IL: Frans Frangén joutuu oikomaan usein: ”En ole poika”
Miksi tällaista soopaa tulee telkkarista?
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/e6616087-cd39-4caf-b795-392647a…
Kommentit (543)
"Sivusta seuraten: voi jestas mikä argumentoinnin helmi. Ad hominem, ja asioista ei voi keskustella jos ei ole itseä suoraan koskeva asia. Ja Rowlingin lähipiiriä...huoh."
Voi keskustella mutta asiat on hyvä silti suhteuttaa. Eli pienet asiat ovat pieniä asioita ja isot isoja. Näistäkin täällä kohkataan kymmeniä sivuja ja paljon isommat asiat eivät herätä keskustelua.
"Käännetään toisinpäin: mitä se sua liikuttaa, että Suomessa on paljonkin perunteisen sukupuolikäsityksen omaavia ihmisiä? "
No en minä ole teitä missään tullut erikseen haukkumaan tai ihmettelemään. Mutta jos jossain on juttu Fransin kaltaisesta ihmisistä niin heti on kymmeniä sivuja aika sakeaa juttua ja suoraa haukkumista. Huomaatko eron?
"Ei mun elämääni kosketa tässä ketjussa esilletuodut nälänhätä, ilmastonmuutos (Suomessa vielä hyvin lievää), tai moni muukaan asia, mutta silti niistä saa keskustella."
Toivottavasti ymmärrät niiden kuitenkin oikeasti vaikuttavan monen ihmisen elämään maailmassa radikaalisti kun taas joku muunsukupuolinen ei vaikuta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
On se mies!
On se vaan äijä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei pidä itseään poikana/miehenä. Entä sitten? Hirveä kitinä täällä yhden nuoren ihmisen kokemuksesta omasta identiteetistään. Hänen oma asiansa.
Sinä kohtaa siitä tulee muiden asia, kun muut joutuvat osallistumaan leikkiin teeskentelemällä, että hän ei ole poika. Johan otsikossakin sanotaan, että hän joutuu usein oikomaan muiden käsityksiä.
Onko joku pakottanut sinut osallistumaan leikkiin ja teeskentelemään? Kommentaistasi päätellen niin ei ole käynyt.
Onhan se melkoista osallistumista, kun FF tulee oikomaan toisten sanomisia. Jos olisi oma asiansa, niin ei tarvitsisi puuttua toisten PUHEISIIN.
Aion sanoa pojaksi myös tästedes. Sitten varmaan olet tyytyväinen, kun en osallistu.
Se katsotaan epäonnistumiseksi kasvatuksessa jos vihervassu vanhemman kakara ei ole joku aakkosvähemmistöön kuuluva.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on ap:lle ja teille muille oikeistova ja keil le ongelma, koska....?
Mitä jos jätätte tämän lapsen rauhaan kasvamaan omaksi itsekseen ettekä möyhää hänen identiteetistään.
#kasvurauha
Mitä jos jättäisit täällä keskustelijat rauhaan, ei ketään kiinnosta sinun möyhäämisesi.
#ironianriemuvoitto
Suomessahan tunnetusti valittiin 16-vuotias vuoden homoksi.
Frans voi ihan vapaasti pitää itseään vaikka postilaatikkona.
Minulle hän on silti hieman hämmennyksissä oleva nuorimies.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ottaa fasisteille koville se, ettei jotkut kasva
- toksisiksi binäärisiksi sovinisteiksi
- matalaälyisiksi oikeistolaisiksi (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22222219/)
https://www.Cansalaisaloite.fi/fi/aloite/17364
C--->k
Toksisuus on kuule housuissas.
"Pyh. Kun kellä tahansa tulee joskus ei-tyypillisiä hinkuja ja ajatuksia, koska ihmisen psyyke ja kroppa tekevät tepposia. "
"-jopa tämä: ei ketään perheenisää tee p*dariksi se, jos 1-2 kerran ajatus harhailee kun perheen teinityttö pyörii uimarannalla bikineissä hänen edessään. Laittaa häveten ne ajatukset sivuun ja asia unohtuu."
Kyllä. Ja silti meillä on kuitenkin oikeasti pedareita vaikka suurimman osan ihmisistä ajatukset ovat ohimeneviä asioita jotka tosiaan voi laittaa sivuun.
Se että suurimmalla osalla poikkeavat sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät ajatukset ovat ohimeneviä, ei siis tarkoita että joillain ne voivat olla vahvoja ja pysyviä.
Biologisesti poika , se mitä päässään tuntee on sitten oma asia, mutta ei se sukupuolta muuta. Sama juttu muidenkin muun sukupuolisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsiparkaa.
Ei ole parka . Heillä numeroilla sai todistuksen, on kavereita, on iloinen, rakastavat vanhemmat, koulutusasiat suunniteltu, Hyvin hänen asiat ovat 😁😁😁🌻🌻🌻
Juuri näin. Vain raukat ja moukat puuttuu muiden elämään. Sivistyneet ja fiksut imiset eivät kajoa muiden elämään mitenkään.
"Se katsotaan epäonnistumiseksi kasvatuksessa jos vihervassu vanhemman kakara ei ole joku aakkosvähemmistöön kuuluva."
Höpsistä. Minä olen pesunkestävä vihervassu ja minulla kaksi ihan tavallista urheilullista poikaa joilla on kyllä tyttöystäviä näkynyt. Ammatinvalinnatkin ovat kovin porvarillisia ja silti olen heistä todella ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei pidä itseään poikana/miehenä. Entä sitten? Hirveä kitinä täällä yhden nuoren ihmisen kokemuksesta omasta identiteetistään. Hänen oma asiansa.
Sinä kohtaa siitä tulee muiden asia, kun muut joutuvat osallistumaan leikkiin teeskentelemällä, että hän ei ole poika. Johan otsikossakin sanotaan, että hän joutuu usein oikomaan muiden käsityksiä.
Onko joku pakottanut sinut osallistumaan leikkiin ja teeskentelemään? Kommentaistasi päätellen niin ei ole käynyt.
Olen eri, mutta itselläni on kokemusta paristakin transista että vaativat muita kutsumaan itseään vastakkaisen sukupuolen nimellä. Ei, mun ei tarvitse osallistua toisen harhaluuloon, olen kutsunut alkuperäisellä nimellään.
Siis miksi ihmeessä? Mikset voi kutsua ihmistä sillä nimellä mitä hän toivoo? Jos työpaikalla on Maija joka toivoo että hänestä käytettäisiin lempinimeä Maikku niin kieltäydytkö siitäkin?
Maijan lempinimi on totta. Poika joka haluaa itseään kutsuttavan muunsukupuoliseksi ei ole.
En kutsuisi Maijaa Uoleviksi, vaikka pyytäisi.
Asuiko FF siis naisten tuvassa asepalveluksen ajan vai miten?
"Ei se ole "pieni asia", että harhaluulo pyritään normalisoimaan "
Sitä on yritetty kieltää vuosituhansia ihan kuten homouttakin. Ei ole kadonnut. Eli se taktiikka ei selvästikään toimi.
"JA MYÖS opettamaan kymmenilletuhansille peruskoululaisille. Varmaan varhaiskasvatukseenkin sitä runnotaan kohta."
En tiedä mitä kuvittelet kouluissa opetettavan mutta ei minun lapsilleni ole mitään heitä vahingoittavaa missään opetettu. Ei ole vieraillut Seta eikä ole tyrkytetty mitään.
"Te liberaalit tuijotatte aina yksilötasoon, ettekä näe isompaa vuosikymmenien kehitystä taustalla."
No näen vain sen vuosikymmenten kehityksen että ihmiset saavat olla enemmän sitä mitä oikeasti ovat eikä heidän tarvitse piilotella kaapissa kaikkien tiukkapipojen takia. Minusta se on vain hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli on se, mitä kromosomit ilmaisevat.
Muunsukupuolisuus tarkoittaa ihmisen omaa näkemystä siitä, mikä hän on, mihin hän samaistuu.
Mihin samaistuu muunsukupuolinen, mikä on se muu? Ei ole mies, ei nainen, ei sukupuoleton vaan jokin epämääräinen muu?
Eikö tuo herätä epäilystä että on jotenkin haavoittunut tai traumatisoitunut sukupuolisuutensa suhteen ja siksi on päättänyt olla turvallisesti "muu"?
Olen kirjoittanut miljoona kertaa tämän tällä palstalla.
Olen hoitanut psyykenongelmaisia nuoria ja nähnyt, miten queer-ajattelu kehittyy. Yleensä kyse on ihmissuhteista.
-Ensin lapsi tai nuori yrittää tulla koulussa samansukupuolisten kaverien kanssa toimeen, mutta on sosiaalisesti kömpelö tai ikään nähden lapsenomainen, ei osaa keskustella
-muut alkavat syrjiä ja kiusata (mikä tietysti on väärin)
-nuori alkaa kehittää voimaidentiteetin "olen syrjitty koska olen erilainen/queer"
-Seta-nuoret toitottavat erilaisuuden päälle ja nuori kokee valaistumisen.
(Lisätään tähän vielä etäinen etävanhempi)
...vaikka alkuperäinen syy olisi ollut heikot sosiaaliset taidot ja irrallisuus oman sukupuolen edustajien seurassa. Siis siinä ei ole pahaa että rikkinäinen nuori hyväksytään, mutta se että siihen hyväksymiseen ympätään jotain agendaa siitä mitä se ihminen ei ole, eikä nähdä mielenterveysongelmaa tai autismin kirjoa taustalla.
....tietysti jos ja kun aletaan lapsia opettamaan miljoonaan sukupuoleen, niin jatkossa ei kaikilla ole rikkinäisyys syynä, vaan kun kellä tahansa tulee joskus lapsuudessa ei-oma-sukupuolen-tyyppinen kokemus, niin etsivät jonkun omituisen sukupuoli-identiteetin kuin kuvastosta.
Kolmas porukka on sitten seksuaalisesti aktiivisten nuorten ja aikuisten kokeilut, eli kun hetero-vaniljaseksi tylsistyttää, niin vaihdetaan homopuolelle. Eli kokeilunhalu.
Eli lapsi/nuori kehittää ns. väärän minän itsensä suojaksi samoin kuin käy narsistisessa persoonallisuushäiriön kehittymisessä...
Narsistisen persoonallisuushäiriön (NPD) kehittymiseen vaikuttavat varhaislapsuuden kasvuympäristö, traumaattiset kokemukset ja perinnöllinen alttius. Häiriö alkaa yleensä muotoutua lapsuudessa ja vakiintuu nuoreen aikuisuuteen mennessä. Taustalla on syvään juurtunut tarve suojella haurasta itsetuntoa.
Vääristynyt vanhemmuudenmalli: Rajattomuus: Lapselle ei ole asetettu lainkaan rajoja, tai häntä on ihannoitu epärealistisesti perheessä. Tällöin lapselle kehittyy vääristynyt käsitys omasta erinomaisuudestaan ja muiden ihmisten välineellisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
"Se katsotaan epäonnistumiseksi kasvatuksessa jos vihervassu vanhemman kakara ei ole joku aakkosvähemmistöön kuuluva."
Höpsistä. Minä olen pesunkestävä vihervassu ja minulla kaksi ihan tavallista urheilullista poikaa joilla on kyllä tyttöystäviä näkynyt. Ammatinvalinnatkin ovat kovin porvarillisia ja silti olen heistä todella ylpeä.
Minua kyllä hävettäisi, jos kasvatus on mennyt noin pahasti pieleen.
Eikö tuputus auttanutkaan??
Vierailija kirjoitti:
Helsingin Kallion lukiota toista vuotta käyvä Frangén tykkää herättää huomiota ja miksei vähän kohahduttaakin, mutta tällä kertaa kyse ei ole siitä. Frangén halusi pukeutua äitinsä mekkoon puhtaasti esteettisistä syistä.
– Muistin, että meiltä löytyy tosi hieno iltapuku jo valmiina kaapista. Se sopii hyvin tanssiparini frakin kanssa, ja kun hänkin innostui ideasta, asia oli sillä selvä, Frangén kertoo.
Frangén kertoo pukeutuvansa usein arjessakin miehille epätyypillisesti.
– Käytän aika usein hameita. Hame on minusta mukava vaate, Frangén kertoo.
Siitä vaan. Jokainen pukeutukoon itselleen sopivalla tavalla. Mies ei muutu naiseksi tai ei-mieheksi pelkästään laittamalla mekon päälleen.
Vierailija kirjoitti:
"Pyh. Kun kellä tahansa tulee joskus ei-tyypillisiä hinkuja ja ajatuksia, koska ihmisen psyyke ja kroppa tekevät tepposia. "
"-jopa tämä: ei ketään perheenisää tee p*dariksi se, jos 1-2 kerran ajatus harhailee kun perheen teinityttö pyörii uimarannalla bikineissä hänen edessään. Laittaa häveten ne ajatukset sivuun ja asia unohtuu."
Kyllä. Ja silti meillä on kuitenkin oikeasti pedareita vaikka suurimman osan ihmisistä ajatukset ovat ohimeneviä asioita jotka tosiaan voi laittaa sivuun.
Se että suurimmalla osalla poikkeavat sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät ajatukset ovat ohimeneviä, ei siis tarkoita että joillain ne voivat olla vahvoja ja pysyviä.
Et lukenut kunnolla. Mitä tapahtuu lapselle joka on maanantaina ihastunut saman sukupuolen kaveriinsa ja keskiviikkona lukee äikäkirjasta jostain naisparista iloisesti puutarhajuhlissa?
Ohimenevä härövaihe muuttuu tämän päässä tuputuksella normaaliksi.
Ei, en mä oman lapseni ollessa homoseksuaalivaiheessa tiuskinut häntä luopumaan höyryistään, mutta tiesin että se menee ohi kun ei ruoki kasvatuspuheella sitä.
Ja hirveä kitinä siitä, että toiset keskustelevat julkisuuteen tuodusta aiheesta. Voi kauheeta.
Pitäisit ne kitinäsi omana tietonasi ja omana asianasi.