Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä masennuslääkkeet eivät aiheuta sivuvaikutuksia?

Vierailija
10.06.2026 |

Kelan sairaspäivärahan jatkon ehtona on ilmeisesti, että alan käyttää jotain masennuslääkettä. Millä masennuslääkkeellä olisi mahdollisimman vähän haittavaikutuksia? Olisi myös keskeistä, että lääke olisi halpa, koska mulla on jo valmiiksi hyvin tiukka budjetti. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys! Jokainen ihminen on oma yksilönsä ja reagoi omalla tavallaan lääkkeeseen, toisaalta tiettyyn tarkoitukseen valmistettuja lääkkeitä on runsaasti joten parhaiten toimivan lääkkeen löytäminen vaaatii kokeilua ja aikaa.

Minulle syötettiin krooniseen kipuun yhdistelmää Noretrin + Pregabalin joka aiheutti black-outin kesken työpäivän. Ilmoitin heti lääkärille että titraan pois ja palaan alkuperäiseen. Onneksi istuin työpöydän ääressä.

Myöhemmin minulle syötettiin Duloksetiinia, tuli yöllä verta nenästä, tasapaino-aisti petti ja kaaduin pahasti ja sain nivelrikon, pissaletkut kramppasivat eikä pissaaminen onnistunut, erektiokyky ja libido katosivat. Titrasin pois omalla päätöksellä. Nyt onnistuu pissaaminen mutta ei..........

Viimeinen minun kohdistettu myrkytysyritys oli Lamotrigiini. Nytkään läkäri ei kettonut sivuvaikutuksista mutta kun otin itse selvää niin en ruvennut niitä käyttämään.

Veronmaksajalla ei ole minkäänlaista suojaa kun näitä masennus-epilepsia-ADHD- (vast) lääkkeitä määrätään krooniseen kipuun.

Vierailija
22/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa: olen kuullut, että voi olla vaikea saada Voxra-reseptiä ellei ensin suostu kokeilemaan pahamaineisia ssri-lääkkeitä, Tämä olisi kyllä jo aivan oikeaa kiristystä.

Karmea lääke Voxra. Söin vähän aikaa. 

Mitä sinulle tapahtui? Olet eka, jonka kuulrm valittavan Voxrasta. (Jos hintaa ei lasketa, sekin tullut kyllä roimasti alas)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku, valvotaanko käyttöä mm. virtsatesteillä? Itse en nielisi pillerin pilleriä. Nuorena menetin orgasmin saantikyvyn ja sain sen takaisin pitkän ajan kuluttua. Ei enää ikinä.

Ei tietenkään valvota. 

Vierailija
24/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta kiusaamista. Tää on samaa sarjaa, kuin masennuslääkkeiden määrääminen kipukynnyksen madaltamiseen tai vaihdevuosioireisiin. Näpoärä lääke, kun sitä voidaan määrätä mihin tahansa ja uskotella potilaalle, että vika on potilaan asenteessa jos ne eivät toimi.

Sulla ei ole kokemusta asiasta niin älä aloita mustamaalausta. Vaihdevuodet voi todella vaikuttaa psyykkeeseen. Ja kun kipu on paha ne mielialalääkkeet todella voi nostaa kipukynnystä ja niitä ei syödä pelkiltään vaan vahvojen särkylääkkeiden ohella. 

Minulla on kokemusta. Sairastan syöpää, ja kipuun saa Triptyliä ja vaihdevuosioireisiin Venlafaxiinia. Kipuun Triptyl ei auttanut, mutta hormonikorvaushoito vasten onkologin suositusta toimi. Gynen mielestä olen kärsinyt jo ihan riittävästi, eikä vaihdevuosioireisiin oikeasti auta tehokkaasti mikään muu vain hormonikorvaushoito. 

Vierailija
25/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa: olen kuullut, että voi olla vaikea saada Voxra-reseptiä ellei ensin suostu kokeilemaan pahamaineisia ssri-lääkkeitä, Tämä olisi kyllä jo aivan oikeaa kiristystä.

Karmea lääke Voxra. Söin vähän aikaa. 

Mitä sinulle tapahtui? Olet eka, jonka kuulrm valittavan Voxrasta. (Jos hintaa ei lasketa, sekin tullut kyllä roimasti alas)

Mulle tuli jumalaton ahdistus siitä.

Vierailija
26/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarviiko sun syödä niitä, sen kun haet mömmösi.

Vierailija
27/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi Suomessa edelleen tuputetaan masennuslääkkeitä kun selvisi jo että serotoniini ei ole masennuksen syynä. Missään muualla maailmassa ei enää määrätä höpö höpö lääkettä, paitsi muumimaailmassa.

Olemme masentunut kansa. Kyllähän nuo lääkkeet täällä ymmärtää. On ankea ilmapiiri ja ihmiset on vittumaisia. Kyllä siinä vähänkään herkempi ihminen masentuu.

Vierailija
28/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voxra / buproprioni on ainoa lääke, joka mulla on todella auttanut. Sivarit alkuun ikäviä, mutta menivät ohi. Ei ehkä ap:lle jos ei varsinaisesti kärsi masennusoireista. 

Vierailija
29/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa lääkärille, että sivuvaikutukset pelottavat niin paljon, ettet saa nieltyä lääkkeitä.

Minulla oli nielemisvaikeuksia ja unohtelin lääkkeitä ja lopetin aika nopsaan. Lääkäri voi todeta, että lääkkeen hoitava vaikutus ei ehtinyt vielä esiin, mutta en mitään huutoa ole saanut.

Vierailija
30/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin pari SSRI-lääkettä ennen kuin varovasti tiedustelin, voisinko saada Voxraa. Lääkäri mietti hämmentävän pitkään, mikä kysymykseeni on syynä (onko voxralla esim viihdearvoa? En tiedä.) mutta määräsi sitten. 

Minulle on toiminut hyvin. Saan pakolliset ja extra-asiat tehtyä enkä ole masentunut. Aloittaessani toki oli viikon verran massiivista päänsärkyä, mutta voi johtua siitä että vaihdoin SSRI n lennosta Voxraan.

Vierailija
31/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tuo totta? Voiko valtio oikeasti määrätä lääkkeitä? En ole tiennytkään.

Kuulostaa ihan rikolliselta kiristämiseltä.

Ei ole rikollista, jos sä haet sairauden takia tukea niin tietysti sun sairautta pitää hoitaa ja nykyään lääkkeet ovat yleisin hoitomuoto. 

Vierailija
32/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma elämänlaadun kannalta suosittelen antamaan mahdollisuuden itsellesi kokeilla lääkitystä, näitä on monia merkkejä ja voidaan vaihtaa jos ei heti löydy sopivaa. Mä tunnen monta ihmistä jotka käyttävät lääkkeitä ja kokevat että ne ovat auttaneet elämää. 

Vierailija
33/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tuo totta? Voiko valtio oikeasti määrätä lääkkeitä? En ole tiennytkään.

Kuulostaa ihan rikolliselta kiristämiseltä.

Ei ole rikollista, jos sä haet sairauden takia tukea niin tietysti sun sairautta pitää hoitaa ja nykyään lääkkeet ovat yleisin hoitomuoto. 

Lisäisin tähän, että haitallista lääkettä ei pakoteta syömään, mutta ihmisen odotetaan ainakin kokeilevan lääkitystä. 

Vierailija
34/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kysymys! Jokainen ihminen on oma yksilönsä ja reagoi omalla tavallaan lääkkeeseen, toisaalta tiettyyn tarkoitukseen valmistettuja lääkkeitä on runsaasti joten parhaiten toimivan lääkkeen löytäminen vaaatii kokeilua ja aikaa.

Minulle syötettiin krooniseen kipuun yhdistelmää Noretrin + Pregabalin joka aiheutti black-outin kesken työpäivän. Ilmoitin heti lääkärille että titraan pois ja palaan alkuperäiseen. Onneksi istuin työpöydän ääressä.

Myöhemmin minulle syötettiin Duloksetiinia, tuli yöllä verta nenästä, tasapaino-aisti petti ja kaaduin pahasti ja sain nivelrikon, pissaletkut kramppasivat eikä pissaaminen onnistunut, erektiokyky ja libido katosivat. Titrasin pois omalla päätöksellä. Nyt onnistuu pissaaminen mutta ei..........

Viimeinen minun kohdistettu myrkytysyritys oli Lamotrigiini. Nytkään läkäri ei kettonut sivuvaikutuksista mutta kun otin itse selvää niin en ruvennut niitä käyttämään.

Veronmaksajalla ei ole minkäänlaista suojaa kun näitä masennus-epilepsia-ADHD- (vast) lääkkeitä määrätään krooniseen kipuun.

Sä olet sellainen yksilö joka reagoi vahvasti lääkkeisiin. Kannattaa ehdottomasti tutustua luonnonmukaisiin hoitokeinoihin. Vaikka kela ei näitä tue eikä meidän lääketiede hyväksy. Mutta olen nähnyt vaihtoehtohoitojen parantavan vaikutuksen ja todella uskon näiden hoitojen vielä yleistyvän, kun ihmiset saattavat näistä enemmän tietoa. 

Vierailija
35/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Seronil toimii. Eikä tarvitse enää harkita sähköhoitoja.

Vierailija
36/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bupropioni on paras lääke monilla mittareilla. Sen vanha nimi on amfebutamoni, ja se vaikuttaa suoraan dopamiiniin ja noradrenaliiniin. Itse hain reseptin tähän ihan omatoimisesti ja se toimii todella hyvin.

Mutta muista, että kukaan ei valvo, käytätkö lääkkeitä oikeasti. Voit ottaa mitä tahansa lääkettä vastaan ja hakea sen toimarin maksusitoumuksella apteekista. Itse aikanaan hain saikulla&kuntoutuksella useita eri lääkkeitä ja nakkasin ne ekaan vastaantulevaan roskikseen ja loin netistä hakemalla oireprofiilin, jonka sitten kerroin hoitotaholle. "Jonkin verran sivareita, mieliala ei parantunut."

Vakuutus- ja työvoimapoliittisessa työkyvyttömyydessä kun on puhtaasti kyse tukijargonista, ei siitä, mitä olet henkilökohtaisesti mieltä asioista. Kannattaa hymyillä ja nyökkäillä ja tehdä kaikki ehdotetut ei-invasiiviset hoidot ja kuntoutus jota tarjotaan, tällä luodaan objektiivista näyttöä vakuutusoikeutta varten.

Vierailija
37/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet lääkkeet apteekista, mutta et syö niitä.  

Vierailija
38/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta kiusaamista. Tää on samaa sarjaa, kuin masennuslääkkeiden määrääminen kipukynnyksen madaltamiseen tai vaihdevuosioireisiin. Näpoärä lääke, kun sitä voidaan määrätä mihin tahansa ja uskotella potilaalle, että vika on potilaan asenteessa jos ne eivät toimi.

Sulla ei ole kokemusta asiasta niin älä aloita mustamaalausta. Vaihdevuodet voi todella vaikuttaa psyykkeeseen. Ja kun kipu on paha ne mielialalääkkeet todella voi nostaa kipukynnystä ja niitä ei syödä pelkiltään vaan vahvojen särkylääkkeiden ohella. 

Minulla on kokemusta. Sairastan syöpää, ja kipuun saa Triptyliä ja vaihdevuosioireisiin Venlafaxiinia. Kipuun Triptyl ei auttanut, mutta hormonikorvaushoito vasten onkologin suositusta toimi. Gynen mielestä olen kärsinyt jo ihan riittävästi, eikä vaihdevuosioireisiin oikeasti auta tehokkaasti mikään muu vain hormonikorvaushoito. 

Siihen on varmasti ollut syynsä. 

Esimerkiksi sairastettu tai parhaillaan aktiivisena oleva rintasyöpä tai kohdunrungon syöpä on yleensä ehdoton este (vasta-aihe) vaihdevuosien hormonikorvaushoidolle (HRT). Hormonihoito voi kiihdyttää näiden syöpien kasvua.

Hormonikorvaushoito (HKH) on ensisijainen ja tehokkain hoito vaihdevuosien kuumiin aaltoihin ja hikoiluun. Mielialalääkkeitä (yleensä SSRI- tai SNRI-lääkkeitä) käytetään ensisijaisesti silloin, kun hormonikorvaushoito ei sovi tai jos potilaalla on todettu erillinen masennus.

Vierailija
39/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voxra auttoi minua ja sain toiminta- ja työkykyni takaisin.

Vierailija
40/55 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet lääkkeet ja heität roskiin. Problem solved.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi