Mitä tiedät romaneista
Kommentit (5)
Vanhempia ihmisiä kunnioitetaan. Vanhemmat asuu aina talossa ylempänä kuin nuoremmat. Mies on perheen pää. Lapset kunnioittaa omia vanhempiaan ja esim. teinit ei käy suihkussa/saunassa silloin kun vanhemmat ovat kotona. Seksistä, seurustelusta, synnyttämisestä jne ei puhuta avoimesti perheessä (varsinkaan jos on vanhempia ihmisiä paikalla). Ruokailuvälineet pitää olla puhtaat (myös kuvainnollisesti) eli jos esim. haarukka tippuu lattialle ja naisen hame osuu siihen, se haarukka heitetään roskiin, sillä se on " saastainen" . Ennen ei arvostettu koulutusta/työtä... nykyään monet romanit kuitenkin kannustavat lapsiaan opiskelemaan. Perhe ja suku tosi tärkeitä... suvusta pidetään huolta ja ollaan paljon tekemisissä keskenään. Nainen huolehtii lastenhoidosta ja kotihommista (pääasiassa ainakin). Pukeutuminen tyypillisiin romaniasuihin aloitetaan yleensä teini-iässä ja se on vapaaehtoista, mutta suurin piirtein kaikki niin tekee. Kun aletaan seurustella, " karkaavat" tyttö ja poika yleensä viikoksi, pariksi muualle ja palaavat takaisin parina. Eli perhe/suku näkee kumppanin yleensä tän " karkumatkan" jälkeen ja sitten ollaan niinku oltais aina oltu yhessä.
Mitähän vielä... nää nyt tuli äkkiä mieleen...
ainakin maaseudulla. Asuin nuorena paikkakunnalla jossa oli ns kahen laisia romaneja. Toiset ajeli hyvillä mersuilla ja asui uusissa omakotitaloissa. Toiset omisti hevosia ja vanhemmat talot ja autot. Nämä hevosihmiset oli ihan mukavia. Asuivat melkein naapurissa. Kavereinakin mulla oli joskus puoliromani tyttö ja poika. Ja mukavia kavereita oli.
Suvustanikin löytyy äitini puolelta romaneja mutta niin " ylhäältä" sukua etten niitä tiedä muuta kuin olen kuullut. Olen siis joku 24 osa romani.
Kodit ja vaatteet aina äärimmäisen puhtaita
Ne heiluu terä- ja ampuma-aseiden kanssa liiankin herkästi sekä keskenään että muita kohtaan. Varastelevat ja opettavat jopa pikkulapset kerjäämään rahaa naapureilta. Luulevat että ovat erityisasemassa (esim bussissa koettua).
Terveisin: kokemusta on ja PALJON! ;(((