uusperheelliset, apua!
Eli siis sellaista kysyisin, ettö kuinka kauan on mennyt ennen kuin lapsenne on hyväksynyt uuden puolison? Erityisesti sellaisessa tilanteessa, ettei lapsen toinen vanhempi ole lapsen elämässä tiiviisti, korkeintaan muutaman kerran vuodessa tapaavat?
Minua askarruttaa tilanteen joissa uusi puoliso komentaa lasta, jonka jälkeen lapsi sanoo ettei enää rakasta tätä, ja haluaa että tämä " laitetaa pois ja otetaan uusi" .
meillä kyseessä kohta 4 vuotias lapsi joka ei omaa isäänsä tapaa kuin satunnaisesti. Sanoo uutta miestäni toisinaan isäksi, mutta loukkaantuu tälle erittäin herkästi komennettaessa. Ja silloin tulee juuri tuo, en halua, että xxxxxx on mun isi, vaihetaan se uuteen. tai luulee ettei " uusi isä" rakasta häntä. Kuinka kauan tälläinen kestää yleensä?vai meneekö ohi lainkaan? meillä vielä aika tuore suhde, alle vuosi asuttu yhdessä.
Kommentit (4)
sehän on tosi hyvä, että poikasi uskaltaa paitsi sanoa isäpuolelleen ettei rakasta tätä, myös näyttää tunteitaan. Pahempi olisi, jos hän ei uskaltaisi sanoa noita asioita ääneen, mutta muuten inhoaisi kumppaniasi.
Varmaan hänelle on tosi kipeä juttu se, että isänsä ei ole kovin paljon tekemisissä, hän kokee itsensä isän hylkäämäksi.
Ja monet lapsethan sanovat pienemmän sisaruksen syntyessä, että tämä pitää viedä takaisin sairaalaan.
Pienempi sisarus ja isäpuolihan ovat uusia tulokkaita.
Joku on sanonut, että uusperheeseen sopeutuminen vie lapselta aikaa puolet omasta iästä, eli 4v lapsella menisi 2 vuotta.
nykyinen miheni on hänelle enemmän isä, kuin biologinen on koskaan edes yrittänyt olla. Lapsi kyllä sanoo myös miehelleni, että rakastaa tätä. nytkin ovat kahdestaan ulkona. mieheni myös käy usein nukuttamassa lapsen ja lukemassa ilta sadun. Ulkopuolisen silmin katsottuna ei edes tulisi toden näköisesti mieleen että tässähän on sitten uusperhe.
Itseä vain satuttaa tuo, kun lapsi sanoo että xxxx ontyhmä, en raksata sitä jne... välillä pelottaa, että mitä jos mieheni ottaakin todesta nuo kiukkupuheet.
AP
Yleensä kuitenkin jossain vaiheessa bioisän puute vaivaa lasta, vaikka kuinka lyhyen ajan, varsinkin jos tätä näkee silloin tällöin.
Joku on joskus sanonut, että vanhempi se on poissaolevakin, ei pelkkä poissaolo tee vanhempaa olemattomaksi. Kolo hänen paikallaan kuitenkin on.
Meillä poika oli 5 kun isäpuoli astui elämäämme. Me oltiin itsekin ihmeissämme siitä, miten poika asioihin suhtautui. Kun mies alkuunsa kävi meillä vähän silloin ja tällöin, jotta pojalle ei tulisi liian suurta muutosta, niin poika totesi, ettei tykkää yhtään semmoisesta miehestä joka tulee ja menee vaan haluaa, että hän on joka päivä meidän kanssa. Ja mitäpä me tuohon tuumaamaan, olkoot sit niin, kun kerran kaikki kolme sitä haluttiin.
Mutta kyllä noissa jotain tuttuakin on, vaikka kaikki on mennytkin kuin tanssi. Johonkin aikaan poika kyseli kovasti, että tykkääkö isäpuoli hänestä ja sitä piti sitten hokea ties kuinka monta kertaa päivässä. Uskon vakaasti siihen, että lapsen totuudeksi alkaa muodostua se, mitä hänelle riittävästi toistetaan, tietty tekojen pitää olla samassa linjassa. Ja voi miten paljon onkaan mieheni poikaani pitänyt sylissä ja miten monta monituista kertaa poika on purkanutkaan omaa pahaa oloaan isäpuolen olkapäätä vasten - se on juuri sitä hienointa mitä uusperheessä voi syntyä, kun näkee, että toiselle ollaan ihan niin kuin vanhemmalle, ei yhtään vieraskoreita.
Meillä poika kyllä tottelee isäpuoltakin, mutta kyllä sen huomaa, että äiti on aina äiti. Poika on sitä mieltä, että äiti on perheen pomo (muisti mainita sen silloin, kun selvisi että masuasukki on poika ja taloudessa on sitten kolme miestä ja minä joudun vähemmistöön, mut se ei kuulema haittaa, kun olen pomo ;-), tosin uskon, että niin on ajatellut jopa silloin kun pojan isä asui vielä meidän kanssa. Mutta kyllä miehellä on hyvä ote lapseen ja siihen on varmasti vaikuttanut paljon se aika, mitä mies ja poika ovat yhdessä viettäneet. Olen ollut erityisen tarkka siitä, että minä en heidän juttuihinsa puutu, muutenhan minä ikäänkuin vesittäisin miehen kasvatustyön. Meidän elämää on helpottanut hurjasti se, että mulla ja miehellä on ihan samanlaiset kasvatusnäkemykset.
Tuon teidän lapsen ikäinen kyllä alkaa jo hyvin ymmärtää puhetta ja minä suosittelisin, että puhuisitte ja puhuisitte. Jos lapsi moittii isäpuolta, niin voisi kertoa ihan suoraan, että rajojen laittaminen ja komentaminen on aikuisten työ ja se ei vähennä yhtään rakkautta lasta kohtaan. Toisaalta jos asiaan liitetään biologinen isä, niin sitten sitäkin asiaa kannattaisi sanoittaa, että on ymmärrettävää, että lapsella on ikävä isää, mutta isä ei koskaan tule takaisin. Lapset järkkää vanhempiaan vaikka koko loppuelämänsä (kuten B&B:stä saa huomata) yhteen jollei heille sitä selkeästi sanota, että se ei tule koskaan toteutumaan.
Onko teillä mies minkä verran lapsen kanssa kahdestaan? Osaatko sinä olla puuttumatta miehen ja lapsen yhteisiin hetkiin, jos olet paikalla? Osaako mies toistaa lapselle rakkautta päivästä toiseen? Osaatteko sanoittaa lapsen tunteita?
Muuta ei voi sanoa kuin että lapsi on kokenut kriisin, jonka työstäminen on vielä kesken ja sitä nyt puretaan sitten siihen, kuka on lähellä. Koittakaa ajatella sitä positiivisesti, että lapsi purkaa tunteitaan ja teillä on oikeus olla rakastamassa häntä taas ehjäksi.