~~~HELMINAUHA KE-TO~~~~
Edelliset löpinät:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10312640&p=1&tmode=1&smod…
Kommentit (28)
Taitaa mammat olla ulkoilemassa ihanassa auringon paisteessa, kun täällä on niin hiljaista... Minunkin pitäis huhkia imurin varressa, mutta kuinka ollakaan, täällä sitä koneella kökötetään. Meille on tulossa vieraita pitkäksi viikonlopuksi, joten pitäis saada paikat kuntoon ennen iltaa ja käydä kaupassa jne jne...
Meillä alkaa Alman nuha ja yskä helpottamaan pikku hiljaa. Esikoisen on korvatulehduksen takia lääkekuurilla ja me vanhemmat vielä tosi nuhaisia. Kotimme on muutamana iltana / yönä muistuttanut keuhkoparantolaa. Sellaista rykimistä on kaikilla ollut. No nyt onneksi jo voiton puolella. Toivottavasti jää kevään viimeiseksi flunssa-aalloksi.
Mistäs on ollutkaan puhetta? Lapsiluvusta? Vielä yhden (kolmannen) haluaisin, mutta taitaa ikä jo tulla vastaan, kun en nyt ihan vuoden ikäerolla haluais. Oon jo 36vee... Tyytyväinen olen näihinkin kahteen terveeseen ja ihanaan tyttöön.
Tutti ei meillä edelleenkään kelpaa kovasta yrityksestä huolimatta. Sitkeästi aion jatkaa harjoituksia...
Tuo kasvupino on kiva! Huomasin, että prinsessamme on aika rimpula muihin ikätovereihinsa verrattuna... Eikös jotkut 3-kuiset olleet jo 8-kiloisia? Meillä painoi esikoinen 1-vuotiaana 8kg... Niin erilaisia nämä lapset on. Ja vaikka Alma oli syntyessään isompi kuin siskonsa, on hän nyt pienempi kuin siskonsa 3kk:n iässä.
No, pakko kai tästä on laahautua siivouspuuhiin...
Palailemisiin!
Timbe ja Alma 3kk
Kauhea tuuli täälläpäin riehuu taas ja vaikka aurinko nätisti paistaa niin kovin lämmintä ei oo!
Peetun sain nukutettua taas ulos, mutta mitään hommia ei viitsis aloittaa tekeen, kun se huutaa kohta kuitenkin..maalailen täällä piruja seinille..
ROTA-ROKOTE auhetti meilläkin väsymystä samana päivänä ja aika monen päivän päästä kakkaa joka vaippaan! En tosin ihan sata varma oo johtuiko se siitä rokotteesta, mutta kummasti parina päivänä kului vaippoja kun jatkuvasti oli kakkaa enemmän tai vähemmän housussa!
Me kun ollaan totuttu siihen, että Peetu kakkaa max. 3kertaa päivässä...Olihan meillä tosin sitä mahatautiakin keskimmäisellä....
Meillä on kans tutkittu jokaisesta pojasta se napaveri ja (ihme kyllä) kaikilla " puhtaat paperit" ..
Meillä sukurasite on kova juuri diapeteksessä, kun mun puolelta isänäiti ja oma isä sairastaa sitä ja äidin isällä se oli. Miehen puolelta sitä löytyy kanssa, joten hyvin käy jos meidän lapset siltä säästyy!
Ja joku geenimutaatio on löytynyt myös mun isältä ja mullakin lähete lääkäriin tutkimuksiin olis jos haluaisin mennä, että onko mulla samainen mutaatio..Siinä riskinä on kans syöpä, veritulpat ja sokeritauti! ..edessä loistava tulevaisuus..= )
Meillä on jo isot kasat pieneks jääneitä vaatteita ja pitäis jostain alkaa etsimään isompia, ettei pojan tarvitse kulkea alasti!
Joka kerta kun viikkailen puhtaita vaatteita laatikoihin niin saa jotain aina laittaa pois kun on jäänyt pieneksi..kovaa vauhtia nuo lapset kasvaa!
Ikkunoitten pesu olis edessä..
Pesettekö monta kertaa vuodessa ikkunat?
Minä oon yrittäny ainakin 2x pestä kaikki pinnat ja sit tarpeen mukaan ulkoa ja sisältä.
Nyt oon vielä päässy helpolla kun ei oo kun 4 ikkunaa, mutta reilun kuukauden päästä niitä onkin ainakin tuplasti enemmän!
..jahas, jos sitten käväsis siellä huuto.netissä katsastamassa vaatepakettien tarjonnan...
mammutti ja Peetu 2 ja ½kk
On taas ollut niin paljon puuhaa että pinoilukin on jäänyt.. mistäs täällä oli puhuttukaan.. ainakin:
IKKUNOIDEN PESU: pesen yleensä 2x vuodessa mutta tässä asunnossa en vielä kertaakaan kun on vasta viime heinäkuussa valmistunut enkä ole saanut siis aikaiseksi. Meitä vaivaa talokuume, mutta vaihtoehtoja on monia joten toki ne tulee pestyä tässä ainakin ennen tämän myyntiä!
LAPSILUKU: mä olen vakaasti sitä mieltä että nämä 2 ihanaa, tervettä tyttöä riittää meille. Mies aina vitsailee ettei yhdelle isälle tule kuin yhdenlaisia ;) mä kyllä veikkaan että mun puolelta tyttövoittoinen suku näkyy tässäkin perheessä eikä sitä poikaa tulisi vaikka tekisi kymmenen lasta.
Kaveri soitti ja pää on ihan tyhjä taas! Kiva oli silti meidän kasvupino, meillä näkyy olevan kohtalaisen pitkä tyttö. Esikoinen kun oli samankokoinen vasta 5kk iässä, jonka taisinkin jo joskus aiemmin mainita.. :) Mutta nyt siivoilemana kun Melinakin nukkuu ulkona ja esikoinen leikkii (kerrankin!) kiltisti...
-Henna ja Melina-
pakko oli tulla kirjuuttamaan taas kun tuli niin hyvä galluppi siis mä vihaan IKKUNOIDEN PESUA!! Tai siis meillä niitä riittää niin paljon et voisi pitää vaikka talkoot. Meillä on nimittäin ikkunoita 15 kpl ja hermot menee kun niitä rupeaa pesemään. Niin ja nuo meidän pikku-hirviöt on vielä keksinyt että ikkunoita voi lääppiä ja niihin kun puhaltaa niin siihen kosteaan on tosi hyvä piirtää!! Meidän ikkunat näyttävät siis aivan hirveiltä. No jokatapauksessa, yritän pestä ne kaikki ainakin kerran vuodessa, mutta katotaan nyt kuinka usein tulee pestyä tänä vuonna. Sisäpuolelta saa siis osaa ikkunoista pestä melkein päivittäin=(
T.Kaisa ja Ronja
IKKUNAT pesen ulkoa ja sisältä kahdesti vuodessa, välistä tarpeen mukaan, välillä on ollut parikin vuotta pesemättä. Kaupungissa kun asuttiin oli pakko pestä välistäkin kolmesti vuodessa kun mustaa pölyä tuli niin valtavasti. Kesällä valmistuvassa uudessa ok-talossa ikkunoita on sitten enemmän ja ulkopuolella vielä irrotettavat ristikot, joten veikkaan että ei tule yhtä usein pestyä.
Samaa voisi jatkaa kysymällä että MITEN PESETTE ikkunat? Minä suihkutan suihkepullolla Fairy-vedellä märäksi, hankaan läpi pehmeällä sienellä ja kuivaan leveällä lastalla + reunat vanhalla pyyhkeellä jonka voi sitten heittää pois. Koko homma käy melkoisen nopeasti näin - enemmän aikaa menee verhojen ja ikkunoiden edessä olevien huonekalujen siirtelyyn + ikkunalautojen tyhjennykseen.
PYYKKI G: Pesettekö vauvan pyykin erillään? Millä pesette? Käytättekö huuhteluainetta? Montako kertaa pyykkikoneenne huuhtelee pyykin? Missä lämpötilassa yleensä pesette? Jos pesette vauvan pyykin erillään niin mihin ikään asti aiotte toimia näin?
Siksi näitä kyselen kun meillä neuvolassa sanottiin että vauvan pyykki pitäisi pestä aina erillään, hajusteettomalla pesuaineella, ilman huuhteluainetta ja huuhteluita pitäisi olla vähintään 5. Moni sanoo lisäksi pesevänsä vauvan pyykin erillään koska se on usein 60-90 asteessa pestävää. Meillä kun vauva ei puklaile eikä vaipat juuri vuoda niin en näe järkeväksi kuluttaa vaatteita noin kuumassa.
Meillä kaikki pyykit pyörii samassa koneessa, yleensä 40 asteen kirjopesuohjelmalla. Pesuaineena extra sensitive koko perheelle ja huuhteluainetta ei käytetä koskaan. Huuhteluiden määrästä en edes tiedä ja nyt uudessa koneessa saa valita yhden lisähuuhtelun, mutta en ole sitäkään alkanut käyttää.
Voi kääk, neiti heräs jo pihalla ja nukkui vaan tunnin kun mä olin varannut itselleni hommia pariksi kolmeksi tunniksi.
pois,
äippä + ääni vaunuista
IKKUNANPESU
VAATTEIDEN PESU
LAPSILUKU
Näköjään enterillä ei kannata mennä alaspäin...
Meillä tulee siis 3 kuukautta täyteen 22. päivä, viikoissa 12 viikkoo täyteen huomenna. Olettekos te huomanneet vauvoillanne tuota " 3 kk:n kriisiä" mistä joku jossain kirjoitteli?
Meillä on nyt puoltoista viikkoo nukuttu sekä päivisin että öisin paljon huonommin vaikkei ennenkään mitään hurraamista ollut. Kerkesin niin tottua vain yhteen yöheräämiseen ja sit ylös n,. 6.00-6.30, (tällaista oli n. 3 viikkoa), mut nyt saa yöllä laittaa tuttia joka käänteessä ja syöttää 1-3 tunnin välein.
Päivisin huudetaan kurkku suorana väsymystä muttei mennä nukkuun kun kauhean kohtauksen jälkeen ja sittenkin nukutaan vain puolesta tunnista n. 1,5 tuntiin.
Poitsu hokas kätensä kunnolla samoihin aikoihin kun univaikeudet alkoi. Nyt sormia/nyrkkejä syödäänkin puolet valveillaoloajasta :)
Olettekos huomanneet että kakka alkais haista pahalle - siis tosi pahalle- tuossa käsien nuoleskelun alkamisen aikoihin? Ja ilmavaivat on lisääntyneet nii kovin että en tiedä mitä tehdä? Oma ruokavalioni on kyllä pysynyt samanlaisena...
KKUNANPESU Joo se on aina ollut miehen homma, ja nyt tässä uudessa asunnossa ei edes pääse peseen välistä ellei ota koko parimetrisiä ikkunoita ulkokautta pois kokonaan... Jääpi kesemmälle.
VAATTEIDEN PESU Minä pesen samassa pyykissä kuin muutkin, ja nyt olen käyttänyt LV:tä ja hajusteetonta huuhteluainetta normihuuhtelulla, pesut 40/60 astetta vaatteen ohjeen mukaan
LAPSILUKU Tämä hassuin juttu, en ole ikinä halunnut lapsia, mutta nyt kun tämä Joel meille saatiin niin mieli muuttunut ja haluaisimme varmaankin kolme jos vielä suodaan... olen nyt 32 vuotias
Joo, hyvin edistyy siivous...
Mutta ikkunanpesusta piti kommentoida: yritän pestä kerran vuodessa, mutta makkarimme ikkunat on pesty viimeksi kesällä -04... Muista huoneista siis kerran vuodessa. Viime kesänä pesin välitkin, joten nyt pesaisin vain ulkoa ja sisältä. Eka pesen märällä fairyluudulla, sitten huuhtelen puhtaalla vedellä ja kuivaan pyyhkeellä. Loppusilauksen annan kaupan ikkunan pesuaineella ja säämiskäliinalla.
Pyykit: Vauvan pyykki pyörii meillä muun pyykin joukossa 60 asteessa ja hajusteeton sensitive Bio Luvil on käytössä. Meillä on niin iso pyykkikone, että menis ikä ja terveys saada se täyteen vauvan pyykeillä. Johan siinä ehtis babylta puhtaat vaatteet loppua... Huuhteluainetta en käytä, koska kuivatan vaatteet rummussa ja niistä tulee ihanan pehmeitä. Huuhtelukerroista ei mitään hajua, mutta koska vauvalla iho hyvässä kunnossa, uskoisin vaatehuollon olevan ok.
Meidän pirpana nukkui viime yönä kuusi tuntia putkeen. Tuo on meille TOSI paljon ja mulla on nyt ihan pää tötterönä. Ihan tokkurainen ja väsynyt olo. Hassua, kun päinvastoinhan tuon pitäis mennä. Kai sitä on jo niin tottunut heräilemään parin tunnin välein, että pidemmät pätkät saa tokkuraisiksi.
Ootteko muuten huomanneet, että vauvanne säikähtäis / pelkäis jotain? Minä nimittäin tänään imuroin ja laitoin vaavin sohvalle kellimään ja kun imuri teki semmosia isoja " kurnutusääniä" katteli pikkunen ensin hätääntyneen näköisenä ja parahti sitten itkuun. Yleensä on kantoliinassa imuroidessa eikä siinä ole pelännyt. Hiustenkuivaajaa myös tuntui pelkäävän. Raasu, maailma on inhoja vekottimia täysi!
Ja nyt taas siivouksen pariin!
Timbe ja ulkona vaunuissa koisiva Alma 3kk
Ensinnäkin Kolomoselle onnittelut! Itsellä sama edessä syksyllä. Pikkusen tuntuu, että jotain kriisiä pukkaa. :( Miten sitä voi olla kohta jo kolmekymppinen, kun tuntee itsensä vasta parikymppiseksi? ;D
Pajuska: Meillä on esikoisella se diabetesgeeni. Ollaan käyty nyt kaksi vuotta siellä tutkimuksessa. Minä ajattelin asian niin, että on mukavampi käydä siellä ja tietää hieman etukäteen, jos sattuu sairastumaan. Kuin että sairaus iskee yllättäen, niinkuin miehen pikkuveljellä. Hän oli lastenteholla hoidossa, kun tilanne tuli niin yllättäen. ;( Eihän se geeni mitään vielä tarkoita, meilläkin on vielä suurempi todennäköisyys esikoisella sairastua, kun sedällänsä on se tauti. Mutta eipä sitä voi tulevaa ennustaa eikä siis murehtiakaan etukäteen. :) Kaisalla sitä geeniä taas ei ollut. Olikos Pajuska sun mies asfalttihommissa? Mun isä on kans. ;)
Nimistä: Kutsun omia vanhempiani äidiksi ja isiksi. Esikoiselle olen tietysti äiti, miestä hän kutsuu isiksi. Minä taas kutsun miestä yleensä etunimellä, mutta jos puhun esikoisen puolesta, kutsun isiksi. Lapsille isovanhemmaet on mummuja ja vaareja.
Hampaat: Meillä Kaisalla puhkesi eka hammas neljän päivän ikäisenä. Nyt puhkesi toinen hammas viime viikolla, eli vähän alle 3kk ikäisenä. En tiedä vieläkään, että onko nämä ne maitohampaat vai neonataalihampaat, jotka voi vielä lähteä maitohampaiden tieltä... Esikoisella eka hammas puhkesi n. 3,5kk ikäisenä.
Tutti: Syö tuttia, jo sairaalassa annoin tutin, kun meinasi vaan tissiä lutkuttaa huvikseen. Ei kuitenkaan tarvitse sitä kauheasti. Nukahtaakin ilmankin eikä tarvise yöllä laittaa takaisin suuhun, kun tippuu. Mutta on hyvä apu, jos tarve vaatii.
Heinä: Tiheempi imun kausi selvästi menossa. Meilläkin heräsi vaan kerran yössä syömään, nyt syö parisen kertaa, joskus kolmekin. Tuntuu, että mikään ei riitä, koko ajan nälkä. (ihan kuin äitinsä ;D )
Kiinteitä en aio vielä antaa. Koitan pinnistellä lähemmäs sitä kuutta kuukautta. Helppoa on tuo imetys verrattuna esikoisen pullorumbaan. Esikoisella kiinteät aloitettiin 3,5kk iässä, kun ei tahtonut oikein kasvaa. (syntyi keskosena)Eli jos tällä kertaa tekisi ihan erilailla kaikki hommat. ;)
Lapsiluku taitaa olla täynnä. Tai niin ajattelen tällä hetkellä. Mies sanoi, että voihan sitä 5-7 vuoden päästä vaikka halutakin vielä yhden. Minä olen silloin 35-37, enkä taida enää haluta. Oli jo tarpeeksi raskasta nytkin, en taida haluta enää sitten kokea samaa. ;) Tai mistä sen tietää?
3kk tuli maanantaina täyteen Kaisalle ja eilen saatiin eka rokotus. Oli vähän ikävä reissu. Kaisa on alkanut vierastamaankin, ja huuto alkoi heti, kun näki terveydenhoitajan. ;( Mitat oli 5560g, 58,8cm. Eli ihan kivasti kasvaa. :) Koittaa kovasti kääntyä mahalleen, mutta ei ihan onnistu. Eilen kääntyi mahaltaan selälleen, mutta kerran vaan. Leluun tarttuu ja vie sen suuhun/silmään/päähän, mihin nyt sattuu välillä osumaan. ;D Hyvin kannattelee päätään ja sylissäkin koittaa punnertaa istumaan, ei halua enää olla vauva. ;)
Tieteellisten kokeiden avulla sain selville, että syömäni suklaa aiheuttaa Kaisalle naamaan ihottumaa. (söin siis eilen suklaata tarkoituksella ja aamulla näin tuloksen ;D ) Joten suklaa on nyt kielletty multa. Voiko enää kamalampaa kohtaloa olla? Millä sitä nyt herkuttelee? Höh.
Eipä nyt muuta mielessä, edelleen remontin keskellä elellään. Täytyy alkaa valmistautumaan lähtemään esikoisen hoitopaikkaan. Pitää mennä VASUa päivittämään. Ikävä repiä Kaisa uniltaan. :( Mutta mukaan se on pieni otettava, kun koirasta ei ole lapsenvahdiksi. Vahdiksi kyllä on, vähän liikaakin. ;)
Ja vielä kysymys: vierastaako teidän vauvat? Oli mulle yllätys, kun esikoinen ei oikein vierastanut koskaan ketään ja tämä toinen jo tässä vaiheessa...
-Saibu ja Kaisa 3kk+2pv-
AI KOLMENKUUKAUDEN " KRIISI" ...sitäkö se onkin kun vauva ei nuku taas kun puolentunnin tirsoja ja herää mukamas kamalan nälkäisenä ja tosi väsyneenä, eikä uni tuu uudestaan kun kovan väännön, itkujen ja maitohörppyjen jälkeen! Uni on tosi kevyttä kun jokaiseen ääneen havahtuu ja alkaa kova huuto eikä vaunuissa nuku sen paremmin, ei auta vaunut lykkimiset, eikä muut keinot..hoh hoijaa..
Ikkunat pesen näin:
Kastelen pesurätin fairy-vedessä ja pesen sillä lasin ja kuivaan lastalla perään..jotkut huuhtelee, mutta minä jätän sen työvaiheen pois!
Pokat, ikkunalaudat ja tuuletusikkunoiden ritilät pesen huonommalla rätillä.
Eli aikalailla samaan tapaan kun vauva0207..
Innostuin laskemaan ihan ulkomuistista uuden kodin ikkunat..ja onhan niitä, äkkiä laskettuna ainakin 9 ja 4 niistä isoja olohuoneen ikkunoita (melkein katosta lattiaan)
PYYKKI:
Pesen vauvan osittain erillään;
Vauvalla on suurin osa vaaleita vaatteita, omia valkosia/vaaleita paitoja joskus laitan samaan koneelliseen, että tulee kone täyteen.
Pesuaineena käytän ihan samaa kun muihinkin pyykkeihin. Ihan alkuun oli jotain LV-n pesuainetta ja tuoksutonta huuhteluainetta, mutta nyt menee jo samalla millä muutkin pyykit.
Pojan tummemmat vaatteet pesen sitten meidän muitten pyykkien joukossa.
Niistä lämpötiloista en niin tiedä, välillä menee 60 asteessa ja välillä 40 asteessa.
Oon aina ollu huono noitten pesulämpötilojen kanssa, kun en joka vaatteesta erikseen viitsi etsiä sitä pesulappua..
Huuhtelukertojen määrästä ei ole hajuakaan...
mooi
mammutti ja " kriisissä" oleva Peetu = )
SPACEAGE JA MAMMUTTI täällä on kanssa yhden kolmen kuukauden kriisin äiti :0) meillä kanssa yöt menee tunnin välein herätessä ja viime yönäkin oli yhdetä kolmeen hereillä ja sitäkin ennen heräillyt jo kolme kertaa, aika raskasta ja uuvuttavaa kun itse on vielä niin huono nukkumaan...poitsu kun nukahti n.3.15 niin itse olin vielä puoli viideltä hereillä hyörin ja pyörin vain sängyssä..ihan höperöksihän tässä tulee kun ei saa nukuttua ja senkin ajan vaan " pelkää" , että koska se taas herää...ihana kuulla, että muillakin on iskenyt kolmen kuukauden kriisi, niin tietää, että poitsussa ei ole mitään vialla, vaan kehitys on hurjaa,vaikka eihän sitä kenellekään toivo, unettomia öitä ja vauvoja jotka ovat kiukkuisia kuin ampiaiset.. ehkä meillä on sitten jossain muussa vaiheessa helpompaa...toivottavasti!
PYYKKI: vauvan pyykki pestään ihan meidän pyykin kanssa sekaisin ja pesuaineena käytän hajusteettomia tai sensitivejä, huuhteluaine on kyllä ihan tuoksuvaa...
SAIBU juu kyllä mun mies on nyt neljättä vuotta asfalttihommissa... saa kivan rusketuksen ja ihan mukavasti rahaakin, vaikka talvet onkin sitten köyhempää aikaa...
VIERASTAMINEN meillä ei vielä mielestäni vierasteta, kaikille hymyillään melkeinpä tasapuolisesti, äidille kuitenkin eniten tai no leluille ehkä eniten :0) tällä hetkellä ei vaan paljon hymyillä kun päivät on aika kitilöintiä, toivottavasti johtuu tosta kolmen kuukauden kriisistä...
PELKÄÄMINEN meillä on pelästytty pari kertaa oikein kunnolla.. ekan kerran eemeli oli sitterissä mun kanssa vessassa ja kun vedin pöntön niin hän pelästyi ihan kauheasti ja alkoi kauhea huuto.. toisen kerran pelästyi kun oli mun sylissä ja aivastin, taas alkoi ihan kauhea huuto..
IKKUNAT pesen kun ovat niin hurjassa kunnossa, että on pakko pestä :0) ei ole mielipuuhia, mutta yritän kerran vuodessa saada pestyä ne..
eipä tähän hätään muuta, yritän mennä viihdyttämään tuota tällä hetkellä niin vaativaa tapausta...
pajuska+ eemeli pe. 3kk
Heipparallaa! Meillä taitaa olla 3 kk tiheän syömisen kausi ohitse, tytteli nukkui 6 h putkeen viime yönä ja syömistaukoa tuli 7 h : ) Kyllä uni maistui mullekin, mutta heräsin lopulta siihen että tissi poksahtaa kohta...
Laitoin mittoja kasvupinoon väärässä muodossa ja pipokin jäi, ensi kerralla sitten oikeassa muodossa : )
Pyykit pestään kaikki samassa 40 yleensä ja hajusteeton pesuaine käytössä (Bio Luvil tai LV), ei huuhteluaineita.
Ikkunanpesu: mikä se olikaan... en ole pessyt vuoteen...
Pelot: aivastus on meillä kanssa pelottava juttu välistä.
Sellaista piti kysymäni, että mitä vaatteita pidätte yleensä vauvoillanne päällä (sisävaatteet)? Meillä on siirrytty pitkistä potkareista puolipotkareihin ja body yleensä alla. Kylään kun lähdetään niin voidaan laittaa sukkahousut ja hame tai lappuhaalarit ja college tms. epäkäytännöllisempiä ja epämukavampia mutta söpöjä vaatteita. Olisi kiva pitää vauvalla useamminkin söpöjä vaatteita, mutta mukavuus ja helppous on tärkeämpää. Pitkähihaisissa on pysytelty toistaiseksi, lyhythihaiset bodyt odottelevat kesäisempiä kelejä.
Aurinkoa!
T: Sporttari ja Milli
Heti alkuun KIITOS sille joka valisti tuosta 3kk:n kriisistä! :) Selvis heti miks meillä neiti on valvoskellu päivisin kauheesti ja sitten ollut silmät punaisina, kauhee taistelu illallakin nukkumaan menosta. Taitaa tuo syömistiheyskin sitten johtua tuosta kriisistä. Tänään on onneks nukkumispäivä niin saa neiti hieman kasattua itseään.
PYYKIT: 40 asteessa pesen kaikki, tarpeen mukaan enemmän lämpöä. Nykyään kone pyörii melkein joka päivä tai sitten useampi koneellinen päivässä. Tarkemmin katon myös värilliset, valkoset ja mustat erikseen :) Huuhteluaineena Comfortin hajusteeton ja pulverina LV.
IKKUNAT: Ulkoa en ole pessy tääl 7. kerroksesta lainkaan ja sisältä sillon kun jaksaa. Ehkä jonkun 2-4 kertaa vuodessa (meillä vaan kolme ikkunaa). Tätäkin enemmän tarpeen mukaan.
MIES: Arghh!! Taas meni hermot. Eihän tällasta kukaan jaksa kun mies istuu yön koneella ja nukkuu päivän.. Oon sitä kihlaustaki nyt alkanu miettii. Muuttuuko tää täst koskaan? Tuntuu kun olisin Viivin yh vaik kolmistaan asutaan..
Ja jälleen galluppia kehiin: MITEN KOKOATTE VAUVOILLENNE VAUVAMUISTOT? Itse aion koota rakkaimpia muistoja äitiyspakkauslaatikkoon, vauvakirja täytynee vielä hankkia ja valokuva-albumia alan joku päivä tässä työstämään.. Ettei kerry liikaa kuvia kerralla laitettavaksi ja mene ihan sekaisin. Synnytyskertomuksenkin aion kirjottaa. Sitten annan neidille lahjaksi koko paketin kun täyttää 18. Oma tätini tekee tätä tyttärilleen ja on mun mielestä hieno idea.
MyQ:lle vielä kiitokset kasvupinosta! On kiva. Osaisinpa itsekin.
Jotakin piti vielä kommentoida, mutta palaillaan.. Askartelen 3- ja 5-vuotiaille tytöille synttärikortit nyt kun kerrankin on aikaa ja sitten voisi alkaa pikkuhiljaa tekeen keittoa.
Toukoterkuin, Heidi & Viivi
Mammutti80 ja ruujsal: Sitä on näköjään liikkeellä... onks teillä nyrkit suussa koko ajan? Ja yöllä tuntuu heräävän joko ilmavaivoihin tai sitten käsien heiluttamiseen.
Meitin vesseli on myös aika herkän tuntuinen tapaus, ja kovat äänet pelottavat, kuten iskän aivastus, tai sitten kun mä haukottelin isosti ja kuuluvasti, niin suupielet kääntyi jo alaspäin
No nyt mentävä pomo kutsuu
.. Viivi nukkuu jälleen ja odottelen tuon pesukoneen tyhjennys-operaatiota.
spaceage: Nyrkit on ollu suunnilleen viikon suussa ja kun oikein mietin niin noi univaikeudet alko samoihin aikoihin. Ei siihen alkuun kiinnittäny huomiota.. Meillä herätään itkuun (vaikka kyllä nukkuu) ja tutti rauhottaa.
pelot: yhtäkkiset äänet pelästyttää, esim. yskiminen. maanantai-iltana säikähti kovastikin pikkusta ukkoskuuroa, lähellä jysähti oikein kunnolla.
jaahas, taas pois: telkun ääreen, mainokset loppu..
Kylläpä on ollu taas kamala ilma tänään pihalla. On satanu koko päivän ja tuullu aivan kamalasti. Jopa meidän terassilta lähti lasikantinen pöytä lentoon. onneksi ei menny rikki. Että eipä olla päästy tänään pihalle.
Meillä myös poika on nyt pian viikon ajan nukkunut huonosti, varsinkin päivisin. Kun vaunuissa on aina nukkunut hyvin niin niissäkään ei meinaa uni tulla. Heräilee vartin välein. Nytkin on jo yöunilla, mutta heräilee 10 min välein, puolen-tunnin verran ja saa käydä laittamassa tuttia suuhun. Viime yönä heräs syömään kahden maissa ja oli sen jälkeen tunnin hereillä mitä ei ole koskaan tehny. Meillä kans on pojalla nyrkit suussa jos tutti ei ole. Välillä työntää niin syvälle, että aivan kyökkii.
Pyykistä- mä pesen erikseen pojan vaatteet. Se on vaan tullu tavaksi, mutta kaippa sitä sitten jossain vaiheessa pesee yhdessä muun pyykin kanssa. Käytän kans mitä milloinkin hajusteettomia ja käytän aina huuhteluainetta.
Ikkunat- Pesen yleensä 2 kertaa vuodessa. Kun meidän talo on ison tien varressa ja rekoista/autoista lentää lika ikkunoihin. Varsinkin sillon kun oli loskakelit. Oon kans monta viikkoa jo miettinyt ikkunoiden pesua, mutta aina on muuta tekemistä. Käytän pesemisessä samaa tapaa kuin mammutti.
kiinteistä- vielä sen verran, joku sanoin, että imettäminen on helpompaa eikä tarvii kantaa purkkeja mukana ja onhan se niin. Mutta mä oon jo tottunu kun aina lähtee jonnekin niin pitää olla tuttipullo ja maitopurkit mukana. Menee siinä samalla sitten sosepurkit.
lapsiluku- Tino kuitenkin on ensimmäinen niin toinen on tervetullut. Ollaan mietitty, että kaksi on aivan sopiva, mutta eipä sitä koskaan tiedä jos mieli muuttuu. Ja eipä se nyt ole vielä tämän hetkinen asia.
pelkääminen,vierastaminen- poika on kans alkanu säihkähtelemään, varsinkin jos koira sattuu haukkumaan sisällä niin säpsähtää. Joskus menee mutruun suu. Tino ei ainakaan vielä vierasta ketään.
Muistot- Olen kerännyt vauvakirjaan. Kuvia, sairaalarannekeen,kaste- ja syntymäilmoitus jne..siinä oli myös paikka synnytyskertomukselle, jonka olen kirjoittanut.Ja tietysti kuvia albumiin. Tilasin myös netistä sellasen kehyksen, missä on 12 pientä kehystä johon laitetaan pojasta joka kuukautena vuoden ajan kuva. ja myös paikka jalan/käden jäljelle joka painettiin kipsiin(tai mitä nyt sitten olikaan). Se on tosi kiva.
No siinäpä taas tällä kertaa. Ai niin kiitos hienosta kasvupinosta MyQ!!
-hanna ja tino-
Huh mikä tuuli ollut koko päivän! *hrr* Ja toissa yönä oli jo kunnon ukonilma! Kyllä on maailma mennyt sekaisin.. Tuossa juuri katsottiin miehen kanssa tuota Epämiellyttävää totuutta, kyllä oli ihan pelkkää asiaa kerrankin! olisivat nyt vain esittäneet sen ennen vaaleja telkkarista, niin oltaisiin saatu vähän parempi tulos.
Meillä on ollut nyt niin kauheasti kiirettä, etten ole edes pinoja ehtinyt lukea! Kun viime viikolla oli se kriisi parisuhteessa ja sitten äitienpäiväkin, niin on ollut kaikenmoista puuhaa..
IKKUNOIDEN JA PYYKIN PESUSTA olitte ainakin puhuneet. Meillä pestään parikin koneellista päivässä, tosin ei välttämättä ihan joka päivä. Riippuu pyykkivuoresta ja omasta jaksamisesta. Onneksi on kuivausrumpu, niin ei tarvitse sitä kuivatusta sen kummemmin pohtia. :)
Ikkunat ovatkin sitten ihan toinen juttu! En ole varmaankaan pessyt ikkunoita useampaan vuoteen.. (hävettää jopa tunnustaa) Tosin mulla on aina sattunu joku avulias ihminen käymään kylässä ja peseen ne mun puolesta ja oon paljon muutellutkin tässä viime vuosina, jolloin ikkunat oli aina just ehtiny joku muu peseen kuin minä. Saa nähdä kuinka käy nyt, änkeekö anoppi ikkunoita jynssään joku päivä vai tuleeko itse se tehtyä. Nyt meillä onkin sitten oikein suuri urakka tuossa pesussa, kun ikkunoita on paljon ja kaikissa monta lasia.
HAMPAITA ei vielä meidän tytöllä näy. Esikoisesta en just nyt muista koska ne puhkes. Kovasti toivon, ettei ihan vielä tulis niin jatkuisi tämä tyytyväinen ja rauhallinen elo. :) Mutta eiköhän ne tule kun on tullakseen..
Mitenkäs teidän vauvojen KAULAPOIMUT voivat? Meidän tytöllä on yksi mennyt ihan punaiseksi, enkä oikein tiedä mitä sen kanssa tekisin. Olisko hyvä rasvata vai parempi jättää rasvaamatta? Tänään vähän sipaisin bepanthenia, saa nähdä pahentaako vai helpottaako asiaa. Esikoisella ei koskaan ollut mitään erityistä ongelmaa niiden kanssa, joten jos jollakulla on ollut punoitusta, niin kertokaa ihmeessä kuinka meni ohi! Kiitos! :)
Nyt on niin väsy, että taidan mennä nukkumaan.. Palailen taas kun kerkiän! :)
-frog2 ja Sinna 3,5kk
PYYKKI: Meillä pestään vähintään 3 koneellista pyykkiä päivässä ja kaikki vaatteet (lukuun ottamatta juhlavaatteita) pestään 60 asteessa ja kaikki mahdollinen samassa koneessa. No okei, kyllä vaaleat ja tummat erikseen, mutta muuten kaikki vaan samaan koneeseen pyörimään ja taitaa olla omo sensitive+huuhteluaine (yleensä hajusteeton) käytössä usein miten.
PAJUSKAN(ko) MIES???: Nyt kyllä käy kateeksi, mun " salaisissa" unelmissa on kyllä just sellainen ruskettunut asfalttimies, joten nyt taidan himoita sun miestäs ja nään siitä varmaan monia päiväunia =) (Nyt ei saa sitten suuttua tälle mammalle, joohan?!?)
VIERASTAMINEN: Ronja ei vielä ainakaan vierasta. Meidän kakkonen kyllä vierasti jo 2 kk iässä ja sitä riitti aina 2.v ikään saakka!
PELKÄÄMINEN: Meillä ei pelätä ainakaan pölynimuria eikä kyllä hiustenkuivaajaakaan!
T. Kaisa ja nuhanenä Ronja 2kk
Kiitokset vielä onnitteluista!!! Kriisiä odotellessa =)
Nyt kun on muistilista valmiina niin voin myöhästyneesti onnitella kolomosta ja kiitellä MYQiä kasvupinosta. Sitä on kiva seurailla vaikka kaikki vauvat omaa tahtiaan kasvaakin eikä sinänsä kannata vertailla.
VAUVAMUISTOT: Saimme lahjaksi vauvakirjan 1-7 v, joten siihen mahtuu kovin vähän lopulta kustakin vuodesta. Lisäksi saimme upponallen vuosikalenterin, jossa on tilaa kaksi riviä/päivä sekä kuvia ja loruja. Sitä kalenteria täytän suunnilleen viikoittain. Jutut ei aina just oikeelle päivälle osu, mutta oikeelle viikolle kuitenkin. Ja luen siitä myös vauvalle niitä loruja joita hän naureskellen kuuntelee. Siihen vauvakirjaan kerään niitä juttuja joita siinä " kysytään" eli ekat hampaat, kääntymiset, muutama sivu odotusajasta jne. Ja kolmantena on ihan tavallinen valokuva-albumi, jota en ole vielä alkanut tehdä, mutta digikuvia kertyy koko ajan mutta onneksi niissä on päivämäärät niin voi kansioida sitten myöhemmin kun en sitä hommaa mitenkään rakasta...
PELKÄÄMINEN: Kovia, yhtäkkisiä ääniä joskus säikähtää itkuun asti. Imuri on pelottava jos on yksinään sohvalla, mutta liinassa se lähinnä nukuttaa. Ykköskauhu on leivänpaahdin, joka usein onnistuu viikonloppuisin rymäyttämään leivät ulos juuri kun toinen on vaipumassa uneen sitterissä keittiön lattialla. Mutta sitä sietääkin pelätä sillä meidän vanha paahdin ampuu kuumat leivät vaarallisen kauas välillä :-)
VIERASTAMINEN: ekoja oireita on jo ollut pari viikkoa. Ekan kerran parahti itkuun kun heräsi vaunuissa ja mammansa oli siinä turhan lähellä katsomassa. Mammallaan on musta tukka ja mustasankaiset silmälasit - liekö sitten ne olleet pelottavia. Silloin onneksi vaihtui itku hymyyn kun huomasi äidinkin olevan lähellä.
Viikko sitten neuvolassa hymyili sylistäni tädille, mutta kun täti tuli liian lähelle mittauksia tekemään, alkoi itku. Helpotti kun täti otti vähän pakkia.
VAATTEET: meillä lähinnä käytössä pitkähihaiset bodyt ja potkuhousut/puolipotkarit. Collegehousujakin on muutamat, mutta en oikeen tykkää pitää niitä kun sukat ei pysy koskaan jalassa. Meillä on aika vähän mitään parempia vaatteita, pari hametta ja jotkut housutkin sentään. Kivat farkkulappuhaalarit jäivät jo pieneksi. Valitsen omatkin vaatteet mukavuusperiaatteella joten vauvalle samoin. Ja lyhythihainen body päällä oli tässä yhtenä päivänä ja aika äkkiä alkoi kitistä kylmää joten ne saa tosiaan odottaa kunnollista kesää.
KAULAPOIMUT: meilläkin punoittaa välillä jos sinne on päässyt puklua/maitoa (esim yösyötöllä niin jo aamulla on tosi ärtsyn näköinen) tai jos pesee harvemmin kuin joka toinen päivä niin silloin jo vaatteista jäänyt nukkakin + hiki alkaa ärsyttää ihoa. Märällä lapulla olen poimut vaan pyyhkinyt tai suihkussa/kylvyssä pessyt ihan Avecydillä ja kuivattanut hyvin perään. Mitään rasvoja tai talkkeja en ole käyttänyt ja hyvin ne päivässä taas paranee.
HAMPAAT: kuola valuu lupaavasti mutta ikenet ei kyllä vielä tunnu siltä että hampaita pukkaisi.
3kk KRIISI: Meillä ei muuta, mutta hymyilee mielestäni vähemmän kuin taannoin eikä juttuakaan tule yhtä paljoa. Tai sitten on edelleen kurja olo rokotteista kun ripulikakkaakin piisaa edelleen joka syötöllä. Rokotuksista kuitenkin huomenna jo viikko!!! Saas nähdä aiheuttaako tehosterokotteet samat vaivat ja sitten kun ne on eri aikaan (rota + 3kk rokote), voi paremmin päätellä mistä mikin oire tulee - vaikkei sillä väliä olekaan.
HOITO G: eli joko olette jättäneet vauvan välillä isovanhemmille/kummeille/kaverille tms hoitoon muutamaksi tunniksi/yöksi? Meillä pimu on tähän asti ollut vain kauppareissun ajan tms. isänsä kanssa kaksin ja pariin otteeseen isovanhemmilla niin että on nukkunut koko ajan pihalla. Eilen oli sitten ekaa kertaa mammalla ja papalla koko illan klo 16.30-21, jona aikana itse pääsin kuoron kevätpäätökseen syömään ja saunomaan. Aika luksusta olikin nauttia vaan omasta hyvästä olosta muutaman tunnin eikä siinä ajassa vielä ikävä ehtinyt tulla vaikka sitten jo mielellään vauvan kotiin hainkin. Imetysrytmi tuolla keikauksella meni aivan sekaisin kun vauva söi kahdesti pullosta oli rinnat illalla aivan täynnä mutta eipä vaan paljoa herunut pumpulla. Sain sitten syötettyä vielä myöhemmin illlalla ja sillä oloa helpommaksi mutta sitten pimu nukkuikin pidemmän pätkän yöllä ja puoli kolmelta istuin pimeässä keittiössä lypsyllä, jonka jälkeen vauva sitten juuri heräsikin syömään. Ja nyt aamulla tuntuikin maito sitten olevan vähissä. Varmaan taas tasoittuu takaisin normaaliin, mutta tuntuu kurjalta että tällainen rumba alkaa muutaman tunnin poissaoloni takia. Vauva on kuitenkin tyytyväinen, mikä lienee pääasia.
NYT pois ja siivoamaan kun vaunuissa vielä on hiljaista.
äippä + pusumussukka
Meillä on nyt sitten räkätauti eli Ronjalle taisi iskeä se sama tauti kun mulla oli tuossa taannoin viikonloppuna =( Toivotaan et menee nopsasti ohi. Nyt ollaan pärjätty ihan hyvin noiden suolatippojen avulla ja Ronja vaikuttaa oikein pirteältä muuten.
ROTA-ROKOTTEESTA: Meille ei tullut siitä mitään oireita, ehkä hieman väsymystä silloin samana päivänä ja ehkä vähän seuraavanakin, mutta ei mitään vatsaoireita.
Kyllähän nuo aina mietityttää tuollaiset sairastumisriskit. Meillä ei ole tuollaista tutkimusta täällä ollut eikä siis mitään diabeettesjuttuja ole tutkittu, mutta meidän lapsilla saattaa olla (50 % mahdollisuus)sitten geenivirhe miehenpuolelta riskiin sairastua syöpään. Miehellä tuo geeni on ja niin myös hänen sisaruksillaan ja mieheltä on myöskin jo löydetty kaikennäköisiä solumuutoksia ja leikattukin tämän takia. Toisaalta on hyvä että tätä asiaa seurataan sitten tiuhaan ja näin ollen pystytään todella aikaisessa vaiheessa hoitamaan tuota syöpää jos sellainen meinaa tulla. Suomalaisista kuitenkin aika suuri osa kuolee vanhemmiten johonkin syöpään, mutta hirveeltä se kuitenkin tuntuu. Tämä geenijuttu tutkitaan kyllä vasta 18-vuotiaana meidän lapsista jos he itse sitä haluavat, mutta kyllä se minua aina silloin tällöin mietityttää. Yritän kuitenkin olla ajattelematta asiaa. Ovathan nuo lapset kuitenkin päällisinpuolin varsin terveitä ja voivat todella hyvin. Siitä olen nyt onnellinen!
No tulihan vuodatettua, nyt puuron keittoon!
T. Kaisa ja Ronja