Uskallatko jättää ruoan uuniin esim. ulkoilun ajaksi?
Oon tekemässä kinkkukiusausta ja tekis mieli mennä siksi aikaa lasten kanssa ulos, kun ruoka ois uunissa. Voiko sille oikeasti sattua jotain (esim. uuni syttyä tuleen...) vai onko se ihan 100 % turvallista? Jotain oikeita faktatietoja haluaisin!
Kommentit (10)
Mutta yks vaihtoehto on ns. heinälaatikko eli styroxista tehty kuori, jonka sisään pannaan ruokakattila, kun se on ensin kiehautettu. Ruoka jatkaa kypsymistään siellä ihan ilman mitään uunia, erittäin ekologistakin.
uuni lienee niitä turvallisimpia.
Ja jos siellä joku äkillisesti roihahtaa niin eikö ole parempi olla itse pihalla kuin savustumassa sisällä. Milläs sitä sähkölaitetta alat sit sammuttamaan vaikka olisitkin paikalla? vaahtosammutin olis ainut mikä toimii, mutta monellako on siinä lähellä ja osataanko sitä käyttää?
Mua järkytti tän päivän Hesari siinä joku vanha pappa (pappi?) oli lähtenyt ratikalla stokkalle ruokaostoksille ja matkalla antoi vielä lehtihaastattelun ja koko ajan oli ruoka kotona uunissa. Hallelujah! No ehkä jos uskoo tarpeeksi yläkerran suosiollisuuteen.
mutta uunia pidän vähän eri asiana. Lähinnä mietin, VOIKO ruoka uunissa syttyä tuleen tai astia, missä ruoka on (tällä kertaa tuollainen teflon-pintainen vuoka). Sen tiedän, että jos leivinpaperi osuu uunin seiniin, se voi syttyä tuleen. Vaahtosammutin meillä on tässä keittiössä ja luulen osaavani sitä käyttää, jos uuni lehahtaisi, mutta en jaksa uskoa, että uunissa mitään tapahtuisi. Lämpötila on 200 astetta. Eli ehkä otan riskin ja lähden lasten kanssa pihalle siksi ajaksi.
Muita kodinkoneita en jätä. Mutta hyvä vaihtoehto on myös ns. Römertopf. Savinen pata, joka upotetaan veteen 15 minuutiksi ennen uuniin laittoa. Pitää lämmön tuntikausia, vaikka uunin laittaa pois päältä ja ruoka hautuu siellä ihan älyttömän hyväksi. Suosittelen!
Paistetaanhan joulukinkkuakin uunissa koko yö.
uunin, tiskikoneen ja pesukoneen, sitten saa sopivasti kaikki purkaa, kun lapset syö ruokaansa
Kaikki uuniruuat tulee tehtyä niin, että laitan uuniin ja sitten porukka pihalle. Jos isoa pataa pitää pitää uunissa vaikka kaksi tuntia, niin eipä siinä aamupäivällä sitten ulos ehtisikään. Viikonloppuisin sama juttu. Laitan kyllä yleensä pesukoneenkin päälle jos itse mennään vaikka pihalle, mua ärsyttää kuunnella sitä pesukoneen ääntä sisällä ollessa, kun meillä kodinhoitohuone keittiön vieressä.
pesukone voi muuten saada pahaa jälkeä aikaan, jos esim putki hajoaa sillä aikaa kun on itse poissa. sitä vettä tulee jumalattomasti.... siinä ei enää mene vakuutusyhtiölle läpi väite, että olisi ollut kotona. kun vakuutushan ei korvaa jos ei ole kotona. ja niitä uuniruokia teen yleensä päiväuniaikaan tai illemmalla niin että olen kotona.
...mutta en kyllä käsitä, mitä voisi käydä. Itse jätän aina ruuan uuniin ja varmuuden vuoksi sitten laitan vielä ajastuksen. Siis tullaan aina kotiin silloin kun ruoka on valmista, mutta ihan siltä varalta, että jotain sattuisi, laitan ajatuksen päälle.
Kyllä uuni saisi varmaan olla ihan tuntitolkulla päällä, että joku tulipalo voisi syttyä. Eli ruuan pitäisi palaa varmaan ensin mustaksi hiileksi jne...