Miksen ole tätä aikaisemmin tajunnut? Bolognese-kastikkeen jstkaminen
Laitoin vain 300 g jauhelihaa ja seuraavat vihannekset pieniksi pilkottuina: kesäkurpitsa, 2 porkkanaa, kevätsipuleita, valkosipulin kynsi, paprika, tuoreita herkkusieniä, kourallisen minitomaatteja. Tomaattimurskaa- ja pyrettä, kunnolla oreganoa, basilikaa, muutama pyöräytys pippurimyllystä ja suolaa. Onpa hyvää!! Paljon parempaa kuin klassinen bolognese.
Kommentit (26)
jätä pois kurpitsa, porkkana ja herkkusienet.
Sopivat heikosti makumaailmaan.
Vedä ihmeessä lisänä ateriaan jos huvittaa mutta älä sekoita ne bolognieseen.
Soijarouheella voi jatkaa kaikkia jauheliharuokia tai korvata jauhelihan kokonaan.
On hyvää noin ja voi tehdä tuohon tyyliin myös kokonaan ilman sitä jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheella voi jatkaa kaikkia jauheliharuokia tai korvata jauhelihan kokonaan.
No mä en. Saan kovia mahaoireita soijasta.
En laita soijaa, vaan kotimaisia kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sopii "makumaailmaan"..
Minä teen tosi usein juuri tuon tyylisen kastikkeen, missä on jauhelihan lisäksi kesäkurpitsaa, sipulia, valkosipulia, porkkanaa, tomaattimurskaa, tilkka kermaa jne. Kasvikset antavat makua ja väriä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä horiset? Alkuperäiseen Bolgneseen, eli Raguun, kuuluu porkkana.
Ysärillä ruskea kastike jatkettiin porkkanaraasteella. Hyvä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Myös sahajauho käy samaan.
Mä en vaan tajua näitä, jotka tarjoaa soijarouhetta jauhelihan tilalle joka käänteessä. Minä yritin ensin korvata osan jauhelihaa soijarouheella kun "se maistuu ihan samalta, kukaan ei huomaa mitään" Aikomuksena semmoinen pehmeä lasku soijarouheen käyttön
No lapset huomasi kyllä ja eivät tykänneet ollenkaan
Jos teen kasviskastikkeen pastalle se kelpaa kyllä
Kai sä voit ns. jatkaa kaikkia ruokia, mutta aika äkkiä niistä tulee kuitenkin sitten eri ruoka
Vierailija kirjoitti:
Porkkana sopii erinomaisesti bologneseen. Kunnollista lasagneakin tehdessä tehdään porkkanalla upea sofrito.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveää pskaa. Jauheliha on HYVÄÄ.
Vierailija kirjoitti:
Eihän voi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan tajua näitä, jotka tarjoaa soijarouhetta jauhelihan tilalle joka käänteessä. Minä yritin ensin korvata osan jauhelihaa soijarouheella kun "se maistuu ihan samalta, kukaan ei huomaa mitään" Aikomuksena semmoinen pehmeä lasku soijarouheen käyttön
Ihmisellä on tosiaan vakavia ongelmia makuaistissa jos ei erota soijarouhetta lihasta. Syököön sitä toki kuka tykkää mutta kamalan pahalta se maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei noista kannata välittää. Ehdotelkoon vain ja syököön soijansa keskenänsä.
Mä myös raastan kaapissa pyörivät palsternakan ja juurisellerin kannat. Juurisellerin kanssa pitää olla varovainen, ettei tule liikaa.
Kotimaisiin keittoihin niitä aina ostan liemen mausteeksi. Ei tule oikein muuten käytettyä, mutta sitten hoksasin, että bologneseen uppoo mitä vaan.
Toisinaan korvaan osan tai kokonaan lihasta linsseillä ja pavuilla.
Chili sin carnekin on moinen pyttis juttu, mutta vähän eri kasviksia, ettei kaikki aina maistu samalta.
mä ostan vaan lidlistä valmiskastiketta