Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Frans Frangén joutuu oikomaan usein: ”En ole poika”

Vierailija
08.06.2026 |

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä Frans olet poika. Biologinen fakta, josta ei pääse yli eikä ympäri eikä mitkään mielenterveydelliset harhat muuta. 

Vierailija
122/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Vaikka kaikki tietävät, hän itse mukaan lukien, että hän on poika, pitäisi silti teeskennellä, että hän ei ole poika.

Mitä sitten? Vaikuttaako tuo sinun elämääsi jotenkin?

Jännä, että käännät asian koskemaan minua sen sijaan, että pohtisit itse ilmiötä. Esim. sitä, miksi pitäisi teeskennellä, että joku poika ei ole poika, ja ennen kaikkea, miten tuo vaikuttaa poikaan itseensä.

Mitä kaikkia muita asioita pitäisi tuolla tavalla teeskennellä ja kenen kohdalla?

Hän saa olla ja elää kuten itse haluaa, hänen valintansa, hänen elämänsä.

Pohditko aina kaikkien muiden ihmisten valintoja jos ne eivät ole samanlaisia kuin omasi?

Saako? Vai onko ja elääkö hän kuten äitinsä tahtoo, kenen elämää hän elää? On ihan normaalia "pohtia" tuollaisia asioita etenkin kun henkilöt itse tuovat niitä jatkuvasti julkisuuteen. Eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Frans Frangén on helsinkiläinen taekwondo-urheilija, valmentaja ja nuorten Suomen mestari. Hän on edustanut Helsingin NMKY:n taekwondojaostoa ja on saavuttanut lajissa 3. danin mustan vyön. 

Hänen merkittävimpiä saavutuksiaan ja taustojaan ovat:

SM-mitalit: Voitti nuorten (B1) sarjassa (-63 kg) Suomen mestaruuden ja samassa turnauksessa pronssia ylemmässä painoluokassa. Hän on saavuttanut SM-mitaleja myös vuosina 2021 ja 2022.

3. Danin vyöarvo: Suoritti taekwondon 3. danin mustan vyön joulukuussa 2025.

Valmennus: Toimii aktiivisesti valmentajana ja on edustanut Suomea maajoukkueessa sekä PM-kilpailuissa.

Muut lajit: Frans on myös Chase tagin Suomen mestari. 

Onko seka vai naisten sarjassa?

Googlaa.

Vierailija
124/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on ap:lle ja teille muille oikeistova ja keil le ongelma, koska....?

Mitä jos jätätte tämän lapsen rauhaan kasvamaan omaksi itsekseen ettekä möyhää hänen identiteetistään.

#kasvurauha

Eihän tuo nimenomaan ole saanut kasvaa rauhassa vaan hänen päähänsä on syötetty ajatus ettei hän ole poika vaikka hän selvästi on poika.

Missä niin on kerrottu?

Kai tuon nyt näkee sokea Reettakin. Ei lapset tällaisia itse keksi vaan aikuisilta ne on saatu.

Mutuilua.

Vierailija
125/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Frans Frangén on helsinkiläinen taekwondo-urheilija, valmentaja ja nuorten Suomen mestari. Hän on edustanut Helsingin NMKY:n taekwondojaostoa ja on saavuttanut lajissa 3. danin mustan vyön. 

SM-mitalit: Voitti nuorten (B1) sarjassa (-63 kg) Suomen mestaruuden ja samassa turnauksessa pronssia ylemmässä painoluokassa. Hän on saavuttanut SM-mitaleja myös vuosina 2021 ja 2022.

Valmennus: Toimii aktiivisesti valmentajana ja on edustanut Suomea maajoukkueessa sekä PM-kilpailuissa.

Jaa, eli tuolle ei kannata mennä v*ttuilemaan henkilökohtaisesti, saattaa tulla tytöltä käkättimeen.

Purkaisin tilanteen dialogilla kysyen "mitä poika uhittelet?"

Frans romahtaisi sikiöasentoon parkunaan "Muu, muu. Olen MUU"

Vierailija
126/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tää on lehdissä jatkuvasti tuon asian kanssa? Ei se muun suomen ongelma ole, että frans ei saa päätettyä mitä on. Enemmänkin tuo jatkuva julkisuus tuo mieleen, että tälle henkilölle on tärkeää saada naamaansa esiin tämän(kin) aiheen varjolla kuin että itse ongelma (joka on fransin oma ongelma, ei muun maailman) olisi mitenkään uutisoinnin arvoinen. 

Vierailija
127/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä pahaa on olla poika? Miksei vain voi olla omanlaisensa poika, tehdä mitä haluaa, pukeutua miten haluaa, pitää mistä haluaa? Aika kapea näkemys siitä millainen pitäisi olla jos on poika.

Moni poika voi kokea ahdistavaksi sen, että somessa ja mediassa puhutaan miehistä ja pojista ikävään, joskus jopa vihamieliseen sävyyn. Jotkut aatteelliset toimijat saavat vihamieliselle retoriikalleen tilaa jopa vatakunnallisessa mediassa. Maskuliinisuuteen liitetään useammin sana toksinen kuin joku positiivinen adjektiivi. Kun tällainen retoriikka on vallalla, varsinkin ne pojat, jotka ovat pehmeämpiä ja vähemmän maskuliinisia, saattavat haluta irtisanoutua koko miessukupuolesta täysin, koska he eivät halua olla toksisia r415k44j14 (jollaiseksi he saattavat miehisen kulttuurin ässä yhteydessä nähdä). Ja kyllä ymmärrän itsekin henkilönä, joka ei oikein sovi sukupuolistereotypioihin, että sukupuoliroolit voivat varsinkin kasvaessa ahdistaa. Mutta en usko, että keksityn identiteetin omaksuminen on tähän ratkaisu, vaan se, että ymmärtää, ettei stereotypioiden tarvitse koskea just mua sukupuoleni takia, vaan voin kasvaa just sellaiseksi ihmiseksi kuin olen. 

Vierailija
128/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tää on lehdissä jatkuvasti tuon asian kanssa? Ei se muun suomen ongelma ole, että frans ei saa päätettyä mitä on. Enemmänkin tuo jatkuva julkisuus tuo mieleen, että tälle henkilölle on tärkeää saada naamaansa esiin tämän(kin) aiheen varjolla kuin että itse ongelma (joka on fransin oma ongelma, ei muun maailman) olisi mitenkään uutisoinnin arvoinen. 

On pyrkimässä Vihreiden edustajaksi

Vierailija
129/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies mikä mies.

Vierailija
130/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä jossa äiti jumppaa pimpsaansa ketsuppipullolla, ei ole terve meininki.

Rosalla oli nuorena jo elämän hallinnan ongelmia: muistan jonkun haastattelun tai artikkelin jossa kotonaan oli kaikki hujan hajan ja käytettyjä pikkareita lojui lattioilla.

Vierailija
131/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä pahaa on olla poika? Miksei vain voi olla omanlaisensa poika, tehdä mitä haluaa, pukeutua miten haluaa, pitää mistä haluaa? Aika kapea näkemys siitä millainen pitäisi olla jos on poika.

Onko joku sanonut, että on paha asia olla poika? Ei minun käsittääkseni. Se, ettei Frans koe itseään pojaksi ei liene tarkoita sitä, että poikana oleminen on kategorisesti pahasta. 

Sekoitat tässä nyt yksilön kokemuksen ja yleisen tason asian. 

Niin, kokemisesta huolimatta Frans kuitenkin on poika. Se ei muutu kokemisesta miksikään.

Vierailija
132/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni poika voi kokea ahdistavaksi sen, että somessa ja mediassa puhutaan miehistä ja pojista ikävään, joskus jopa vihamieliseen sävyyn. Jotkut aatteelliset toimijat saavat vihamieliselle retoriikalleen tilaa jopa vatakunnallisessa mediassa. Maskuliinisuuteen liitetään useammin sana toksinen kuin joku positiivinen adjektiivi. Kun tällainen retoriikka on vallalla, varsinkin ne pojat, jotka ovat pehmeämpiä ja vähemmän maskuliinisia, saattavat haluta irtisanoutua koko miessukupuolesta täysin, koska he eivät halua olla toksisia r415k44j14 (jollaiseksi he saattavat miehisen kulttuurin ässä yhteydessä nähdä). Ja kyllä ymmärrän itsekin henkilönä, joka ei oikein sovi sukupuolistereotypioihin, että sukupuoliroolit voivat varsinkin kasvaessa ahdistaa. Mutta en usko, että keksityn identiteetin omaksuminen on tähän ratkaisu, vaan se, että ymmärtää, ettei stereotypioiden tarvitse koskea just mua sukupuoleni takia, vaan voin kasvaa just sellaiseksi ihmiseksi kuin olen. 

Totta, miksei puhuta toksisesta naiseudesta? Sellaistakin on.

Vierailija
133/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frans Frangén tanssii vanhojenpäivänä äitinsä Rosa Meriläisen mekossa – ”Käytän aika usein hameita”

Frans Frangén, 18, juhlii tänään perjantaina vanhojenpäivää mekossa, jota hänen äitinsä Rosa Meriläinen käytti Linnan juhlissa vuonna 2004.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010216481.html

Vierailija
134/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Kallion lukiota toista vuotta käyvä Frangén tykkää herättää huomiota ja miksei vähän kohahduttaakin, mutta tällä kertaa kyse ei ole siitä. Frangén halusi pukeutua äitinsä mekkoon puhtaasti esteettisistä syistä.

– Muistin, että meiltä löytyy tosi hieno iltapuku jo valmiina kaapista. Se sopii hyvin tanssiparini frakin kanssa, ja kun hänkin innostui ideasta, asia oli sillä selvä, Frangén kertoo.

Frangén kertoo pukeutuvansa usein arjessakin miehille epätyypillisesti.

– Käytän aika usein hameita. Hame on minusta mukava vaate, Frangén kertoo.

Vierailija
135/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on ap:lle ja teille muille oikeistova ja keil le ongelma, koska....?

Mitä jos jätätte tämän lapsen rauhaan kasvamaan omaksi itsekseen ettekä möyhää hänen identiteetistään.

#kasvurauha

Eihän tuo nimenomaan ole saanut kasvaa rauhassa vaan hänen päähänsä on syötetty ajatus ettei hän ole poika vaikka hän selvästi on poika.

Missä niin on kerrottu?

Kai tuon nyt näkee sokea Reettakin. Ei lapset tällaisia itse keksi vaan aikuisilta ne on saatu.

Mutuilua.

Vanhempien vaikutus nyt vaan näkyy turhankin usein lapsissa vielä aikuisiässä. Jotkut aikuistuessaan oppii haastamaan vanhemmiltaan saamansa (hölmömmät) ideat, toiset toistaa niitä eteenpäin omillekin lapsilleen uskollisena sukupolvelta toiselle saatuna ideologiana. 

Vierailija
136/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frans Frangén tanssii Kattilahallissa Helsingissä perjantaina. Parina hänellä on Valo Hytönen.

Vierailija
137/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja äitinsä muistakseni pellehyppyjen Suomen mestari.

Miksi valehtelet? Harrastanut uimahyppyä.

Vierailija
138/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Frangén on syntymässä määritelty pojaksi, hän valitsee nykyään sukupuolta kysyttäessä mieluiten vaihtoehdon ”muu”.

– Mutta ei sekään ole mikään kiveen nakutettu. Ensi viikolla saatan olla jo eri mieltä. Siksi en mielelläni määrittele itseäni mitenkään.

Vierailija
139/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko seka vai naisten sarjassa?

Googlaa.

Elli ja Heini löyty onko ne poikia vai tyttöjä? En halua olettaa ja loukata

Vierailija
140/257 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Vaikka kaikki tietävät, hän itse mukaan lukien, että hän on poika, pitäisi silti teeskennellä, että hän ei ole poika.

Mitä sitten? Vaikuttaako tuo sinun elämääsi jotenkin?

Jännä, että käännät asian koskemaan minua sen sijaan, että pohtisit itse ilmiötä. Esim. sitä, miksi pitäisi teeskennellä, että joku poika ei ole poika, ja ennen kaikkea, miten tuo vaikuttaa poikaan itseensä.

Mitä kaikkia muita asioita pitäisi tuolla tavalla teeskennellä ja kenen kohdalla?

Nämä ovat oikeasti tärkeitä kysymyksiä, joihin jostain syystä ei löydy ihmisiä vastaamaan esim. Setan tai mielenterveyden ammattilaisten puolelta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän