Ruoka-avun asiakkaat heittävät ruokaa roskiin Kokkolassa
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
viimeisen myyntipäivän tuotteita ei saa jakaa ellei ne ole pakastettu, silloin niitä saa jakaa kolme kuukautta.
Mitä ihmeen puppua selität? Ja sinunlaiset sitten laittamassa jotain ruokia jakoon?! Huh!
Viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa sitä, mitä se kirjaimellisesti sanookin eli viimeistä käyttöpäivää. Vain parasta ennen tuotteita voi käyttää sen parasta ennen päiväyksen jälkeenkin.
"ellei ne ole pakastettu"?
Niitä jaetaan, jos ne on asianmukaisesti laitettu pakastimeen suoraan hyllystä kerätessä, jonka saa tehdä vielä viimeisenä päivänä. Kaupat hoitaa tämän jos he lahjoittaa ja kykenee ne turvallisesti säilyttämään kunnes ne haetaan.
Käytännössä ne kuitenkin jaetaan ASAP ja kylmäketju pidetään katkeamatta siihen asti, ihmiset yleensä tekee niistä ruuan saman päivän aikana.
Nää on ihan viranomaisten säännöt, mitä osaa et tajunnut?
Haluatko että ne heitellään hyllystä suoraan roskiin vaikka pakastamalla ne on ihan käyttökuntoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallankäyttöä tuo on eikä vilpitöntä apua. "Minä määrään, mitä sinun on otettava". Jos olisi tarkoitus auttaa, siellä jakopaikassa olisi laatikko, johon saisi jättää sellaista, jota ei itse tarvitse. Esimerkiksi maitojauheelle ja vehnäjauhoille ei ole kaikilla käyttöä, mutta lapsiperhe tulisi autetuksi paljon enemmän, kun saisi ottaa sen, jonka joku heittää roskiin.
Vallankäyttöä on se, että ei sallita edes vaihtoa niin, että joku saisi jättää ja toinen ottaa.
Kannattaa pysytellä poissa paikoissa, joissa avun tarjoaminen on vallankäyttöä sua kohtaan. Miten joku voi tehdä asioista näin vaikeita.
Niin, kerro sinä, miksi olisi niin vaikeaa toteuttaa tässä ketjussa tehtyjä ehdotuksia järkevämmäksi toiminnaksi. Mikä siinä on liian vaikeaa?
siellähän on laatikko johon voit jättää tuotteet mitä et halua. Vai onko sekin liian vaikeaa, jonkun vapaaehtoisen pitäisi oman työpäivänsä päätteeksi tehdä sekin valikointi puolestasi?
Sieltä roskiksestahan ne voi kerätä seuraavan päivän jakoon. Ekologista.
Roskiin on mennyt kuvien perusteella sianlihaa, ja ruoanheittoa koskevat tekstit ovat englanniksi.
Oisko kansainväliset opiskelijat?
Ne väittävät että liikaa menee aikaa jos valikoi, mutta kummastin vaan Myllypurossa kaikki onnistui. Joko otat tarjotun tuotteen joka pisteeltä tai sitten et ota. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallankäyttöä tuo on eikä vilpitöntä apua. "Minä määrään, mitä sinun on otettava". Jos olisi tarkoitus auttaa, siellä jakopaikassa olisi laatikko, johon saisi jättää sellaista, jota ei itse tarvitse. Esimerkiksi maitojauheelle ja vehnäjauhoille ei ole kaikilla käyttöä, mutta lapsiperhe tulisi autetuksi paljon enemmän, kun saisi ottaa sen, jonka joku heittää roskiin.
Vallankäyttöä on se, että ei sallita edes vaihtoa niin, että joku saisi jättää ja toinen ottaa.
Kannattaa pysytellä poissa paikoissa, joissa avun tarjoaminen on vallankäyttöä sua kohtaan. Miten joku voi tehdä asioista näin vaikeita.
Niin, kerro sinä, miksi olisi niin vaikeaa toteuttaa tässä ketjussa tehtyjä ehdotuksia järkevämmäksi toiminnaksi. Mikä siinä on liian vaikeaa?
Valintatalo on se paikka, jossa ihminen itse valitsee tuotteet ja poistuu kassan kautta. Luuletko, että noissa paikoissa ruoan jakamisesta vastuussa oleva henkilö ehtii tai edes haluaa käydä keskustelua ihmisten kanssa siitä mitä kukin mahdollisesti haluaa tai ei halua. Noilla on vastuu siitä ruoasta mitä siellä jaetaan joten heidän pitää se jakaa.
Kannattaa kaikkien niiden pysyä poissa noista paikoissa, joille elämä on niin vaikeaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole köyhyyttä, kun ruoka-avussa voi sanoa, mitä suostuu syömään.
Kun on vilja-allergia, kala-allergia, muna-allergia ja lukuisat lisäaineet aiheuttavat oireita, niin on turha mennä ruokajakoon hakemaan vanhentuneita eineksiä, kuivaa pullaa ja leipää.
Onneksi on kesä, niin saa kasviksia halvalla kaupasta. Jos on ruoanlaittotaitoa, pystyy melko halvalla tekemään terveellistä ruokaa. Mutta kaikki käyttövarat menevät ruokaan ja kotitaloustavaroiden hankkimiseen. Ylimääräistä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Lähettäisin leirille.
Ei mulla muuta.
Niin, kun kaiken saavat ilmaiseksi, niin on varaa heittää ruokaa roskiin.
Tässä pitäisi jokaisen ruoka- avun järjestäjän kylmästi poistaa tuo tietty porukka jonoista. Oikeasti tarvitsevia kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä ruokajaossa ei kerrota, mitä se kassi sisältää, että ihmiset tietäisi poistaa sieltä heti semmoiset ruoat, mitä ei halua? Ei olisi iso asia kirjoittaa jotain kylttiä ja laittaa viereen palautusloota, johon voi jättää ei-halutut.
Monesti jonot on pitkiä, aikaa jakaa ruoka ei ole paljon ja palvelu pitää saada sujuvasti ohi ilman ruuhkia. Eli ota kassi ja poistu jonosta. Sä voit itse rakentaa vaihtopisteeen vaikka parkkipaikalle. Meillä työntekijöillä ei ole aikaa ja tiloja tarkastaa samoja tuotteita moneen kertaan.
Miksi ne moneen kertaan pitäisi tarkastaa? Siinä teidän silmien alla voisi olla jättö/ottolaatikko.
Voisi olla myös läpinäkyvät kassit, tai ainakin useampi eri versio, joista voisi valita niin, että etukäteen tietää, ottaako vain hiivaa ja sokeria sisältävän kassin vai kananmunia ja sianlihaa.
Keksitte vaan tekosyitä sille, että te saatte määrätä.
Sä keksit tekosyitä nyt sille että et voi itse käydä kaupassa ja maksaa omilla rahoilla omia ostoksia, saisit juuri sitä mitä haluat.
Ne kassit on jaettu niin että tiedetään mikä menee kenellekin esim. missä tuotteessa on sikaa, maitoa yms. mitä ei kaikki voi käyttää. Koska tuotteet vaihtelee pitäisi käytännössä lukea kaikki pienet printit läpi tuotteista jotta ne voidaan lajitella oikein. Sitten pitäisi olla mahdollista saada kylmäsäilytys myös noille tuotteille mitä ihmiset poistaa. Plus tarkistaa että niitä ei ole avattu jopa maustettu ennen kuin se on pois pistetty.
Minä olen se, joka ostan ruokani omalla rahalla, ja maksan osan sinunkin ruuista. Meille on myös päätynyt ruokajakelusta eläintenruuaksi sellaisia vanhentuneita tuotteita, jotka eivät kelvanneet ihmisravinnoksi.
Kyllä sinä osaat selittää! Maailmassa on kylmäaltaita, jotka voisi laittaa kylmässä säilytettäville, muille kelpaisi pahvilaatikko. Eikä ne kylmäsäilytystä vaativat viipyisi siinä pitempään kuin kasseissa olevat ruuat, jos olisi tarkoitettu toisille otettavaksi.
Onhan siellä ihmisiä jakamassa niin, että näkee ettei pakkauksia avata. Tämä homma toimii monessa muussa paikassa, miksi ei toimisi teilläkin?
Missään ruokajonossa ei jaeta tuollaista määrää lihaa. Taidettu varastaa ruokakaupasta ja yritetty myydä eteenpäin jotta saa rahaa aineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä ruokajaossa ei kerrota, mitä se kassi sisältää, että ihmiset tietäisi poistaa sieltä heti semmoiset ruoat, mitä ei halua? Ei olisi iso asia kirjoittaa jotain kylttiä ja laittaa viereen palautusloota, johon voi jättää ei-halutut.
Köyhä ja nirso on kyllä sellanen yhdistelmä, että halu lakkauttaa koko toiminta varmaan kasvaa läpi koko yhteiskunnan.
Ja sinultako se on pois? Tänne kokoontuu kaikki pskinta porukkaa kyllä.. Yksinäinen ja ilkeä on kyllä melkoinen yhdistelmä myös.
Kasvissyöjät ei syö lihaa, muslimit ei sianlihaa, laktoosi ei sovi kaikille eikä gluteenikaan. Itse en pysty syömään valkosipulia koska maha menee sekaisin.
Sitten vielä päivämäärävanhat tuotteet
Vierailija kirjoitti:
Sianlihaa sisältäviä tuotteita näytti olevan.
Hjälp. Meera Kassler till kehä. Det smakar bra. Eller vad, Abdul. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on huomioitu mm. allergiat, ainakin omalla työpaikalla on. Joten siellä kassissa ei pitäis olla mitään palautettavaa, "hyi yäk en syö" ihmiset vois jättää ruokajonon kokonaan väliin, tuotteet vaihtelee ja työntekijät eivät niihin voi vaikuttaa ja pahaakin ruokaa syö jos on oikeasti nälkä.
Miten "pahaa ruokaa" tai yhtään mitään syötävää tekee esimerkiksi vehnäjauhoista joku yksin asuva, jolla ei ole edes toimivaa uunia käytettävissä? Ei loputtomia lettukestejä jaksa kukaan, eikä jauhopuuroa.
Sitten ei mene sinne jonoon ollenkaan. Kyllä vehnäjauhot kelpaa jollekin muulle.
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella ulkomaalaiset käy noissa jonoissa? Jos ei ole ruokaan rahaa pitää viranomaisten viedä lentokentälle ja palauttaa kotimaahansa.
Tipahtaa kävijämäärä alle puoleen, kun kipataan itäiset naapurit rajan toiselle puolelle. Paranee myös kantaväestön eväiden laatu ja määrä, kun idän naapurit eivät jaa oman maansa kansalaisille parhaita päältä. Noita on siis sekä jakajissa että ottajissa.
Vierailija kirjoitti:
Me heittata se ruoka jos kelpa ei minun pizzeriassa.
🧕😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti jonot on pitkiä, aikaa jakaa ruoka ei ole paljon ja palvelu pitää saada sujuvasti ohi ilman ruuhkia. Eli ota kassi ja poistu jonosta. Sä voit itse rakentaa vaihtopisteeen vaikka parkkipaikalle. Meillä työntekijöillä ei ole aikaa ja tiloja tarkastaa samoja tuotteita moneen kertaan.
Miksi ne moneen kertaan pitäisi tarkastaa? Siinä teidän silmien alla voisi olla jättö/ottolaatikko.
Voisi olla myös läpinäkyvät kassit, tai ainakin useampi eri versio, joista voisi valita niin, että etukäteen tietää, ottaako vain hiivaa ja sokeria sisältävän kassin vai kananmunia ja sianlihaa.
Keksitte vaan tekosyitä sille, että te saatte määrätä.
Sä keksit tekosyitä nyt sille että et voi itse käydä kaupassa ja maksaa omilla rahoilla omia ostoksia, saisit juuri sitä mitä haluat.
Ne kassit on jaettu niin että tiedetään mikä menee kenellekin esim. missä tuotteessa on sikaa, maitoa yms. mitä ei kaikki voi käyttää. Koska tuotteet vaihtelee pitäisi käytännössä lukea kaikki pienet printit läpi tuotteista jotta ne voidaan lajitella oikein. Sitten pitäisi olla mahdollista saada kylmäsäilytys myös noille tuotteille mitä ihmiset poistaa. Plus tarkistaa että niitä ei ole avattu jopa maustettu ennen kuin se on pois pistetty.
Minä olen se, joka ostan ruokani omalla rahalla, ja maksan osan sinunkin ruuista. Meille on myös päätynyt ruokajakelusta eläintenruuaksi sellaisia vanhentuneita tuotteita, jotka eivät kelvanneet ihmisravinnoksi.
Kyllä sinä osaat selittää! Maailmassa on kylmäaltaita, jotka voisi laittaa kylmässä säilytettäville, muille kelpaisi pahvilaatikko. Eikä ne kylmäsäilytystä vaativat viipyisi siinä pitempään kuin kasseissa olevat ruuat, jos olisi tarkoitettu toisille otettavaksi.
Onhan siellä ihmisiä jakamassa niin, että näkee ettei pakkauksia avata. Tämä homma toimii monessa muussa paikassa, miksi ei toimisi teilläkin?
Miksei kassista voi itse siirtää sellaisia tuotteita joita ei halua siihen laatikkoon ohjeiden mukaisesti?
Valmiiksi pakatulla kassilla halutaan estää halutuimpien tuotteiden (kalleimpien) rohmuaminen jonon alkupuoliskon toimesta.
-t. Viadian jakelusta
Vierailija kirjoitti:
Kävin ensimmäistä kertaa ruoka avussa viime viikolla. Siinä oli 26.5 viimeisellä myyntipäivällä ruokia. Jako oli 2.6 niin pikkusen liian vanhoja että uskaltaisin syödä.
Aika huonosti sanottu. Riippuu paljon mitä
on ja monessa pakastetaan ruuat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintatalo on se paikka, jossa ihminen itse valitsee tuotteet ja poistuu kassan kautta. Luuletko, että noissa paikoissa ruoan jakamisesta vastuussa oleva henkilö ehtii tai edes haluaa käydä keskustelua ihmisten kanssa siitä mitä kukin mahdollisesti haluaa tai ei halua. Noilla on vastuu siitä ruoasta mitä siellä jaetaan joten heidän pitää se jakaa.
Kannattaa kaikkien niiden pysyä poissa noista paikoissa, joille elämä on niin vaikeaa ymmärtää.
Sinä vänkäät koko ajan vastaan. Et tosiaan ymmärrä, että ei tässä ole kyse siitä, että
ihmiset haluavat valita vaan siitä, että EIVÄT TARVITSE itse kaikkea, mitä kassissa on.
Miksi kantaa niitä roskiin, kun voisi luovuttaa jollekin sellaiselle, joka sitä tarvitsee.
Sinulla on niin vaikea ymmärtää toisten ihmisten elämää, että toivottavasti pysyt poissa sellaisista paikoista, joissa on apua tarvitsevia ihmisiä.
Ostaa pussin perunoita ja kerman. Ehkä sipulin. Sekoittaa suikaloidun perunan, sipulin, kanafileet ja kerman ja uuniin. A voila, kolmen päivän kiusaus on valmis.
Ainiin kun ei ole uunia.. eikä rahaa perunaan. Oivoi. Eineksiä pitäisi olla, paitsi nekin jäi kadulle..