptiä ellei ensin suostu kokeilemaan pahamaineisia ssri-lääkkeitä, Tämä olisi kyllä jo aivan oikeaa kiristystä.
Karmea lääke Voxra. Söin vähän aikaa.
Turha. Piti kokeilla kun ei sieltä saa vaihtoehtoja.
Ensin pitäisi varmaan saada se masennus-diagnoosi. Itse en saanut vaan jonkin "reaktio elämänmuutokseen" tms vaikka teetti myös mielialatestin ja ahdistuneisuus, ensimmäisen 9kohtaisen paperin mukaan (3 tulosvaihtoehtoa) olisi "kohtalainen masennus", pidemmän testin mukaan "keskivaikea masennus".
Fakta on se, että masennuksessa lääkkeiden NNT on noin 10, eli pitää hoitaa 10 potilasta jotta 1 saa siitä hyödyn verrattuna lumelääkkeeseen. NNH keskeisin ongelma on seksuaalisen toimintakyvyn menetys, usein lopullisesti. Käypähoidon mukaan 2/3 saisi jonkinlaista hyötyä lääkkeistä. Saa valita uskooko tutkimuksiin vai Käypähoitoon.