Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan teettänyt sukupuuta sukututkijalla? Paljon maksaa ja kuka olisi hyvä.

Vierailija
06.06.2026 |

Itse en osaa enkä löydä tarpeeksi tietoa, jonkun verran olen selvittänyt mutta tarvitsisin apua ja olisi kiva selvittää onko elossa olevia sukulaisia. Paljon suurinpiirtein maksaisi ja kuka olisi hyvä sukututkimuksen tekijä,?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkinut omaa sukuani ja olen onneksi koulutukseltani historian tutkija. Tiesin lähtökohtatilanteessa omien isovanhempieni vanhemmat eli 8 eri sukuhaaraa. Aluksi kannattaisi varmaankin kannattaisi aloittaa omista isovanhemmista eli isänisästä, isänäidistä, äidinisästä ja äidinäidistä, ja jos he ovat vielä elossa, niin heillä saattaa olla esimerkiksi tietoa ja valokuvia muistakin sukulaisista. 

Mielestäni kannattaa tutkia niitä kaikkia sukuhaaroja, joista itse polveutuu eikä vain sitä sukunimeä, joka sattuu itselleen olemaan.  Jokainen meistä polveutuu niistää sisaruksista, jotka elivät kyllin vanhoista hankkiakseen omia lapsia, sillä etenkin 1800-luvun Suomessa oli vielä huomattavan suuri lapsikuolleisuus. 

Sukututkimuksessa on olemassa monia päteviä kirjoja, joihin kannattaisi tutustua. Joista suvuista on myös tehty sukuselvityksiä, jolloin jonkun sukuhaaran selvittämisessä riittää että löytää sen oikean esi-isän tai esiäidin 1800-luvulta. Kirkonkirjojen avulla on mahdollista päästä ainakin 1700-luvulle asti ja ne ovat vuoteen 1880 asti ruotsinkielisiä, mutta niissä käytetään hyvin suppeaa perussanastoa, jonka voi helposti kääntää sanakirjan avulla.

Sukuselvityksessä voi auttaa jos suku on pysynyt suhteellisen pitkään samassa osassa Suomea eikä sieltä menneisyydestä paljastu tapauksia, joissa lapsen isää ei tunneta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän